Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din Buletinul de știri ETAF – 5 octombrie 2020

CE a publicat notele explicative la normele în materie de TVA pentru comerțul electronic.
Comisia Europeană propune armonizarea sistemului de reținere a impozitului la sursă.
Planul de acțiune al Comisiei Europene privind uniunea vamală.
Comisarul desemnat Mairead McGuinness susține impozitarea echitabilă.
Insulele Cayman și Oman nu se vor mai afla pe „lista neagră” a UE a jurisdicțiilor necooperante din punct de vedere fiscal.
Tribunalul General al Uniunii Europene a decis că sistemul spaniol de beneficii fiscale este o formă de ajutor de stat.
Belgia va introduce impozitul asupra serviciilor digitale.

Radio CECCAR FM

CE a publicat notele explicative la normele în materie de TVA pentru comerțul electronic

La 30 septembrie a.c., Comisia Europeană a publicat Notele explicative la noile norme în materie de TVA pentru comerțul electronic, care conțin îndrumări cu privire la aplicarea noilor norme, inclusiv exemple, pentru furnizorii sau interfețele de comerț electronic (de exemplu, piețe, platforme) implicate în tranzacțiile electronice. Acestea au rolul de a ajuta companiile care își desfășoară activitatea în mediul online, în special IMM-urile, să-și înțeleagă obligațiile în materie de TVA ce decurg din operațiunile transfrontaliere de aprovizionare a consumatorilor din Uniunea Europeană. Ca urmare a dificultăților cauzate de pandemia de COVID-19, aplicarea noilor norme în materie de TVA pentru comerțul electronic a fost amânată cu șase luni (1 iulie 2021, în loc de 1 ianuarie 2021). Comisia Europeană încearcă să simplifice obligațiile în materie de TVA pentru companiile care furnizează servicii sau bunuri transfrontaliere unor consumatori finali și să asigure plata corectă a taxei pe valoarea adăugată statului membru în care are loc operațiunea. Notele explicative urmează să fie traduse în toate limbile oficiale ale Uniunii Europene.

Comisia Europeană propune armonizarea sistemului de reținere a impozitului la sursă

La 24 septembrie a.c., Comisia Europeană a adoptat noul Plan de acțiune privind Uniunea piețelor de capital. Punctul 10 al planului prevede o propunere a Comisiei privind adoptarea „unui sistem de reținere a impozitului la sursă comun și standardizat la nivel european”. Prin intermediul acestuia, Comisia Europeană intenționează să reducă povara generată de procedurile de rambursare pentru impozitul reținut în cazul investițiilor transfrontaliere care sunt divergente, laborioase și susceptibile la fraudă. Mai multe detalii în legătură cu acest plan vor fi publicate în următoarele săptămâni.

Planul de acțiune al Comisiei Europene privind uniunea vamală

La 28 septembrie a.c., Comisia Europeană a prezentat noul plan de acțiune privind uniunea vamală. Măsurile incluse în plan au ca scop consolidarea uniunii vamale și se concentrează asupra a patru aspecte: gestionarea riscurilor, comerțul electronic, conformitatea și autoritățile vamale. În ceea ce privește gestionarea riscurilor, planul de acțiune prevede o mai mare disponibilitate a datelor și a analizei datelor în scopuri vamale. În privința comerțului electronic, Comisia va înăspri obligațiile pentru furnizorii de servicii de plată și platformele de vânzare online. Nu în ultimul rând, acest plan de acțiune detaliază modalitatea de includere a echipamentelor vamale moderne în următorul buget al UE.

Comisarul desemnat Mairead McGuinness susține impozitarea echitabilă

La 2 octombrie a.c. a avut loc audierea comisarului desemnat pentru servicii financiare, Mairead McGuinness, în fața Comisiei pentru afaceri economice și monetare (ECON). În cadrul audierii, eurodeputații și-au exprimat unele rețineri privind poziția adoptată de Irlanda în ceea ce privește impozitarea companiilor multinaționale. Mairead McGuinness a declarat că în calitate de comisar va susține toate inițiativele Comisiei Europene care au ca scop asigurarea unei impozitări mai echitabile și mai eficiente. Comisarul a afirmat, de asemenea, că susține și impozitul pe tranzacțiile financiare.

Insulele Cayman și Oman nu se vor mai afla pe „lista neagră” a UE a jurisdicțiilor necooperante din punct de vedere fiscal

La 30 septembrie a.c., ambasadorii statelor membre ale Uniunii Europene au aprobat revizuirea listei negre a UE privind jurisdicțiile necooperante din punct de vedere fiscal. Conform unui proiect de text, Insulele Cayman, care au fost incluse pe această listă în luna februarie, vor fi scoase de pe listă deoarece și-au îmbunătățit cadrul fiscal. Și Oman urmează să fie scos de pe lista neagră ca urmare a faptului că a ratificat Convenția OCDE de asistență administrativă reciprocă în materie fiscală și a implementat schimbul automat de informații cu statele membre UE. În schimb, alte două state vor fi adăugate pe această listă: Barbados și Anguilla.

Tribunalul General al Uniunii Europene a decis că sistemul spaniol de beneficii fiscale este o formă de ajutor de stat

La 23 septembrie a.c., Tribunalul Uniunii Europene a decis în favoarea Comisiei Europene în cazul sistemului spaniol de beneficii fiscale, trimis înapoi spre rejudecare de Curtea Europeană de Justiție în 2018. În 2013, Comisia Europeană a constatat că sistemul spaniol de beneficii fiscale constituia un ajutor de stat sub forma unui avantaj selectiv parțial incompatibil cu piața internă. Cu toate acestea, în 2015, Tribunalul General al Uniunii Europene a anulat decizia Comisiei Europene, în urma unei acțiuni înaintate de o companie spaniolă. În 2018, în urma unui apel al Comisiei Europene, Curtea Europeană de Justiție a anulat decizia Tribunalului General al Uniunii Europene. Curtea Europeană de Justiție a trimis cazul înapoi la Tribunal spre rejudecare în urma deciziei finale a Tribunalului de la 23 septembrie 2020, care a anulat acțiunea înaintată de compania spaniolă. Tribunalul a constatat că beneficiile fiscale au fost acordate în contextul unui sistem de autorizare prealabilă „pe baza unor criterii vagi, care necesită interpretare, pentru care nu există nicio prevedere”. Potrivit Tribunalului, aspectele discreționare „au favorizat beneficiarii față de alți contribuabili într-o situație de fapt și de drept comparabilă”. 

Belgia va introduce impozitul asupra serviciilor digitale

Belgia se alătură statelor membre UE care vor introduce o formă de impozitare a economiei digitale în cazul în care negocierile din cadrul OCDE vor eșua. Un proiect de acord de coaliție, realizat de noul guvern condus de Alexander De Croo, include un paragraf ce evidențiază că, în condițiile stadiului avansat de digitalizare a economiei, normele fiscale internaționale tradiționale nu se aliniază economiei digitale. Deși se menționează în document că Belgia ar prefera un acord internațional, sunt incluse prevederi conform cărora guvernul belgian va institui un impozit pe serviciile digitale dacă nu se va ajunge la un astfel de acord până în anul 2023.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP

Radio CECCAR FM

La 15 noiembrie 2024, CECCAR Maramureș a participat, prin conducerea filialei, la evenimentul Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș 20 de ani – Arc peste timp, desfășurat la Baia Mare. Evenimentul a reunit invitați speciali, reprezentanți ai unor instituții și organisme profesionale cu care consilierii juridici colaborează direct, alături de membri ai comunității juridice și economice locale.

Conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a prezentat activitățile și acțiunile în care se intersectează profesiile de consilier juridic și expert contabil, contribuind astfel la susținerea mediului economic și juridic.

În cadrul evenimentului, CECCAR Maramureș a oferit o diplomă de excelență pentru decanul Colegiului Consilierilor Juridici Maramureș, Nicușor Marin Blaga, pentru contribuțiile organizației în cele două decenii de activitate.

Galerie foto

CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici

file with image and text inside it

Loading…

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

Radio CECCAR FM

Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat  cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.

Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.

În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.

De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.

Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.

Galerie foto

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil

Radio CECCAR FM

CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.

Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.

Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.

Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.

Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.

Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va  contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.

Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.

Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.

Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.

Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.

Continuare

Trending