Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 11 aprilie 2023

Radio CECCAR FM

etaf
© etaf.tax

Comentariul ETAF privind pachetul „TVA în era digitală”

Miercuri, 4 aprilie 2023, ETAF a răspuns la consultarea publică a Comisiei Europene referitoare la pachetul „TVA în era digitală” (ViDA). ETAF privește acest pas important către extinderea digitalizării ca o oportunitate pentru profesioniștii din domeniile financiar-contabil și fiscal pentru a se concentra pe activitatea de consiliere a clienților. Totuși, digitalizarea nu vine fără riscuri și va fi necesară instituirea unor măsuri de protecție pentru a realiza o tranziție de succes. În special, ETAF consideră că termenul-limită de două zile după ce a avut loc evenimentul exigibil pentru emiterea facturilor este prea solicitant, în special pentru IMM-uri, și ar trebui extins. Mai mult, ETAF este de părere că o introducere etapizată pentru IMM-uri și microîntreprinderi ar putea fi avută în vedere. În timp ce toate întreprinderile, indiferent de dimensiunea lor, ar trebui cel puțin să poată primi facturi electronice, IMM-urile ar putea beneficia de o perioadă de tranziție de un an pentru emiterea de facturi electronice. În opinia ETAF, o astfel de introducere graduală ar crește gradul de acceptabilitate a sistemului de facturare electronică în rândul IMM-urilor și microîntreprinderilor și ar spori, astfel, șansele unei tranziții de succes. În orice caz, normele detaliate trebuie cunoscute cu suficient timp înainte, cel puțin 8 luni în avans, pentru a lăsa suficient timp profesioniștilor din domeniu să-și informeze clienții și să-i ajute să se adapteze la noua legislație. În final, ETAF a subliniat și importanța profesioniștilor din domeniile financiar-contabil și fiscal pentru o tranziție de succes.

Comisia Europeană oferă o perspectivă preliminară asupra planului SEIF

Comisia Europeană a comunicat primele idei referitoare la viitoarea propunere pentru o Directivă pentru combaterea rolului facilitatorilor evaziunii fiscale și planificării fiscale agresive (Securing the Activity Framework for Enablers – SAFE), vineri, 31 martie, în timpul unei conferințe pe teme fiscale desfășurate în Zurich, organizată de American Bar Association Section of Taxation, International Bar Association și International Fiscal Association. Benjamin Angel, director pentru impozitare directă, coordonare fiscală, analiză și evaluare economică la Comisia Europeană, a explicat că intenția este clar aceea de a aplica penalități pentru intermediarii care nu respectă legea. Acesta a menționat posibila creare a unui registru pentru intermediari. Dacă o administrație fiscală din UE identifică un acord care implică o țară terță și concluzionează că acesta este problematic, conduce la pierderi fiscale și intră sub incidența definiției planificării fiscale agresive pe care propunerea SAFE o va introduce, administrația ar putea sancționa intermediarul în cauză, a explicat Benjamin Angel. Pentru cazurile grave sau recurente și după epuizarea tuturor posibilităților de apel, administrația ar putea decide anularea înregistrării intermediarului. În consecință, intermediarului nu i s-ar permite să încheie acorduri fiscale într-o țară terță pentru persoane fizice sau juridice din UE. De asemenea, Comisia ar avea în vedere o amendă pentru clientul care va angaja un intermediar care nu este înregistrat.

Eurodeputații au demarat lucrările la DAC8

Parlamentul European și-a publicat recent proiectul de opinie referitor la propunerea pentru un al optulea amendament la Directiva 2011/16/EU privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal (DAC8). Eurodeputatul Rasmus Andresen, membru al Partidului Verde, care a redactat opinia, și-a exprimat satisfacția față de activitatea intensă desfășurată în ultimii ani în domeniul schimbului de informații. Deși a subliniat „rolul tot mai extins și important al Parlamentului European în legislația fiscală europeană”, acesta și-a exprimat regretul cu privire la faptul că recomandările acestuia au fost introduse doar parțial de Comisie în propunerea sa privind DAC8. În acest scop, în proiectul de opinie, acesta tratează integrarea unora dintre aceste recomandări. Printre altele, raportorul propune scurtarea termenelor-limită până la care autoritățile sunt obligate să furnizeze informațiile solicitate. Totodată, acesta propune extinderea categoriilor de informații privind beneficiarii reali care fac obiectul schimbului pentru a include câștigurile de capital din bunuri imobile, active financiare și de lux păstrate în porturi libere, depozite vamale sau seifuri. Raportorul face referire și la hotărârea recentă a ECJ care invalidează dispozițiile de raportare ale DAC6 ce încalcă privilegiile profesionale și face apel la Comisie să prezinte o propunere care ar face Directiva conformă cu decizia Curții, păstrând în același timp obligația asupra intermediarilor de a raporta acordurile transfrontaliere de planificare agresivă. Alte aspecte tratate în amendamente includ și auditurile comune, numărul de identificare fiscală (TIN) european și prezentarea informațiilor comunicate ca urmare a acestei directive.

Eurodeputații chestionează Comisia referitor la un impozit minim efectiv pe câștigurile de capital în UE

Într-o întrebare scrisă publicată miercuri, 4 aprilie, eurodeputați ai Partidului Verde, Claude Gruffat, Ernest Urtusan, Terry Reintke, David Cormand, Kira Marie Peter-Hansen și Rasmus Andresen, au întrebat Comisia dacă aceasta va evalua posibilitatea introducerii unui impozit minim pe câștigurile de capital în UE și va lua în considerare transformarea acestuia într-o resursă proprie a UE. În Uniunea Europeană, impozitarea câștigurilor de capital diferă foarte mult de la un stat membru la altul, au notat eurodeputații. Aceste disparități pot conduce la evitarea obligațiilor fiscale și transferul proprietății capitalului, în locul realizării obiectivului unei redistribuiri reale a bogăției, acesta fiind principiul fundamental al impozitării, au explicat aceștia. Cei șase eurodeputați ai Partidului Verde consideră că un impozit minim asupra câștigurilor de capital în UE ar avea potențialul de a obține o redistribuire reală a averii prin impozitarea capitalului. Comisia va trebui să ofere un răspuns în termen de opt săptămâni.

EDPB invocă preocupări referitoare la evoluțiile recente privind pachetul AML

Autoritatea Europeană pentru Protecția Datelor (AEPD) a publicat miercuri, 4 aprilie, o scrisoare pe care a transmis-o Parlamentului European, Consiliului UE și Comisiei Europene, ce tratează evoluțiile recente privind pachetul AML. Scrisoarea pune în evidență riscurile semnificative la adresa confidențialității și protecției datelor prezentate de unele amendamente introduse de Consiliu (articolele 54(3a), 55(5) și 55(7) a), care ar permite entităților private, în anumite condiții, să distribuie date personale între ele în scopuri AML/CFT care privesc tranzacții suspecte și date colectate în decursul îndeplinirii obligațiilor de verificare prealabilă a clienților. EDPB a exprimat îngrijorări cu privire la legalitatea, necesitatea și proporționalitatea acestor prevederi, care ar conduce, în opinia autorității, la o procesare la scară foarte largă a datelor de către entități private. Mai mult, EDPB a considerat că amendamentele nu specifică în mod adecvat condițiile în care o astfel de procesare este adecvată și acestea nu furnizează suficiente măsuri de protecție, dat fiind faptul că o astfel de procesare ar putea avea un impact semnificativ asupra persoanelor, cum ar fi includerea pe lista neagră și excluderea din serviciile financiare. Așadar, EDPB recomandă colegiuitorilor să nu includă aceste prevederi în textul final.

Declinarea responsabilității:

Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerat drept declarație scrisă în numele ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR publică în limba română primele două standarde de sustenabilitate emise de ISSB

Radio CECCAR FM

Raportarea de sustenabilitate: o nouă provocare pentru care profesia contabilă din România este pregătită.

În acest sens, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, în calitate de membru al IFRS Sustainability Alliance și în baza acordului exclusiv de traducere semnat cu Fundația IFRS, pune gratuit la dispoziție, în limba română, a primelor două standarde în materie de sustenabilitate elaborate de International Sustainability Standards Board – IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate și IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă.

Prin publicarea IFS S1 și IFRS 2, ISSB a răspuns apelului părților interesate de a acționa, de a se concentra pe nevoile investitorilor și ale piețelor financiare, precum și de a utiliza cadrele generale și standardele existente și respectate ca bază pentru elaborarea noilor norme.

Obiectivul IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile în materie de sustenabilitate care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Obiectivul IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile sale legate de climă care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Standardele sunt aplicabile pentru perioadele anuale de raportare care încep la 1 ianuarie 2024 sau ulterior acestei date.

Cele două documente sunt disponibile exclusiv pe website-ul Fundației IFRS.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

ETAF: Oficiali UE și practicieni fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE

Radio CECCAR FM

Miercuri, 17 aprilie 2024, oficiali UE, experți și consilieri fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE, în cadrul unei conferințe organizate de European Tax Adviser Federation (ETAF) la Bruxelles. Evenimentul, care s-a desfășurat cu sala plină, a adunat și 1.800 de persoane online.

În discursul introductiv, președintele ETAF, Philippe Arraou, a dat de gândit cu câteva idei preliminare paneliștilor prin prezentarea manifestului ETAF, care prevede 25 recomandări pentru Comisia Europeană și Parlamentul European pentru următorii cinci ani.

În timpul primului panel, moderat de Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes, s-a purtat o discuție prospectivă despre cum ar trebui să arate viitoarele politici fiscale sub următoarea conducere a Comisii Europene.

Benjamin Angel, director al Direcției de impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a reamintit publicului că principala prioritate este adoptarea celor opt texte aflate în prezent în discuție. Acesta a afirmat că discuțiile vor fi reluate încă din timpul Președinției belgiene a Consiliului UE cu privire la propunerea de directivă pentru combaterea utilizării abuzive a entităților fictive (UNSHELL). Deși nu este preconizată până la sfârșitul mandatului actual, este puțin probabil ca directiva privind Combaterea rolului facilitatorilor implicați în facilitarea evaziunii fiscale și a planificării fiscale agresive în Uniunea Europeană (SAFE) să dispară complet de pe agenda următoarei Comisii Europene, a spus Angel. În opinia sa, ar putea crește în importanță și alte subiecte „la modă”, cum ar fi impozitarea muncii transfrontaliere de la distanță.

Angel a mai declarat că nu se așteaptă nicio nouă propunere în domeniul fiscal în cadrul mandatului rămas, deoarece propunerea pentru a noua modificare a Directivei privind cooperarea administrativă (DAC) în materie fiscală, pentru a însoți implementarea celui de-al doilea pilon și pentru a evita raportarea multiplă pentru companiile care intră sub incidența acesteia, a fost suspendată deoarece lucrările privind îndrumările administrative sunt încă în desfășurare la OCDE. Însă a anunțat că în luna mai va fi lansată o evaluare onestă a eficienței modificărilor succesive aduse DAC (de la DAC1 până la DAC6).

Pentru eurodeputatul Isabel Benjumea Benjumea (PPE, Spania), deplasarea spre dreapta a Parlamentului European după alegerile europene din 2024, prevăzută în sondaje, va duce la o mai mică presiune pentru o mai mare armonizare a impozitării. „Cred că limbajul coordonării, al schimbului de informații, al simplificării și al competitivității vor fi cuvintele-cheie în orice negociere fiscală în următorul mandat”, a spus aceasta.

Panayiotis Nicolaides, director de cercetare la Observatorul fiscal al UE, a subliniat că impozitarea este dictată de condițiile economice. Diferitele crize ar putea obliga statele membre să își majoreze veniturile fiscale și, în opinia sa, acesta va fi cu siguranță motorul viitoarelor politici fiscale. În acest sens, el a pledat pentru un impozit minim global pe averea netă a miliardarilor.

Bart Van Coile, președintele Institutului Belgian pentru Consilieri Fiscali și Contabili (ITAA), reprezentând profesia fiscală în dezbatere, și-a exprimat dorința pentru o „nouă Comisie Europeană care să se bazeze pe încrederea în contribuabili și intermediari, în special în consilierii fiscali și experții contabili care urmează coduri etice puternice de conduită”. El a mai subliniat faptul că legislatorii UE ar trebui să acorde prioritate prevenirii abaterilor comise de intermediarii neautorizați, simplificării legislației fiscale și respectării normelor pentru întreprinderi și consilieri fiscali și reducerii sarcinilor impuse contribuabililor care se confruntă cu reglementările în schimbare, în special pentru IMM-uri.

Cel de-al doilea panel, moderat de Jacomien van den Hurk, Director EU Public and Regulatory Affairs la PwC, a abordat perspectivele consilierilor fiscali din UE. Membrii panelului au discutat în detaliu despre complexitatea legislației fiscale a UE și despre anunțul recent al Comisiei Europene de a reduce cu 25% dispozițiile de raportare pentru companii.

Ana Xavier, șefa Departamentului de analiză economică a impozitării și evaluare a impactului din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a invitat publicul să reflecteze asupra sursei poverii administrative în materie de impozitare, și anume fragmentarea sistemelor fiscale din Europa. Această fragmentare generează complexitate și costuri, care pot ajunge, în unele cazuri, până la 54 miliarde de euro pentru conformitatea cu impozitul pe profit din corporații, a spus ea.

Pentru Sean Bray, directorul pentru politici europene al Tax Foundation Europe, proiectarea fiscală și scopul acesteia sunt de o importanță capitală. El și-a exprimat regretul față de echitatea adesea trecută cu vederea și potențialul impact asupra scalabilității legislației fiscale complexe asupra companiilor, îndemnând la o discuție mai amplă despre aceste aspecte în context european.

Transparența și cererea tot mai mare de informații cu privire la strategia fiscală a companiilor au fost tratate de asemenea în cadrul panelului. Pascal Saint-Amans, fost director al Centrului OCDE pentru Politici Fiscale și Administrație, cercetător nerezident la Bruegel, partener la Brunswick, a reflectat asupra evoluției percepției fiscale în ultimii 15 ani, de la un „subiect tehnic obscur rezervat specialiștilor” la un aspect puternic examinat de societate și guverne. Această schimbare a dus la creșterea interesului politic și a exigențelor privind transparența, determinând întreprinderile să își regândească abordarea față de politica fiscală și de gestionare a riscurilor. Acesta a subliniat și importanța reputației și a datoriei față de societate, alături de conformitate, îndemnând companiile să se pregătească pentru viitoarele dispoziții privind transparența și să analizeze, la nivelul consiliului de administrație, modul în care se prezintă și poziția lor cu privire la aspectele fiscale.

Participanții au mai discutat despre impactul digitalizării și inteligenței artificiale asupra activității consilierilor fiscali. În acest sens, Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), a declarat că trebuie să facem distincția între impactul direct asupra activității consilierilor fiscali și asupra interacțiunilor acestora cu autoritățile fiscale într-un mediu digital. Toma a recunoscut potențialul inteligenței artificiale pentru anumite sarcini repetitive de a spori eficiența, precizia și analiza predictivă în activitatea de consiliere fiscală, ceea ce ar putea duce la reducerea costurilor și la mai mult timp disponibil pentru consiliere strategică. Cu toate acestea, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la rolul viitor al consilierilor fiscali într-un mediu condus din ce în ce mai mult de inteligența artificială generativă, subliniind importanța formării continue și a organizațiilor profesionale pentru a se adapta la aceste tendințe tehnologice și pentru a asigura relevanța continuă a profesioniștilor din domeniul fiscal. Acest lucru este cu atât mai important cu cât consilierii fiscali vor fi cei care vor ajuta IMM-urile să se digitalizeze, a concluzionat Toma.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili

Radio CECCAR FM

Joi, 11 aprilie 2024, Corpul Experților Contabili și Contabili Autorizați din România (CECCAR) a organizat, în colaborare cu Facultatea de Administrarea Afacerilor (FABIZ) din cadrul ASE, un eveniment cu tema Accounting, the language of business, la care au participat peste 100 de studenți pasionați de domeniul financiar-contabil.

Evenimentul a explorat universul captivant al #smartaccounting, aducând în atenție diversificarea serviciilor în domeniu, importanța raționamentului profesional și a respectării Codului etic al profesioniștilor contabili. Discuțiile s-au concentrat pe necesitatea adaptării continue la tehnologiile emergente și pe rolul important al competențelor digitale în profilul profesionistului contabil modern.

Studenților le-au fost prezentate serviciile pe care le pot presta profesioniștii contabili membri CECCAR – vorbind aici inclusiv despre serviciile cu componentă de sustenabilitate. Importanța utilizării tehnologiei și inteligenței artificiale în contabilitate și cum aceste tehnologii pot transforma procesele contabile, crescând eficiența și aducând o mai mare valoare adăugată stakeholderilor, au fost subiecte care au captat atenția studenților.

Conf. univ. dr. Adriana Florina Popa, expert contabil, a subliniat rolul profesionistului contabil în era digitală și provocările întâmpinate în adaptarea la noile normative. Totodată, ea le-a expus studenților modul în care profesia contabilă s-a transformat – de la activitățile de prelucrare a datelor financiare, profesioniștii contabili de astăzi furnizează servicii integrate, devenind consilieri de încredere ai antreprenorilor, care ajută în luarea deciziilor strategice la nivelul managementului. Vorbindu-le și prin prisma calității de reprezentant al CECCAR în Panelul internațional de educație contabilă din cadrul IFAC, Adriana Florina Popa abordat transformările în domeniul educației în domeniul financiar-contabil, amintind că CECCAR și-a adaptat programele de formare inițială și de formare continuă la standardele internaționale, pentru a răspunde cât mai eficient nevoii de dezvoltare a competențelor și abilităților profesioniștilor contabili și ale aspiranților la profesie la noile realități.

Oana Nicorescu, expert contabil și antreprenor, le-a vorbit tinerilor despre ce înseamnă antreprenoriatul în domeniul financiar-contabil, despre importanța experienței în calea către antreprenoriat, precum și despre aspecte tehnice cum ar fi indicatorii de performanță, conceptele de bază ale contabilității.

Ionuț-Bogdan Țocu, stagiar CECCAR în anul II le-a povestit studenților despre traseul său profesional: de la student la angajat, de la student la stagiar CECCAR, oferindu-le sfaturi utile despre cum pot trece cu brio de Examenul de acces la stagiu. Totodată, el le-a detaliat studenților informații despre utilitatea programului de stagiu, inclusiv pentru a înțelege mai bine activitatea pe care o desfășoară în cadrul societății de expertiză contabilă în care activează și cum cursurile de pregătire îl ajută să învețe să aplice mai eficient raționamentul profesional.

Acest eveniment a evidențiat nu doar importanța învățării continue, a adaptării la un mediu economic în schimbare, ci și angajamentul CECCAR de a sprijini formarea profesională continuă a profesioniștilor contabili, pregătindu-i să facă față provocărilor. Prin astfel de inițiative, CECCAR contribuie activ la modelarea viitorului profesiei contabile în România și la pregătirea noilor generații de profesioniști contabili fit for future.

Galerie foto

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili


  

Continuare

Trending