Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din Buletinul de știri ETAF de săptămâna aceasta

Radio CECCAR FM

Impozitarea economiei digitale: Franța și SUA vor lucra împreună la nivelul OCDE

În ultimele săptămâni, Franța și Statele Unite au încheiat disputele cu privire la impozitul aplicat serviciilor digitale din Franța. Amenințarea lansată de Statele Unite referitoare la suprataxarea vinului francez a fost redusă prin acordul privind existența unui mecanism de rambursare a impozitului aplicat serviciilor digitale pentru companiile americane, anunțat la 26 august a.c. de președintele Macron. Concret, companiile digitale vor plăti impozitul aplicat serviciilor digitale din Franța în 2019 și 2020, conform planificării inițiale. Cu toate acestea, în eventualitatea ajungerii la un acord la nivelul OCDE în 2021 și adoptării unei decizii cu privire la o cotă de impozitare mai mică decât cea a impozitului aplicat acum în Franța, de facto, companiilor digitale li se vor restitui surplusul plătit în 2019 și 2020, printr-un sistem de credit fiscal.

La 29 august a.c., cooperarea franco-americană a devenit și mai strânsă, Angel Gurría (secretarul general al OCDE) anunțând înființarea unui grup de lucru tehnic între Franța, Statele Unite și OCDE în scopul proiectării unei propuneri formale de impozitare a economiei digitale până la finalul anului 2019. Ministrul francez al Finanțelor, Bruno Le Maire, a explicat că obiectivul a fost „existența unei propuneri formale din partea OCDE până la finalul anului 2019”, pentru a se putea ajunge la o soluție internațională privind impozitarea digitală în prima jumătate a anului 2020. Potrivit ministrului francez al Finanțelor, mai erau de rezolvat câteva probleme majore. În primul rând, este necesară definirea legăturii dintre companie, prezența și activitatea acesteia pe un teritoriu. În plus, există încă necesitatea de a decide nivelul impozitării și a companiilor care trebuie implicate. Angel Gurría a explicat că punctul esențial a fost reprezentat de precizarea într-o singură propunere a „nexus” (legătura dintre jurisdicția care fiscalizează și entitatea care plătește impozitul) și impunerea unui impozit minim efectiv pentru companii.

Prioritățile fiscale posibile ale viitoarei Comisii Europene

Compoziția următoarei Comisii Europene se conturează în fiecare zi cu aproape toate statele membre (cu excepția Italiei) care și-au desemnat candidații pentru funcția de comisar european. Următorii pași sunt: (i) adoptarea listei de candidați de către Consiliu, de comun acord cu președintele ales, Ursula von der Leyen; (ii) participarea fiecărui comisar-candidat la o audiere în fața comisiei competente a Parlamentului European (30 septembrie – 8 octombrie a.c.); (iii) votul de aprobare exprimat de Parlamentul European pentru colegiul complet al comisarilor ce va avea loc, cel mai probabil, în sesiunea plenară de la Strasbourg din 21-24 octombrie a.c. și numirea ulterioară a noii Comisii Europene de către Consiliul European.

Săptămâna trecută, un document dezvăluit de Comisia Europeană (și respins imediat de către Comisie) ilustra prioritățile diferitelor Direcţii Generale. Capitolul documentului cu referire la politica fiscală a UE include următoarele prevederi:

– Modernizarea Directivei privind impozitarea energiei cu o propunere legislativă pregătită până la finalul anului 2020 pentru: (i) revizuirea cotelor minime de impozitare care acoperă produsele energetice și energia electrică; (ii) continuarea promovării energiei regenerabile, a biocombustibililor și creșterea eficienței energetice; (iii) simplificarea gamei largi de scutiri. Clauzele pasarele din tratate s-ar putea aplica pentru a trece de la votul în unanimitate la votul cu majoritate calificată și la procedura legislativă ordinară în materie de impozitare. Articolul 192 alineatul (2) din TFUE include  o clauză pasarelă pentru măsurile în domeniul mediului, atunci când acestea sunt în principal de natură fiscală și impune o propunere a Comisiei pentru a putea activa o decizie a Consiliului (adoptată cu unanimitate).

– Crearea unei viziuni comune între statele membre ale UE în vederea maximizării impactului   discuției actuale de la nivelul OCDE/G20 privind impozitarea întreprinderilor. Odată încheiat acordul la nivelul OCDE/G20 în anul 2020, UE va trebui să asigure o implementare eficientă pentru a evita fragmentarea pieței unice.

– Proiectarea unei Unități de informaţii financiare, la nivelul UE. Directivele UE împotriva spălării banilor prevăd instituirea de Unități naționale de informații financiare pentru a analiza informațiile primite din sectorul financiar. Abordarea insuficient de coordonată a UE impune crearea unui centru european de investigare și coordonare comunitară.

– Implementarea unui ghișeu unic pentru sectorul vamal la nivelul UE. Inițiativa ar necesita furnizarea și menținerea unui sistem electronic la nivel central care să permită verificarea automată de către administrațiile vamale naționale a certificatelor electronice depuse cu declarația vamală pentru care există o bază de date la nivelul UE.

Luxemburg depune proiectul de lege care implementează Directiva ATAD 2 în Parlamentul național

La 8 august a.c., Guvernul din Luxemburg a înaintat Parlamentului proiectul de lege care implementează Directiva (UE) 2017/952 a Consiliului din 29 mai 2017 de modificare a Directivei (UE) 2016/1164 în ceea ce privește tratamentul neuniform al elementelor hibride care implică țări terțe(ATAD 2). Proiectul se va aplica începând cu 1 ianuarie 2020. Proiectul de lege este acum supus procesului parlamentar anterior adoptării.

OCDE a publicat cea de-a două etapă a rapoartelor de revizuire inter pares din Procedura  de acord reciproc

La 13 august 2019, OCDE a publicat prima rundă din cea de-a doua etapă a rapoartelor de monitorizare a evaluărilor inter pares pentru BelgiaCanada,  OlandaElveția Marea Britanie  și Statele Unite. Rapoartele evaluează progresele acestor șase jurisdicții în ceea ce privește respectarea recomandărilor rezultate din rapoartele de evaluare inter pares aferente prima etapei. Rapoartele arată, în general, eforturi pozitive întreprinse de aceste țări privind introducerea sau clarificarea orientării interne, creșterea personalului autorităților competente și reducerea perioadei de timp pentru închiderea cazurilor MAP.

Buletinul de știri în limba engleză poate fi consultat pe site-ul ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP

Radio CECCAR FM

La 15 noiembrie 2024, CECCAR Maramureș a participat, prin conducerea filialei, la evenimentul Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș 20 de ani – Arc peste timp, desfășurat la Baia Mare. Evenimentul a reunit invitați speciali, reprezentanți ai unor instituții și organisme profesionale cu care consilierii juridici colaborează direct, alături de membri ai comunității juridice și economice locale.

Conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a prezentat activitățile și acțiunile în care se intersectează profesiile de consilier juridic și expert contabil, contribuind astfel la susținerea mediului economic și juridic.

În cadrul evenimentului, CECCAR Maramureș a oferit o diplomă de excelență pentru decanul Colegiului Consilierilor Juridici Maramureș, Nicușor Marin Blaga, pentru contribuțiile organizației în cele două decenii de activitate.

Galerie foto

CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici

file with image and text inside it

Loading…

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

Radio CECCAR FM

Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat  cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.

Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.

În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.

De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.

Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.

Galerie foto

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil

Radio CECCAR FM

CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.

Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.

Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.

Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.

Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.

Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va  contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.

Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.

Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.

Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.

Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.

Continuare

Trending