ECONOMIE
PE a aprobat noi norme privind siguranța produselor în UE
Parlamentul European (PE) a aprobat norme revizuite de siguranță a produselor de consum nealimentare. Potrivit unui comunicat al Legislativului comunitar, noul regulament aliniază Directiva existentă privind siguranța generală a produselor cu cele mai recente evoluții din domeniul digitalizării și cu creșterea comerțului online.
Pentru a garanta că toate produsele introduse pe piață sunt sigure pentru consumator, Regulamentul privind siguranța generală a produselor include măsuri care garantează că evaluările privind siguranța țin seama de riscurile pentru cei mai vulnerabili consumatori (de exemplu, copiii), de aspectele legate de gen și de riscurile cibernetice.
Noul regulament extinde obligațiile agenților economici (cum ar fi producătorul, importatorul sau distribuitorul), acordă mai multe competențe autorităților de supraveghere a pieței și introduce obligații clare pentru furnizorii de piețe online. Piețele online trebuie să coopereze cu autoritățile de supraveghere a pieței pentru a reduce riscurile. Autoritățile pot obliga piețele online să elimine sau să oprească accesul la oferte de produse periculoase fără întârzieri nejustificate și în cel mult două zile lucrătoare.
Produsele care provin din afara Uniunii Europene pot fi introduse pe piață numai dacă un operator economic stabilit în Uniunea Europeană este responsabil pentru siguranța lor.
Legislația actualizată îmbunătățește procedurile de rechemare a produselor, căci în momentul de față rata de returnare rămâne scăzută. Se estimează că o treime din consumatorii din Uniune continuă să folosească produse rechemate. „Dacă un produs trebuie rechemat, consumatorii trebuie să fie informați direct și trebuie să li se ofere posibilitatea de reparare, înlocuire sau restituire a banilor. Consumatorii vor avea și dreptul de a formula plângeri sau de a iniția acțiuni colective. Informațiile referitoare la siguranța produselor și la opțiunile de măsuri reparatorii trebuie să fie puse la dispoziție într-un limbaj clar și ușor de înțeles. Sistemul de alertă rapidă pentru produsele periculoase (portalul „Safety Gate”) va fi modernizat pentru a permite detectarea mai eficientă a produselor periculoase și va deveni mai accesibil pentru persoanele cu dizabilități”, precizează PE.
Consiliul UE va trebui, la rândul lui, să aprobe oficial textul, înainte să poată fi publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și să intre în vigoare. Regulamentul începe să se aplice la 18 luni de la intrarea în vigoare.
În 2021, 73% dintre consumatori au cumpărat produse online (comparativ cu 50% în 2014), iar, în 2020, 21% au comandat un produs din afara Uniunii Europene (8% în 2014). Potrivit raportului anual din 2020 al portalului „Safety Gate”, 26% dintre notificările referitoare la produse periculoase s-au referit la produse vândute online. Cel puțin 62% dintre produsele periculoase respective provin din afara Uniunii Europene și a Spațiului Economic European.
Comisia Europeană estimează că noile norme vor ajuta consumatorii Uniunii să facă o economie de aproximativ 1 miliard de euro în primul an și de circa 5,5 miliarde de euro în următorul deceniu. Noile măsuri vor reduce cantitatea de produse periculoase de pe piață. Astfel, ele vor reduce numărul consumatorilor europeni afectați de accidente conexe care pot fi prevenite (estimate azi la 11,5 miliarde de euro pe an) și vor reduce costul îngrijirilor de sănătate (estimate la 6,7 miliarde de euro pe an).
ECONOMIE
ANAF a publicat calendarul obligațiilor fiscale pentru luna septembrie
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat, pe site-ul instituției, calendarul obligațiilor fiscale pentru luna septembrie 2024, care include principalele formulare care trebuie depuse de contribuabili – persoane fizice și persoane juridice –, precum și obligațiile de plată aferente.
Calendarul poate fi accesat AICI.
ECONOMIE
Termenul de depunere a proiectelor Programul Regional Vest a fost prelungit
Ca urmare a interesului ridicat manifestat de reprezentanții mediului de afaceri pentru finanțările deschise prin Programul Regional Vest, Agenția pentru Dezvoltare Regională Vest (ADR Vest) a decis prelungirea termenului de depunere a proiectelor în cadrul apelului pentru sprijinirea IMM-urilor, până în data de 30 septembrie 2024, ora 12:00.
„Autoritatea de Management pentru Programul Regional Vest 2021-2027 a luat decizia de a prelungi cu o lună acest termen pentru a veni în sprijinul solicitanților, astfel încât toți cei interesați să poată depune proiecte calitative”, se menționează într-un comunicat al ADR Vest.
Firmele din județele Arad, Caraș-Severin, Hunedoara și Timiș pot obține finanțări nerambursabile de până la 4 milioane de euro pentru dezvoltarea activităților de producție și până la 1 milion de euro pentru investiții în domeniul serviciilor. Peste 40 de milioane de euro au la dispoziție IMM-urile din Regiunea Vest în cadrul acestui apel.
Fondurile sunt destinate IMM-urilor (microîntreprinderi, întreprinderi mici și mijlocii) care activează în mediul urban sau în stațiunile turistice din Regiunea Vest.
Aceste finanțări le vor permite firmelor să realizeze investiții durabile și sustenabile pentru modernizarea sau extinderea spațiilor de lucru și achiziționarea de echipamente performante, eficiente energetic și care încorporează tehnologii avansate și procese inovative, prin care să își automatizeze procesele, devenind astfel mai competitive pe piață.
Ghidul de finanțare – Sprijin pentru IMM-uri, cu toate informațiile necesare pentru accesarea finanțărilor, este disponibil pe site-ul Programului Regional Vest, www.vest.ro. Pentru informații suplimentare, cei interesați pot contacta Biroul de HelpDesk al ADR Vest: telefon 0256-491.923, e-mail helpdesk@adrvest.ro.
Regiunea Vest beneficiază de 1,18 miliarde euro, fonduri europene, prin Programul Regional Vest 2021-2027, pentru investiții care sprijină creșterea economică, dezvoltarea durabilă și îmbunătățirea calității vieții locuitorilor săi.
ECONOMIE
O nouă sesiune a programului Casa Verde Fotovoltaice începe pe 6 septembrie
Programul „Casa Verde Fotovoltaice” 2024 începe pe 6 septembrie cu sesiunea de înscriere a instalatorilor, iar din 27 septembrie vor putea aplica și persoanele fizice pentru a primi finanțare, a anunțat, într-o conferință de presă, președintele Administrației Fondului pentru Mediu (AFM), Laurențiu-Adrian Neculaescu, citat de Agerpres.
„Ne pregătim de o nouă sesiune pentru Programul Casa Verde Fotovoltaice (…) Un calendar pentru sesiunea de anul acesta va începe cu data de 6 septembrie. În acea dată vom începe înscrierea instalatorilor, vom deschide o nouă sesiune de acreditare pentru noi firme care doresc să participe la Programul Casa Verde. Fac mențiunea pe această cale că firmele care au fost anul trecut acreditate de AFM rămân în continuare acreditate dacă doresc să participe și în sesiunea de anul acesta. Doar firmele noi care doresc să se înscrie în cadrul programului, pe data de 6 septembrie, își pot depune dosarele pentru acreditare. Avem câteva etape pentru validarea instalatorilor. Lista instalatorilor se va publica undeva pe 1 noiembrie. În paralel, vom demara și înscrierea persoanelor fizice. Așa cum avem astăzi un calendar estimativ, vom începe pe 27 septembrie înscrierea persoanelor fizice în aplicația aferentă Programului Casa Verde Fotovoltaice. Până pe data de 9 octombrie, după ce se vor finaliza înscrierile, persoanele fizice pot să-și aleagă instalatorii din lista publicată de Administrația Fondului pentru Mediu”, a menționat Neculaescu.
Acesta a adăugat că, pentru sesiunea din acest an, se estimează apariția a 67.000 de noi beneficiari ai programului „Casa Verde Fotovoltaice”.
„Vreau să mai precizez doar faptul că anul acesta estimăm undeva în jur de 67.000 de noi beneficiari ai programului Casa Verde Fotovoltaice, ceea ce înseamnă că vom ajunge la un număr total de aproximativ 200.000 de familii care au beneficiat în decursul a câțiva ani de acest program”, a spus șeful AFM.
În ceea ce privește regulile de participare în program, acestea nu s-au schimbat față de sesiunea anterioară,
„Vor fi aceleași documente minimale pentru înscrierea în cadrul programului, și anume: actul de identitate, certificatele fiscale atât de la impozite și taxe locale, cât și de la bugetul consolidat, din care să rezulte că persoana fizică nu are datorii, și extrasul de carte funciară. Aplicația prin intermediul căreia se vor face înscrierile a rămas aceeași de anul trecut. Am avut un feedback foarte bun. Aplicația a fost simplu de folosit și a funcționat foarte bine. Diferența este că anul acesta nu vom mai lăsa trei zile de înscriere pentru fiecare regiune. Înscrierile se vor face într-o singură zi pentru fiecare regiune, pentru că am observat de anul trecut că banii s-au consumat în câteva minute”, a afirmat Laurențiu-Adrian Neculaescu.
La rândul său, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet, a subliniat că sistemul fotovoltaic pentru care se poate acorda finanțare trebuie să aibă capacitate de minimum 3 kW.
„Vom finanța pe fiecare regiune în parte, la fel cum vom finanța, la fel ca în anul trecut, și unitățile de cult. Vom avea o sesiune separată pentru clădirile cu destinație spațiu de locuit pentru personalul clerical sau clădirea care are ca destinație spațiu în care se celebrează slujbele religioase. Cam acestea sunt noutățile programului”, a spus oficialul.
Bugetul alocat în acest an pentru Programul „Casa Verde Fotovoltaice„ se ridică la valoarea de 2 miliarde de lei.