PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 28 noiembrie 2022
ONU primește mandat pentru a iniția discuțiile pe tema fiscalității internaționale
Miercuri, 23 noiembrie, Adunarea generală a ONU a adoptat prin consens unanim o rezoluție care acordă ONU mandatul pentru inițierea discuțiilor privind standardele internaționale în domeniul fiscalității. Acest domeniu s-a aflat multă vreme sub influența Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). Rezoluția prezentată de grupul de națiuni africane din cadrul ONU va permite statelor să inițieze discuții interguvernamentale la New York cu privire la posibile reforme ONU ale sistemului fiscal global, inclusiv înființarea unor noi organisme și mecanisme ONU care să monitorizeze, să evalueze și să aprobe norme fiscale globale. Secretarul general al ONU, Antonio Guterres, a primit sarcina de a furniza un raport referitor la problemele sistemului fiscal global și potențialele soluții.
UE vizează o taxă pentru persoanele fizice care fac obiectul sancțiunilor UE
Potrivit raportărilor, Comisia Europeană analizează ideea implementării unei „taxe de ieșire armonizate la nivel UE aplicabile persoanelor fizice/indivizilor care fac obiectul sancțiunilor și care au rezidența fiscală într-o țară terță, aceasta urmând a fi aplicată atunci când activele sau câștigurile de capital ale unor astfel de persoane sunt transferate (plăți efectuate în străinătate) din orice stat membru UE către țara terță de reședință fiscală a persoanei fizice afectate de sancțiuni”. Aceasta este una dintre opțiunile pe care Comisia le-a propus într-un document referitor la utilizarea activelor înghețate pentru sprijinirea reconstrucției Ucrainei. Alte opțiuni ar include transferul banilor din activele rusești înghețate confiscate din statele UE către UE, care ulterior ar aloca aceste venituri Ucrainei; un sistem de contribuții voluntare oferite de statele UE, cu posibile stimulente puse la dispoziție de UE; și un sistem obligatoriu de transfer din statele UE la bugetul Uniunii prin intermediul unei noi taxe europene.
Directiva de implementare a Pilonului II, din nou pe agenda Ecofin
Miniștrii de finanțe ai UE vor încerca din nou să ajungă la un acord unanim în ceea ce privește Directiva de implementare a Pilonului II (impozitarea minimă) în cadrul ședinței Consiliului Ecofin din 6 decembrie, potrivit unei agende provizorii. Dosarul a fost blocat de Ungaria în ședința Ecofin din 17 iunie. Potrivit raportărilor, statul leagă blocarea Pilonului II de rambursarea Fondului de Redresare și Reziliență, aflat în stadiul de negociere de mai multe luni. Incertitudinea privind un posibil acord referitor la Pilonul II rămâne întrucât Comisia Europeană a recomandat miercuri, 23 noiembrie, aprobarea planului Ungariei de a-și cheltui fondurile de redresare, dar plățile să fie efectuate doar în momentul în care aceasta va fi implementat cele 27 de reforme recomandate. Decizia oficială a Comisiei ar trebui să fie adoptată formal săptămâna viitoare și va trebui să fie susținută de o majoritate calificată în Consiliul UE.
Statele membre EU sunt preocupate de statutul reședinței fiscale a refugiaților ucraineni
Statele membre UE și-au exprimat îngrijorări cu privire la faptul că refugiații ucraineni care lucrează de la distanță de pe teritoriul UE pentru companii din Ucraina pot genera pierderi de venituri fiscale pentru statul care îi găzduiește. Statele membre UE au discutat statutul reședinței fiscale a ucrainenilor în cadrul ședinței unui grup de lucru din 16 noiembrie. În baza normei actuale, refugiații ucraineni care lucrează în regim de telemuncă ar obține reședința fiscală în statele UE care îi găzduiesc dacă aceștia rămân acolo timp de 183 de zile. Problema ar trebui tratată în raportul președinției cehe privind aspectele fiscale care vor fi aprobate în cadrul Consiliului Ecofin din 6 decembrie, iar acesta ar trebui să specifice faptul că statele membre ar trebui să minimizeze implicațiile fiscale pentru Ucraina din cauza numărului semnificativ de angajați care lucrează de la distanță.
Decizie a Curții Europene de Justiție: Este invalidă dispoziția de prezentare a informațiilor referitoare la beneficiarii reali aferentă Directivei AML
Dispoziția impusă de Luxemburg ca informațiile din registrul beneficiarilor reali să fie prezentate online și să rămână accesibile pentru toți membrii publicului încalcă normele UE privind protecția datelor, a decis Curtea Europeană de Justiție într-o hotărâre emisă marți, 22 noiembrie (cazurile C-37 & 601/20). Curtea a declarat că, în contextul Cartei drepturilor fundamentale ale UE, prevederea Directivei (2015/849) privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor, potrivit căreia statele membre trebuie să se asigure că informațiile privind beneficiarii reali ai entităților corporative și ai altor entități juridice înființate pe teritoriul lor sunt accesibile în toate cazurile oricărui membru al publicului general, este invalidă. Potrivit Curții, accesul publicului general la informațiile privind beneficiarii reali constituie o interferență gravă cu drepturile fundamentale care prevăd respectarea vieții private și protecția datelor personale. Informațiile prezentate permit unui număr potențial nelimitat de persoane să afle detalii despre situația materială și financiară a beneficiarului real, adaugă hotărârea. Ca urmare a hotărârii, Luxemburg, Țările de Jos și Belgia au suspendat operarea registrelor privind beneficiarii reali (UBO). Totodată, Parlamentul European va discuta impactul acestui caz asupra celei de-a șasea directive pentru combaterea spălării banilor, aflată momentan în stadiul de negociere.
Concluziile misiunii subcomisiei FISC în Elveția
Membrii subcomisiei FISC a Parlamentului European au călătorit la Berna în perioada 3-4 decembrie. Delegația, condusă de președintele FISC, eurodeputatul Paul Tang, s-a întâlnit cu reprezentanții Departamentului federal de finanțe, Administrației fiscale federale, membrii comisiilor pentru afaceri economice și fiscalitate ale Consiliului Național, precum și cu părțile interesate din sectorul privat, experți și societatea civilă. Discuțiile s-au concentrat pe aspecte fiscale internaționale de actualitate, cum ar fi implementarea reformei fiscale pe doi piloni a OCDE, reacțiile la investigația Pandora Papers, lupta împotriva practicilor fiscale dăunătoare, schimbul automat de informații sau aspecte fiscale legate de lucrătorii transfrontalieri și munca de la distanță după pandemia de COVID-19. Delegația FISC a amintit că Elveția are o reputație de paradis fiscal pentru persoanele cu averi mari și companiile multinaționale și a remarcat că aceasta este un centru important de investiții în inima Europei. Membrii delegației și-au exprimat îngrijorarea cu privire la faptul că, în ciuda unor progrese importante înregistrate în ultimii ani, cadrul general al Elveției pentru tratarea practicilor fiscale agresive și a spălării banilor nu este încă suficient de robust.
Declinarea responsabilității
Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerat drept declarație scrisă în numele ETAF.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP
La 15 noiembrie 2024, CECCAR Maramureș a participat, prin conducerea filialei, la evenimentul Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș 20 de ani – Arc peste timp, desfășurat la Baia Mare. Evenimentul a reunit invitați speciali, reprezentanți ai unor instituții și organisme profesionale cu care consilierii juridici colaborează direct, alături de membri ai comunității juridice și economice locale.
Conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a prezentat activitățile și acțiunile în care se intersectează profesiile de consilier juridic și expert contabil, contribuind astfel la susținerea mediului economic și juridic.
În cadrul evenimentului, CECCAR Maramureș a oferit o diplomă de excelență pentru decanul Colegiului Consilierilor Juridici Maramureș, Nicușor Marin Blaga, pentru contribuțiile organizației în cele două decenii de activitate.
Loading…
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil
Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.
Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.
În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.
De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.
Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.
Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.
Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.
Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.
Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.
„Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru”, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.
Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.
Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.
„Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.
Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 3 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum 2 zile
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 3 zile
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum 2 zile
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
ECONOMIEacum 3 zile
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
ECONOMIEacum 3 zile
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
-
PROFESIA CONTABILĂacum 4 zile
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
-
ECONOMIEacum 2 zile
BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente