PROFESIA CONTABILĂ
Principalele concluzii ale ultimei ședințe a Grupului Consultativ pentru Practici Mici și Mijlocii din cadrul IFAC
În zilele de 24 și 25 octombrie a avut loc a patra ședință din anul 2022 a Grupului Consultativ pentru Practici Mici și Mijlocii (SMPAG) din cadrul Federației Internaționale a Contabililor (IFAC). CECCAR a fost reprezentat la reuniune de Oana Nicorescu, consultant tehnic în acest comitet. Oana Nicorescu este expert contabil, membru CECCAR de peste 20 de ani și managing partner al unei societăți de expertiză contabilă.
În cadrul acestei întâlniri, participanții au adus în discuție implicarea practicilor mici și mijlocii (PMM-uri) în pregătirea rapoartelor de sustenabilitate și modul în care organizațiile profesionale pot contribui la pregătirea profesioniștilor contabili pentru a răspunde noilor provocări.
Tendința actuală a mediului investițional este una clară, investitorii fiind principalii interesați de raportări complexe, de înaltă calitate, transparente, fiabile și comparabile din partea companiilor cu privire la climă și alte aspecte de mediu, sociale și guvernanță (ESG).
La 3 noiembrie 2021, Administratorii Fundației IFRS au anunțat crearea unui nou consiliu normalizator de standarde – Consiliul pentru Standarde Internaționale de Sustenabilitate (ISSB) – pentru a ajuta la îndeplinirea acestei cereri. Obiectivul este ca ISSB să furnizeze o bază globală cuprinzătoare de standarde în materie de sustenabilitate, care să ofere investitorilor și altor participanți la piața de capital informații despre riscurile și oportunitățile companiilor în materie de sustenabilitate, ajutându-i astfel să ia decizii informate.
În acest context, profesia contabilă devine lider în ceea ce privește raportările ESG, contribuind la susținerea piețelor financiare si a economiilor puternice și sustenabile.
PMM-urile trebuie să fie pregătite să răspundă cererii pieței pentru acest tip de raportări, iar organismele profesionale au făcut deja pași importanți în susținerea pregătirii acestora.
- În 2021, IFAC a emis publicația Informații privind sustenabilitatea pentru întreprinderile mici: Oportunitatea pentru practicieni, care pune în evidență beneficiile pentru întreprinderile mici de a dispune de informații în materie de sustenabilitate accesibile și fiabile, printre care se numără, printre altele, adoptarea unor decizii informate, îmbunătățirea gestionării strategice și a riscurilor. De asemenea, aceasta tratează gama de servicii care ar putea fi furnizate de către PMM-uri clienților, inclusiv servicii de consultanță, raportare, misiuni pe baza procedurilor convenite (agreed-upon procedures – AUP) și servicii de asigurare.
- În decembrie 2021, IFAC și EFAA au găzduit un webinar axat pe sustenabilitate și oportunitățile pe care aceasta le creează pentru PMM-uri. Evenimentul a prezentat exemple ale unor firme mici care au început deja să ofere servicii pentru raportarea informațiilor în materie de sustenabilitate și care au primit deja cereri de la clienții lor în acest sens.
- Accountancy Europe a lansat o serie de puncte de vedere ale unor profesioniști contabili din IMM-uri:
- Practitioners Help SMEs Go Green;
- Taking up the Sustainability Challenge to Help SMEs;
- Sustainability Matters for the New Generation.
- Chartered Accountants of Ireland a publicat ghidul Sustainability for Small Businesses – A Guide, care descrie riscurile în materie de sustenabilitate, discută oportunitățile pentru companii pe care le creează integrarea sustenabilității, furnizează studii de caz și exemple de moduri în care acestea pot deveni mai sustenabile.
- IFAC a lansat recent o pagină web dedicată sustenabilității care evidențiază sprijinul disponibil profesioniștilor contabili pentru a-și extinde cunoștințele în materie de sustenabilitate.
În cadrul întâlnirii SMPAG s-au discutat și alte potențiale inițiative care ar putea sprijini PMM-urile să-și extindă activitatea în această arie aflată în expansiune:
- Prezentarea în secțiunea Knowledge Gateway a site-ului IFAC a unor exemple/studii de caz de PMM-uri care oferă diferite servicii în materie de sustenabilitate.
- Promovarea de exemple de rapoarte de sustenabilitate pentru IMM-uri și studii de caz care explorează valoarea și beneficiile acestora pentru afaceri.
- Stabilirea de grupe de lucru în domeniul sustenabilității pentru a analiza toate publicațiile și inițiativele actuale și pentru a sugera orice recomandări pentru lacune care ar putea fi acoperite, inclusiv modul în care PMM-urile pot adopta sustenabilitatea în propriile practici.
- Lansarea unei inițiative de cercetare pentru a obține o înțelegere mai profundă și mai largă a practicilor de afaceri și a raportării în materie de sustenabilitate în IMM-uri. În cadrul cercetării ar putea fi abordate întrebări fundamentale despre cum ar putea funcționa raportarea de sustenabilitate pentru IMM-uri. De exemplu, care sunt factorii de afaceri, industrie, la nivel național sau internațional, care facilitează responsabilitatea și raportarea eficientă și eficace a IMM-urilor în materie de sustenabilitate?
Poziția CECCAR în calitate de membru al IFAC aduce valoare adăugată profesiei contabile din România, fiind parte din vocea globală a profesiei contabile, stabilind, împreună cu partenerii internaționali, strategiile și tendințele din cadrul profesiei.
CECCAR susține implicarea profesiei contabile în pregătirea rapoartelor de sustenabilitate prin punerea la dispoziția membrilor de materiale și resurse utile în domeniu: Raportare Integrată.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP
La 15 noiembrie 2024, CECCAR Maramureș a participat, prin conducerea filialei, la evenimentul Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș 20 de ani – Arc peste timp, desfășurat la Baia Mare. Evenimentul a reunit invitați speciali, reprezentanți ai unor instituții și organisme profesionale cu care consilierii juridici colaborează direct, alături de membri ai comunității juridice și economice locale.
Conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a prezentat activitățile și acțiunile în care se intersectează profesiile de consilier juridic și expert contabil, contribuind astfel la susținerea mediului economic și juridic.
În cadrul evenimentului, CECCAR Maramureș a oferit o diplomă de excelență pentru decanul Colegiului Consilierilor Juridici Maramureș, Nicușor Marin Blaga, pentru contribuțiile organizației în cele două decenii de activitate.
Loading…
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil
Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.
Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.
În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.
De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.
Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.
Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.
Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.
Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.
Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.
„Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru”, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.
Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.
Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.
„Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.
Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 3 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum 2 zile
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 3 zile
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum 2 zile
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
ECONOMIEacum 3 zile
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
ECONOMIEacum 3 zile
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
-
PROFESIA CONTABILĂacum 4 zile
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
-
ECONOMIEacum 2 zile
BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente