Rețele sociale

ECONOMIE

CNSP menține la 2,8% previziunea de creștere economică pentru acest an

Radio CECCAR FM

Comisia Națională de Strategie și Prognoză (CNSP) menține previziunea de creștere economică pentru anul 2023, la 2,8%, cât estima și în varianta de primăvară, în timp ce pentru 2024 a redus-o de la 4,8% la 4,2%, potrivit Prognozei pe termen mediu 2023-2027, varianta de vară, relatează Agerpres.

„Evoluțiile recente consistente cu menținerea neschimbată a prognozei pentru anul 2023 la un ritm de creștere sub potențialul economiei, alături de așteptările unei creșteri modeste a partenerilor comerciali din zona euro, au condus la ajustarea scenariului pentru anul viitor la unul prudent. În principal, revizuirea în jos a dinamicii PIB de la 4,8% la 4,2% pentru economia noastră a avut ca fundament procesul de redresare lentă a sectorului industrial în condițiile menținerii incertitudinii privind evoluția conflictului de la granița României și ale problemelor generate și amplificate de acesta. Astfel, nivelul valorii adăugate brute din industrie a fost estimat la 3%, cu 1 punct procentual sub scenariul din prognoza de primăvară”, subliniază CNSP.

Potrivit sursei citate, pe termen mediu estimările privind creșterea economică au rămas echilibrate, la orizontul de prognoză adăugându-se și anul 2027. Ritmul mediu anual al produsului intern brut pentru perioada 2025 – 2027 este prognozat la 4,6%, în condițiile unui cadru macroeconomic european favorabil investițiilor și dezvoltării activităților cu valoare adăugată ridicată.

Pe partea ofertei, lucrările de construcții vor continua să reprezinte cel mai dinamic sector (creșterea medie anuală de 8,2%), impulsionat de atragerea și utilizarea fondurilor europene. Pentru industrie se estimează un spor mediu anual de 4,4%, preconizându-se amplificarea procesului de redresare odată cu îmbunătățirea conjuncturii economice. Sectorul serviciilor se va baza în continuare pe dezvoltarea cu prioritate a activităților performante, dinamica medie anuală fiind de 4,4%.

Pe partea cererii, formarea brută de capital fix, prin derularea amplului proces investițional în principal din fonduri europene, va reprezenta factorul determinant în dezvoltarea economiei românești. Ritmul mediu anual prognozat pentru investițiile brute în perioada 2025 – 2027 va fi de 7,6%, superior celui al consumului privat, cu o medie anuală de 4,4%.

Potrivit prognozei de vară, Produsul Intern Brut pentru acest an este estimat la 1.591 miliarde de lei, iar pentru 2024 la 1.746,7 miliarde de lei. CNSP estimează o creștere a PIB-ului de 4,2% în 2024, de 5% în 2025, de 4,6% în 2026 și de 4,1% în 2027.

De asemenea, Comisia prognozează un deficit de cont curent de 8,1% din PIB în 2023 (-26,22 miliarde de lei) și de 7,7% din PIB în 2024 (-27,03 miliarde de lei).

Indicele prețurilor de consum (IPC) la sfârșitul anului se va situa la 7,4% și la 4,6% în 2024, în timp ce inflația medie anuală este estimată anul acesta la 10,4% și anul viitor la 5,8%. Inflația medie anuală ar urma să scadă la 3,5% în 2025, la 2,9% în 2026 și 2,6% în 2027.

Conform sursei citate, deficitul comercial ar urma să urce anul acesta la 35,38 miliarde euro, în 2024 la 38,1 miliarde euro și în 2025 la 40,92 miliarde euro.

CNSP estimează și o depreciere a monedei naționale în raport cu euro. Astfel, media cursului de schimb lei/euro se va situa anul acesta la 4,94 lei, la 5 lei anul viitor, la 5,06 lei pentru un euro în 2025, 5,12 lei în 2026 și 5,18 lei pentru un euro în 2027.

Pe de altă parte, rata șomajului BIM va coborî la 5,4% anul acesta, de la 5,6% în 2022, urmând ca în anul următor să ajungă la 4,9%.

Câștigul salarial mediu net lunar va urca în 2023 la 4.306 lei, iar în 2024 la 4.710 lei.

Banca Mondială a menținut, recent, la 2,6% estimările privind creșterea economiei românești în acest an, în timp ce Fondul Monetar Internațional a indicat un avans al PIB de 2,4%.

Comisia Europeană a îmbunătățit în primăvară estimările privind creșterea PIB-ului României în acest an și anul viitor, iar potrivit noilor prognoze economia ar urma să înregistreze o creștere de 3,2% în 2023 și de 3,5% în 2024. În previziunile de iarnă, Comisia Europeană estima un avans al PIB-ului României de 2,5% în 2023 și de 3% în 2024.

ECONOMIE

Noi modificări în Codul de procedură civilă: numirea experților judiciari, digitalizată

Radio CECCAR FM

Parlamentul României a adoptat Legea nr. 139/2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, care modifică articolul 331 alin. (1) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, digitalizând procesul de numire a experților pentru efectuarea de expertize judiciare.

Potrivit noii legi, dacă părțile implicate într-un proces nu reușesc să ajungă la un acord privind numirea experților, aceștia vor fi desemnați de instanță printr-un sistem informatizat aleatoriu. Acest sistem va selecta experții dintre persoanele înscrise în evidența biroului local de expertiză și autorizate legal să efectueze expertize judiciare. Modificările intră în vigoare la un an de la data publicării legii în Monitorul Oficial.

Normele metodologice care vor reglementa funcționarea acestui sistem, având în vedere încărcătura experților în ceea ce privește numărul de expertize judiciare alocate, se aprobă în termen de 90 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial.

Opinia CECCAR

Această schimbare legislativă reprezintă un pas semnificativ către digitalizarea și eficientizarea sistemului judiciar din România. Prin utilizarea unui sistem informatizat pentru numirea experților judiciari se asigură o distribuție echitabilă a cazurilor între experți.

Mai mult, această măsură poate contribui la creșterea transparenței și a încrederii publicului în procesul judiciar, oferind un cadru mai clar și mai predictibil pentru părțile implicate în procese civile.

Continuare

ECONOMIE

Modificări la formularul 300 – „Decont de taxă pe valoarea adăugată”

Radio CECCAR FM

În Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, a fost publicat OPANAF nr. 888/2024, act normativ prin care se modifică OPANAF nr. 1.253/2021 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată”. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, prin art.III, pct.46 din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial nr. 977 din 27 octombrie 2023, începând cu data de 1 ianuarie 2024, a fost eliminată scutirea de TVA pentru operațiunile prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, efectuate către unități spitalicești din rețeaua de stat, rămânând în vigoare doar scutirea de TVA prin restituire către entitățile nonprofit.

În acest context, prin noul act normativ au fost eliminate din formularul (300) următoarele rânduri:

 rândul 14.1 ”Livrări de bunuri și prestări de servicii scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Codul fiscal”;

▪ rândul 14.2 ”Livrări de bunuri scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. c) și d) din Codul fiscal”.

Continuare

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

Trending