Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 27 martie 2023

Radio CECCAR FM

etaf
© etaf.tax

Rezultatele ședinței Consiliului European din 23 martie

Joi, 23 martie, liderii UE s-au reunit la Bruxelles pentru a discuta cele mai recente evoluții în legătură cu agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei. Cu acest prilej, președintele Ucrainei, Volodimir Zelenski, s-a alăturat liderilor UE prin videoconferință. În cadrul concluziilor publicate la sfârșitul ședinței, liderii UE au reiterat condamnarea fermă a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei și solicită Rusiei să înceteze agresiunea și să-și retragă toate forțele militare și reprezentanții de pe întregul  teritoriu ucrainean. Totodată, în cadrul ședinței s-a discutat și despre competitivitate, piața unică și economie. În special, pentru a impulsiona competitivitatea pe termen lung a UE, Consiliul European a făcut apel la continuarea activităților legate de: consolidarea rezilienței și productivității UE; simplificarea normelor și procedurilor și reducerea poverii administrative; reducerea dependențelor strategice ale UE; încurajarea inovației și creșterea investițiilor în cercetare și dezvoltare; consolidarea digitalizării economiei; investiții în abilități pentru viitor; și  susținerea tranziției către o economie circulară.

Comisia Europeană evaluează normele privind facturarea electronică în achizițiile publice

Vineri, 17 martie, DG GROW din cadrul Comisiei Europene a lansat evaluarea normelor actuale privind facturarea electronică în achizițiile publice (Directiva 2014/55/EU). Directiva impune tuturor administrațiilor publice din Europa să primească și să proceseze facturile electronice emise în baza contractelor cărora li se aplică directivele europene privind achizițiile publice – dacă acestea sunt conforme cu standardul european privind facturarea electronică. În special, Comisia solicită opiniile utilizatorilor facturării electronice referitoare la nevoile curente și viitoare legate de facturarea electronică în achizițiile publice, inclusiv soluții tehnice, nivelul informațiilor transmise, potențiala nevoie de noi standarde și domeniul de aplicare al tranzacțiilor acoperite. Evaluarea își propune, totodată, să investigheze consecvența directivei cu noul pachet „TVA în era digitală”, publicat în decembrie 2022. Rezultatele evaluării vor contribui la un raport al Comisiei către Parlamentul European și Consiliu, care va fi publicat în cel de-al treilea trimestru din 2023 și va sprijini procesul decizional privind potențiala revizuire a Directivei. Pe lângă feedbackul care poate fi oferit de toate părțile interesate, Comisia a elaborat un sondaj special pentru contabili. Părțile interesate pot trimite comentarii Comisiei Europene până la 14 aprilie 2023.

Susținere redusă în Consiliul UE pentru penalitățile financiare minime din DAC8

Statele membre UE nu susțin penalitățile financiare minime pe care Comisia Europeană le-a propus pentru introducere în cel de-al optulea amendament la Directiva 2011/16/EU privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal (DAC8). Propunerea include un set de penalități financiare minime diferite în funcție de procedura privind încălcarea dreptului comunitar, cifra de afaceri a entității neconforme și dacă este vorba despre o companie sau despre o persoană fizică. Din cauza lipsei susținerii, penalitățile minime propuse ar putea fi eliminate din text. Pentru a trata decizia recentă a Curții de Justiție a Uniunii Europene care invalidează dispozițiile de raportare din DAC6 ce încalcă privilegiul profesional, președinția suedeză a propus, de asemenea, adăugarea în text a mențiunii că fiecare stat membru poate lua măsurile necesare pentru a acorda intermediarilor dreptul unei derogări temporare de la raportarea informațiilor legate de un angajament transfrontalier notificabil atunci când obligația de raportare ar încălca privilegiul profesional legal în baza legislației naționale a acelui stat membru.

Conferința CEPS/Misiunea Regatului Unit al Marii Britanii la UE pe tema combaterii evaziunii fiscale și evitării obligațiilor fiscale din străinătate

Experți în domeniul fiscal au discutat marți, 21 martie, viitorul măsurilor privind transparența în combaterea fraudei și a evaziunii fiscale în cadrul unei conferințe care a avut loc în Bruxelles, organizată de Centrul de Studii Politice Europene (CEPS) și Misiunea Regatului Unit al Marii Britanii la UE. Pentru Benjamin Angel, director pentru impozitare directă, coordonare fiscală, analiză și evaluare economică la Comisia Europeană, este esențial ca datele pe care autoritățile fiscale le primesc să fie utilizate într-un mod mai eficient, iar registrele de beneficiari reali să fie utilizate la nivel mai extins. În această privință, acesta a declarat că a fost lansată o dezbatere cu privire la modul de activare a criteriilor privind beneficiarii reali în contextul stabilirii listei negre europene a jurisdicțiilor necooperante pe probleme fiscale. Comisia a propus să se solicite jurisdicțiilor care nu percep impozite să trimită statelor membre UE anual și automat lista persoanelor fizice și juridice care se află în registrele lor, a explicat oficialul european. Achim Pross, director adjunct al Centrului pentru politică și administrare fiscală al OCDE, a recomandat, printre altele, introducerea unui sistem de registre interconectate referitoare la beneficiarii reali. Atât Aikaterini Pantazatou, profesor de legislație fiscală, Universitatea din Luxemburg, cât și Rahul Sahgal, director adjunct al departamentului fiscal din cadrul Secretariatului de stat elvețian pentru finanțe internaționale, au avertizat în legătură cu un posibil fenomen de epuizare cauzat de obligațiile de conformitate, având în vedere înmulțirea inițiativelor privind transparența fiscală, care în final pot fi contraproductive dacă măsurile nu pot fi aplicate corect.

UNSHELL: Statele membre caută un compromis privind indicatorii fondului economic minim și schimbul de informații

Statele membre UE încearcă să ajungă la un compromis referitor la indicatorii fondului minim economic prevăzuți în propunerea privind Directiva UNSHELL. Miercuri, 22 martie, statele membre au discutat o nouă propunere de compromis din partea președinției suedeze, care introduce un al patrulea criteriu privind fondul economic minim alături de cele trei deja existente (dispoziția privind sediul, deținerea unui cont bancar european în UE și rezidența fiscală a angajaților). Cel de-al patrulea criteriu adăugat este ca majoritatea întâlnirilor consiliului de administrație al entității să aibă loc în statul membru al entității. Opiniile delegațiilor sunt încă divergente cu privire la numărul de criterii și care criterii ar trebui îndeplinite ca entitatea să aibă fond economic. Un alt aspect discutat este schimbul de informații. Președinția suedeză invitase delegațiile să analizeze modul în care informațiile schimbate pot fi utile pentru statele membre și ce informații ar trebui solicitate entităților-paravan. În viitorul apropiat nu se preconizează că va exista un acord cu privire la acest dosar. O dezbatere politică la nivel ministerial ar trebui să aibă loc în cadrul ședinței ECOFIN din mai.

Contribuția UE la rezoluția ONU în domeniul fiscal

Vineri, 17 martie, UE a transmis contribuția la consultarea publică referitoare la rezoluția Adunării Generale a Națiunilor Unite (ONU) privind Promovarea cooperării fiscale internaționale incluzive și eficiente la nivelul Națiunilor Unite, care susține un rol mai important al ONU în politica fiscală. Statele membre UE recunosc faptul că ONU poate juca un rol esențial în promovarea cooperării globale în domeniul fiscalității. În același timp, acestea își exprimă susținerea pentru cadrul general OCDE și realizările acestuia în ceea ce privește chestiunile fiscale, în special soluția pe doi piloni. Statele membre UE adaugă faptul că activitatea ONU ar trebui să sprijine procesul de negociere aflat în desfășurare, „evitând în același timp dublarea nejustificată a eforturilor internaționale și un risc al generării unor rezultate inconsecvente la nivel global”. Deși eficacitatea cadrului general OCDE în tratarea preocupărilor țărilor aflate în dezvoltare a fost adesea criticată, UE afirmă că susține „participarea eficientă a țărilor aflate în dezvoltare la procesul decizional la nivelul forumului multilateral existent”.

Vietman s-a alăturat convenției multilaterale OCDE pentru combaterea evaziunii fiscale și a evitării obligațiilor fiscale

Miercuri, 22 martie, Vietnam a semnat Convenția multilaterală privind asistența administrativă reciprocă pe probleme fiscale, numărul jurisdicțiilor care participă la Convenție ajungând astfel la 147. Convenția le permite jurisdicțiilor să se implice în activități de asistență pe probleme fiscale, cum ar fi schimbul de informații la cerere, schimb de informații spontan, schimb de informații automat, examinări fiscale în străinătate, examinări fiscale simultane și asistență în colectarea impozitelor. Aceasta garantează măsuri de protecție extinse pentru protejarea drepturilor contribuabililor. Convenția este principalul instrument pentru implementarea rapidă a Standardului pentru schimbul automat de informații privind conturile financiare în chestiuni fiscale (Standardul Comun de Raportare (CRS)), care permite unui număr de peste 110 jurisdicții să schimbe automat informații privind conturi financiare din străinătate.

Blocați agenda! 28 iunie – Conferința ETAF privind SAFE

ETAF organizează, la 28 iunie, între orele 15.00 și 17.00, o conferință pe tema Analizarea propunerii SAFE: la ce ar trebui să se aștepte profesioniștii care activează în domeniul fiscal. În iunie 2023, Comisia Europeană plănuiește să prezinte o propunere pentru o directivă „pentru combaterea rolului facilitatorilor evaziunii fiscale și planificării fiscale agresive în Uniunea Europeană” (Securing the Activity Framework for Enablers – SAFE). Planificarea fiscală agresivă este deseori numită „zona gri”. Definiția acesteia reprezintă una dintre principalele provocări și rămâne problematică întrucât fiecare contribuabil are dreptul să aleagă calea cel mai puțin impozitată. Comisia intenționează să propună criterii „clare și obiective” pentru definirea formelor de planificare fiscală agresivă care trebuie interzise. Aceste criterii vor reprezenta fundamentul propunerii SAFE. În acest context, ETAF ar dori să discute cu profesioniști care activează în domeniul fiscal, reprezentanți ai UE și reprezentanți ai mediului academic ce anume constituie planificare fiscală agresivă din punctul lor de vedere și modul în care Comisia intenționează să o definească fără a descuraja planificarea fiscală legitimă și a interfera cu activitatea profesioniștilor din domeniu care respectă legea. Vorbitorii vor fi anunțați în curând. Participanții la conferință vor beneficia de interpretare simultană în engleză, franceză, germană și română. Conferința se va desfășura la Bruxelles și va fi transmisă în direct pe site-ul și conturile de social media ale ETAF.

Declinarea responsabilității:

Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerat drept declarație scrisă în numele ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP

Radio CECCAR FM

La 15 noiembrie 2024, CECCAR Maramureș a participat, prin conducerea filialei, la evenimentul Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș 20 de ani – Arc peste timp, desfășurat la Baia Mare. Evenimentul a reunit invitați speciali, reprezentanți ai unor instituții și organisme profesionale cu care consilierii juridici colaborează direct, alături de membri ai comunității juridice și economice locale.

Conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a prezentat activitățile și acțiunile în care se intersectează profesiile de consilier juridic și expert contabil, contribuind astfel la susținerea mediului economic și juridic.

În cadrul evenimentului, CECCAR Maramureș a oferit o diplomă de excelență pentru decanul Colegiului Consilierilor Juridici Maramureș, Nicușor Marin Blaga, pentru contribuțiile organizației în cele două decenii de activitate.

Galerie foto

CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici

file with image and text inside it

Loading…

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

Radio CECCAR FM

Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat  cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.

Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.

În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.

De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.

Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.

Galerie foto

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil

Radio CECCAR FM

CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.

Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.

Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.

Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.

Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.

Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va  contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.

Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.

Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.

Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.

Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.

Continuare

Trending