PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din Buletinul de știri ETAF de săptămâna aceasta
Decizii-cheie ale Comisiei ECON: un nou președinte și o subcomisie permanentă pentru probleme fiscale
În data de 16 septembrie a.c., la Strasbourg, membrii Comisiei pentru Afaceri Economice și Monetare (ECON) din Parlamentul European au ales-o prin aclamație pe Irene Tinagli (S&D, Italia) în funcția de președinte al Comisiei. Având un parcurs academic, Irene Tinagli deține un doctorat în politici publice și administrație la Universitatea Carnegie Mellon din Pittsburgh și o specializare suplimentară în dezvoltare economică și inovare. Membru al Parlamentului italian din 2013, Irene Tinagli a fost aleasă europarlamentar în 2019.
De asemenea, deputații Comisiei ECON au ajuns la un acord de principiu cu privire la crearea unei subcomisii permanente pentru probleme fiscale. Există încă incertitudini referitoare la mandatul subcomisiei, Grupul Verzilor/Alianța Liberă Europeană făcând eforturi pentru a se concentra pe combaterea evaziunii fiscale, a infracțiunilor financiare și a spălării banilor, în timp ce alte grupuri politice iau în considerare posibilitatea ca subcomisia să emită avize asupra textelor legislative. Discuțiile privind mandatul și componența subcomisiei se vor extinde pe parcursul a două săptămâni înainte ca grupurile politice să revină la Conferința președinților de Comisii a Parlamentului European pentru aprobarea finală.
Evaluarea Comisiei privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal
La 16 septembrie a.c., Comisia Europeană a publicat o Evaluare a Directivei Consiliului 2011/16 / UE privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal. Evaluarea evidențiază faptul că normele privind schimbul automat de informații între statele membre sunt utile, deși admite că nu toate statele membre utilizează aceste instrumente în același mod. La ora actuală, țările UE primesc mult mai multe informații care pot contribui la lupta împotriva fraudei și evaziunii fiscale. În 2017, de exemplu, statele membre au făcut schimb de informații despre aproape 18.000 de decizii fiscale avansate privind companiile multinaționale. Prin urmare, Comisia încurajează statele membre să continue cooperarea și să utilizeze schimbul de informații într-un mod mai eficient. În cele din urmă, Comisia solicită statelor membre să strângă dovezi cantitative mai bune asupra costurilor și beneficiilor intervenției pentru a contribui la o evaluare mai aprofundată a punerii în aplicare a Directivei pe viitor.
Deciziile fiscale privind 39 de companii belgiene examinate de Comisia Europeană
Luni, 16 septembrie a.c., Comisia Europeană a început o serie de investigații aprofundate pentru a stabili dacă deciziile fiscale privind profitul excedentar emise de autoritatea fiscală belgiană pentru 39 de companii multinaționale între anii 2005 și 2014 le-au oferit acestora un avantaj neloial. Anchetele se succed Hotărârii Tribunalului din 14 februarie 2019 prin care se anulează decizia Comisiei care stipula că hotărârile fiscale care au făcut parte dintr-o schemă de ajutor pusă în aplicare de Belgia au fost ilegale în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat. Tribunalul a decis că executivul european a evaluat greșit că legislația din Belgia privind profitului excedentar constituie o schemă de ajutor. Regimul fiscal al profitului excedentar a redus profitul impozabil al companiilor prin actualizarea așa-numitului „profit excedentar” care se presupune că rezultă prin participarea la un grup multinațional. Profitul excedentar este determinat prin: (i) estimarea „profitului mediu” al unei companii autonome care desfășoară activități comparabile pe baza unei metodologii a prețurilor de transfer; (ii) scăderea profitului înregistrat de entitatea belgiană prin acel „profit mediu”. Această metoda de calcul pleacă de la premisa că multinaționalele obțin „profit excedentar” ca urmare a participării la un grup multinațional (de exemplu, datorită sinergiilor, economiilor de scară, reputației, rețelelor de clienți și furnizori, accesului la piețe noi). În practică, hotărârile au dus la scutirea de la impozitare cu mai mult 50% și, în unele cazuri, până la 90% a profitului contabil al acestor companii.
Ministrul german al Finanțelor relansează Raportarea publică defalcată pe țări
La 13 septembrie a.c., ministrul german al Finanțelor, Olaf Scholz a anunțat pe Twitter că, împreună cu ceilalți miniștri SPD se angajează să sprijine propunerea de Raportare publică defalcată pe țări (CbCR). Pe baza Acțiunii 13 a proiectului BEPS al OCDE, CbCR a fost implementată în 2016 în Germania, definind, în același timp, canale de partajare a rapoartelor cu autoritatea fiscală și cele dintre autoritățile fiscale germane și celelalte autorități fiscale naționale. Întrebarea cu privire la măsura în care rapoartele ar trebui să fie puse la dispoziția publicului rămâne controversată: Comisia Europeană și Parlamentul European fiind în favoarea acestei decizii, în timp ce, până la acest moment, Guvernul German se opune acestei decizii. Președinția finlandeză a Consiliului Uniunii Europene s-a angajat să încerce să facă progrese în această privință.
O imagine a statisticilor privind Procedura de acord reciproc (MAP) a OCDE
În data de 16 septembrie, OCDE a lansat Statisticile privind procedura de acord reciproc din 2018 (MAP), care acoperă 89 de jurisdicții și aproape toate cazurile MAP din întreaga lume. Statisticile arată că inventarul global continuă să crească în special datorită creșterii cazurilor care vizează prețurile de transfer, unde numărul de cazuri închise crește cu un ritm mai lent față de numărul de cazuri inițiate. Mai mult, cazurile care vizează prețurile de transfer tind să dureze mai mult (în medie 33 de luni în 2018) decât alte cazuri (14 luni), în timp ce perioada medie de soluționare a unui caz variază semnificativ în funcție de țară, aceasta situându-se între 2 și 66 de luni. Analiza arată, de asemenea, că majoritatea cazurilor închise au avut ca rezultat un acord prin care dubla impozitare a fost eliminată în totalitate în anul 2018.
Buletinul de știri în limba engleză poate fi consultat pe site-ul ETAF.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP
La 15 noiembrie 2024, CECCAR Maramureș a participat, prin conducerea filialei, la evenimentul Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș 20 de ani – Arc peste timp, desfășurat la Baia Mare. Evenimentul a reunit invitați speciali, reprezentanți ai unor instituții și organisme profesionale cu care consilierii juridici colaborează direct, alături de membri ai comunității juridice și economice locale.
Conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a prezentat activitățile și acțiunile în care se intersectează profesiile de consilier juridic și expert contabil, contribuind astfel la susținerea mediului economic și juridic.
În cadrul evenimentului, CECCAR Maramureș a oferit o diplomă de excelență pentru decanul Colegiului Consilierilor Juridici Maramureș, Nicușor Marin Blaga, pentru contribuțiile organizației în cele două decenii de activitate.
Loading…
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil
Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.
Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.
În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.
De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.
Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.
Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.
Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.
Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.
Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.
„Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru”, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.
Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.
Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.
„Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.
Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 2 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum 2 zile
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 3 zile
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum o zi
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
ECONOMIEacum 3 zile
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
ECONOMIEacum 2 zile
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
-
PROFESIA CONTABILĂacum 3 zile
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
-
ECONOMIEacum 2 zile
BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente