ECONOMIE
Modificări la Procedura de implementare a Programului pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale în rândul femeilor
Ministerul Antreprenoriatului și Turismului (MAT) a adus, prin Ordinul nr. 616/2023 publicat în Monitorul Oficial nr. 281 din 4 aprilie 2023, o serie de modificări la Procedura de implementare a Programului național multianual pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale în rândul femeilor manager din sectorul IMM, aprobată prin Ordinul MAT nr. 1.314/2022. Printre altele, noul act normativ prevede că beneficiarul acordului de finanțare este obligat ca, pentru o perioadă de minimum 2 ani din momentul finalizării implementării proiectului, să mențină, la locația de implementare a proiectului, minim numărul locurilor de muncă pentru care a primit finanțare și tipul pentru care a primit punctaj suplimentar al acestora. În cazul în care, în perioada menționată, acestea se vacantează din diverse cauze, beneficiarul este obligat ca, în termen de maximum 45 de zile, să ocupe locul/locurile de muncă vacant/vacante, păstrând numărul minim și tipul pentru care a primit finanțare. La tipul locurilor de muncă se permit modificări în perioada de menținere între șomer, absolvent începând cu anul 2019 (anterior, Ordinul stipula „absolvent după anul 2019”, n.r.), persoană defavorizată definită conform legislației sau persoană cu dizabilități. Menținerea numărului minim de locuri de muncă create prin proiect pe parcursul perioadei de valabilitate a acordului de finanțare se va verifica de către AIMMAIPE …… în cadrul procesului de monitorizare; locul de muncă se consideră a fi creat prin proiect dacă este creat și ocupat între data semnării acordului de finanțare și data plății cererii de rambursare, de către o persoană care nu a avut raporturi de muncă în ultimele 6 luni cu întreprinderea aplicantă, anterior semnării acordului de finanțare. În perioada de menținere a locului/locurilor de muncă, un contract de muncă nu poate fi suspendat de mai mult de 2 ori, cu excepția situațiilor excepționale impuse prin legislație specială emisă de autoritățile competente.
De asemenea, Ordinul nr. 616/2023 prevede că, la cererea-tip de rambursare a ajutorului de minimis, se anexează documentele justificative în ordinea activităților completate în formularul de decont: ▪ declarația pe propria răspundere a beneficiarului că activul/activele achiziționat/achiziționate este/sunt nou/noi și pus/puse în funcțiune la locul implementării proiectului și că nu aplică pentru acesta/acestea amortizarea accelerată prevăzută de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare; ▪ contract/poliță de asigurare pentru bunurile achiziționate prin program împotriva tuturor riscurilor, cesionat/cesionată în favoarea AIMMAIPE/instituției partenere; ▪ dovada deținerii brevetului de invenție sau a certificatului de înregistrare a mărcii (anterior se făcea referire doar la certificatul de deținere a brevetului de invenție, n.r.); ▪ copia certificată a cărții de identitate a mijlocului de transport achiziționat, din care să rezulte categoria de folosință, după caz; ▪ pentru toate documentele provenite din străinătate vor fi prezentate traduceri autorizate; ▪ dovada achiziției proprietății pentru spații de lucru, spații de producție și spații pentru prestări servicii și comerț, inclusiv pentru corturi pentru organizare evenimente și baloane presostatice (contract de vânzare-cumpărare), raportul de evaluare a activului întocmit de expert autorizat ANEVAR și extras de carte funciară din care să reiasă destinația nonlocativă a spațiului, cu excepția spațiilor mobile de lucru/producție/ prestări servicii/comerț, corturi pentru organizare evenimente și baloane presostatice; ▪ pentru licențe și software – factura fiscală tradusă în limba română de către un traducător autorizat (pentru furnizori externi), contract din care să reiasă obiectul cheltuielii; ▪ pentru cursuri de dezvoltare a abilităților antreprenoriale – factură fiscală, în original și copie certificată, copie certificată după diploma de absolvire, dovadă a pregătirii antreprenoriale și/sau a dobândirii, inclusiv a cunoștințelor digitale. Exemple de documente care atestă cunoștințele antreprenoriale și/sau digitale – diplomă de licență/master/doctorat/atestat/adeverință/certificat, eliberate de Ministerul Educației, sau diploma de absolvire a unor cursuri de pregătire antreprenorială/competențe digitale acreditate ANC (Autoritatea Națională pentru Calificări), UNCTAD Geneva; ▪ pentru consultanță pentru întocmirea documentației în vederea obținerii finanțării în cadrul programului și/sau implementarea proiectului – contractul de prestări servicii cu furnizorul de servicii de consultanță [1]; statutul (ONG, asociații, fundații etc.) sau certificatul constatator al furnizorului de consultanță pentru întreprinderile definite conform Legii nr. 346/2004, cu codul CAEN autorizat din clasa 70 (în copie certificată), factură fiscală, în original și copie certificată, proces verbal privind execuția contractului de consultanță; ▪ pentru locul/locurile de muncă nou-creat/create în cadrul proiectului – dovada creării acestuia/acestora se va face cu contractul individual de muncă înregistrat, cu normă completă, încheiat pe perioadă nedeterminată, extras Reges, registru salariați din Revisal și raport per salariat din Revisal și, ulterior, pe o perioadă de raportare de doi ani după finalizarea implementării proiectului, se va face dovada menținerii acestuia/acestora cu documentele prevăzute de legislația în vigoare (extras Reges, registru salariați din Revisal și raport per salariat din Revisal); ▪ pentru fiecare tip de cheltuială efectuată și depusă spre rambursare, cu excepția sumei forfetare, se anexează facturile în original, însoțite de instrumentele care dovedesc efectuarea plății integrale (ordine de plată/chitanță/foaie de vărsământ/bilet la ordin trecut prin bancă și plătit prin bancă/dispoziții de plată interne și externe traduse autorizat în limba română, extras de cont).
ECONOMIE
BNR menține dobânda-cheie la nivelul de 6,50% pe an
Consiliul de administrație al Băncii Naționale a României (BNR) a hotărât, în ședința de astăzi, 8 noiembrie 2024, menținerea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 6,50% pe an, a anunțat banca centrală.
De asemenea, BNR a decis menținerea ratei dobânzii pentru facilitatea de creditare (Lombard) la 7,50% pe an și a ratei dobânzii la facilitatea de depozit la 5,50% pe an, precum și menținerea nivelurilor actuale ale ratelor rezervelor minime obligatorii pentru pasivele în lei și în valută ale instituțiilor de credit.
ECONOMIE
România, printre cele mai mari scăderi din UE ale producției de servicii, în august
Producția de servicii a crescut cu 2,2% în Uniunea Europeană și cu 2% în zona euro, în august, comparativ cu perioada similară din 2023, Grecia, Ungaria, România și Austria înregistrând cel mai semnificativ declin, conform datelor publicate de Oficiul European pentru Statistică (Eurostat), citate de Agerpres. Cele mai mari creșteri ale producției de servicii în august, comparativ cu perioada similară din 2023, au fost în Luxemburg (11,9%), Danemarca (10,1%) și Malta (9,4%), iar cel mai sever declin în Grecia (-6,8%), urmată de Ungaria și România (ambele cu -5,1%) și Austria (-4,7%).
În rândul statelor membre ale UE, producția de servicii a crescut cu 2,7% pe segmentul „transport și depozitare”, cu 0,5% pe segmentul serviciilor de cazare și alimentație publică, cu 5,4% pe segmentul „informare și comunicare”, cu 1,2% la activitățile imobiliare, cu 1,1% la activitățile profesionale, științifice și tehnice, și cu 0,4% la serviciile administrative și de asistență.
Producția de servicii a crescut cu 0,4% în UE și în zona euro, în august, comparativ cu luna precedentă, când s-a înregistrat un avans de 1,3% în UE și de 1,1% în zona euro.
În rândul statelor membre pentru care sunt disponibile datele, cele mai mari creșteri lunare au fost în Danemarca și Franța (ambele cu 2,4%), Bulgaria (1,6%) și România (1,1%), iar cele mai severe scădei în Ungaria (-4,3%), Grecia (-2,2%) și Lituania (-2%). În rândul statelor membre ale UE, producția de servicii a crescut cu 0,3% pe segmentul „transport și depozitare”, cu 0,4% pe segmentul serviciilor de cazare și alimentație publică, cu 1,2% pe segmentul „informare și comunicare”, și a scăzut cu 0,3% la activitățile imobiliare, cu 0,9% la activitățile profesionale, științifice și tehnice, și cu 0,9% la serviciile administrative și de asistență.
ECONOMIE
BNR: Rata anuală a inflației va crește ușor în ultimele luni din 2024
Rata anuală a inflației va crește ușor în ultimele luni ale anului curent și va cunoaște o fluctuație pronunțată în semestrul I 2025, rămânând deasupra intervalului țintei și peste valorile anticipate anterior, potrivit Băncii Naționale a României (BNR), citată de Agerpres. „În ședința de vineri, Consiliul de administrație al BNR a analizat și aprobat Raportul asupra inflației, ediția noiembrie 2024, document ce încorporează cele mai recente date și informații disponibile. Potrivit prognozei actualizate, rata anuală a inflației va crește ușor în ultimele luni ale anului curent și va cunoaște o fluctuație pronunțată în semestrul I 2025, rămânând deasupra intervalului țintei și peste valorile anticipate anterior, pe fondul efectelor de bază în dublu sens ce se vor manifesta pe orizontul scurt de timp, dar și al secetei severe din 2024 și al majorării cotațiilor unor mărfuri, de natură să afecteze în continuare dinamicile prețurilor alimentelor și energiei. Totodată, rata anuală a inflației își va relua ulterior descreșterea pe o traiectorie mai ridicată decât cea din proiecția precedentă, coborând abia în debutul anului 2026 sub limita de sus a intervalului țintei și rămânând în proximitatea acesteia până la finele orizontului prognozei”, se spune în comunicatul BNR.
Conform băncii centrale, descreșterea va continua să fie antrenată de efecte de bază dezinflaționiste, cărora li vor alătura influențele așteptate să vină din decelerarea creșterii prețurilor importurilor, precum și din ajustarea descendentă a anticipațiilor inflaționiste pe termen scurt – pe o traiectorie mai ridicată totuși decât în proiecția precedentă -, dar și din restrângerea mai rapidă a excedentului de cerere agregată, comparativ cu previziunile anterioare. BNR menționează că incertitudini și riscuri însemnate decurg din conduita viitoare a politicii fiscale și a celei de venituri, având în vedere măsurile fiscal-bugetare ce ar putea fi implementate din anul 2025 în scopul consolidării bugetare. O sursă de incertitudini și riscuri rămân, de asemenea, condițiile de pe piața muncii și dinamica salariilor din economie. Totodată, incertitudini semnificative continuă să fie asociate evoluției prețurilor energiei și alimentelor, precum și traiectoriei viitoare a cotației țițeiului, pe fondul tensiunilor geopolitice.
Incertitudini și riscuri crescute la adresa perspectivei activității economice, implicit a evoluției pe termen mediu a inflației, generează războiul din Ucraina și conflictul din Orientul Mijlociu, precum și evoluțiile economice din Europa și de pe plan global, în contextul escaladării tensiunilor geopolitice. Totodată, absorbția și utilizarea fondurilor europene, în principal a celor aferente programului Next Generation EU, sunt condiționate de îndeplinirea unor ținte și jaloane stricte. Ele sunt însă esențiale pentru realizarea reformelor structurale necesare, inclusiv a tranziției energetice, dar și pentru contrabalansarea, cel puțin parțială, a efectelor contracționiste ale conflictelor geopolitice.
Potrivit BNR, relevante sunt, de asemenea, deciziile de politică monetară ale BCE și Fed, precum și atitudinea băncilor centrale din regiune.
Pe baza evaluărilor și a datelor disponibile în acest moment, precum și în condițiile incertitudinilor ridicate, Consiliul de administrație al BNR a hotărât în ședința de vineri, 8 noiembrie 2024, menținerea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 6,50 la sută pe an. Totodată, s-a decis menținerea ratei dobânzii pentru facilitatea de creditare (Lombard) la 7,50 la sută pe an și a ratei dobânzii la facilitatea de depozit la 5,50 la sută pe an. De asemenea, Consiliul de administrație al BNR a decis menținerea nivelurilor actuale ale ratelor rezervelor minime obligatorii pentru pasivele în lei și în valută ale instituțiilor de credit.
Deciziile CA al BNR vizează asigurarea și menținerea stabilității prețurilor pe termen mediu, într-o manieră care să contribuie la realizarea unei creșteri economice sustenabile. Consiliul de administrație reiterează că, în contextul actual, mixul echilibrat de politici macroeconomice și implementarea de reforme structurale inclusiv prin utilizarea fondurilor europene care să stimuleze potențialul de creștere pe termen lung sunt esențiale pentru stabilitatea macroeconomică și întărirea capacității economiei românești de a face față unor evoluții adverse.
BNR precizează că monitorizează atent evoluțiile mediului intern și internațional și este pregătită să utilizeze instrumentele de care dispune în vederea îndeplinirii obiectivului fundamental privind stabilitatea prețurilor pe termen mediu, în condiții de păstrare a stabilității financiare.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 5 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 05.11.2024
-
ECONOMIEacum 6 zile
ANCOM recomandă atenție sporită la ofertele de Black Friday
-
PROFESIA CONTABILĂacum 6 zile
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 5 noiembrie 2024
-
ECONOMIEacum 4 zile
Modificări la sancțiunile aferente Sistemului național RO e-Transport
-
ECONOMIEacum 6 zile
Noi modificări la Procedura de anulare a unor obligații bugetare, publicate în M.O.
-
ECONOMIEacum 4 zile
ARB, Poliția Română și DNSC avertizează asupra riscului de fraudă în perioada Black Friday
-
ECONOMIEacum 6 zile
ANAF organizează 29 de evenimente în marile centre universitare, în luna noiembrie
-
ECONOMIEacum 16 ore
BNR menține dobânda-cheie la nivelul de 6,50% pe an