Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 3 aprilie 2023

Radio CECCAR FM

etaf
© etaf.tax

Declarația ETAF privind propunerea DAC8

Joi, 30 martie, ETAF publicat răspunsul său la consultarea publică a Comisiei Europene referitoare la propunerea pentru un al optulea amendament la Directiva 2011/16/EU privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal (DAC8). Deși ETAF este de acord cu principalul scop al acestei propuneri, acela de a extinde schimbul de informații obligatoriu automat între statele membre UE la veniturile obținute prin criptoactive, principala preocupare a ETAF este legată de penalitățile minime propuse. Propunerea DAC8 introduce un set de diferite penalități minime în funcție de încălcare, cifra de afaceri a entității neconforme și măsura în care este vorba despre o companie sau despre o persoană, în timp ce directiva curentă prevede doar că statele membre trebuie să stabilească norme privind penalitățile care să fie „eficiente, proporționale și să aibă un efect de descurajare”. În răspunsul său, ETAF a respins argumentul potrivit căruia diferențele în nivelul penalităților dintre statele membre ar periclita eficiența DAC. Mai mult, ETAF a exprimat unele îndoieli referitoare la legalitatea stabilirii nivelurilor penalităților de către Comisia Europeană și a subliniat că penalitățile minime propuse sunt disproporționate, întrucât, în realitate, acestea s-ar ridica la nivelul penalității maxime pentru majoritatea statelor membre. Într-o notă generală, ETAF a pus în evidență, totodată, faptul că schimbările succesive la Directiva privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal (DAC) au fost adoptate rapid în ultimii ani, iar profesioniștii din domeniu au dificultăți în a ține pasul cu normele care se schimbă rapid și în a le asimila adecvat, în special în firmele mici.

Eurodeputații au adoptat o poziție cu privire la pachetul de măsuri pentru combaterea spălării banilor (AML)

Marți, 28 martie, eurodeputații din comisiile ECON și LIBE ale Parlamentului European au adoptat poziția referitoare la Reglementarea AML, cea de-a șasea Directivă AML și propunerea pentru înființarea autorității europene pentru combaterea spălării banilor (AMLA). Potrivit textelor adoptate, entitățile, cum ar fi băncile, administratorii de active și criptoactive, agenții imobiliari și cluburile de fotbal din ligile profesioniste, vor trebui să verifice identitatea clienților lor, ce active dețin aceștia și cine controlează compania. De asemenea, vor trebui să determine tipurile detaliate de riscuri de spălare a banilor și finanțare a terorismului în sectorul lor de activitate și să transmită informațiile relevante către un registru central. Textul emis de Parlament clarifică, totodată, faptul că privilegiul legal conferit profesioniștilor din domeniul juridic nu trebuie utilizat pentru a acoperi practicile ilegale și pentru a ajuta clienții să spele bani. Ca urmare a unei hotărâri recente a Curții de Justiție, eurodeputații au decis că persoanele cu interes legitim, cum ar fi jurnaliștii, reporterii, orice alte mijloace media, organizații ale societății civile, instituții de învățământ superior, ar trebui să aibă acces la registrele de beneficiari reali, inclusiv la registrele centrale interconectate. În cadrul documentului de poziție, eurodeputații extind semnificativ puterile autorității pentru combaterea spălării banilor (AMLA). Printre altele, aceștia doresc să acorde noii agenții competența de a alcătui liste ale țărilor non-UE cu risc ridicat și de a asigura o supraveghere mai atentă a supervizorilor din sectorul nefinanciar. În special, potrivit textului Parlamentului European, AMLA ar trebui să înființeze și să participe la colegii de supraveghere pentru cele mai mari entități transfrontaliere obligate din sectorul nefinanciar. Parlamentul European va putea începe negocierile cu Consiliul UE după un vot de confirmare susținut în sesiunea plenară din aprilie.

Observatorul fiscal al UE a publicat noi estimări ale veniturilor aferente măsurii „Amount A” a Pilonului I

Luni, 27 martie, Observatorul fiscal al UE a publicat un nou document de lucru ce furnizează estimări ale veniturilor nete pe care le-ar genera măsura „Amount A” a Pilonului I (realocarea drepturilor de impozitare) pentru fiecare țară. Potrivit documentului, măsura „Amount A” ar putea genera aproximativ 24 de miliarde de euro în venituri brute anuale, sumă care va scădea la 15,6 miliarde de euro după eliminarea dublei impozitări. UE ar înregistra un câștig net de 2,6 miliarde de euro, în timp ce Statele Unite și China vor colecta marea parte a veniturilor generate de măsura „Amount A”. Per total, țările dezvoltate ar colecta suplimentar 0,17% din totalul impozitelor acestora, în timp ce țările în curs de dezvoltare și țările cel mai puțin dezvoltate ar înregistra o creștere a volumului total al impozitelor de 0,15%, se arată în document. Chiar dacă recunosc faptul că măsura „Amount A” reprezintă un jalon important în reforma sistemului fiscal global, aceasta reprezentând primul acord pentru introducerea unei distribuiri a profiturilor la o scară atât de largă, autorii concluzionează că proiectarea actuală a măsurii limitează amploarea redistribuirii drepturilor de impozitare și nu generează neapărat un volum mai mare de venituri din impozite decât impozitele digitale. Potrivit autorilor, acest lucru poate fi explicat prin volumul mare de venituri globale necesare pentru ca firmele să intre sub incidența reformei, ceea ce reduce plaja multinaționalelor eligibile, prin dispoziția de 10% profitabilitate ce exclude unele multinaționale chiar și atunci când sunt suficient de mari și prin parametrul de realocare de 25%.

Nou studiu al Parlamentului European privind eficacitatea impozitării profiturilor excepționale

Departamentul pentru politici economice, științifice și pentru calitatea vieții al Parlamentului European a publicat, miercuri, 29 martie, un nou studiu solicitat de subcomisia FISC referitor la „eficacitatea și consecințele distribuirii impozitelor aferente profiturilor excesive sau impozitării profiturilor excepționale în contextul recomandării Comisiei pentru statele membre”. Scopul acestui studiu este de a analiza eficacitatea plafonului privind veniturile asupra tehnologiilor inframarginale și a contribuției de solidaritate pentru sectorul combustibililor fosili introduse ca urmare a adoptării Regulamentului Consiliului din 6 octombrie 2022 într-o intervenție de urgență pentru tratarea prețurilor ridicate la energie. Autorii au constatat că cele două măsuri îndeplinesc obiectivul de colectare a veniturilor din impozite. Bazat pe datele din 2021 privind profiturile, studiul arată că veniturile estimate generate de contribuția de solidaritate se ridică la valoarea de 4,4 miliarde de euro pentru firmele selectate în eșantion. Întrucât Regulamentul Consiliului nu cuprinde precizări în ceea ce privește măsura de a distribui veniturile colectate gospodăriilor vulnerabile sau firmelor foarte afectate, statele membre pot să adapteze măsurile în funcție de nevoile specifice de la nivel național. Totuși, autorii subliniază faptul că, potrivit cercetărilor anterioare, măsurile fără o țintă fixă reprezintă o modalitate costisitoare de a ajunge la gospodăriile sărace. Mai mult, în opinia acestora, stimulentele pentru reducerea consumului de energie ar trebui reinstituite cât mai repede posibil. O introducere coordonată a impozitelor aferente profiturilor excesive este preferabilă pentru a reduce posibilitatea apariției arbitrajului fiscal, au transmis autorii. Măsurile necoordonate ale statelor membre UE riscă inducerea unor rezultate divergente în piețele vecine care nu sunt bazate pe condiții economice fundamental distincte, avertizează aceștia.

Parchetul European solicită extinderea autorității la nivel transfrontalier

Într-un discurs ținut marți, 28 martie, în fața subcomisiei FISC a Parlamentului European, procurorul-șef european, Laura Kövesi, a susținut necesitatea extinderii competenței Parchetului European (EPPO) pentru a facilita fluidizarea activităților și partajarea informațiilor la nivel transfrontalier. Pe baza ultimelor estimări Europol, frauda de tip „carusel” în materie de TVA sau frauda intracomunitară cu firme-fantomă este cea mai profitabilă infracțiune din UE. Aceasta cauzează daune de aproximativ 50 de miliarde de euro anual pentru statele membre, a amintit aceasta. Pentru a combate mai eficient frauda în materie de TVA, Laura Kövesi a afirmat că EPPO are nevoie de un canal de cooperare direct cu Eurofisc fără a fi nevoit să apeleze la statele membre sau alte organisme și agenții UE pentru a accesa datele necesare. Cu cât informațiile sunt partajate mai repede, cu atât șansele de succes sunt mai mari, a subliniat Laura Kövesi. În timpul audierii, eurodeputații FISC au discutat principalele obstacole legale și administrative privind combaterea fraudei de tip „carusel” în materie de TVA, precum și modul în care Parlamentul European și EPPO pot lucra mai bine împreună pentru a elimina frauda în materie de TVA la nivelul Uniunii Europene.

IESBA și IAASB fuzionează pentru a crea o nouă fundație internațională pentru etică și audit

Luni, 27 martie, Consiliul pentru Standarde Internaționale de Etică pentru Contabili (IESBA) și Consiliul pentru Standarde Internaționale de Audit și Asigurare (IAASB) și-au anunțat fuziunea într-o nouă entitate – Fundația Internațională pentru Etică și Audit (IFEA). Obiectivul a fost mutarea într-o nouă entitate, independentă de Federația Internațională a Contabililor (IFAC), pentru a consolida independența sistemului internațional de normalizare a standardelor de etică, audit și asigurare, se arată într-un comunicat de presă. În noua structură, președintele IESBA, Gabriela Figueiredo Dias, și președintele IAASB, Tom Seidenstein, au poziția de co-CEO ai Fundației. Cu această ocazie, IFEA și-a lansat și noul site: www.ethicsandaudit.org.

Declinarea responsabilității

Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerat drept declarație scrisă în numele ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR publică în limba română primele două standarde de sustenabilitate emise de ISSB

Radio CECCAR FM

Raportarea de sustenabilitate: o nouă provocare pentru care profesia contabilă din România este pregătită.

În acest sens, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, în calitate de membru al IFRS Sustainability Alliance și în baza acordului exclusiv de traducere semnat cu Fundația IFRS, pune gratuit la dispoziție, în limba română, a primelor două standarde în materie de sustenabilitate elaborate de International Sustainability Standards Board – IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate și IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă.

Prin publicarea IFS S1 și IFRS 2, ISSB a răspuns apelului părților interesate de a acționa, de a se concentra pe nevoile investitorilor și ale piețelor financiare, precum și de a utiliza cadrele generale și standardele existente și respectate ca bază pentru elaborarea noilor norme.

Obiectivul IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile în materie de sustenabilitate care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Obiectivul IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile sale legate de climă care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Standardele sunt aplicabile pentru perioadele anuale de raportare care încep la 1 ianuarie 2024 sau ulterior acestei date.

Cele două documente sunt disponibile exclusiv pe website-ul Fundației IFRS.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

ETAF: Oficiali UE și practicieni fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE

Radio CECCAR FM

Miercuri, 17 aprilie 2024, oficiali UE, experți și consilieri fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE, în cadrul unei conferințe organizate de European Tax Adviser Federation (ETAF) la Bruxelles. Evenimentul, care s-a desfășurat cu sala plină, a adunat și 1.800 de persoane online.

În discursul introductiv, președintele ETAF, Philippe Arraou, a dat de gândit cu câteva idei preliminare paneliștilor prin prezentarea manifestului ETAF, care prevede 25 recomandări pentru Comisia Europeană și Parlamentul European pentru următorii cinci ani.

În timpul primului panel, moderat de Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes, s-a purtat o discuție prospectivă despre cum ar trebui să arate viitoarele politici fiscale sub următoarea conducere a Comisii Europene.

Benjamin Angel, director al Direcției de impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a reamintit publicului că principala prioritate este adoptarea celor opt texte aflate în prezent în discuție. Acesta a afirmat că discuțiile vor fi reluate încă din timpul Președinției belgiene a Consiliului UE cu privire la propunerea de directivă pentru combaterea utilizării abuzive a entităților fictive (UNSHELL). Deși nu este preconizată până la sfârșitul mandatului actual, este puțin probabil ca directiva privind Combaterea rolului facilitatorilor implicați în facilitarea evaziunii fiscale și a planificării fiscale agresive în Uniunea Europeană (SAFE) să dispară complet de pe agenda următoarei Comisii Europene, a spus Angel. În opinia sa, ar putea crește în importanță și alte subiecte „la modă”, cum ar fi impozitarea muncii transfrontaliere de la distanță.

Angel a mai declarat că nu se așteaptă nicio nouă propunere în domeniul fiscal în cadrul mandatului rămas, deoarece propunerea pentru a noua modificare a Directivei privind cooperarea administrativă (DAC) în materie fiscală, pentru a însoți implementarea celui de-al doilea pilon și pentru a evita raportarea multiplă pentru companiile care intră sub incidența acesteia, a fost suspendată deoarece lucrările privind îndrumările administrative sunt încă în desfășurare la OCDE. Însă a anunțat că în luna mai va fi lansată o evaluare onestă a eficienței modificărilor succesive aduse DAC (de la DAC1 până la DAC6).

Pentru eurodeputatul Isabel Benjumea Benjumea (PPE, Spania), deplasarea spre dreapta a Parlamentului European după alegerile europene din 2024, prevăzută în sondaje, va duce la o mai mică presiune pentru o mai mare armonizare a impozitării. „Cred că limbajul coordonării, al schimbului de informații, al simplificării și al competitivității vor fi cuvintele-cheie în orice negociere fiscală în următorul mandat”, a spus aceasta.

Panayiotis Nicolaides, director de cercetare la Observatorul fiscal al UE, a subliniat că impozitarea este dictată de condițiile economice. Diferitele crize ar putea obliga statele membre să își majoreze veniturile fiscale și, în opinia sa, acesta va fi cu siguranță motorul viitoarelor politici fiscale. În acest sens, el a pledat pentru un impozit minim global pe averea netă a miliardarilor.

Bart Van Coile, președintele Institutului Belgian pentru Consilieri Fiscali și Contabili (ITAA), reprezentând profesia fiscală în dezbatere, și-a exprimat dorința pentru o „nouă Comisie Europeană care să se bazeze pe încrederea în contribuabili și intermediari, în special în consilierii fiscali și experții contabili care urmează coduri etice puternice de conduită”. El a mai subliniat faptul că legislatorii UE ar trebui să acorde prioritate prevenirii abaterilor comise de intermediarii neautorizați, simplificării legislației fiscale și respectării normelor pentru întreprinderi și consilieri fiscali și reducerii sarcinilor impuse contribuabililor care se confruntă cu reglementările în schimbare, în special pentru IMM-uri.

Cel de-al doilea panel, moderat de Jacomien van den Hurk, Director EU Public and Regulatory Affairs la PwC, a abordat perspectivele consilierilor fiscali din UE. Membrii panelului au discutat în detaliu despre complexitatea legislației fiscale a UE și despre anunțul recent al Comisiei Europene de a reduce cu 25% dispozițiile de raportare pentru companii.

Ana Xavier, șefa Departamentului de analiză economică a impozitării și evaluare a impactului din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a invitat publicul să reflecteze asupra sursei poverii administrative în materie de impozitare, și anume fragmentarea sistemelor fiscale din Europa. Această fragmentare generează complexitate și costuri, care pot ajunge, în unele cazuri, până la 54 miliarde de euro pentru conformitatea cu impozitul pe profit din corporații, a spus ea.

Pentru Sean Bray, directorul pentru politici europene al Tax Foundation Europe, proiectarea fiscală și scopul acesteia sunt de o importanță capitală. El și-a exprimat regretul față de echitatea adesea trecută cu vederea și potențialul impact asupra scalabilității legislației fiscale complexe asupra companiilor, îndemnând la o discuție mai amplă despre aceste aspecte în context european.

Transparența și cererea tot mai mare de informații cu privire la strategia fiscală a companiilor au fost tratate de asemenea în cadrul panelului. Pascal Saint-Amans, fost director al Centrului OCDE pentru Politici Fiscale și Administrație, cercetător nerezident la Bruegel, partener la Brunswick, a reflectat asupra evoluției percepției fiscale în ultimii 15 ani, de la un „subiect tehnic obscur rezervat specialiștilor” la un aspect puternic examinat de societate și guverne. Această schimbare a dus la creșterea interesului politic și a exigențelor privind transparența, determinând întreprinderile să își regândească abordarea față de politica fiscală și de gestionare a riscurilor. Acesta a subliniat și importanța reputației și a datoriei față de societate, alături de conformitate, îndemnând companiile să se pregătească pentru viitoarele dispoziții privind transparența și să analizeze, la nivelul consiliului de administrație, modul în care se prezintă și poziția lor cu privire la aspectele fiscale.

Participanții au mai discutat despre impactul digitalizării și inteligenței artificiale asupra activității consilierilor fiscali. În acest sens, Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), a declarat că trebuie să facem distincția între impactul direct asupra activității consilierilor fiscali și asupra interacțiunilor acestora cu autoritățile fiscale într-un mediu digital. Toma a recunoscut potențialul inteligenței artificiale pentru anumite sarcini repetitive de a spori eficiența, precizia și analiza predictivă în activitatea de consiliere fiscală, ceea ce ar putea duce la reducerea costurilor și la mai mult timp disponibil pentru consiliere strategică. Cu toate acestea, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la rolul viitor al consilierilor fiscali într-un mediu condus din ce în ce mai mult de inteligența artificială generativă, subliniind importanța formării continue și a organizațiilor profesionale pentru a se adapta la aceste tendințe tehnologice și pentru a asigura relevanța continuă a profesioniștilor din domeniul fiscal. Acest lucru este cu atât mai important cu cât consilierii fiscali vor fi cei care vor ajuta IMM-urile să se digitalizeze, a concluzionat Toma.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili

Radio CECCAR FM

Joi, 11 aprilie 2024, Corpul Experților Contabili și Contabili Autorizați din România (CECCAR) a organizat, în colaborare cu Facultatea de Administrarea Afacerilor (FABIZ) din cadrul ASE, un eveniment cu tema Accounting, the language of business, la care au participat peste 100 de studenți pasionați de domeniul financiar-contabil.

Evenimentul a explorat universul captivant al #smartaccounting, aducând în atenție diversificarea serviciilor în domeniu, importanța raționamentului profesional și a respectării Codului etic al profesioniștilor contabili. Discuțiile s-au concentrat pe necesitatea adaptării continue la tehnologiile emergente și pe rolul important al competențelor digitale în profilul profesionistului contabil modern.

Studenților le-au fost prezentate serviciile pe care le pot presta profesioniștii contabili membri CECCAR – vorbind aici inclusiv despre serviciile cu componentă de sustenabilitate. Importanța utilizării tehnologiei și inteligenței artificiale în contabilitate și cum aceste tehnologii pot transforma procesele contabile, crescând eficiența și aducând o mai mare valoare adăugată stakeholderilor, au fost subiecte care au captat atenția studenților.

Conf. univ. dr. Adriana Florina Popa, expert contabil, a subliniat rolul profesionistului contabil în era digitală și provocările întâmpinate în adaptarea la noile normative. Totodată, ea le-a expus studenților modul în care profesia contabilă s-a transformat – de la activitățile de prelucrare a datelor financiare, profesioniștii contabili de astăzi furnizează servicii integrate, devenind consilieri de încredere ai antreprenorilor, care ajută în luarea deciziilor strategice la nivelul managementului. Vorbindu-le și prin prisma calității de reprezentant al CECCAR în Panelul internațional de educație contabilă din cadrul IFAC, Adriana Florina Popa abordat transformările în domeniul educației în domeniul financiar-contabil, amintind că CECCAR și-a adaptat programele de formare inițială și de formare continuă la standardele internaționale, pentru a răspunde cât mai eficient nevoii de dezvoltare a competențelor și abilităților profesioniștilor contabili și ale aspiranților la profesie la noile realități.

Oana Nicorescu, expert contabil și antreprenor, le-a vorbit tinerilor despre ce înseamnă antreprenoriatul în domeniul financiar-contabil, despre importanța experienței în calea către antreprenoriat, precum și despre aspecte tehnice cum ar fi indicatorii de performanță, conceptele de bază ale contabilității.

Ionuț-Bogdan Țocu, stagiar CECCAR în anul II le-a povestit studenților despre traseul său profesional: de la student la angajat, de la student la stagiar CECCAR, oferindu-le sfaturi utile despre cum pot trece cu brio de Examenul de acces la stagiu. Totodată, el le-a detaliat studenților informații despre utilitatea programului de stagiu, inclusiv pentru a înțelege mai bine activitatea pe care o desfășoară în cadrul societății de expertiză contabilă în care activează și cum cursurile de pregătire îl ajută să învețe să aplice mai eficient raționamentul profesional.

Acest eveniment a evidențiat nu doar importanța învățării continue, a adaptării la un mediu economic în schimbare, ci și angajamentul CECCAR de a sprijini formarea profesională continuă a profesioniștilor contabili, pregătindu-i să facă față provocărilor. Prin astfel de inițiative, CECCAR contribuie activ la modelarea viitorului profesiei contabile în România și la pregătirea noilor generații de profesioniști contabili fit for future.

Galerie foto

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili


  

Continuare

Trending