Rețele sociale

ECONOMIE

Comisia Europeană a lansat portalul Access2Markets

Comisia Europeană a lansat portalul Access2Markets pentru a sprijini activitățile comerciale ale întreprinderilor mici

Radio CECCAR FM

Comisia Europeană a lansat portalul online Access2Markets pentru a ajuta întreprinderile mici și mijlocii să desfășoare activități comerciale dincolo de granițele UE, informează un comunicat al Executivului comunitar, citat de Agerpres. Noul portal vine ca răspuns la solicitările părților interesate pentru a le explica mai bine acordurile comerciale și pentru a ajuta companiile să se asigure că produsele lor sunt eligibile pentru reduceri de taxe. Acest portal este util atât companiilor care deja desfășoară activități comerciale internaționale, cât și acelora care acum încep să exploreze oportunități de pe piețe străine.

Noul portal a fost prezentat în cadrul evenimentului virtual la nivel înalt „Drumul spre redresare – încurajarea întreprinderilor mici să desfășoare activități comerciale internaționale (The road to recovery – empowering small businesses to trade internationally)”, găzduit de vicepreședintele executiv Valdis Dombrovskis, la care au participat aproximativ 600 de reprezentanți de întreprinderi mici și mijlocii. „Trebuie să ajutăm companiile noastre, în principal IMM-urile, să obțină beneficii maxime de pe urma acordurilor comerciale ale UE. Scopul creării acestui nou portal este de a ajuta IMM-urile să navigheze în lumea comerțului internațional. Acest portal de servicii centralizate va ajuta companiile europene să obțină beneficii maxime de pe urma acordurilor comerciale ale UE și să obțină cel mai bun acces la piețe, produse și informațiile de care au nevoie pentru a se dezvolta și a rămâne competitive”, a afirmat Dombrovskis.

Uniunea Europeană deține o rețea largă de acorduri comerciale cu peste 70 de țări și regiuni și negociază în prezent multe alte acorduri noi. Access2Markets detaliază acest set complex de norme sub formă de informații practice, astfel încât întreprinderile mici să poată avea acces mult mai rapid la informațiile relevante. Concret, Access2Markets pune la dispoziție informații privind condițiile pentru desfășurarea activității comerciale de importare produse către UE și de exportare produse în peste 120 de piețe străine.

Întreprinderile mici reprezintă 88% din totalul exportatorilor din UE. Exporturile lor însumează o treime din exporturile totale ale UE și susțin 13 milioane de locuri de muncă. Piețele globale reprezintă o sursă importantă de creștere pentru întreprinderile europene mici și mijlocii. Prin urmare, este esențială acordarea unei atenții speciale întreprinderilor mici în contextul redresării economice din criza pandemică provocată de coronavirus.

Portalul permite companiilor să caute următoarele detalii pentru produsele importate și exportate, în doar câțiva pași: tarife, taxe, norme de proveniență, norme pentru produse, proceduri vamale, bariere comerciale și statistici de flux comercial.

Noul portal Access2Markets mai include și explicații, tutoriale și secțiune de întrebări frecvente, care vin atât în ajutorul comercianților noi, cât și al celor cu experiență, pentru a face analize ale beneficiilor comerțului cu fiecare dintre partenerii comerciali ai UE. Portalul conține o prezentare a legislației UE asupra produselor și serviciilor, precum și detaliile de contact ale autorităților vamale și ale altor autorități publice din statele membre ale UE și din statele partenere comerciale ale UE. Companiile pot, de asemenea, să utilizeze portalul pentru a contacta Comisia Europeană pentru a raporta barierele comerciale pe care le întâmpină.

Rosa, instrumentul de autoevaluare de pe Access2Markets, furnizează asistență specială pentru normele care definesc „naționalitatea economică” a unui produs – cunoscute ca „norme de proveniență”. Acestea sunt personalizate în fiecare acord comercial, asigurându-se astfel faptul că fiecare sector sensibil de pe piață este protejat și că întreprinderile pot solicita reducerea sau eliminarea taxelor vamale, în conformitate cu cele stipulate în acord. Companiile pot, de asemenea, să găsească informații despre modul în care acordurile comerciale pot reglementa comerțul în sfera serviciilor, condițiile pentru investiții sau pentru participarea la depuneri de oferte pentru licitații publice pe o piață străină.

Fiecare produs comercializat la nivel internațional deține un cod care stabilește ce taxe de import și alte taxe naționale sau locale trebuie plătite. Pe Access2Markets, companiile pot să găsească nu doar codul, ci și informații despre taxele pe care trebuie să le plătească în fiecare jurisdicție. Instrumentul My Trade Assistant/Asistentul meu comercial de pe Access2Markets permite companiilor să caute informații despre taxe, impozite, norme pentru produse și cerințe pentru fiecare produs în parte și pentru fiecare piață.

Portalul este optimizat pentru utilizare de pe smartphone și tabletă. Include o mulțime de funcții suplimentare ușor de utilizat care ajută oamenii de afaceri să profite cât mai mult de pe urma acordurilor comerciale ale UE. Și, bineînțeles, portalul este complet gratuit.

ECONOMIE

ANAF propune Procedura privind modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat în transparență decizională proiectul de Ordin pentru aprobarea Procedurii privind modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/plătitorilor potrivit art. 91 alin. (3) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, precum și a modelului și conținutului unor formulare. ANAF reamintește, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că, potrivit prevederilor art. 88 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, contribuabilii au obligația de a aduce la cunoștința organului fiscal central, modificările intervenite în datele declarate inițial, în termen de 15 zile de la data producerii acestora, prin completarea și depunerea declarației de mențiuni. „În practică,  organele fiscale au constatat situații în care datele cuprinse în Registrul contribuabililor/plătitorilor, necesare administrării creanțelor fiscale, completate pe baza informațiilor comunicate de contribuabili, nu corespund stării de fapt reale”, afirmă inițiatorii proiectului.

Conform art. 91 alin. (3) din Codul de procedură fiscală, datele din registrul contribuabililor/plătitorilor pot fi modificate din oficiu ori de câte ori se constată că acestea nu corespund stării de fapt reale, ulterior, modificările fiind comunicate contribuabilului/plătitorului.

În scopul deținerii unei evidențe fiscale care să corespundă realității și pentru stabilirea unei practici unitare privind modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/plătitorilor, prin noul proiect de Ordin se propun:

♦ aprobarea procedurii privind modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/plătitorilor potrivit art.91 alin.(3) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare;

♦ aprobarea formularelor utilizate pentru modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/plătitorilor, potrivit prevederilor legale în vigoare. Aceste formulare sunt următoarele:

 “Notificare privind modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/plătitorilor”;

 “Invitație privind exercitarea dreptului de a fi ascultat, în cazul neprezentării la primul termen stabilit de organul fiscal în vederea audierii“;

 “Referat privind modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/plătitorilor”;

▪ ”Decizie privind modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/plătitorilor potrivit prevederilor art.91 alin.(3) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare (701)”.

Continuare

ECONOMIE

ANAF: Modelul și conținutul formularului 709, în consultare publică

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) propune, printr-un proiect de Ordin publicat în transparență decizională, modelul și conținutul formularului 709, utilizat de prestatorii de servicii de plată care nu au rezidență fiscală în România, dar cărora li se aplică obligația prevăzută la art. 3212 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare. ANAF menționează, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că frauda în domeniul TVA este o problemă comună tuturor statelor membre, dar statele membre în mod individual nu au informațiile necesare pentru a se asigura că normele în materie de TVA în sectorul comerțului electronic transfrontalier sunt aplicate corect sau pentru a combate frauda în domeniul TVA în sectorul comerțului electronic. Astfel, a fost aprobată Directiva (UE) 2020/284 a Consiliului din 18 februarie 2020 de modificare a Directivei 2006/112 CE în ceea ce privește introducerea anumitor cerințe pentru prestatorii de servicii de plată.

În cadrul acestor obligații, prestatorii de servicii de plată, care oferă servicii de plată, vor trebui să monitorizeze și să transmită informații despre beneficiarii plăților transfrontaliere care primesc mai mult de 25 de plăți transfrontaliere pe trimestru. Aceste informații vor fi apoi centralizate într-o bază de date europeană, Sistemul Electronic Central de informații de Plată (CESOP), unde vor fi stocate, agregate și verificate cu alte baze de date europene. Toate informațiile din CESOP vor fi apoi puse la dispoziția experților antifraudă din statele membre prin intermediul rețelei Eurofisc.

Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal a fost modificată prin promulgarea Legii nr 33/2024, fiind transpuse prevederile Directivei (UE) 2020/284 a Consiliului din 18 februarie 2020, de modificare a Directivei 2006/112/CE în ceea ce privește introducerea anumitor cerințe pentru prestatorii de servicii de plată prin completarea Titlului VII „Taxa pe valoare adăugată” – Capitolul XIII „Obligații”, cu art. 3212, care include obligațiile generale ale prestatorilor de servicii de plată.

Conform art. 3212 alin (8), procedura privind punerea la dispoziție a evidențelor prevăzută la alin. (7) lit. b) se aprobă prin ordin al președintelui ANAF.

Procedura a fost aprobată prin OPANAF nr. 825 din 23 aprilie 2024. Aceasta se aplică inclusiv pentru prestatorii de servicii de plată care nu au rezidență fiscală în România, dar cărora li se aplică obligația prevăzută la art. 3212 alin. (2) din Codul fiscal. Astfel s-a identificat necesitatea implementării unui mecanism de luare în evidență a acestor prestatori de servicii de plată pentru a se putea facilita transmiterea informațiilor.

În acest context, a fost elaborat acest nou proiect de Ordin pentru aprobarea modelului și conținutului formularului 709 „Cerere de înregistrare pentru prestatorii de servicii de plată care nu au rezidență fiscală în România și cărora li se aplică obligația prevăzută la art. 3212 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”.

Continuare

ECONOMIE

ASF propune prelungirea plafonării prețului polițelor de asigurare obligatorie până la 30 septembrie 2024

Radio CECCAR FM

Ministerul Finanțelor (MF) a lansat în dezbatere publică proiectul de HG elaborat de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), prin care reglementează soluția temporară de prelungire, până la 30 septembrie 2024, a perioadei de aplicare a HG nr.1326/2023 privind stabilirea tarifelor de primă maxime și a altor măsuri aplicabile de către societățile de asigurare care practică asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și de tramvaie.

Totodată, actul normativ stabilește:  tarifele de primă maxime; ▪ contractele asupra cărora se aplică; ▪ comisioanele de distribuție aferente contractelor, clasa bonus/malus ce se aplică, implicațiile BAAR (Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din România); ▪ despăgubirile acordate de asigurătorii RCA pentru acoperirea costurilor de înlocuire temporară a vehiculului avariat cu un vehicul din aceeași clasă sau dintr-o clasă inferioară; ▪ perioada maximă pentru care se pot acorda despăgubirile; ▪ contravențiile și sancțiunile aplicabile.

„Tarifele de primă maxime au fost stabilite la nivelul propriilor tarife de primă care au fost practicate de fiecare asigurător RCA la data de 28 februarie 2023, care pot fi ajustate cu un procent de maximum 6,8% și sunt valabile pentru o perioadă de 3 luni de la data intrării în vigoare a proiectului de act normativ. Totodată, tarifele se aplică în cazul contractelor RCA încheiate după data intrării în vigoare a propunerii de prelungire”, menționează MF, într-un comunicat.

Comisioanele de distribuție aferente contractelor RCA se limitează la maximum 8% din prima netă de cheltuieli de distribuție pentru o perioadă de 3 luni de la data intrării în vigoare a hotărârii.

Calculul despăgubirii are în vedere un tarif ce nu poate depăși costul mediu practicat de reprezentanțele rent-a-car ce oferă servicii de închiriere de autoturisme fără conducător auto și se acordă numai în situația în care vehiculul avariat nu mai poate fi utilizat din punct de vedere tehnic.

Perioada maximă pentru care se pot acorda despăgubirile este de 30 de zile, fie de la data eliberării autorizației de reparație de către unitățile Poliției Române, fie de la data eliberării documentului de intrare în reparație eliberat de către asigurătorul RCA. Termenul poate fi prelungit numai cu aprobarea asigurătorului RCA în situații justificate, probate cu documente.

În cazul vehiculelor care nu se mai repară și se încadrează în situația de daună totală economică, despăgubirile menționate acoperă perioada cuprinsă între data constatării avariilor și data înaintării ofertei de despăgubire, cu respectarea termenelor prevăzute de Legea nr.132/2017, cu modificările și completările ulterioare. În acest caz, valoarea despăgubirii reprezentând acoperirea costurilor de înlocuire temporară a vehiculului avariat nu poate depăși 25% din valoarea de piață a vehiculului avariat.

Potrivit reprezentanților MF, în prezent, în piața asigurărilor RCA din România se manifestă în continuare o reticență în ceea ce privește apetitul la risc al asigurătorilor RCA pentru anumite categorii de asigurați și există un grad ridicat de concentrare care continuă să reprezinte o vulnerabilitate a pieței atât din prisma expunerii pe clase de asigurare, cât și din perspectiva cotelor de piață semnificative deținute de un număr relativ mic de societăți de asigurare, ceea ce arată un grad scăzut de concurență.

„De asemenea, la data de 31 decembrie 2023, din numărul total de vehicule din parcul național auto, respectiv 10.333.293, la data de 6 iunie 2024 erau asigurate 7.486.349 de vehicule. Cazurile prelucrate, încadrate în categoria asiguraților cu risc ridicat în perioada 1.01.2024 – 2.06.2024, sunt în număr de aproximativ 41.500 din care aproximativ 201 au fost preluate voluntar, iar 41.300 au fost alocate automat către asigurători. O astfel de situație denotă existența unui dezechilibru între cerere și ofertă și are potențialul de a genera consecințe negative, în sensul unei presiuni suplimentare asupra prețurilor după data de 30 iunie 2024”, se subliniază în comunicat.

Continuare

Trending