Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Evoluție sau Revoluție? Viitorul profesiei contabile, dezbătut la ediția aniversară a Congresului profesiei contabile din România

Radio CECCAR FM

Evoluție sau Revoluție? Schimbarea nu mai este o opțiune, este o necesitate. În zilele noastre, provocarea în organizații nu constă în a învăța să acceptăm schimbarea, ci în identificarea celui mai eficient mod în care schimbarea trebuie să se realizeze.  

Palatul Parlamentului a găzduit, în zilele de 3 și 4 octombrie a.c., ediția aniversară a Congresului profesiei contabile din România, cel mai important eveniment profesional-academic, organizat de Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR).

Cea de-a XXIV-a ediție a Congresului profesiei contabile, cu tema #FutureReadyProfessionals – Evoluție sau Revoluție?, a marcat împlinirea a 100 de ani de la primul Congres al profesiei contabile din România.

Evenimentul a reunit unele dintre cele mai avizate voci din lumea contabilă la nivel global, reprezentanți ai instituțiilor și autorităților de reglementare, ai mediului de afaceri, ai mediului academic și specialiști din domenii conexe.  

Participanții au explorat modul în care profesia contabilă se adaptează pentru a fi pregătită pentru viitor și au căutat răspunsul care sa definească modul în care se realizează schimbarea. Este această transformare o evoluție sau o revoluție în toată regula?

Într-o lume în continuă schimbare, în care progresele tehnologice, economice și sociale se succed cu o viteză extraordinară, numai cei care se vor adapta vor moșteni viitorul. „Oare ce ne rezervă viitorul? Evoluție sau Revoluție? În contextul digitalizării rapide, al așteptărilor crescânde din partea tuturor părților interesate și al provocărilor globale complexe, este esențial să ne adaptăm, să inovăm și să ne consolidăm competențele și cunoștințele. Trebuie să fim pregătiți pentru viitor, capabili să navigăm cu succes în peisajul dinamic al lumii contemporane și să contribuim valoros la binele societății. În fața acestor provocări, CECCAR își reafirmă angajamentul de a promova excelența, etica și integritatea și de a contribui la crearea unui cadru propice pentru inovație și progres”, a declarat, în deschiderea evenimentului, Elena-Ecaterina Chivu, președintele Consiliului superior al CECCAR.

Reprezentanți ai instituțiilor naționale și ai unor organizații de profil de la nivel internațional au transmis mesaje în deschiderea evenimentului, vorbind despre rolul important al profesioniștilor contabili pentru evoluția economiei, a societății: Cătălin-Daniel Fenechiu (Senatul României), Marius-Constantin Budăi (Camera Deputaților), Mihai Precup (Secretar de Stat, Cancelaria Prim-ministrului), Attila György (Secretar de Stat, Ministerul Finanțelor), George-Bogdan Ilea (Secretar de Stat, Ministerul Justiției), Jakub Bejnarowicz (Director regional pentru Europa, AICPA & CIMA), prof. univ. dr. Dorel Mihai Paraschiv (Prorector, Academia de Studii Economice din București).

Robert-Aurelian Șova, vicepreședinte al Consiliului superior al CECCAR, a subliniat în cadrul Congresului că evoluția contabilității a fost legată de evoluția modelelor de afaceri, a societății. „Dacă analizăm trecutul, se constată că a existat întotdeauna o relație simbiotică în ceea ce privește contabilitatea și dezvoltarea societății, dezvoltarea economică, dezvoltarea comerțului. […] Vorbim astăzi despre smart economysmart businesssmart growth, dar vorbim doar de contabilitate. De ce nu vorbim despre smart accounting? […] Este clar, vine perioada în care trebuie să ne concentrăm pe crearea de valoare și pe asigurarea securității afacerii. Cu siguranță conformitatea rămâne vitală, pentru că ea produce datele, informațiile pentru sistemul decizional. Dar aceasta trebuie să fie doar fundația pe care trebuie să așezăm acele servicii care produc valoare adăugată clienților noștri.[…] Schimbarea nu trebuie să fie o alegere binară între evoluție și revoluție, ci fiecare tip de schimbare își are locul său în funcție de contextul specific. Vorbind despre tradiție, despre principiile contabile, etică și integritate, acestea trebuie să evolueze. În schimb, când vorbim despre tehnologiile revoluționare, acestea schimbă paradigme, schimbă culturi, schimbă procese și probabil că aici va trebui să schimbăm rapid, radical și să ne adaptăm la realitatea zilelor noastre și la viitor printr-o revoluție”.

Având în vedere importanța securității informațiilor și a afacerilor în era digitalizării, Robert Șova i-a propus vicepreședintelui IFAC crearea unui grup de lucru pe domeniul Forensic Accounting.

Jean Bouquot, vicepreședintele International Federation of Accountants (IFAC), este de părere că există o revoluție în activitatea contabilă din ultimele decenii, iar acest ritm se accelerează în prezent. Potrivit vicepreședintelui IFAC, privind spre viitor, în privința sustenabilității este vorba despre revoluție, nu despre evoluție.

În ceea ce privește transformarea digitală, Jean Bouquot a declarat că este nevoie „să acționăm rapid și trebuie să ne dezvoltăm abilitățile și competențele necesare. Perioada pandemiei de COVID a condus la o evoluție pentru profesia noastră în ceea ce privește digitalizarea, iar acest tip de evoluție va continua. În anii următori vom vedea contabili care fac lucrurile altfel. Această schimbare ar putea fi o revoluție”.

Bouquot consideră că pentru atragerea și menținerea noilor generații de profesioniști contabili „ar fi mai bine să ne concentrăm pe evoluții mai mărunte decât pe o revoluție majoră. Să ne gândim, de exemplu, la nevoia de a adapta în mod constant și educația în domeniul contabil”.

Mark Vaessen, președintele Accountancy Europe, referindu-se la provocarea lansată de tema evenimentului, #FutureReadyProfessionals – Evoluție sau Revoluție?, a spus că, spre exemplu, în Țările de Jos, de unde provine, cel puțin în ceea ce privește sustenabilitatea în business, a observat o evoluție. Profesioniștii din țara sa au decis voluntar să facă aceste schimbări și sunt deja parte a acestui proces. Totuși, când vine vorba de ritmul acestor schimbări, la momentul trecerii de la sistemul voluntar la unul obligatoriu, președintele Accountancy Europe consideră că profesia contabilă se va confrunta cu o revoluție, dar că aceasta este pregătită să facă față acestei provocări. „Este evoluție sau revoluție? Eu vin dintr-o țară în care se pune accent pe evoluție, nu pe revoluție”, a concluzionat Mark Vaessen.

Philippe Arraou, președintele ETAF – European Tax Adviser Federation a spus: „Evoluție sau Revoluție? Întrebarea zilei. Mintea mea de contabil trebuie să găsească un echilibru între stânga și dreapta”. Acesta a lansat o invitație participanților, aceea de a încerca găsirea unui echilibru între cele două perspective de acțiune. Arraou a precizat că, în principiu, toate aceste transformări care caracterizează domeniul financiar-contabil se circumscriu evoluției, pentru că practicienii au nevoie de timp pentru a se adapta la schimbări, la noile experiențe: „Este mai bine decât o revoluție, care să se întâmple de pe o zi pe alta”. Cu toate acestea, președintele ETAF crede că „o mică revoluție poate fi binevenită”, mai ales dacă profesioniștii din domeniul financiar-contabil vor ști să profite de schimbări pentru a deveni „pioneri” ai acestor transformări. Cheia dezvoltării profesiei noastre este să rămânem flexibili și adaptabili. „Trebuie să ne adaptăm procedurile și operațiunile pentru a răspunde nevoilor clienților și pentru a răspunde tuturor provocărilor cu care ne confruntăm astăzi și în viitor. Schimbările oricum se petrec. Este o certitudine. Nu există niciun dubiu asupra acestui lucru. În ceea ce privește tema de dezbatere, evoluție sau revoluție, finalmente, oricum vom avea parte de o schimbare”, a concluzionat Arraou.

Florin Toma, expert contabil practician și ex-președinte Accountancy Europe (2019-2020), a declarat: „Acum, dicționarul definește revoluție ca fiind răsturnarea forțată a unui guvern sau a unei ordini sociale în favoarea unui sistem nou sau ca o transformare radicală într-un anumit domeniu. În niciun caz nu sugerez că ar trebui să răsturnăm vreun sistem. Dar nu ar trebui să renunțăm la unele dintre practicile și obiceiurile și paradigmele noastre învechite în favoarea unui sistem rezistent la schimbări viitoare?”. „Avem două alegeri. Să rămânem în zona noastră de confort, riscând să devenim irelevanți, sau să ne asumăm rolul de pionieri într-o nouă era a contabilității. Educați-vă continuu! […] Adoptați tehnologia! […] Investiți în instrumente digitale care vă vor eficientiza fluxurile de lucru! […]  Revizuiți etica firmei! Faceți o verificare internă pentru a vă asigura că principiile etice sunt la fel de solide ca orice alt aspect al afacerii și reevaluați modelul de afaceri. Dacă ceva nu funcționează, aveți curajul să-l schimbați. Fiți agili, adaptați-vă, inovați. Deci, Evoluție sau Revoluție? Ambele. ”, a concluzionat Florin Toma.

Așadar, opiniile exprimate în prima zi a Congresului au deslușit răspunsul la întrebarea: Evoluție sau revoluție? Acesta este: Evoluție și Revoluție!

Cea de-a XXIV-a ediție a Congresului profesiei contabile din România a continuat miercuri, 4 octombrie, cu dezbateri care au abordat cele trei dimensiuni ale schimbării profesiei, în cadrul a trei paneluri cu teme de actualitate: ESG: o nouă paradigmă de creare a valorii; Fiscalitatea, adaptată pentru transformarea digitală; Contabilitatea criminalistică pentru o mai bună guvernanță.

Înregistrarea evenimentului este disponibilă pe CECCAR TV.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR publică în limba română primele două standarde de sustenabilitate emise de ISSB

Radio CECCAR FM

Raportarea de sustenabilitate: o nouă provocare pentru care profesia contabilă din România este pregătită.

În acest sens, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, în calitate de membru al IFRS Sustainability Alliance și în baza acordului exclusiv de traducere semnat cu Fundația IFRS, pune gratuit la dispoziție, în limba română, a primelor două standarde în materie de sustenabilitate elaborate de International Sustainability Standards Board – IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate și IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă.

Prin publicarea IFS S1 și IFRS 2, ISSB a răspuns apelului părților interesate de a acționa, de a se concentra pe nevoile investitorilor și ale piețelor financiare, precum și de a utiliza cadrele generale și standardele existente și respectate ca bază pentru elaborarea noilor norme.

Obiectivul IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile în materie de sustenabilitate care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Obiectivul IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile sale legate de climă care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Standardele sunt aplicabile pentru perioadele anuale de raportare care încep la 1 ianuarie 2024 sau ulterior acestei date.

Cele două documente sunt disponibile exclusiv pe website-ul Fundației IFRS.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

ETAF: Oficiali UE și practicieni fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE

Radio CECCAR FM

Miercuri, 17 aprilie 2024, oficiali UE, experți și consilieri fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE, în cadrul unei conferințe organizate de European Tax Adviser Federation (ETAF) la Bruxelles. Evenimentul, care s-a desfășurat cu sala plină, a adunat și 1.800 de persoane online.

În discursul introductiv, președintele ETAF, Philippe Arraou, a dat de gândit cu câteva idei preliminare paneliștilor prin prezentarea manifestului ETAF, care prevede 25 recomandări pentru Comisia Europeană și Parlamentul European pentru următorii cinci ani.

În timpul primului panel, moderat de Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes, s-a purtat o discuție prospectivă despre cum ar trebui să arate viitoarele politici fiscale sub următoarea conducere a Comisii Europene.

Benjamin Angel, director al Direcției de impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a reamintit publicului că principala prioritate este adoptarea celor opt texte aflate în prezent în discuție. Acesta a afirmat că discuțiile vor fi reluate încă din timpul Președinției belgiene a Consiliului UE cu privire la propunerea de directivă pentru combaterea utilizării abuzive a entităților fictive (UNSHELL). Deși nu este preconizată până la sfârșitul mandatului actual, este puțin probabil ca directiva privind Combaterea rolului facilitatorilor implicați în facilitarea evaziunii fiscale și a planificării fiscale agresive în Uniunea Europeană (SAFE) să dispară complet de pe agenda următoarei Comisii Europene, a spus Angel. În opinia sa, ar putea crește în importanță și alte subiecte „la modă”, cum ar fi impozitarea muncii transfrontaliere de la distanță.

Angel a mai declarat că nu se așteaptă nicio nouă propunere în domeniul fiscal în cadrul mandatului rămas, deoarece propunerea pentru a noua modificare a Directivei privind cooperarea administrativă (DAC) în materie fiscală, pentru a însoți implementarea celui de-al doilea pilon și pentru a evita raportarea multiplă pentru companiile care intră sub incidența acesteia, a fost suspendată deoarece lucrările privind îndrumările administrative sunt încă în desfășurare la OCDE. Însă a anunțat că în luna mai va fi lansată o evaluare onestă a eficienței modificărilor succesive aduse DAC (de la DAC1 până la DAC6).

Pentru eurodeputatul Isabel Benjumea Benjumea (PPE, Spania), deplasarea spre dreapta a Parlamentului European după alegerile europene din 2024, prevăzută în sondaje, va duce la o mai mică presiune pentru o mai mare armonizare a impozitării. „Cred că limbajul coordonării, al schimbului de informații, al simplificării și al competitivității vor fi cuvintele-cheie în orice negociere fiscală în următorul mandat”, a spus aceasta.

Panayiotis Nicolaides, director de cercetare la Observatorul fiscal al UE, a subliniat că impozitarea este dictată de condițiile economice. Diferitele crize ar putea obliga statele membre să își majoreze veniturile fiscale și, în opinia sa, acesta va fi cu siguranță motorul viitoarelor politici fiscale. În acest sens, el a pledat pentru un impozit minim global pe averea netă a miliardarilor.

Bart Van Coile, președintele Institutului Belgian pentru Consilieri Fiscali și Contabili (ITAA), reprezentând profesia fiscală în dezbatere, și-a exprimat dorința pentru o „nouă Comisie Europeană care să se bazeze pe încrederea în contribuabili și intermediari, în special în consilierii fiscali și experții contabili care urmează coduri etice puternice de conduită”. El a mai subliniat faptul că legislatorii UE ar trebui să acorde prioritate prevenirii abaterilor comise de intermediarii neautorizați, simplificării legislației fiscale și respectării normelor pentru întreprinderi și consilieri fiscali și reducerii sarcinilor impuse contribuabililor care se confruntă cu reglementările în schimbare, în special pentru IMM-uri.

Cel de-al doilea panel, moderat de Jacomien van den Hurk, Director EU Public and Regulatory Affairs la PwC, a abordat perspectivele consilierilor fiscali din UE. Membrii panelului au discutat în detaliu despre complexitatea legislației fiscale a UE și despre anunțul recent al Comisiei Europene de a reduce cu 25% dispozițiile de raportare pentru companii.

Ana Xavier, șefa Departamentului de analiză economică a impozitării și evaluare a impactului din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a invitat publicul să reflecteze asupra sursei poverii administrative în materie de impozitare, și anume fragmentarea sistemelor fiscale din Europa. Această fragmentare generează complexitate și costuri, care pot ajunge, în unele cazuri, până la 54 miliarde de euro pentru conformitatea cu impozitul pe profit din corporații, a spus ea.

Pentru Sean Bray, directorul pentru politici europene al Tax Foundation Europe, proiectarea fiscală și scopul acesteia sunt de o importanță capitală. El și-a exprimat regretul față de echitatea adesea trecută cu vederea și potențialul impact asupra scalabilității legislației fiscale complexe asupra companiilor, îndemnând la o discuție mai amplă despre aceste aspecte în context european.

Transparența și cererea tot mai mare de informații cu privire la strategia fiscală a companiilor au fost tratate de asemenea în cadrul panelului. Pascal Saint-Amans, fost director al Centrului OCDE pentru Politici Fiscale și Administrație, cercetător nerezident la Bruegel, partener la Brunswick, a reflectat asupra evoluției percepției fiscale în ultimii 15 ani, de la un „subiect tehnic obscur rezervat specialiștilor” la un aspect puternic examinat de societate și guverne. Această schimbare a dus la creșterea interesului politic și a exigențelor privind transparența, determinând întreprinderile să își regândească abordarea față de politica fiscală și de gestionare a riscurilor. Acesta a subliniat și importanța reputației și a datoriei față de societate, alături de conformitate, îndemnând companiile să se pregătească pentru viitoarele dispoziții privind transparența și să analizeze, la nivelul consiliului de administrație, modul în care se prezintă și poziția lor cu privire la aspectele fiscale.

Participanții au mai discutat despre impactul digitalizării și inteligenței artificiale asupra activității consilierilor fiscali. În acest sens, Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), a declarat că trebuie să facem distincția între impactul direct asupra activității consilierilor fiscali și asupra interacțiunilor acestora cu autoritățile fiscale într-un mediu digital. Toma a recunoscut potențialul inteligenței artificiale pentru anumite sarcini repetitive de a spori eficiența, precizia și analiza predictivă în activitatea de consiliere fiscală, ceea ce ar putea duce la reducerea costurilor și la mai mult timp disponibil pentru consiliere strategică. Cu toate acestea, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la rolul viitor al consilierilor fiscali într-un mediu condus din ce în ce mai mult de inteligența artificială generativă, subliniind importanța formării continue și a organizațiilor profesionale pentru a se adapta la aceste tendințe tehnologice și pentru a asigura relevanța continuă a profesioniștilor din domeniul fiscal. Acest lucru este cu atât mai important cu cât consilierii fiscali vor fi cei care vor ajuta IMM-urile să se digitalizeze, a concluzionat Toma.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili

Radio CECCAR FM

Joi, 11 aprilie 2024, Corpul Experților Contabili și Contabili Autorizați din România (CECCAR) a organizat, în colaborare cu Facultatea de Administrarea Afacerilor (FABIZ) din cadrul ASE, un eveniment cu tema Accounting, the language of business, la care au participat peste 100 de studenți pasionați de domeniul financiar-contabil.

Evenimentul a explorat universul captivant al #smartaccounting, aducând în atenție diversificarea serviciilor în domeniu, importanța raționamentului profesional și a respectării Codului etic al profesioniștilor contabili. Discuțiile s-au concentrat pe necesitatea adaptării continue la tehnologiile emergente și pe rolul important al competențelor digitale în profilul profesionistului contabil modern.

Studenților le-au fost prezentate serviciile pe care le pot presta profesioniștii contabili membri CECCAR – vorbind aici inclusiv despre serviciile cu componentă de sustenabilitate. Importanța utilizării tehnologiei și inteligenței artificiale în contabilitate și cum aceste tehnologii pot transforma procesele contabile, crescând eficiența și aducând o mai mare valoare adăugată stakeholderilor, au fost subiecte care au captat atenția studenților.

Conf. univ. dr. Adriana Florina Popa, expert contabil, a subliniat rolul profesionistului contabil în era digitală și provocările întâmpinate în adaptarea la noile normative. Totodată, ea le-a expus studenților modul în care profesia contabilă s-a transformat – de la activitățile de prelucrare a datelor financiare, profesioniștii contabili de astăzi furnizează servicii integrate, devenind consilieri de încredere ai antreprenorilor, care ajută în luarea deciziilor strategice la nivelul managementului. Vorbindu-le și prin prisma calității de reprezentant al CECCAR în Panelul internațional de educație contabilă din cadrul IFAC, Adriana Florina Popa abordat transformările în domeniul educației în domeniul financiar-contabil, amintind că CECCAR și-a adaptat programele de formare inițială și de formare continuă la standardele internaționale, pentru a răspunde cât mai eficient nevoii de dezvoltare a competențelor și abilităților profesioniștilor contabili și ale aspiranților la profesie la noile realități.

Oana Nicorescu, expert contabil și antreprenor, le-a vorbit tinerilor despre ce înseamnă antreprenoriatul în domeniul financiar-contabil, despre importanța experienței în calea către antreprenoriat, precum și despre aspecte tehnice cum ar fi indicatorii de performanță, conceptele de bază ale contabilității.

Ionuț-Bogdan Țocu, stagiar CECCAR în anul II le-a povestit studenților despre traseul său profesional: de la student la angajat, de la student la stagiar CECCAR, oferindu-le sfaturi utile despre cum pot trece cu brio de Examenul de acces la stagiu. Totodată, el le-a detaliat studenților informații despre utilitatea programului de stagiu, inclusiv pentru a înțelege mai bine activitatea pe care o desfășoară în cadrul societății de expertiză contabilă în care activează și cum cursurile de pregătire îl ajută să învețe să aplice mai eficient raționamentul profesional.

Acest eveniment a evidențiat nu doar importanța învățării continue, a adaptării la un mediu economic în schimbare, ci și angajamentul CECCAR de a sprijini formarea profesională continuă a profesioniștilor contabili, pregătindu-i să facă față provocărilor. Prin astfel de inițiative, CECCAR contribuie activ la modelarea viitorului profesiei contabile în România și la pregătirea noilor generații de profesioniști contabili fit for future.

Galerie foto

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili


  

Continuare

Trending