Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

IFAC: Gestionarea cu încredere a dilemelor etice

Radio CECCAR FM

Acest articol a apărut inițial în Rețeaua globală de informații a IFAC: www.ifac.org/Gateway. Vizitați Rețeaua pentru a găsi conținut adițional pe o varietate de teme legate de profesia contabilă.

Gestionarea cu încredere a dilemelor etice

de Erica Steenwijk, Consilier pe politici, Institutul Olandez al Contabililor Certificați și Stathis Gould, Director adjunct, Profesioniști Contabili Angajați, IFAC

A fi profesionist contabil implică mult mai mult decât competență profesională în chestiuni tehnice. Acțiunile sau lipsa de acțiune a contabililor, fie că sunt angajați, fie că sunt consilieri sau auditori, influențează deciziile și acțiunile altora, și contribuie la conduita morală a organizațiilor și societăților. Contabilitatea, la fel ca alte profesii, este de fapt, o practică socială și morală.

Pentru ca un contabil să fie un consilier sau partener de afaceri de încredere, etica profesională este fundamentală. Integritatea profesională trebuie apreciată pentru faptul că aduce credibilitate procesului decizional și protejează interesele părților interesate. A face ceea ce este corect este la fel de important ca avea expertiză tehnică. În acest sens, contabilii angajați trebuie să fie conștienți de modul în care influențează cultura eticii în afaceri. Organizațiile profesionale contabile trebuie să adopte o gândire inovativă în legătură cu modul în care îi pot sprijini pe aceștia în a-și îndeplini responsabilitățile etice.

Realitatea este că a face alegerea potrivită este deseori complicat. Puține dileme etice sunt clare, și multe pot implica perspective și alegeri diferite. În afaceri, luarea unei decizii în beneficiul unui grup de părți interesate poate fi uneori în detrimentul altor părți. Deseori, există considerente morale importante de luat în considerare, precum cele legate de mediul natural, sau de modul în care este distribuită valoarea.

Contabilii angajați și cei din sectorul public se confruntă în mod frecvent cu o serie dilemele etice. Recunoașterea și tratarea în timp real a dilemelor este o parte semnificativă a ceea ce înseamnă a fi profesionist. Prin urmare, este important ca profesia să ofere contabililor un sprijin adecvat pentru a-i ajuta să-și îmbunătățească nivelul de conștientizare, competență și curaj moral.

Recunoscând că membrii săi se confruntă în cadrul practicilor zilnice de lucru cu provocări de natură etică și întrebări de natură morală, Institutul Olandez al Contabililor Certificați (NBA) folosește „un model de sprijin reciproc” elaborat de Nyenrode Business University din Breukelen. Acesta reprezintă o abordare bazată pe acțiune compusă din șase întrebări și pași cheie care sunt tratați/tratate ca grup pentru a-i ajuta pe contabili să reflecte asupra chestiunilor de etică cu care se confruntă la locul de muncă.

Un cadru general al prudenței morale

Modelul de sprijin reciproc este un cadru general practic și simplu care ajută oamenii să decidă ce să facă sau să nu facă în situații unde este necesară o evaluare morală. Abordarea are scopul de a ajuta în situațiile de zi cu zi, și în legătură cu aplicarea profesionalizării, învățării și auto-perfecționării.

Este bazată pe „supravegherea colegială”, care înseamnă că dialogul într-un grup este un element important în dezvoltarea prudenței morale și în gestionarea eficientă a chestiunilor de etică. Este probabil ca interacțiunea cu ceilalți să îmbunătățească gândirea etică a unui individ, fiind de ajutor în a privi o chestiune din mai multe perspective. O organizație profesională contabilă ar putea facilita această abordare prin organizarea de seminare și sesiuni de grup care să implice membrii sau ar putea folosi modelul ca pe un instrument care să ajute la formarea unui dialog pe o linie telefonică de suport.

Alternativ, un contabil angajat poate reuni un grup restrâns de colegi de încredere pentru a-l ajuta să parcurgă pașii necesari și să abordeze întrebările, până când se ajunge la o concluzie și o decizie. În general, un grup de cinci până la opt colegi participanți funcționează cel mai bine.

Rolul participanților este de a oferi perspective și detalii legate de dilema în cauză, tratând în același timp cele șase întrebări. Acest lucru ajută la dezvoltarea unor moduri diferite de a gândi problema, moduri alternative de comportament, și în cele din urmă, ajută un individ să vină cu o decizie sau acțiune.

Cei șase pași cheie în Modelul de sprijin reciproc

  1. În legătură cu ce este nevoie să iau o decizie?

Aceasta implică sublinierea naturii și contextului dilemei, inclusiv de ce acea chestiune reprezintă o dilemă pentru individul implicat. Este important ca dilema să fie descrisă dintr-o perspectivă personală, ca individul să detalieze ce acțiune se gândește să întreprindă, sau să nu întreprindă (a nu face nimic poate, în unele cazuri, să fie considerată o acțiune), și ce opțiuni ia sau nu ia în considerare.

  1. Cine sunt părțile interesate afectate?

Evaluarea tuturor părților, persoanelor, și organizațiilor implicate ale căror drepturi sau interese sunt afectate de decizie.

  1. Ce spun regulile de practică profesională, codurile de guvernanță sau de afaceri, ori alte legi sau reglementări?

Există cadre de referință care pot fi de ajutor în formarea unei opinii și în procesul decizional, inclusiv:

  • Codul etic internațional pentru profesioniștii contabili (inclusiv Standardele Internaționale de Independență), al Consiliului pentru Standarde Internaționale de Etică pentru Contabili sau Codul etic de la organismul membru IFAC ar trebui să fie punctul primar de referință. Trebuie să fie luate în considerare cele cinci principii ale codului, precum și orice măsuri de protecție care pot fi puse în practică. Măsurile de protecție sunt acțiunile, fie individuale, fie în combinație, pe care un contabil le poate lua pentru a reduce amenințările la adresa conformității cu principiile fundamentale până la un nivel acceptabil. Nu toate amenințările pot fi tratate prin aplicarea măsurilor de protecție.
  • Codul de conduită și valorile organizației. Multe organizații au un cod de conduită sau de etică al angajaților.
  • Legi și reglementări relevante care trebuie să fie luate în considerare, inclusiv jurisprudența relevantă, și îndrumări (deși dacă o acțiune este legală nu înseamnă neapărat că este corectă din punct de vedere moral, de aici și abordarea pe care se concentrează modelul de a face o analiză morală).
  • Coduri de bună practică, precum cel de guvernanță corporativă sau codul directorului.
  1. Ce argumente pot fi aduse în sprijinul posibilelor decizii și planuri alternative de acțiune?

Pentru a stabili o poziție – de a face sau a nu face ceva – persoana în cauză trebuie să aducă argumente în favoarea acesteia îndeajuns de puternice pentru a-i convinge pe ceilalți. Persoana în cauză trebuie, de asemenea, să țină cont de orice argumente care pot fi aduse contra poziției respective. Scopul este nu de a anula aceste contraargumente, ci de a arăta că au fost luate în considerare și de a putea declara într-o concluzie cum intenționează persoana în cauză să reflecte acele contraargumente în decizia luată. Stabilirea argumentelor în favoarea și împotriva asumării unui anume plan de acțiune este utilă. Institutul Olandez al Contabililor Certificați (NBA) folosește Modelul tehnicilor de neutralizare al lui Muel Kapteijn pentru a face un rezumat al justificărilor obișnuite utilizate pentru a susține anumite situații, care, de fapt, pot să nu reprezinte considerente sau argumente substanțiale. Justificările tipice sau „tehnicile de neutralizare” includ: distorsionarea faptelor („nu este adevărat”), negarea standardului („nu este hotărâtor”), aruncarea vinei pe circumstanțe („este peste puterile mele”), și tactica de a se ascunde în spatele propriei persoane („este vorba de o lipsă de auto-control” sau „chiar nu credeam că fac ceva greșit la acel moment”).

  1. Care este concluzia mea după ce am discutat dilema cu membrii grupului meu și am răspuns la toate întrebările de mai sus?

Odată ce au fost exprimate și cântărite atât argumentele pro cât și cele contra, o concluzie clară poate și trebuie să fie formulată. Specificați argumentele care au înclinat balanța. Luați în considerare posibilitatea de a formula o soluție creativă care să reflecte cât mai multe argumente posibil (pro și contra). În acest demers, analizați dacă există o cale de a atenua orice consecință negativă pentru anumite părți interesate.  Consecințele ar trebui să fie incluse în lista de argumente care au fost catalogate ca fiind mai puțin importante.

  1. Care este decizia sau acțiunea mea individuală? Chiar o voi face?

În final, este importantă tratarea întrebărilor cheie, „pot trăi cu urmările deciziei mele?” și „voi merge până la capăt cu decizia?”.

O ultimă întrebare se referă la ce acțiune ați întreprinde dacă situația ar ține de domeniul public, și dacă acțiunile dvs. ar putea fi diferite în condiții de monitorizare din partea publicului.

Un aspect cheie al acestui model este faptul că este neutru din punct de vedere cultural deși deciziile și acțiunile finale pe care le poate lua un contabil pot fi afectate de norme culturale și sociale. Acest lucru poate conduce la concluzia că o situație etică este „acceptabilă”, în ciuda faptului că nu este prudentă din punct de vedere moral. În consecință, pregătirea etică a contabililor ar trebui să ia în considerare în mod explicit modul de tratare a considerentelor culturale și normelor sociale în situațiile în care acestea pot bloca capacitatea contabililor de a-și susține datoria etică.

Drepturi de autor © mai 2019 ale International Federation of Accountants (IFAC). Toate drepturile rezervate. Utilizat cu permisiunea IFAC. Contactați permissions@ifac.org pentru permisiunea de a reproduce, stoca sau transmite acest document.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP

Radio CECCAR FM

La 15 noiembrie 2024, CECCAR Maramureș a participat, prin conducerea filialei, la evenimentul Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș 20 de ani – Arc peste timp, desfășurat la Baia Mare. Evenimentul a reunit invitați speciali, reprezentanți ai unor instituții și organisme profesionale cu care consilierii juridici colaborează direct, alături de membri ai comunității juridice și economice locale.

Conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a prezentat activitățile și acțiunile în care se intersectează profesiile de consilier juridic și expert contabil, contribuind astfel la susținerea mediului economic și juridic.

În cadrul evenimentului, CECCAR Maramureș a oferit o diplomă de excelență pentru decanul Colegiului Consilierilor Juridici Maramureș, Nicușor Marin Blaga, pentru contribuțiile organizației în cele două decenii de activitate.

Galerie foto

CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici

file with image and text inside it

Loading…

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

Radio CECCAR FM

Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat  cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.

Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.

În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.

De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.

Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.

Galerie foto

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil

Radio CECCAR FM

CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.

Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.

Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.

Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.

Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.

Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va  contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.

Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.

Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.

Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.

Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.

Continuare

Trending