PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 13 martie 2023
Comisia Europeană adoptă un nou Cadru temporar de criză și tranziție
Comisia Europeană a adoptat joi, 9 martie, un nou Cadru temporar de criză și tranziție pentru a încuraja măsurile de sprijin în sectoarele-cheie pentru tranziția către o economie cu zero emisii de carbon, în concordanță cu Planul industrial al acordului verde. Noile norme, adoptate după consultarea cu statele UE, sunt menite să contracareze efectele Actului privind reducerea inflației emis de SUA (IRA). În plus, noul cadru general extinde cadrul temporar de criză adoptat la 23 martie 2022 permițându-le statelor membre să sprijine economia în contextul războiului din Ucraina. Noul cadru introduce noi măsuri, aplicabile până la 31 decembrie 2025, pentru a accelera în continuare investițiile în sectoarele-cheie pentru tranziția la o economie cu zero emisii de carbon, respectiv baterii, panouri solare, turbine eoliene, pompe de căldură, electrolizoare și captarea și stocarea carbonului, precum și pentru producția de componente-cheie și pentru producția și reciclarea materialelor prime esențiale conexe.
Eveniment IFAC/ICAEW: „Este încrederea suficientă pentru combaterea spălării banilor?”
Marți, 7 martie, International Federation of Accountants (IFAC) și Institute of Chartered Accountants in England and Wales (ICAEW) au organizat o conferință comună în Bruxelles tratând necesitatea de a îmbunătăți partajarea informațiilor financiare pentru a combate spălarea banilor. În cadrul evenimentului, Viktor Ivanov, responsabilul pentru politici în cadrul DG FISMA a Comisiei Europene, a subliniat faptul că pachetul de măsuri pentru combaterea spălării banilor (AML), prezentat în iulie 2021 și aflat în proces de negociere, va fi un demers revoluționar. Referindu-se la viitor, acesta a recunoscut că unul dintre domeniile de îmbunătățit ar fi confiscarea câștigurilor ilegale, întrucât UE confiscă doar 1% din câștigurile ilegale, potrivit ultimelor date Europol. Kris Meskens, secretarul general al Belgian Financial Intelligence Processing Unit (CTIF-CFI), a afirmat că spălarea banilor a devenit o activitate profesionistă și este mai dificil de detectat în prezent. În opinia lui Inês Oliveira, responsabil pentru politici la Financial Action Task Force (FATF), utilizarea noilor tehnologii de către infractori reprezintă un risc suplimentar, dar în același timp, poate fi și un instrument eficient pentru a combate spălarea banilor, dacă personalul este bine instruit. Vorbitorii au discutat și hotărârea recentă a Curții Europene de Justiție referitoare la accesul la registrele de beneficiari reali și activitatea desfășurată în legătură cu AMLD6 pentru a defini cine va avea un interes legitim de a accesa acele registre. Roland Papp, responsabilul pentru politicile privind fluxurile financiare ilicite în cadrul Transparency International, și-a exprimat regretul cu privire la hotărârea Curții și a afirmat că aceasta a reprezentat un real „obstacol”. Totodată, conferința a reprezentat o ocazie de a prezenta un video cu instrucțiuni împotriva spălării banilor al ICAEW „All too familiar”, care a adus în atenție numeroase provocări pentru contabili, cum ar fi familiaritatea cu clientul și lipsa scepticismului profesional, efectuarea verificării prealabile a clientului, necesitatea de a avea o raportare de înaltă calitate a activităților suspecte, precum și modul de detectare a semnalelor de alarmă care indică sclavia modernă.
Comisia Europeană va propune Directiva pentru implementarea Pilonului I atunci când activitatea OCDE va atinge un „grad suficient de maturitate”
În cadrul unui răspuns la o întrebare scrisă adresată de eurodeputatul Olivier Chastel (Partidul Renew Europe, Belgia) publicat vineri, 3 martie, comisarul european pentru impozitare, Paolo Gentiloni, a oferit asigurări că implementarea acordului OCDE privind Pilonul I referitor la realocarea drepturilor de impozitare rămâne o prioritate pentru Comisie și că aceasta va propune o directivă imediat ce activitatea OCDE va atinge un „grad suficient de maturitate”. Potrivit noului calendar aprobat de membrii Cadrului Incluziv al OCDE, o ceremonie de semnare a convenției multilaterale ar trebui să aibă loc în iunie 2023 cu obiectivul de a permite intrarea în vigoare a acesteia în 2024, odată ce a fost ratificată de o masă critică de jurisdicții – potrivit definiției convenției multilaterale. Comisia va reevalua situația în mod regulat și dacă este cazul, va lua în calcul depunerea unei propuneri legislative pentru tratarea provocărilor fiscale generate de digitalizarea economiei în absența implementării Pilonului I, a adăugat Paolo Gentiloni. Cu acest prilej, eurodeputatul Olivier Chastel a întrebat Comisia dacă se va întoarce la o propunere unilaterală în cazul în care Statele Unite nu vor lua parte la Pilonul I, dată fiind opoziția puternică din partea republicanilor.
Parlamentul European își pregătește activitatea privind TVA în era digitală
Parlamentul European a început să lucreze la o opinie privind pachetul de măsuri TVA în era digitală. Eurodeputatul Olivier Chastel (Partidul Renew Europe, Belgia) a fost numit raportor în acest dosar. Raportorii alternativi sunt Lidia Pereira (Partidul Popular European, Portugalia), Aurore Lalucq (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților, Franța), Mikuláš Peksa (Partidul Verde/Alianța Liberă Europeană, Cehia), Andżelika Anna Możdżanowska (Grupul Conservatorilor și Reformiștilor Europeni, Polonia) și Chris Macmanus (Stânga Unită Europeană, Irlanda). Pentru a veni în sprijinul activității acestora, Departamentul de cercetare al Parlamentului European (EPRS) a publicat marți, 28 februarie, o informare privind pachetul de măsuri TVA în era digitală care pune în evidență situația existentă, schimbările pe care le-ar aduce propunerile, precum și procesul legislativ.
Opinia AEPD privind pachetul TVA în era digitală
Autoritatea Europeană pentru Protecția Datelor (AEPD) a transmis vineri, 3 martie, opinia sa privind pachetul de măsuri TVA în era digitală către Consiliul UE. Având în vedere normele propuse privind raportarea digitală, AEPD a amintit că orice procesare a datelor personale trebuie să se conformeze întru totul cu normele europene privind protecția datelor, inclusiv principiile de limitare a scopului și minimizare a volumului de date. Pentru a asigura conformitatea cu principiul limitării scopului, AEPD a recomandat menționarea explicită în partea dispozitivă a propunerii a faptului că informațiile colectate pot fi procesate doar în scopul combaterii fraudei în materie de TVA de către autoritatea fiscală competentă. Întrucât informațiile incluse în facturi pot dezvălui informații sensibile referitoare la persoane fizice specifice, AEPD a agreat propunerea ca informațiile care vor fi furnizate administrației fiscale în baza dispozițiilor de raportare digitală să fie un extras al informațiilor din factură și nu factura completă ca atare. Aceasta este o măsură de protecție esențială pentru a asigura conformitatea cu principiul minimizării volumului de date în baza legislației UE, se arată în opinie. În această privință, AEPD a apreciat faptul că propunerea exclude numele și adresa clientului și persoana impozabilă din informațiilor care vor fi transmise.
Ședință OCDE pentru dezbaterea comentariilor generate de consultarea publică privind aspectele de conformitate și certitudine fiscală ale impozitului minim global
Ca parte a activității în desfășurare cu scopul de a implementa Pilonului II pentru a trata provocările fiscale generate de digitalizarea economiei, OCDE va organiza joi, 16 martie, o ședință virtuală cu părțile interesate pentru a discuta cele 750 de pagini de comentarii primite la consultarea publică lansată în decembrie 2022 referitoare la aspectele de conformitate și certitudine fiscală ale impozitului minim global (așa-numitul Pilon II). OCDE a solicitat contribuții privind volumul și tipul de informații pe care grupurile MNE ar trebui să le colecteze, păstreze și/sau raporteze pentru aplicarea normelor GloBE și posibile simplificări care ar putea fi incorporate în declarația informativă GloBE. Într-un al doilea document de consultare publică, OCDE a pus în evidență diverse mecanisme pentru atingerea certitudinii fiscale în baza normelor GloBE, inclusiv mecanismele de prevenire și soluționare a litigiilor. Agenda ședinței poate fi consultată aici. Evenimentul va fi înregistrat și va putea fi urmărit ulterior pe site-ul OCDE.
Angola se alătură Forumului Global al OCDE privind transparența și schimbul de informații
Miercuri, 8 martie 2023, Angola s-a alăturat Forumului Global al OCDE privind transparența și schimbul de informații (Forumul Global) și a devenit cel de-al 166-lea membru al formațiunii. Membrii Forumului Global includ toate statele G20, toți membrii OCDE, toate centrele financiare internaționale și un număr mare de țări aflate în dezvoltare. La fel ca toți ceilalți membri, Angola va participa dintr-o poziție de egalitate și se va dedica combaterii evaziunii fiscale din străinătate prin implementarea standardelor convenite la nivel internațional pentru schimbul de informații la cerere (EOIR) și schimbul automat de informații financiare aferente conturilor (AEOI). Angola va deveni și parte a Inițiativei Africa, un program de lucru lansat în 2014 pentru a sprijini mobilizarea veniturilor naționale și combaterea fluxurilor financiare ilicite în Africa prin transparența fiscală sporită și schimbul îmbunătățit de informații.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP
La 15 noiembrie 2024, CECCAR Maramureș a participat, prin conducerea filialei, la evenimentul Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș 20 de ani – Arc peste timp, desfășurat la Baia Mare. Evenimentul a reunit invitați speciali, reprezentanți ai unor instituții și organisme profesionale cu care consilierii juridici colaborează direct, alături de membri ai comunității juridice și economice locale.
Conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a prezentat activitățile și acțiunile în care se intersectează profesiile de consilier juridic și expert contabil, contribuind astfel la susținerea mediului economic și juridic.
În cadrul evenimentului, CECCAR Maramureș a oferit o diplomă de excelență pentru decanul Colegiului Consilierilor Juridici Maramureș, Nicușor Marin Blaga, pentru contribuțiile organizației în cele două decenii de activitate.
Loading…
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil
Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.
Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.
În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.
De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.
Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.
Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.
Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.
Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.
Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.
„Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru”, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.
Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.
Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.
„Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.
Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 6 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum 5 zile
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 5 zile
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
ECONOMIEacum 6 zile
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
ECONOMIEacum 4 zile
Au fost aprobate Strategia Națională de Supraveghere a Pieței 2024-2027 și Planul de acțiune pentru implementarea acesteia
-
ECONOMIEacum 5 zile
BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente
-
ECONOMIEacum 6 zile
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum 6 zile
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare