PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 24 iulie 2023
OCDE a publicat noi documente privind soluția pe doi piloni
Luni, 17 iulie, OCDE a publicat o serie de noi documente privind soluția pe doi piloni. Astfel, OCDE a publicat un al doilea set de îndrumări administrative privind Pilonul II, care îl completează pe primul emis în februarie 2023. Acesta include îndrumări privind normele de conversie valutară pentru calculele GloBe, creditele fiscale, aplicarea excluderii venitului pe bază de fond (SBIE), proiectarea impozitelor suplimentare naționale limitate (QDMTT) și introduce două noi sfere de siguranță. Ca parte a activității sale în baza Pilonului II, OCDE a publicat un model de prevedere bazată pe tratat (STTR) și declarația informativă GloBE (GIR) care stabilește o declarație informativă standardizată pentru a facilita conformitatea cu normele GloBE. În final, OCDE a emis pentru consultare publică un proiect de document de discuție referitor la principalele elemente de proiectare ale măsurii „Amount B” a Pilonului I. Așa cum s-a subliniat în declarația de rezultat publicată la 11 iulie, încă se desfășoară activități suplimentare referitoare la caracterul adecvat al cadrului general de stabilire a prețurilor, aplicarea cadrului general pentru distribuția en-gros de bunuri digitale, creșteri înregistrate de țări în cadrul piețelor geografice, precum și criteriile pentru aplicarea măsurii „Amount B” utilizând o bază de date locală în anumite jurisdicții. Părțile interesate sunt invitate să transmită comentarii referitoare la proiect până la 1 septembrie 2023 prin acest chestionar online. Scopul OCDE este să aprobe un raport final cu privire la măsura „Amount B” până la finalul anului și să-l incorporeze în Ghidul OCDE referitor la prețurile de transfer până în ianuarie 2024.
Miniștrii de finanțe ai G20 salută progresul realizat în implementarea soluției pe doi piloni
În timpul ședinței desfășurate între 17 și 18 iulie, miniștrii de finanțe ai G20 au salutat progresul realizat recent în implementarea soluției pe doi piloni și au făcut apel la state să soluționeze aspectele rămase. „Salutăm furnizarea unui text al convenției multilaterale (MLC) privind măsura „Amount A”, progresul semnificativ al activității privind măsura „Amount B” și finalizarea activității privind elaborarea modelului de prevedere bazată pe tratat (STTR) și cadrul general de implementare așa cum este stabilit în declarația de rezultat din iulie 2023 a Cadrului Incluziv al OCDE/G20 privind BEPS (Cadrul Incluziv)”, au transmis aceștia într-o declarație emisă la finalul ședinței. Totodată, miniștrii au făcut apel la OCDE să soluționeze rapid aspectele rămase legate de MLC cu scopul de a pregăti MLC pentru semnare în cea de-a doua jumătate a lui 2023 și să finalizeze activitatea privind măsura „Amount B” până la finalul lui 2023.
Profesioniștii contabili și eurodeputații au discutat viitoarea propunere SAFE
Luni, 17 iulie, Parlamentul European a organizat o audiere legată de viitoarea propunere pentru o Directivă care să trateze rolul facilitatorilor fenomenului de evaziune fiscală și planificare fiscală agresivă(Securing the Activity Framework for Enablers or SAFE). Cu această ocazie, Gabriela Figueiredo Dias, președintele International Ethics Standards Board for Accountants (IESBA) le-a prezentat eurodeputaților cadrul general pe care IESBA îl elaborează în prezent cu privire la conduita etică în planificarea fiscală, care s-ar putea aplica nu doar profesioniștilor contabili, ci și tuturor furnizorilor de servicii de planificare fiscală. Proiectul de expunere a fost publicat în februarie 2023 pentru comentarii și obiectivul este de a-l aproba până la finalul acestui an. Olivier Boutellis-Taft, CEO-ul Accountancy Europe, a declarat că o definiție europeană comună a planificării fiscale agresive ar fi utilă pentru contribuabili și autorități, cu condiția să fie implementată consecvent. Potrivit acestuia, procedurile de verificare prealabilă ar putea ajuta în ceea ce privește intermediarii care ar putea să nu fie obligați să efectueze procedura de cunoaștere a clientului sau alte proceduri. În opinia lui Ivan Lazarov, cercetător asociat la International Bureau of Fiscal Documentation (IBFD), o abordare mai proporțională ar putea fi limitarea dispoziției de înregistrare la facilitatorii care furnizează consiliere legată de acordurile transfrontaliere și introducerea unui prag minim care să excludă contribuabilii cu activități transfrontaliere. Orice dispoziție de reglementare ca precondiție pentru furnizarea de servicii trebuie echilibrată cu libertatea de a desfășura activități și trebuie să ia în considerare privilegiul profesional, a avertizat acesta. În ciuda faptului că a fost invitată la audiere, DG TAXUD a Comisiei Europene a decis să nu trimită niciun reprezentant, din cauza faptului că propunerea SAFE a fost suspendată până când va exista un acord cu privire la propunerea UNSHELL.
Eurodeputații au discutat reforme suplimentare ale normelor de impozitare a întreprinderilor
Luni, 17 iulie, subcomisia FISC a Parlamentului European s-a reunit pentru a discuta proiectul de raport de inițiativă al Parlamentului European referitor la reforma suplimentară a normelor de impozitare a întreprinderilor elaborate de eurodeputata Isabel Benjumea Benjumea(Partidul Popular European, Spania). Au fost depuse 292 de amendamente la proiectul de raport, iar unele dintre acestea fac apel la o simplificare a procedurilor, asigurându-se că întreprinderile din Europa continuă să prospere. Cel de-al doilea grup de amendamente se concentrează pe efectele negative asupra IMM-urilor, punând în evidență faptul că IMM-urile se află deja sub o presiune semnificativă. Totodată, numeroase amendamente au avut ca scop sublinierea importanței faptului că viitoarea propunere „Întreprinderile din Europa: Cadru pentru impozitarea veniturilor” este un succes și tratează problema sarcinii fiscale. Isabel Benjumea Benjumea a văzut un spațiu extins de compromis între grupurile politice. Aceasta a contestat doar amendamentele care au indicat în raport companii specifice după nume, ceea ce ar fi contrar obiectivului de a stabili un cadru general pentru impozitarea întreprinderilor, a spus aceasta. Prima ședință tehnică va avea loc după vacanța de vară. Votul pentru acest raport în comisia ECON este programat pentru 24 octombrie, înaintea unui vot în plen din decembrie.
Parlamentul European își ajustează opinia privind pachetul TVA în era digitală
Joi, 18 iulie, comisia ECON a Parlamentului European a organizat o dezbatere cu privire la propunerile pachetului TVA în era digitală, prezentat în decembrie 2022. Deși s-au înregistrat progrese în cadrul unei ședințe recente pe aspecte tehnice, încă existau domenii în care nu se ajunsese la un acord. Eurodeputatul raportor Olivier Chastel (Partidul Renew Europe, Belgia) a declarat că acum pare să existe un consens referitor la amânarea cu un an a datelor de intrare în vigoare, extinderea termenului limită pentru facturarea electronică și cel pentru transmitere. Durata șederilor scurte la unitățile de cazare a fost de asemenea discutată, propunerea originală a Comisiei fiind de 45 de zile, deși unii au dorit scăderea perioadei la 31. Totodată, s-au discutat și compromisuri în domeniul protecției datelor. Votul în comisia ECON este programat la 24 octombrie 2023.
Comisia Europeană face apel la 17 state membre să transpună directiva CbCR
Comisia Europeană a decis joi, 20 iulie, să trimită o scrisoare oficială de notificare către 17 state membre (Belgia, Bulgaria, Cehia, Estonia, Grecia, Croația, Italia, Cipru, Letonia, Luxemburg, Malta, Țările de Jos, Austria, Polonia, Portugalia, Slovenia, Finlanda) pentru eșecul de a notifica măsurile naționale care transpun în întregime Directiva privind raportarea publică pentru fiecare țară în parte (CbCR) până la termenul limită de 22 iunie 2023. Directiva prevede ca toate companiile multinaționale active pe piața unică a UE cu o prezență permanentă în Uniune și care au venituri peste 750 de milioane de euro să publice un raport privind valoarea impozitelor corporative pe care le plătesc în fiecare stat membru și în jurisdicțiile necooperante. Aceste rapoarte includ și informații suplimentare cum ar fi numărul de angajați sau cifra de afaceri pe țară. Statele membre vizate au două luni la dispoziție să răspundă acestor scrisori oficiale de notificare și să finalizeze transpunerea ori Comisia poate decide să treacă la următorul pas al procedurilor de constatare a neîndeplinirii obligațiilor și să emită avize motivate.
Comisia Europeană a exclus ideea unui cadru general armonizat de impozitare a câștigurilor de capital
Luni, 17 iulie, într-un răspuns acordat la o întrebare scrisă adresată de șase eurodeputați din Partidul Verde/Alianța Liberă Europeană, președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen a exclus ideea unui cadru general armonizat de impozitare a câștigurilor de capital. „Așa cum prevede legislația fiscală europeană, impozitarea câștigurilor de capital este de competența statelor membre, care își pot proiecta propriile sisteme fiscale și pot decide cine, ce, când să impoziteze și la ce rată, cu condiția să nu discrimineze în raport cu contribuabilii din alte state membre”, a declarat aceasta. Astfel, în unele state membre, câștigurile de capital fac obiectul impozitului pe venit sau impozitului pe profit, în timp ce altele impozitează separat câștigurile de capital, a amintit președinta Comisiei. Mai mult, Comisia Europeană a subliniat că impozitarea câștigurilor de capital reprezintă doar un element al categoriei mai ample de impozitare a veniturilor, iar câștigurile de capital realizate sunt doar o fracțiune din baza fiscală totală. În consecință, implicațiile impozitării câștigurilor de capital de sine stătătoare asupra funcționării pieței unice par relativ limitate, potrivit Comisiei. Totuși, Comisia a asigurat că monitorizează îndeaproape evoluțiile din statele membre în acest domeniu, inclusiv eficiența și implicațiile distributive ale practicilor curente ale impozitării veniturilor din capital. Comisia analizează noi resurse proprii suplimentare, în conformitate cu acordul interinstituțional din 2020 și programul de lucru al Comisiei pentru anul 2023, a concluzionat Ursula von der Leyen.
Forumul global OCDE a publicat zece noi rapoarte de revizuire inter pares privind schimbul de informații la cerere
Forumul Global al OCDE privind transparența și schimbul de informații în scopuri fiscale (Forumul global) a publicat miercuri, 19 iulie, noi rapoarte de revizuire inter pares privind transparența și schimbul de informații la cerere (EOIR) pentru opt dintre membrii săi (Antigua și Barbuda, Argentina, Belize, Insulele Feroe, Groenlanda, Lesotho, Paraguay, Insulele Saint Vincent și Grenadine), precum și rapoarte suplimentare care reflectă progresul realizat de doi membri (Anguilla și Seychelles) în implementarea standardului EOIR. Peste jumătate dintre membrii Forumului Global au fost revizuiți complet în cea de-a doua rundă de revizuiri inter pares EOIR, iar evaluările atribuite sunt în general foarte bune, 85% dintre jurisdicții obținând evaluări generale satisfăcătoare („conforme” sau ”în mare parte conforme”), 13% fiind evaluate ca „parțial conforme” și 2% ca „neconforme”, a transmis OCDE.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil
Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.
Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.
În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.
De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.
Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.
Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.
Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.
Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.
Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.
„Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru”, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.
Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.
Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.
„Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.
Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR lansează traducerea în limba română a publicației Business Valuation Ressources în domeniul evaluării afacerilor
Evaluarea afacerilor este un proces esențial pentru determinarea valorii reale a unei afaceri, contribuind la o înțelegere profundă a activelor, datoriilor, performanței financiare și a poziției sale competitive pe piață. Aceasta este vitală în diverse contexte, de la atragerea de investiții, vânzarea afacerii, partajarea echitabilă a acțiunilor, până la evaluarea eficienței managementului și a potențialului de creștere.
Un rol central în acest proces îl au profesioniștii contabili, care aduc expertiza tehnică și rigurozitatea necesară pentru o evaluare corectă și obiectivă. Aceștia contribuie prin analizarea situațiilor financiare, identificarea fluxurilor de trezorerie și evaluarea activelor și datoriilor. În plus, profesioniștii contabili utilizează standarde și metode recunoscute de evaluare, asigurând astfel că procesul respectă normele în vigoare și este realizat în mod transparent.
În acest context, CECCAR vine în sprijinul membrilor și pune la dispoziție în exclusivitate în România traducerea în limba română a publicației Business Valuation Ressources, Înțelegerea evaluării afacerilor: un ghid practic de evaluare a întreprinderilor mici și mijlocii, ediția a VI-a, prima ediție a acestei cărți fiind publicată în anul 1998 de American Institute of Certified Public Accountants.
A șasea ediție a cărții, semnată de autorul Gary R. Trugman, este o resursă valoroasă despre fundamentele evaluării afacerilor, în special adaptată pentru afacerile mici și mijlocii. Această ediție actualizată include evoluțiile recente din industrie, standarde și aplicații practice, fiind potrivită atât pentru începători, cât și pentru profesioniști experimentați în evaluare, contabilitate și domenii conexe. Este accesibilă pentru profesioniștii în evaluare, profesioniștii contabili, avocați și proprietarii de afaceri mici care caută un ghid practic de evaluare.
Acest ghid se dorește a fi atât un manual tehnic, cât și un instrument de referință, îmbinând teoria cu sfaturi practice pentru a oferi un cadru solid pentru evaluarea corectă și etică a afacerilor mici și mijlocii.
Concentrându-se pe aspectele practice ale lumii reale, publicația utilizează exemple de actualitate și antrenante pentru a facilita înțelegerea, apelând totodată la discuții profunde prin care își propune să clarifice anumite concepte tehnice într-o manieră facilă și care să permită cititorului să se raporteze la situațiile și soluțiile prezentate.
Fundamentată pe decenii de experiență a autorului, publicația Înțelegerea evaluării afacerilor: un ghid practic de evaluare a întreprinderilor mici și mijlocii, ediția a VI-a, constituie o resursă deosebit de valoroasă pentru practicieni, oferindu-le cunoștințele și abilitățile de care au nevoie pentru a aborda cu succes acest domeniu.
Publicația în format electronic este disponibilă pe site-ul librăriei CECCAR și poate fi achiziționată la prețul de 210 de lei (cu TVA).
-
ÎNREGISTRĂRIacum 2 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum o zi
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 2 zile
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum 2 zile
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
ECONOMIEacum 2 zile
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
-
ECONOMIEacum 23 de ore
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
PROFESIA CONTABILĂacum 3 zile
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
-
ECONOMIEacum 24 de ore
BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente