Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 17 octombrie 2022

Radio CECCAR FM

etaf

Subcomisia FISC a Parlamentului European: Discuții cu oficiali olandezi cu privire la politica fiscală a Țărilor de Jos

Eurodeputații din subcomisia FISC a Parlamentului European au discutat joi, 13 octombrie, politicile fiscale ale Țărilor de Jos cu secretarul de stat olandez pe probleme fiscale, Marnix van Rij, pentru a evalua progresul reformelor fiscale naționale ce vizează abordarea schemelor fiscale agresive. Oficialul olandez a explicat că statul culege deja roadele eforturilor de a se îndepărta de imaginea de paradis fiscal cu care este deseori asociat. Fluxurile de numerar către jurisdicțiile cu niveluri scăzute ale fiscalității s-au diminuat drastic, a declarat acesta. Totodată, discuția a abordat opiniile guvernului olandez cu privire la inițiativele viitoare și curente de la nivelul UE, cum ar fi Directiva UNSHELL, rata de impozitare minimă corporativă și actualizările regulilor privind schimbul de informații. Marnix van Rij și-a exprimat sprijinul pentru directiva UNSHELL. Potrivit acestuia, utilizarea votului prin majoritate și cooperarea consolidată pe probleme fiscale ar trebui avute în vedere atunci când nu se obține unanimitatea.

Poziția ETAF cu privire la propunerea de directivă SAFE

Miercuri, 12 octombrie, The European Tax Adviser Federation (ETAF) și-a publicat răspunsul la consultarea publică a Comisiei Europene cu privire la o propunere pentru o directivă care să trateze rolul facilitatorilor fenomenului de evaziune fiscală și planificare fiscală agresivă (Securing the Activity Framework for Enablers – SAFE), preconizată pentru prima jumătate a anului 2023. Poziția detaliată a ETAF poate fi consultată aici.

Comisia Europeană: Consultare publică referitoare la BEFIT

Joi, 13 octombrie, Comisia Europeană a deschis o consultare publică cu privire la viitoarea sa propunere pentru o bază fiscală comună la nivelul UE pentru întreprinderi, numită Întreprinderile din Europa:  Cadru pentru impozitarea veniturilor (BEFIT). Inițiativa a fost anunțată deja de Comisie în comunicatul său cu privire la impozitarea întreprinderilor adecvată secolului 21, în mai 2021, iar o propunere de directivă este preconizată pentru cel de-al treilea trimestru al anului 2023. Cu această inițiativă, Comisia dorește să trateze complexitatea și costurile ridicate pe care întreprinderile, în special cele cu activități transfrontaliere, le întâmpină ca rezultat al obligației de a se conforma unui număr de 27 de sisteme fiscale diferite pentru întreprinderi. Conceptul propunerii se va fundamenta pe baza fiscală comună consolidată pentru întreprinderi (CCCTB) din 2011 și cele două propuneri din 2016 pentru baza fiscală comună pentru întreprinderi (CCTB) și (CCCTB), a explicat Comisia. Aceste propuneri au fost refuzate de statele membre, dar Comisia asigură că noua propunere va implica o abordare diferită. Totodată, aceasta va fi inspirată din acordul pe doi piloni al OCDE. În cadrul consultării, concepută sub forma unui chestionar, Comisia propune mai multe opțiuni pentru domeniul de aplicare, calcularea bazei fiscale comune și formula pentru alocarea profiturilor impozabile între statele membre. În ceea ce privește simplificarea procesului de depunere, Comisia are în vedere, printre altele, implementarea unei singure declarații fiscale europene pentru întreprinderi, alături de un singur portal pentru depunerea declarației fiscale a grupului. Părțile interesate pot trimite comentarii Comisiei Europene până la 5 ianuarie 2023.

Negocieri ample în Parlamentul European cu privire la UNSHELL

Eurodeputații din Comisia pentru afaceri economice și monetare (ECON) a Parlamentului European au discutat luni, 10 octombrie, amendamentele prezentate în proiectul de raport elaborat de Lidia Pereira (Partidul Popular European, Portugalia) referitor la directiva UNSHELL ce vizează prevenirea utilizării abuzive a entităților fictive în scopuri fiscale. Unele amendamente din partea grupului Partidul Verde/Alianța Liberă Europeană își propun să permită statelor membre să considere pentru o perioadă de trei ani că întreprinderea are un fond economic minim cu condiția ca circumstanțele de fapt și de drept ale întreprinderii să rămână neschimbate în această perioadă, în locul obligației ca aceasta să dovedească fondul economic minim în fiecare an. Alte amendamente ale grupului Partidului Popular European sugerează că statele membre trebuie să prevadă ca întreprinderile care îndeplinesc criteriile stabilite în directivă să depună declarația fiscală anuală, pentru fiecare an, doar dacă nu îndeplinesc indicatorii unui fond economic minim. Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților dorește să introducă un nou indicator pentru a stabili fondul economic minim potrivit căruia profitabilitatea per angajat pe o bază echivalentă normei întregi și per active, precum și cifra de afaceri pe active nu ar trebui să depășească de trei ori media sectorului de activitate din statul membru european. Un total de 200 de amendamente au fost depuse la proiectul de directivă. Raportorii alternativi au luat parte joi, 13 octombrie, la prima întâlnire de negocieri.

OCDE a prezentat Cadrul general de raportare privind activele crypto

Luni, 10 octombrie, OECD a prezentat un nou cadru global de transparență fiscală care să trateze raportarea și schimbul de informații cu privire la activele crypto. Cadrul global de transparență fiscală (CARF) va asigura transparența cu privire la tranzacțiile cu active crypto, prin schimbul automat anual de astfel de informații cu jurisdicțiile de rezidență ale contribuabililor, într-o manieră standardizată similară cu Standardul Comun de Raportare (CRS), transmite OCDE. Acesta va viza „orice reprezentare digitală a valorii care se bazează pe tehnologia registrelor distribuite securizate cu ajutorul criptografiei sau o tehnologie similară pentru a valida și a securiza tranzacțiile”. Entitățile sau persoanele care furnizează servicii de efectuare a tranzacțiilor de schimb în active crypto pentru clienți sau în numele acestora vor fi obligate să raporteze în baza CARF. Totodată, OCDE a declarat că actualizează modelul CRS de schimb de informații la nivel global pentru a acoperi produsele financiare digitale. Pe parcursul următoarelor luni, OCDE va desfășura activități suplimentare cu privire la instrumentele legale pentru a facilita schimbul internațional de informații colectate pe baza CARF și pentru a asigura implementarea la scară largă a acestora. Comisia Europeană va utiliza acest model pentru a actualiza directiva UE privind cooperarea administrativă (DAC8).

Declinarea responsabilității

Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerat drept declarație scrisă în numele ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP

Radio CECCAR FM

La 15 noiembrie 2024, CECCAR Maramureș a participat, prin conducerea filialei, la evenimentul Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș 20 de ani – Arc peste timp, desfășurat la Baia Mare. Evenimentul a reunit invitați speciali, reprezentanți ai unor instituții și organisme profesionale cu care consilierii juridici colaborează direct, alături de membri ai comunității juridice și economice locale.

Conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a prezentat activitățile și acțiunile în care se intersectează profesiile de consilier juridic și expert contabil, contribuind astfel la susținerea mediului economic și juridic.

În cadrul evenimentului, CECCAR Maramureș a oferit o diplomă de excelență pentru decanul Colegiului Consilierilor Juridici Maramureș, Nicușor Marin Blaga, pentru contribuțiile organizației în cele două decenii de activitate.

Galerie foto

CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici

file with image and text inside it

Loading…

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

Radio CECCAR FM

Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat  cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.

Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.

În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.

De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.

Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.

Galerie foto

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil

Radio CECCAR FM

CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.

Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.

Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.

Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.

Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.

Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va  contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.

Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.

Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.

Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.

Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.

Continuare

Trending