Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

COVID-19: Cinci pași esențiali pentru contabili care să îi ajute la îndrumarea IMM-urilor pe perioada crizei

Acest articol reprezintă o traducere a unui document publicat inițial de Accountancy Europe.

Radio CECCAR FM

Acest articol reprezintă o traducere a unui document publicat inițial de Accountancy Europe. Versiunea originală a articolului este disponibilă aici.

Contabilii – mulți organizați ei înșiși ca practici de mici dimensiuni – sunt consultanții de încredere ai IMM-urilor. Criza generată de coronavirus reprezintă o perioadă critică, în care IMM-urile au nevoie de toată îndrumările posibile pentru o traversa.

Facem apel la contabilii IMM-urilor și la practicile mici de contabilitate să sprijine IMM-urile aflate în dificultate pe parcursul acestei perioade grele. Consultați, de asemenea, și articolul nostru, 15 măsuri pentru guverne având ca scop protejarea IMM-urilor europene, și înscrieți-vă  aici pentru a fi la curent cu actualizările periodice privind politicile pentru IMM-uri.

Le recomandăm contabililor IMM-urilor următoarele acțiuni pentru a-și sprijini clienții aflați în dificultate. Multe dintre acestea vor fi relevante și în cazul practicilor de contabilitate de mici dimensiuni și al practicienilor înșiși:

1. Informați-vă cu privire la toate opțiunile de ajutor

Contabilii trebuie să cunoască toate formele de ajutor financiar și nu numai, furnizate de guvernele naționale sau la nivelul UE. Ar putea fi util ca organismul național de contabilitate să cunoască formele de ajutor pe care le furnizează alte state, astfel încât să poată atrage atenția responsabililor de politici asupra oricăror bune practici identificate.

2. Aplicați formele de ajutor disponibile adecvate pentru situația în care se află clientul dumneavoastră

Identificați clienții din sectoarele cu risc ridicat și pe cei care ar beneficia cel mai mult de măsurile publice de sprijin. Oferiți-le ajutor prin:

  • Consultanță și îndrumare cu privire la toate variantele de ajutor disponibile pentru ei;
  • Identificarea opțiunilor de diversificare a activității lor;
  • Accesarea finanțării de urgență furnizată de guverne;
  • Dacă este posibil, luați în considerare renegocierea onorariilor și a planificării plăților împreună cu clienții.

3. Oferiți sprijin în ceea ce privește supraviețuirea pe termen scurt a afacerii

Informați-vă clienții IMM-uri cu privire la măsurile imediate care ar putea face diferența între supraviețuire și faliment. Și oferiți-le sprijin în implementarea acestor măsuri, de exemplu:

  • Accesarea mijloacelor de ajutorare puse la dispoziție cât mai curând posibil pentru a maximiza efectele acestora.
  • Revizuirea și ajustarea previziunilor privind fluxurile de trezorerie ale acestora pentru a determina ce efecte va avea scăderea vânzărilor asupra capacității lor de a-și plăti furnizorii și datoriile. Întreprinderile trebuie să continue să-și plătească furnizorii atunci când pot pentru a contribui la evitarea unui colaps generalizat al sistemului financiar.
  • Analizarea modelului de afaceri pentru a stabili dacă IMM-urile pot livra bunuri sau servicii într-o manieră alternativă – cum ar fi online sau prin livrare la domiciliu – precum și dacă ar putea fi reduse sau stopate anumite activități, de exemplu călătoriile, vânzările și marketingul.
  • Înțelegerea lanțului de aprovizionare și distribuție și planificarea pentru scenariul în care livrarea de produse și servicii ar putea fi întreruptă. Acest lucru poate implica reducerea producției pentru anumite elemente și stocarea, precum și reconsiderarea furnizorilor și a clienților din țările grav afectate de virus.
  • Verificarea polițelor de asigurare ale acestora și a măsurii în care sunt eligibili pentru o despăgubire pentru orice pierderi financiare.
  • Comunicarea cu personalul acestora pentru a discuta posibilitatea unor tăieri de salarii pe termen scurt.
  • Asigurarea faptului că datele lor financiare sunt actualizate astfel încât să își poată monitoriza profitabilitatea, stocurile și soldurile de tip debitor-creditor. Multe guverne propun amânarea declarațiilor fiscale și a depunerii informațiilor financiare. Cu toate acestea, efectele pe termen lung ale amânărilor de acest fel nu sunt clare. Acestea ar putea avea ca rezultat un blocaj ulterior al procesului de depunere a acestor declarații și o posibilă pierdere a datelor de ordin financiar și fiscal.
  • Renegocierea termenelor de plată ale acestora cu furnizorii și sprijinirea lor în comunicarea cu banca în cazul în care se află în imposibilitatea de a-și onora angajamentele de creditare.
  • Negocierea cu debitorii acestora, de exemplu, pentru a oferi reduceri în schimbul unor plăți anticipate.
  • Monitorizarea continuă a situației și informarea clienților dumneavoastră cu privire la noi inițiative astfel încât atunci când ridicarea restricțiilor devine iminentă, aceștia să fie pregătiți să reînceapă activitatea comercială.
  • Dacă toate celelalte variante eșuează, luați în considerare opțiunile de insolvență, întrucât salvarea unor afaceri viabile ar putea fi posibilă mai degrabă prin intermediul reorganizării datoriilor, decât prin forțarea unei lichidări depline.

4. Ajutați IMM-urile, însă, și în planificarea pe termen mediu

Este probabil ca multe IMM-uri să se afle într-o stare de criză. Contabilii IMM-urilor trebuie să le ajute să evite măsurile de urgență care ar putea pune în pericol viabilitatea pe termen mediu a întreprinderii. Aceștia pot, de exemplu, să le ajute să:

  • Reconsidere măsura în care concedierea angajaților este inevitabilă. Pe lângă efectele sociale negative, reducerea forței de muncă constituie, de asemenea, o pierdere a unor aptitudini esențiale pentru afacere. Această opțiune ar trebuie să fie exclusiv una de ultimă instanță, așadar, mai întâi de toate, informați-vă clienții cu privire la toate opțiunile, formele de ajutor și sursele finanțare alternative și ajutați-i să le acceseze. Este posibil ca personalul să prefere o tăiere temporară a salariului în detrimentul disponibilizării. Această măsură ar putea spori loialitatea personalului și va permite afacerii să-și reia operațiunile odată ce restricțiile sunt ridicate.
  • Începeți să consolidați rezervele financiare cât mai curând posibil, pentru a fi pregătiți pentru un nou vârf al numărului de cazuri de infectare cu coronavirus chiar și după ce restricțiile actuale sunt ridicate.

5. Ajutați-vă clienții să beneficieze de expertiza întregului ecosistem al IMM-urilor

Poate fi nevoie să apelați la alți experți relevanți pentru a vă sprijini clienții în punerea în practică a acestor pași. Unele țări impun, de exemplu, implicarea unui profesionist calificat pentru restructurarea afacerilor și insolvență. De asemenea, ar putea fi indicat să se obțină consiliere juridică pentru a examina clauzele de forță majoră din contractele de afaceri și asigurări. Clienții dumneavoastră IMM-uri se vor baza pe conexiunile dumneavoastră, în calitate de contabil al lor.

Acest articol a fost realizat de Experții în domeniul IMM-urilor ai Accountancy Europe, pe baza experienței practice de la nivelul întregii Europe. Aflați mai multe despre activitatea noastră privind IMM-urile

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP

Radio CECCAR FM

La 15 noiembrie 2024, CECCAR Maramureș a participat, prin conducerea filialei, la evenimentul Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș 20 de ani – Arc peste timp, desfășurat la Baia Mare. Evenimentul a reunit invitați speciali, reprezentanți ai unor instituții și organisme profesionale cu care consilierii juridici colaborează direct, alături de membri ai comunității juridice și economice locale.

Conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a prezentat activitățile și acțiunile în care se intersectează profesiile de consilier juridic și expert contabil, contribuind astfel la susținerea mediului economic și juridic.

În cadrul evenimentului, CECCAR Maramureș a oferit o diplomă de excelență pentru decanul Colegiului Consilierilor Juridici Maramureș, Nicușor Marin Blaga, pentru contribuțiile organizației în cele două decenii de activitate.

Galerie foto

CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici

file with image and text inside it

Loading…

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

Radio CECCAR FM

Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat  cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.

Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.

În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.

De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.

Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.

Galerie foto

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil

Radio CECCAR FM

CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.

Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.

Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.

Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.

Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.

Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va  contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.

Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.

Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.

Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.

Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.

Continuare

Trending