Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 26 iunie 2023

Radio CECCAR FM

etaf

Comisia Europeană a prezentat propunerea FASTER

Luni, 19 iunie, Comisia Europeană a emis un nou cadru general pentru „rambursarea mai rapidă și mai sigură a impozitelor reținute la sursă” (FASTER). Propunerea a fost inițial programată pentru 28 iunie, dar, similar altor propuneri fiscale, a fost eliminată de pe agenda indicativă a Comisiei. Problemele pe care Comisia își propune să le trateze prin această inițiativă sunt procedurile deosebit de împovărătoare de rambursare a impozitului reținut la sursă pentru investitorii transfrontalieri din UE și, totodată, riscurile pe care acestea le implică în materie de abuzuri fiscale, așa cum a demonstrat cazul Cum-Ex. Printre altele, Comisia propune ca statele membre să aleagă între un sistem de scutire la sursă și un sistem rapid de rambursare cu un interval de timp stabilit. Statele membre vor putea decide ce sistem să utilizeze, atât timp cât implementează unul, și sunt libere să aleagă dacă doresc să externalizeze sarcinile către un agent. Pentru a beneficia de aceste două proceduri rapide, investitorii vor trebui să încheie contracte cu „intermediari financiari certificați” incluși într-un registru național pe care statele membre vor trebui să-l înființeze. Totodată, statele membre se vor putea baza pe un certificat digital european privind reședința fiscală pentru a confirma reședința fiscală a contribuabililor UE. Propunerea ar trebui să intre în vigoare la 1 ianuarie 2027. Termenul-limită pentru transmiterea feedbackului către Comisie referitor la această propunere este 21 august 2023, dar va fi extins în fiecare zi până când propunerea va fi valabilă în toate limbile europene.

Comisia Europeană a prezentat un pachet „ajustat” de noi resurse proprii pentru bugetul UE

Comisia Europeană a publicat marți, 20 iunie, un pachet „ajustat” de noi resurse proprii ale UE, pentru a finaliza și actualiza pachetul pe care l-a înaintat în decembrie 2021. Comisia propune unele ajustări ale propunerilor privind resursele proprii bazate pe ETS și CBAM, pentru a reflecta schimbările aduse de colegiuitori în acordurile recente referitoare la aceste propuneri, precum și o nouă resursă statistică temporară bazată pe profiturile companiilor.  Anul trecut, Comisia a anunțat inițial o resursă proprie bazată pe BEFIT. Acum, prezintă această resursă proprie statistică drept măsură temporară până când se ajunge la un acord în ceea ce privește BEFIT. Această resursă proprie temporară vine cu o rată de 0,5% din excedentul brut de exploatare înregistrat de statistici pentru corporațiile din domeniul financiar și nefinanciar din fiecare stat membru în baza Sistemului european de conturi (ESA). Această contribuție nu reprezintă un impozit pentru companii și nu va contribui la creșterea costurilor acestora aferente îndeplinirii obligațiilor fiscale, a asigurat Comisia. Comisia propune ca această contribuție provenită din resursa bazată pe statisticile privind profiturile companiilor să se aplice din 2024.  Potrivit estimărilor, propunerea ar genera aproximativ 16 miliarde de euro (la prețurile din 2018) pe an. Totodată, Comisia adaugă că resursa proprie bazată pe Pilonul I este menținută, dar, întrucât convenția multilaterală necesară nu a fost încă semnată și ratificată, aceasta nu poate intra în vigoare încă. Ajustările propuse vor intra în vigoare odată ce vor fi aprobate de statele membre în Consiliu, după solicitarea opiniei Parlamentului European, și ratificate de statele membre în conformitate cu dispozițiile constituționale aferente.

Subcomisia FISC își încheie misiunea de la Londra

O delegație de eurodeputați din subcomisia pentru chestiuni fiscale (FISC) a Parlamentului European și-a încheiat misiunea de la Londra marți, 20 iunie, în cadrul căreia aceștia au discutat chestiuni fiscale cu părți interesate și omologi britanici. În discursul de închidere a misiunii, liderul delegației și președintele subcomisiei, eurodeputatul Paul Tang (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților, Țările de Jos), a menționat că atât Uniunea Europeană, cât și Regatul Unit al Marii Britanii împărtășesc același obiectiv de a îmbunătăți combaterea fraudei fiscale și planificării fiscale agresive. Totodată, acesta consideră oportună analizarea de către Regatul Unit a introducerii unei legi care i-ar trage la răspundere pe facilitatori în cazul în care nu ar împiedica comiterea unei infracțiuni fiscale. Ceilalți doi eurodeputați din delegație au fost eurodeputații germani Rasmus Andresen (Partidul Verde/Alianța Liberă Europeană) și Gunnar Beck (independent). În timpul misiunii de două zile, delegația s-a întâlnit cu membri ai Comisiei pentru finanțe publice, Comitetului de trezorerie și Grupului parlamentar al tuturor partidelor pentru anticorupție și impozitare responsabilă din Camera Comunelor, precum și cu ministrul Trezoreriei Regatului Unit al Marii Britanii, baroneasa Joanna Penn, și părți interesate din societatea civilă, asociații profesionale și mediul academic. Discuțiile s-au concentrat pe implementarea reformei fiscale internaționale OCDE/G20, eforturile Regatului Unit al Marii Britanii de combatere a evaziunii fiscale și a evitării obligațiilor fiscale, precum și rolul intermediarilor și al centrelor financiare internaționale în combaterea acestor fenomene. Discuțiile s-au desfășurat și în jurul politicilor fiscale din Regatul Unit după Brexit și impactul asupra UE, cooperarea administrativă, normele privind transparența, impozitele pentru profiturile excedentare, viitorul impozitelor privind serviciile financiare și implementarea Cadrului general Windsor în domeniul TVA și accize, se arată într-un comunicat de presă.

Franța face apel pentru adoptarea noului Pact global privind finanțarea

Joi, 22 iunie, și vineri, 23 iunie, Franța a reunit peste 300 de participanți de nivel înalt, șefi de stat și de guverne, organizații internaționale și reprezentanți ai societății civile și ai sectorului privat la Paris. Scopul summitului a fost stabilirea cadrului pentru un sistem financiar reînnoit adecvat pentru provocările comune ale secolului 21, cum ar fi combaterea inechităților și a schimbărilor climatice și protejarea biodiversității. În cadrul panelului Parteneriat pentru creștere verde, președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a făcut apel la acțiuni concertate și a subliniat importanța stabilirii prețului pe carbon și introducerii unei scheme precum Schema de tranzacționare a certificatelor de emisie a UE, care ar putea genera fonduri însemnate. Alți vorbitori, precum Laurence Tubiana, președintele și directorul executiv al Fundației Europene pentru Climă, a făcut apel la o creativitate sporită în analiza tuturor opțiunilor de finanțare posibile, de la un impozit pentru tranzacțiile financiare până la contribuții ale companiilor din domeniul petrolului și gazelor și impozitarea domeniului de transport al mărfurilor. Totodată, acesta a transmis că trebuie să ne asigurăm că fondurile se îndreaptă către persoanele cele mai vulnerabile. În discursul său final, președintele Franței, Emmanuel Macron, a făcut apel la o mobilizare globală pentru introducerea unor impozite internaționale pentru tranzacțiile financiare, biletele de avion și transportul de mărfuri.

UE a adoptat cel de-al 11-lea pachet de sancțiuni împotriva Rusiei

Consiliul UE a adoptat vineri, 23 iunie, cel de-al 11-lea pachet de sancțiuni împotriva Rusiei. Printre altele, pachetul include un nou instrument pentru prevenirea eludării sancțiunilor care va permite Uniunii Europene să restricționeze vânzarea, furnizarea, transferul sau exportul de bunuri și tehnologii specificate care fac obiectul sancțiunilor către anumite țări terțe ale căror jurisdicții sunt considerate a fi expuse unui risc permanent și deosebit de ridicat de eludare. Totodată, pachetul interzice tranzitul pe teritoriul Rusiei al bunurilor și tehnologiilor care ar putea contribui la îmbunătățirea capacităților militare și tehnologice ale Rusiei sau la dezvoltarea sectorului apărării sau securității, bunuri și tehnologii adecvate pentru utilizarea în aviație sau industria spațială, precum și kerosen și aditivi, exportate din țări UE către țări terțe. Mai mult, Consiliul a adăugat încă 87 de entități la lista de entități care sprijină agresiunea militară și industrială asupra Ucrainei, ce vor face obiectul unor restricții de export mai dure privind bunurile și tehnologiile cu dublă utilizare. Pe lângă sancțiunile economice, Consiliul a decis să întocmească o listă de încă 100 de persoane și entități pe care să le supună unei măsuri de înghețare a activelor.

Reminder: Conferința ETAF privind SAFE din 28 iunie

Înregistrați-vă aici: https://sweapevent.com/ETAFConference28June

Conferința ETAF – Analizarea propunerii SAFE: la ce ar trebui să se aștepte profesioniștii din domeniul fiscal

15:00 – 17:00

@Stanhope Hotel, Rue du Commerce 9, 1000 Bruxelles

Comisia Europeană lucrează la o propunere pentru o directivă „pentru combaterea rolului facilitatorilor evaziunii fiscale și planificării fiscale agresive în Uniunea Europeană” (Securing the Activity Framework for Enablers – SAFE).

Planificarea fiscală agresivă este deseori numită „zona gri”. Definiția acesteia reprezintă una dintre principalele provocări și rămâne problematică întrucât fiecare contribuabil are dreptul de a alege calea cea mai puțin impozitată.

În acest context, ETAF ar dori să discute cu profesioniști din domeniul fiscal, reprezentanți ai UE și reprezentanți ai mediului academic despre ce anume constituie planificare fiscală agresivă din punctul lor de vedere și modul în care Comisia intenționează să o definească, fără a descuraja planificarea fiscală legitimă și a interfera cu activitatea profesioniștilor din domeniu care respectă legea.

15:00 – Primirea participanților

15:30 – Remarci introductive susținute de Philippe Arraou, președintele ETAF

15:35 – Discurs de deschidere susținut de Michael Schick, șef de birou în cadrul ETAF

15:45 – Dezbatere în panel moderată de Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes:

• Benjamin Angel, director pentru impozitare directă, coordonare fiscală, analiză și evaluare economică, DG TAXUD, Comisia Europeană

• Paul Tang, eurodeputat și președinte al subcomisiei FISC a Parlamentului European

• Manon François, cercetător la Observatorul fiscal al UE

• Andrea Rabb, expert în domeniul fiscal, membru al Consiliului ETAF și vicepreședinte pentru afaceri internaționale al Moklasz

16:55 – Remarci de încheiere susținute de Philippe Arraou, președintele ETAF

17:00 – Recepție

Participanții la conferință vor beneficia de interpretare simultană în engleză, franceză, germană și română.

Conferința va fi transmisă în direct pe site-ul și conturile de social media ale ETAF.

Declinarea responsabilității:

Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerat drept declarație scrisă în numele ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

Radio CECCAR FM

Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat  cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.

Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.

În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.

De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.

Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.

Galerie foto

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil

Radio CECCAR FM

CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.

Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.

Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.

Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.

Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.

Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va  contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.

Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.

Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.

Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.

Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR lansează traducerea în limba română a publicației Business Valuation Ressources în domeniul evaluării afacerilor

Radio CECCAR FM

Evaluarea afacerilor este un proces esențial pentru determinarea valorii reale a unei afaceri, contribuind la o înțelegere profundă a activelor, datoriilor, performanței financiare și a poziției sale competitive pe piață. Aceasta este vitală în diverse contexte, de la atragerea de investiții, vânzarea afacerii, partajarea echitabilă a acțiunilor, până la evaluarea eficienței managementului și a potențialului de creștere.

Un rol central în acest proces îl au profesioniștii contabili, care aduc expertiza tehnică și rigurozitatea necesară pentru o evaluare corectă și obiectivă. Aceștia contribuie prin analizarea situațiilor financiare, identificarea fluxurilor de trezorerie și evaluarea activelor și datoriilor. În plus, profesioniștii contabili utilizează standarde și metode recunoscute de evaluare, asigurând astfel că procesul respectă normele în vigoare și este realizat în mod transparent.

În acest context, CECCAR vine în sprijinul membrilor și pune la dispoziție în exclusivitate în România traducerea în limba română a publicației Business Valuation Ressources, Înțelegerea evaluării afacerilor: un ghid practic de evaluare a întreprinderilor mici și mijlocii, ediția a VI-a, prima ediție a acestei cărți fiind publicată în anul 1998 de American Institute of Certified Public Accountants.

A șasea ediție a cărții, semnată de autorul Gary R. Trugman, este o resursă valoroasă despre fundamentele evaluării afacerilor, în special adaptată pentru afacerile mici și mijlocii. Această ediție actualizată include evoluțiile recente din industrie, standarde și aplicații practice, fiind potrivită atât pentru începători, cât și pentru profesioniști experimentați în evaluare, contabilitate și domenii conexe. Este accesibilă pentru profesioniștii în evaluare, profesioniștii contabili, avocați și proprietarii de afaceri mici care caută un ghid practic de evaluare.

Acest ghid se dorește a fi atât un manual tehnic, cât și un instrument de referință, îmbinând teoria cu sfaturi practice pentru a oferi un cadru solid pentru evaluarea corectă și etică a afacerilor mici și mijlocii.

Concentrându-se pe aspectele practice ale lumii reale, publicația utilizează exemple de actualitate și antrenante pentru a facilita înțelegerea, apelând totodată la discuții profunde prin care își propune să clarifice anumite concepte tehnice într-o manieră facilă și care să permită cititorului să se raporteze la situațiile și soluțiile prezentate.

Fundamentată pe decenii de experiență a autorului, publicația Înțelegerea evaluării afacerilor: un ghid practic de evaluare a întreprinderilor mici și mijlocii, ediția a VI-a, constituie o resursă deosebit de valoroasă pentru practicieni, oferindu-le cunoștințele și abilitățile de care au nevoie pentru a aborda cu succes acest domeniu.

Publicația în format electronic este disponibilă pe site-ul librăriei CECCAR și poate fi achiziționată la prețul de 210 de lei (cu TVA).

Continuare
ECONOMIEacum 23 de ore

Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România

ECONOMIEacum 23 de ore

Studiu: Românii preferă depozitele bancare, însă nivelul de participare la piața de capital este redus

ECONOMIEacum 23 de ore

BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente

ECONOMIEacum 23 de ore

Eurostat: România, cel mai semnificativ avans din UE al lucrărilor de construcții, în septembrie

ECONOMIEacum 24 de ore

Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal

Teodor Brates
ÎNREGISTRĂRIacum 2 zile

Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024

ECONOMIEacum 2 zile

ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare

ECONOMIEacum 2 zile

Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator

ECONOMIEacum 2 zile

Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective

PROFESIA CONTABILĂacum 2 zile

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

PROFESIA CONTABILĂacum 3 zile

CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil

PROFESIA CONTABILĂacum 3 zile

CECCAR lansează traducerea în limba română a publicației Business Valuation Ressources în domeniul evaluării afacerilor

Trending