Rețele sociale

ECONOMIE

Fitch a confirmat ratingul municipiului București la „BBB minus”, cu perspectivă negativă

Fitch Ratings a confirmat ratingurile pentru datoria pe termen lung în valută și monedă locală al municipiului București, perspectivele asociate fiind negative, informează un comunicat al agenției de evaluare financiară, citat de Agerpres.

Radio CECCAR FM

Decizia vine după ce, luna trecută, Fitch a confirmat ratingul suveran al României la „BBB minus” cu perspectivă negativă, aceasta fiind ultima notă din categoria „investment-grade” (recomandat pentru investiții). Perspectiva negativă reflectă continua incertitudine privind implementarea politicilor menite să rezolve dezechilibrele bugetare structurale pe termen mediu și impactul asupra finanțelor publice ale României de pe urma riscurilor persistente legate de pandemie și a creșterii costurilor cu energia, apreciază Fitch.

Confirmarea ratingurilor Bucureștiului reflectă opinia nemodificată a Fitch potrivit căreia, pe termen mediu, performanța operațională și nivelul datoriei vor rămâne în linie cu ale altor orașe care beneficiază de un calificativ „BBB minus”. Fitch evaluează profilul individual de creditare (SCP) al capitalei României la „bbb plus”, în timp ce perspectiva negativă o reflectă pe cea a României (rating „BBB minus”/perspectivă negativă).

Orașul are surse stabile de venit, cu perspective de creștere a veniturilor în linie cu avansul PIB-ului național. Impozitele și taxele au reprezentat în 2020 aproape întreg venitul operațional al Bucureștiului, ținând cont de activitățile economice ciclice moderate. Impozitul pe venit a reprezentat peste 80% din venitul operațional, în timp ce impozitele și taxele locale, de o natură mai volatilă, au reprezentat 13%. În urma îmbunătățirii evaluării proprietăților imobiliare și a colectării, veniturile din impozitele pe proprietate au crescut semnificativ în ultimii ani, în linie cu piața imobiliară solidă a orașului. Impozitele și impunerile percepute sunt, de asemenea, stabile și au crescut după ce a fost modernizată infrastructura IT a orașului, permițând o colectare mai eficientă, apreciază agenția de evaluare financiară.

Fitch evaluează capacitatea Bucureștiului de a genera venituri suplimentare în cazul unei posibile scăderi a activității economice ca fiind „mai slabă”, în linie cu alte orașe românești care beneficiază de rating din partea agenției. Dar Bucureștiul are o experiență dovedită în creșterea veniturilor, chiar în perioade în care avansul economiei este mai redus.

Cheltuielile de capital ale orașului ar urma să rămână ridicate în perioada 2021-2023, ducând la un deficit mediu de 6% din veniturile totale, apreciază Fitch.

Bucureștiul este expus la riscul de refinanțare, există trei emisiuni de obligațiuni (de 555 milioane de lei fiecare), care vor avea scadența în 2022, 2025, 2028 și un împrumut de 555 milioane de lei cu scadența în 2023. Împrumutul a fost acordat în aprilie 2020 de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) pentru a refinanța datoria ajunsă la scadență. Orașul și-a redus semnificativ riscul valutar, după ce a refinanțat obligațiuni de 500 de milioane de euro.

Capitala României are o populație de aproximativ 1,8 milioane de locuitori, și este responsabilă de peste 20% din economia țării, iar nivelul local de bogăție este de peste trei ori mai ridicat decât media națională.

Ratingul Bucureștiului este limitat de ratingul suveran al României. În opinia agenției de evaluare financiară, profilul individual de creditare (SCP) al capitalei României „bbb plus” reflectă o combinație între nivelul mediu redus al profilului de risc și o evaluare a sustenabilității datoriei la „aa”.

ECONOMIE

Noi modificări în Codul de procedură civilă: numirea experților judiciari, digitalizată

Radio CECCAR FM

Parlamentul României a adoptat Legea nr. 139/2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, care modifică articolul 331 alin. (1) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, digitalizând procesul de numire a experților pentru efectuarea de expertize judiciare.

Potrivit noii legi, dacă părțile implicate într-un proces nu reușesc să ajungă la un acord privind numirea experților, aceștia vor fi desemnați de instanță printr-un sistem informatizat aleatoriu. Acest sistem va selecta experții dintre persoanele înscrise în evidența biroului local de expertiză și autorizate legal să efectueze expertize judiciare. Modificările intră în vigoare la un an de la data publicării legii în Monitorul Oficial.

Normele metodologice care vor reglementa funcționarea acestui sistem, având în vedere încărcătura experților în ceea ce privește numărul de expertize judiciare alocate, se aprobă în termen de 90 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial.

Opinia CECCAR

Această schimbare legislativă reprezintă un pas semnificativ către digitalizarea și eficientizarea sistemului judiciar din România. Prin utilizarea unui sistem informatizat pentru numirea experților judiciari se asigură o distribuție echitabilă a cazurilor între experți.

Mai mult, această măsură poate contribui la creșterea transparenței și a încrederii publicului în procesul judiciar, oferind un cadru mai clar și mai predictibil pentru părțile implicate în procese civile.

Continuare

ECONOMIE

Modificări la formularul 300 – „Decont de taxă pe valoarea adăugată”

Radio CECCAR FM

În Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, a fost publicat OPANAF nr. 888/2024, act normativ prin care se modifică OPANAF nr. 1.253/2021 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată”. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, prin art.III, pct.46 din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial nr. 977 din 27 octombrie 2023, începând cu data de 1 ianuarie 2024, a fost eliminată scutirea de TVA pentru operațiunile prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, efectuate către unități spitalicești din rețeaua de stat, rămânând în vigoare doar scutirea de TVA prin restituire către entitățile nonprofit.

În acest context, prin noul act normativ au fost eliminate din formularul (300) următoarele rânduri:

 rândul 14.1 ”Livrări de bunuri și prestări de servicii scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Codul fiscal”;

▪ rândul 14.2 ”Livrări de bunuri scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. c) și d) din Codul fiscal”.

Continuare

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

Trending