Rețele sociale

ECONOMIE

ANAF propune modificarea unor prevederi privind înregistrarea în scopuri de TVA

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) intenționează să modifice o serie de prevederi privind înregistrarea/anularea înregistrării în scopuri de TVA, în acest scop fiind elaborat și publicat în transparență decizională un  proiect de Ordin.

Inițiatorii menționează, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că, potrivit prevederilor Legii nr.265/2022 privind registrul comerțului și pentru modificarea și completarea altor acte normative cu incidență asupra înregistrării în registrul comerțului, entitățile supuse obligației de înregistrare în registrul comerțului solicită odată cu depunerea cererii de înregistrare în registrul comerțului și înregistrarea fiscală. Ca urmare, prin Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală și al ministrului Justiției nr.2509/5672/C/2022 a fost aprobat modelul, conținutul și instrucțiunile de completare ale formularului “Cerere de înregistrare fiscală”, ca anexă la formularul „Cerere de înregistrare în registrul comerțului”, pentru a asigura posibilitatea entităților supuse obligației de înregistrare în registrul comerțului să solicite odată cu înmatricularea/înregistrarea în registrul comerțului și înregistrarea fiscală în evidența organului fiscal.

Anterior acestor dispoziții legale, societățile care solicitau, încă de la înmatricularea în registrul comerțului, și înregistrarea în scopuri de TVA, în temeiul dispozițiilor art.316 alin.(1) lit.a) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, utilizau formularul (098) ”Cerere de înregistrare în scopuri de TVA, conform art.316 alin.(1) lit.a) din Codul fiscal”, care se depunea la organul fiscal competent în aceeași zi cu depunerea la oficiul registrului comerțului a cererii de înmatriculare.

În vederea simplificării procesului declarativ, prin reducerea numărului de formulare necesar a fi depuse de către contribuabili pentru înregistrarea în scopuri de TVA, rubricile din formularul 098 privind înregistrarea în scopuri de TVA au fost inserate în formularul “Cerere de înregistrare fiscală” aprobat prin Ordinul comun al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (nr.2509/2022) și al ministrului Justiției (nr.5672/C/2022). În aceste condiții, persoanele impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de TVA încă de la înmatricularea în registrul comerțului vor completa rubricile corespunzătoare chiar în Cererea de înregistrare fiscală, care constituie anexă la cererea de înregistrare în registrul comerțului.

„Prin urmare este necesară abrogarea modelului, conținutului și instrucțiunilor de completare ale formularului (098) «Cerere de înregistrare în scopuri de TVA, conform art.316 alin.(1) lit.a) din Codul fiscal», care sunt aprobate prin anexa nr.4 la OPANAF nr.631/2016 pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare de înregistrare/anulare a înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, cu modificările și completările ulterioare”, precizează reprezentanții ANAF.

Totodată – se mai relevă în Referatul de aprobare a actului normativ – se impune și reformularea prevederilor Procedurii de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, potrivit prevederilor art.316 alin.(1) lit.a), b) sau c) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, aprobată prin OPANAF nr.239/2021, potrivit cărora formularul (098) ”Cerere de înregistrare în scopuri de TVA, conform art.316 alin.(1) lit.a) din Codul fiscal” se depune la organul fiscal competent în aceeași zi cu depunerea la oficiul registrului comerțului a cererii de înmatriculare în registrul comerțului.

De asemenea, prin proiectul de Ordin se propune și reglementarea situației în care o persoană impozabilă pentru care se aplică procedura de înregistrare în scopuri de TVA, din oficiu, îndeplinește una din situațiile de anulare a înregistrării în scopuri de TVA. Astfel, pentru aplicarea unui tratament fiscal unitar persoanelor impozabile, indiferent dacă acestea solicită înregistrarea în scopuri de TVA sau sunt supuse procedurii de înregistrare din oficiu în scopuri de TVA, se propune aplicarea, în mod corespunzător, a procedurii prevăzută de OPANAF nr.239/2021. În acest sens, se propune ca, și în situația aplicării procedurii de înregistrare, din oficiu, în scopuri de TVA, organul fiscal să efectueze, concomitent, atât înregistrarea în scopuri de TVA, cât și anularea înregistrării în scopuri de TVA a contribuabilului, dacă acesta se află în una dintre situațiile de anulare a înregistrării prevăzute la art.316 alin.(11) lit.a) sau c) din Codul fiscal (inactivitate sau cazier fiscal).

ANAF menționează că aplicarea unui tratament unitar este impusă și de efectele produse de anularea înregistrării în scopuri de TVA. Astfel, potrivit dispozițiilor art.11 din Codul fiscal, potrivit cărora persoanele impozabile cărora li s-a anulat, din oficiu, înregistrarea în scopuri de TVA nu beneficiază, în perioada respectivă, de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adăugată aferente achizițiilor efectuate, dar sunt supuse obligației de plată a TVA colectate, aferentă operațiunilor taxabile desfășurate în perioada respectivă. Aceste dispoziții sunt aplicabile indiferent dacă persoana impozabilă a fost înregistrată în scopuri de TVA la cerere sau din oficiu, la constatarea organului fiscal.

ECONOMIE

APIA: Apicultorii pot depune cereri de plată pentru intervențiile aferente sectorului, până la 31 iulie inclusiv

Radio CECCAR FM

Apicultorii pot depune, până la 31 iulie 2024 inclusiv, cereri de plată și documente doveditoare pentru intervențiile aferente sectorului apicol 2024 din cadrul Planului Strategic PAC 2023-2027, a anunțat Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA). Intervențiile sunt finanțate din Fondul European de Garantare Agricolă (FEGA), din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR) și de la bugetul de stat.

Potrivit unui comunicat al APIA, citat de Agerpres, solicitanții depun o singură cerere de plată la Centrele APIA, direct sau prin intermediul persoanei împuternicite notarial/reprezentantul legal, însoțită de documentele justificative.

Cheltuielile aferente intervențiilor apicole se realizează de solicitanți în perioada 1 ianuarie – 31 iulie inclusiv, a anului de cerere.

„Solicitanții care au efectuat achiziții de produse/servicii înainte de publicarea în MO F 538 din 10.06.2024 a OMADR nr. 228/2024, trebuie să respecte condițiile de eligibilitate prevăzute în Ghidul solicitantului «Sprijin financiar pentru intervențiile aferente sectorului apicol din cadrul planului strategic PAC 2023-2027» ISA-PS 2023, ediția I, care poate fi consultat accesând următorul link: https://apia.org.ro/directia-masuri-de-piata/apicultura/anul-2023/„, precizează APIA în comunicat.

Valoarea sprijinului alocat pentru anul 2024 este de 12.163.260 euro, din care 50% contribuția Uniunii Europene și 50% contribuția României, de la bugetul de stat. Pentru plățile anului 2024 cursul de schimb este stabilit la valoarea de 4,9756 lei.

Potrivit sursei citate, plata sprijinului financiar se va efectua de către APIA după controlul administrativ al tuturor cererilor de plată, controlul la fața locului, centralizarea sumelor eligibile în vederea încadrării în cuantumul unitar planificat și plafonul alocat pentru fiecare intervenție accesată conform PS PAC 2023-2027 și stabilirea sumei eligibile la plată a fiecărei cereri de plată.

„Solicitanții trebuie să păstreze și să arhiveze toate documentele care au legătură cu intervențiile aferente sectorului apicol 2023-2027 pe o perioadă de cel puțin 5 ani de la întocmirea acestora”, au mai transmis reprezentanții APIA.

Continuare

ECONOMIE

A fost stabilită Procedura de implementare a Programului național multianual pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale în rândul femeilor manager din sectorul IMM

Radio CECCAR FM

Prin Ordinul nr. 1.974/2024 al MEAT (publicat în Monitorul Oficial nr. 726 din 24 iulie 2024), a fost aprobată Procedura de implementare a Programului național multianual pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale în rândul femeilor manager din sectorul IMM. Prin această procedură se instituie o schemă de ajutor de minimis, al cărei obiectiv principal îl constituie, potrivit actului normativ, „stimularea și sprijinirea înființării și dezvoltării IMM-urilor înființate și conduse de femei, îmbunătățirea performanțelor economice ale acestora, realizarea unei creșteri economice inteligente, sustenabile și incluzive, bazate pe digitalizare, dezvoltare durabilă, inovare și pregătire antreprenorială, în contextul problemelor legate de menținerea echilibrului dintre obligațiile familiale și cele profesionale și ale prejudecăților existente încă la nivel local”.

Schema este valabilă până la 31 decembrie 2027, iar plățile în cadrul schemei de minimis vor fi efectuate până la31 decembrie 2028.

Bugetul estimat pentru perioada 2024 – 2027 este de 800 milioane lei, iar bugetul alocat schemei de minimis pentru anul bugetar 2024, stabilit prin Legea nr. 421/2023 de aprobare a bugetului de stat pe anul 2024, este de 200 milioane lei.

Prin implementarea Programului în perioada 2024-2027 se estimează acordarea de ajutor de minimis unui număr de 4.000 de beneficiari, din care 1.000 în anul 2024.

Înscrierea în Program și completarea formularului electronic de înscriere în vederea obținerii finanțării se fac online în aplicația informatică de înscriere și gestiune a schemei de ajutor disponibilă la adresa https://minimis.imm.gov.ro. Aplicanții au obligația de a urmări permanent contul creat în aplicația informatică, adresa de e mail, precum și informațiile referitoare la măsura de sprijin postate pe site-ul ministerului pe toată perioada de implementare (înscriere, verificare, clarificări, semnare acord de finanțare, depunere documente decont, încărcare documente cheltuieli, efectuare plăți, monitorizare, raportare etc.).

Toată corespondența și transmiterea de anunțuri/ clarificări/ notificări oficiale ce țin de implementarea Programului vor avea loc electronic prin intermediul aplicației informatice de înscriere și gestiune a schemei de ajutor, context în care aplicanții au obligația de a verifica permanent contul din aplicația informatică pentru a se asigura de respectarea termenelor procedurale de răspuns.

Înscrierile în cadrul măsurii se vor realiza prin intermediul adresei de email, autentificarea realizându-se prin linkul transmis automat la această adresă.

Înscrierea va fi activă pe site-ul https://minimis.imm.gov.ro. Data de la care este activă înscrierea în cadrul Programului se comunică pe site-ul instituției înainte de data începerii procesului de înregistrare propriu-zis.

Aplicația electronică de înscriere va fi deschisă 45 de zile lucrătoare, începând cu ora 10:00 a primei zile de înscriere și până la ora 20:00 a ultimei zile de înscriere, cu posibilitatea de prelungire a termenului până la epuizarea bugetului.

Continuare

ECONOMIE

APIA eliberează adeverințe fermierilor crescători de animale care doresc să acceseze credite bancare

Radio CECCAR FM

Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) informează că eliberează adeverințe pentru beneficiarii intervențiilor în sectorul zootehnic, gestionate de APIA, respectiv pentru: ● PD-21 Sprijin cuplat pentru venit – vaci de lapte; ● PD-22 Sprijin cuplat pentru venit – carne vită; ● PD-23 Sprijin cuplat pentru venit – bivolițe de lapte; ● PD-24 Sprijin cuplat pentru venit – ovine-caprine.

Adeverințele sunt eliberate în baza convențiilor încheiate de APIA cu instituții bancare și nebancare și cu fondurile de garantare din domeniul agricol. Potrivit unui comunicat al APIA, aceste convenții se adresează fermierilor care intenționează să acceseze credite în vederea finanțării activităților curente, de la instituțiile bancare și nebancare care au încheiat convenții cu APIA. Astfel, conform convențiilor, la solicitarea scrisă a fermierului, APIA eliberează o adeverință care atestă depunerea de către beneficiar, în Campania 2024, a Cererii de plată pentru intervențiile în sectorul zootehnic indicate mai sus, conform procedurilor aprobate și transmise spre aplicare Centrelor Județene ale APIA.

Valoarea finanțării va fi de până la 90% din valoarea calculată prin înmulțirea cuantumului unitar minim planificat conform Planului Național Strategic PS 2023-2027, pentru anul de cerere 2024, cu numărul de animale confirmate prin adeverință pentru fiecare intervenție în sectorul zootehnic, gestionat de APIA și menționate în convenție.

Fondul de Garantare a Creditului Rural IFN – SA (FGCR) și Fondul Național de Garantare a Creditului pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii IFN – SA (FNGCIMM) garantează creditele acordate de bănci fermierilor.

APIA reamintește fermierilor că, potrivit Ordinului Ministrului Agriculturii și Dezvoltării Rurale nr. 50/2017 de modificare a Ordinului nr.703/2013 pentru aprobarea condițiilor în care se vor încheia convențiile dintre instituțiile financiar-bancare și nebancare și APIA, în vederea finanțării de către acestea a activităților curente ale beneficiarilor plăților derulate de APIA în baza adeverințelor eliberate, dobânda aferentă acordării creditelor va fi de RON-ROBOR 6M + maximum 2%.

În ceea ce privește comisioanele practicate de instituțiile finanțatoare, APIA atrage atenția fermierilor care doresc să acceseze credite pentru finanțarea capitalului de lucru în vederea desfășurării activităților curente, să analizeze cu atenție sporită soluțiile de finanțare propuse de instituțiile financiar-bancare și nebancare în ceea ce privește costul acestora, astfel încât să aleagă modalitățile de finanțare care răspund cel mai bine necesităților proprii.

Toate convențiile încheiate între APIA, instituțiile bancare și nebancare și FGCR/ FNGCIMM vor fi postate pe site-ul instituției, la adresa: www.apia.org.ro, în secțiunea Convenții, Acorduri, Protocoale.

Continuare
PROFESIA CONTABILĂacum 8 ore

CECCAR Dâmbovița: Raportarea de durabilitate, noul cadru reglementar european. Rolul profesioniștilor contabili

PROFESIA CONTABILĂacum 8 ore

Conferința internațională Taxation in Europe din Budapesta: Soluții digitale pentru provocările fiscale europene

PROFESIA CONTABILĂacum 8 ore

CECCAR Brăila: Spețe întâlnite în activitatea profesională, discutate de experți contabili și contabili autorizați cu reprezentanți ai AJFP

ECONOMIEacum 9 ore

APIA: Apicultorii pot depune cereri de plată pentru intervențiile aferente sectorului, până la 31 iulie inclusiv

ECONOMIEacum 9 ore

A fost stabilită Procedura de implementare a Programului național multianual pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale în rândul femeilor manager din sectorul IMM

ECONOMIEacum 9 ore

APIA eliberează adeverințe fermierilor crescători de animale care doresc să acceseze credite bancare

ECONOMIEacum 9 ore

Modelul și conținutul formularului „Decont precompletat RO e-TVA”, publicate în Monitorul Oficial

ECONOMIEacum 10 ore

31 iulie, termenul-limită pentru depunerea cererilor privind ajutoarele la motorină și în sectorul creșterii animalelor

ECONOMIEacum 10 ore

ANCOM avertizează asupra riscului de roaming involuntar în județele de graniță

Teodor Brates
ÎNREGISTRĂRIacum o săptămână

Economia la bani mărunți – Ediția din 04.07.2024

ECONOMIEacum o săptămână

Profesia contabilă, la ceas aniversar: 103 ani de la înființarea celui mai mare organism profesional din România. Era smart accounting: Contabilitatea, de la A la AI

ECONOMIEacum o săptămână

Sistemul de raportare contabilă la 30 iunie 2024 a operatorilor economici, publicat în Monitorul Oficial

Trending