Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 2 noiembrie 2021

Radio CECCAR FM

etaf

Reacția ETAF la dezvăluirile „Pandora Papers”

Marți, 26 octombrie, ETAF a reacționat la rezoluția Parlamentului European adoptată în sesiunea plenară la 21 octombrie, făcând apel la UE pentru a trage concluziile necesare în urma investigației „Pandora Papers”. ETAF sprijină abordarea ambițioasă stabilită în text și este de acord că evaziunea fiscală este o infracțiune penală contrară interesului general al UE și care trebuie combătută cu determinare. Totuși, ETAF se opune suspiciunii generale la adresa intermediarilor, introdusă de text, și susține rolul pozitiv al consilierilor fiscali pentru societatea noastră, punând în evidență necesitatea păstrării secretului profesional, o valoare fundamentală a exercitării profesiei. De asemenea, ETAF a subliniat că, în acest moment, rămâne de văzut câți consilieri fiscali din organizații reglementate sunt implicați în „Pandora Papers”. ETAF a lansat o cercetare în rândul membrilor săi pentru a obține o perspectivă mai bună asupra acestei probleme.

Liderii G20 susțin reforma fiscală corporativă globală

Duminică, 31 octombrie, la Roma, liderii statelor G20 au susținut acordul politic final, convenit la 8 octombrie între 136 de state la nivelul OCDE, referitor la soluția pe doi piloni de tratare a provocărilor fiscale generate de digitalizarea economiei. Într-o declarație publicată la finalul ședinței, miniștrii fac un apel către Cadrul incluziv OECD/G20 cu privire la BEPS, „de a elabora rapid regulile modelului și instrumentele multilaterale așa cum s-a convenit în calendarul de lucru furnizat în Planul detaliat de implementare, cu scopul de a se asigura că noile reguli vor intra în vigoare la nivel global în 2023”.

Excluderile vor scădea semnificativ veniturile UE din impozitul minim global

Observatorul fiscal al UE a publicat miercuri, 27 octombrie, noi simulări ale efectelor impozitului minim global de 15%, stabilit în Acordul fiscal al OCDE asupra veniturilor. Studiul arată că excluderile agreate bazate pe fondul economic vor scădea veniturile generate de impozitul minim. În acordul încheiat în octombrie 2021, profiturile egale cu 10% din active plus 8% din masa salarială sunt scutite de la impozitul minim pentru primul an fiscal. Această scutire va reduce veniturile de la 83 de milioane de euro la 64 de milioane de euro sau cu 23% din veniturile încasate pentru UE-27, conform Observatorului fiscal al UE. Potrivit acestuia, pe parcursul a zece ani, ratele excluderilor vor scădea progresiv la 5% din active și masa salarială, dar tot vor reduce încasările veniturilor cu circa 12 miliarde de euro sau cu 14%.

Eurodeputații consultă experții cu privire la crearea unui cadru general european privind impozitul reținut la sursă

Miercuri, 27 octombrie, eurodeputații din subcomisia FISC a Parlamentului European au discutat cu experți în fiscalitate despre cele mai bune moduri de a reforma sistemele privind impozitul reținut la sursă din Europa. Atât eurodeputații, cât și experții au exprimat necesitatea de îmbunătățire a sistemului actual, în special în contextul dezvăluirilor din „Dosarele CumEx 2.0” de săptămâna trecută. Profesorul Nadine Riedel, de la Institutul pentru Economie Publică și Regională de la Universitatea din Münster, a afirmat că un mecanism de scutire la sursă ar fi o cale bună de progres, iar profesorul Lorenz Jarass, de la Universitatea Wiesbaden, a propus reținerea la sursă pentru toate plățile de dobândă și redevențe fără nicio scutire la sursă, deoarece acest lucru sprijină erodarea bazei impozabile și transferul profiturilor, potrivit acestuia. Marlies De Ruiter, reprezentant al EY, a explicat cum tehnologia, în special tehnologia blockchain, se poate implica în reducerea posibilităților de fraudă. Paul Gisby, de la Accountancy Europe, a sprijinit, de asemenea, elaborarea unui cadru general pan-european, cu mecanisme digitalizate naționale pentru rambursări și scutiri.

Scandalul „LuxLetters”: CE afirmă că până acum nu există probe ale încălcării legislației UE

Joi, 28 octombrie, eurodeputații de la subcomisia FISC a Parlamentului European au dezbătut investigația „LuxLetters”, în urma căreia, în iulie 2021, au fost dezvăluite suspiciuni cum că multinaționalele înregistrate în Luxemburg utilizează o lacună din sistemul fiscal al țării pentru a eluda regulile de transparență ale UE și pentru a plăti mai puține taxe. Reinhard Biebel, Directorul Departamentului pentru Politică Fiscală și Cooperare Directă de la Comisia Europeană, a declarat că, pe baza unei prime analize, CE nu a găsit nicio dovadă conform căreia în Luxemburg există o practică de a eluda dispozițiile UE privind raportarea. Acesta a adăugat că CE lucrează la cea de-a opta revizuire a Directivei privind Cooperarea Administrativă (DAC8) și extensia acesteia care vizează criptomonedele, dar în acest context, CE va avea în vedere unele schimbări suplimentare puse în evidență de „Pandora Papers”, cum ar fi extinderea domeniului de aplicare pentru a include persoanele fizice. Președintele subsomisiei FISC, Paul Tang, a regretat faptul că ministrul de finanțe al Luxemburgului, Pierre Gramegna, a refuzat să ia parte la ședință. În schimb, Gramegna a furnizat înainte de această întâlnire o declarație scrisă de două pagini în care susținea că acuzațiile din investigația „LuxLetters” au fost „nesubstanțiale și nefondate”.

PE va acorda votul final referitor la CBCR publică

Eurodeputații din comisiile ECON și JURI ale Parlamentului European au aprobat joi, 28 octombrie, rezultatul negocierilor interinstituționale dintre Parlamentul European și Consiliu referitoare la directiva privind raportarea publică pentru fiecare țară în parte (CBCR), stabilind premisele pentru adoptarea finală a acesteia. Următorul pas înainte ca directiva să intre în vigoare este votul final din cadrul sesiunii plenare a PE, programat pentru 10 noiembrie. Noile reguli vor impune anumitor companii multinaționale cu venituri de peste 750 de milioane de euro să prezinte public impozitul pe profit pe care îl plătesc. Statele membre vor avea la dispoziție 18 luni pentru a transpune directiva în dreptul național.

OCDE face apel la o mai bună coordonare pentru stabilirea prețului carbonului

Aproape jumătate din emisiile de CO2 legate de energie din economiile G20 sunt acum acoperite de un preț al carbonului, întrucât numeroase state au introdus impozite pe carbon sau sisteme de comercializare a certificatelor de emisii de carbon în ultimii ani, dar este nevoie de mai mult, iar măsurile ar trebui coordonate mai bine la nivel global, potrivit unui nou raport OECD, publicat miercuri, 27 octombrie. „Avem nevoie de o abordare mai coerentă la nivel global care să le permită statelor să-și crească ambițiile și eforturile la nivelul necesar pentru a îndeplini unui volum net de emisii egal cu zero la nivel global până în 2050, fiecare stat deținând o cotă adecvată și justă din sarcină și evitând în același timp distorsiunile relocării și ale comercializării certificatelor de emisii de carbon”, a declarat secretarul general al OCDE, Mathias Cormann. Pe scurt, 12 economii G20 au implementat instrumente explicite de stabilire a prețului carbonului sau iau parte la sistemul european de comercializare a certificatelor de emisii de carbon.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP

Radio CECCAR FM

La 15 noiembrie 2024, CECCAR Maramureș a participat, prin conducerea filialei, la evenimentul Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș 20 de ani – Arc peste timp, desfășurat la Baia Mare. Evenimentul a reunit invitați speciali, reprezentanți ai unor instituții și organisme profesionale cu care consilierii juridici colaborează direct, alături de membri ai comunității juridice și economice locale.

Conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a prezentat activitățile și acțiunile în care se intersectează profesiile de consilier juridic și expert contabil, contribuind astfel la susținerea mediului economic și juridic.

În cadrul evenimentului, CECCAR Maramureș a oferit o diplomă de excelență pentru decanul Colegiului Consilierilor Juridici Maramureș, Nicușor Marin Blaga, pentru contribuțiile organizației în cele două decenii de activitate.

Galerie foto

CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici

file with image and text inside it

Loading…

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

Radio CECCAR FM

Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat  cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.

Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.

În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.

De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.

Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.

Galerie foto

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil

Radio CECCAR FM

CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.

Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.

Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.

Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.

Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.

Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va  contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.

Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.

Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.

Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.

Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.

Continuare

Trending