PROFESIA CONTABILĂ
ETAF a elaborat o notă de informare cu privire la acordul fiscal global
Vineri, 8 octombrie, 136 de state membre din cele 140 ale Cadrului incluziv OCDE/G20 (IF) privind erodarea bazei impozabile și transferul profiturilor (BEPS) au ajuns la un acord final referitor la un nou cadru general pentru reforma fiscală internațională, amintește ETAF, într-o notă de informare cu privire la acord, publicată recent.
Acordul actualizează și finalizează Declarația din iulie semnată de 134 de state. În Anexă se regăsește și un Plan detaliat de implementare pentru a asigura o implementare eficientă a noilor reguli începând cu anul 2023, se precizează în documentul citat. Astfel:
PILONUL I
Domeniu de aplicare
Pilonul I al reformei va redistribui anumite drepturi de impozitare în rândul celor mai mari și mai profitabile 100 de multinaționale din lume din țara lor de origine pe piețele unde își desfășoară activitatea și realizează profituri, indiferent dacă acestea au sau nu o prezență fizică acolo.
Companiile multinaționale cu vânzări globale de peste 20 de miliarde de euro și profitabilitate de peste 10% vor aplica noile reguli, 25% din profitul care depășește pragul de 10% urmând să fie realocat jurisdicțiilor de pe piață. Acest 25% reprezintă o schimbare față de Declarația din iulie, care menționa un interval cuprins între 20 și 30%.
Potrivit OCDE, drepturile de impozitare asupra profitului care va depăși suma de 125 de miliarde dolari USD vor fi realocate în fiecare an jurisdicțiilor de pe piață.
Excluderi
Industriile extractive și serviciile financiare reglementate sunt excluse din domeniul de aplicare. De asemenea, există o prevedere pentru extinderea domeniului de aplicare după 7 ani, odată ce s-a acumulat experiența necesară în implementare.
Conformarea fiscală
Declarația presupune o conformare fiscală simplificată (inclusiv obligațiile de depunere) și va permite multinaționalelor din domeniul de aplicare să gestioneze procesul printr-o singură entitate.
Impozitarea serviciilor digitale
Declarația oferă, de asemenea, mai multe informații despre eliminarea impozitării serviciilor digitale. Convenția multilaterală care va implementa Pilonul I va cere tuturor părților să elimine toate taxele pe serviciile digitale, dar și alte măsuri similare relevante pentru toate companiile și să-și ia angajamentul să nu introducă astfel de măsuri în viitor.
Mai mult decât atât, nu vor fi impuse noi taxe pentru servicii digitale sau alte măsuri similare relevante pentru nicio companie începând cu 8 octombrie și până cel mai devreme 31 decembrie 2023 (perioada de tranziție) sau de la intrarea în vigoare a Convenției multilaterale.
PILONUL II
Domeniu de aplicare
Pilonul II al reformei (denumit și GloBE) introduce o rată minimă globală a impozitului pe profit stabilită la 15% – în loc de „cel puțin 15%” conform Declarației din iulie – aceasta aplicându-se companiilor cu o cifră de afaceri mai mare de 750 milioane euro.
Acest lucru poate fi văzut ca un impozit suplimentar pentru filialele străine ale companiilor mari. Conform așa-numitei reguli de includere a veniturilor (IRR), veniturile filialelor străine sunt impozitate de compania-mamă dacă există o diferență între rata efectivă de impozitare din străinătate și rata de impozitare efectivă stabilită la nivel internațional de 15%. Diferența este apoi acoperită de veniturile suplimentare.
Entitățile de stat, organizațiile internaționale, organizațiile nonprofit, fondurile de pensii sau fondurile de investiții care reprezintă societăți-mamă (UPE) ale unui grup de întreprinderi multinaționale sau orice parte terță deținută de astfel de companii, organizații sau fonduri nu sunt supuse regulilor GloBE.
Potrivit OCDE, Pilonul II va genera aproximativ 150 de miliarde de dolari în venituri noi.
Excepții
Negocierile finale ale Pilonului II s-au concentrat pe posibilitatea deducerii din baza de impozitare a sumelor pe baza „criteriilor de substanță”. Se va exclude o sumă din venit care reprezintă 5% din valoarea contabilă a activelor corporale și a salarizării companiilor în cauză.
Într-o perioadă de tranziție de 10 ani, suma venitului exclus va fi de 8% din valoarea contabilă a imobilizărilor corporale și 10% din salarizare, scăzând anual cu 0,2 puncte procentuale în primii cinci ani și cu 0,4 puncte procentuale pentru imobilizările corporale și cu 0,8 puncte procentuale pentru salarizarea din ultimii cinci ani.
Va fi prevăzută o excludere de minimis pentru jurisdicțiile în care o companie mare are o cifră de afaceri mai mică de 10 milioane de euro și profituri mai mici de un milion de euro.
Pe lângă aceasta, și regulile GloBE prevăd o excludere pentru veniturile din transportul internațional.
Conformare fiscală și simplificare
Pentru a se asigura că administrarea regulilor GloBE este reglementată și pentru a evita costurile de conformitate și administrative disproporționate, Declarația conține și precizarea că în cadrul general de implementare vor fi incluse și sfere de siguranță și alte mecanisme.
CINE ESTE DE ACORD?
Toți membrii UE ai Cadrului incluziv sunt acum de acord. Irlanda și Estonia s-au alăturat joi, 7 octombrie, după ce au obținut niște concesii, iar Ungaria și-a anunțat decizia vineri, 8 octombrie.
Irlanda
Dublin a asigurat eliminarea mențiunii de „cel puțin 15%” din text, temându-se că aceasta va oferi țărilor UE oportunitatea de valorificare a unei rate de impozitare armonizată mai mare de 15% în timpul implementării la nivel european.
Irlanda a primit, de asemenea, asigurarea Comisiei Europene pentru companiile irlandeze cu o cifră de afaceri mai mică de 750 de milioane de euro că vor putea beneficia în continuare de rata de impozitare în valoare de 12,5%.
Ungaria
Ungaria a fost de acord să adere la acordul privind Pilonul II, întrucât au fost îndeplinite condițiile pe care le-a propus cu privire la criteriile de substanță, care includeau o perioadă de tranziție de 10 ani.
Estonia
De asemenea, Estonia a dorit să aibă cea mai lungă perioadă de amânare fiscală pentru filialele locale ale grupurilor internaționale, declarându-se ulterior mulțumită de compromisul la care s-a ajuns.
Cipru este singura țară din UE care nu este membră a Cadrului incluziv.
Kenya, Nigeria, Pakistan și Sri Lanka nu s-au alăturat încă acordului.
CRITICI DIN PARTEA ȚĂRILOR ÎN CURS DE DEZVOLTARE
Țările în curs de dezvoltare au comentat în privința faptului că nu vor primi un procent echitabil din profiturile impozabile de la multinaționalele cu care acestea operează. Cu toate că Argentina face parte din acord, ministrul economiei argentinian a menționat că propunerile dispuse au obligat țările în curs de dezvoltare să aleagă între „ceva rău și ceva mai rău”.
Răspunsul OCDE a fost că țările în curs de dezvoltare (în special cele din Africa) au avut o influență semnificativă asupra acordului, iar preocupările lor au fost ascultate. De exemplu, în cadrul Pilonului 1, acordul include angajamentul de a reduce pragul de aplicare în 7 ani, acțiune ce va avea ca rezultat un fond mai mare de profituri, urmând ca acestea să fie realocate pe diferite piețe.
CALENDARUL IMPLEMENTĂRII
La nivel internațional
Pentru Pilonul I, setul de reguli pentru legislația internă va fi elaborat până la începutul anului 2022, iar noul drept de impozitare cu privire la profiturile realocate va fi pus în aplicare printr-o convenție multilaterală, urmând să fie semnată în cursul aceluiași an, și să intre în vigoare în anul 2023. Convenția se află deja în curs de elaborare.
Pentru Pilonul II, regulile GloBE vor avea statutul unei abordări comune. Aceasta înseamnă că membrii nu sunt obligați să adopte regulile GloBE, dar, dacă decid să o facă, vor implementa și administra regulile într-un mod care să fie consecvent cu rezultatele prevăzute în Pilonul II.
OCDE va elabora reguli-model pentru a pune în aplicare impozitul minim pe profit până în noiembrie 2021, precum și modelul de dispoziție a tratatului pentru punerea în aplicare a normei fiscale. Un instrument multilateral va fi lansat până la mijlocul anului 2022 pentru a facilita punerea în aplicare a acestei reguli în tratatele bilaterale din 2023.
La nivelul UE
Comisia Europeană urmează să facă o propunere de directivă de punere în aplicare a Pilonului II în decembrie anul acesta. De aici rezultă că președinția franceză a Consiliului european – care va începe în luna ianuarie 2022 – va lucra activ la acest dosar și ar putea fi posibilă chiar ajungerea la un acord înainte de sfârșitul președinției de 6 luni.
Pilonul I ar putea începe cu o posibilă propunere de directivă în martie 2022.
Potrivit sursei citate, acordul OCDE nu ar împiedica Comisia Europeană să continue planul pentru o taxă digitală de 0,3% asupra bunurilor și serviciilor vândute online de companiile din UE cu o cifră de afaceri anuală de 50 milioane euro sau mai mult, atât timp cât aceasta este aplicată unei game largi de companii luând în considerare o rată foarte mică. Această propunere a fost suspendată în această vară pentru a nu perturba negocierile OCDE.
Declarația din 8 octombrie a OECD este disponibilă aici.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP
La 15 noiembrie 2024, CECCAR Maramureș a participat, prin conducerea filialei, la evenimentul Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș 20 de ani – Arc peste timp, desfășurat la Baia Mare. Evenimentul a reunit invitați speciali, reprezentanți ai unor instituții și organisme profesionale cu care consilierii juridici colaborează direct, alături de membri ai comunității juridice și economice locale.
Conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a prezentat activitățile și acțiunile în care se intersectează profesiile de consilier juridic și expert contabil, contribuind astfel la susținerea mediului economic și juridic.
În cadrul evenimentului, CECCAR Maramureș a oferit o diplomă de excelență pentru decanul Colegiului Consilierilor Juridici Maramureș, Nicușor Marin Blaga, pentru contribuțiile organizației în cele două decenii de activitate.
Loading…
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil
Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.
Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.
În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.
De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.
Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.
Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.
Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.
Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.
Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.
„Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru”, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.
Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.
Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.
„Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.
Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 4 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum 3 zile
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 3 zile
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
ECONOMIEacum 4 zile
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
ECONOMIEacum 4 zile
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum 3 zile
BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente
-
ECONOMIEacum 4 zile
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
-
PROFESIA CONTABILĂacum 5 zile
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil