Rețele sociale

ECONOMIE

Consiliul UE a adoptat un nou cadru pentru a stimula introducerea sistemelor de transport inteligente

Radio CECCAR FM

Pentru a accelera tranziția digitală și mobilitatea mai inteligentă în UE, Consiliul UE a adoptat, la începutul acestei săptămâni, un cadru nou pentru implementarea sistemelor de transport inteligente (STI), prin revizuirea directivei din 2010, informează un comunicat de presă al Președinției spaniole a Consiliului, citat de Agerpres.

„Sistemele de transport inteligente ne pot face să câștigăm timp, pot reduce emisiile și ambuteiajele și pot simplifica planificarea călătoriilor. Adoptarea noii directive este o etapă importantă pe calea noastră către o mobilitate mai inteligentă, mai sigură și mai eficientă în Europa”, a declarat ministrul spaniol al Transporturilor, Raquel Sanchez Jimenez.

Directiva revizuită își propune să ia în considerare evoluțiile tehnologice, cum ar fi mobilitatea conectată și automatizată, aplicațiile de mobilitate la cerere și transportul multimodal. Un alt scop urmărit este de a accelera disponibilitatea și a consolida interoperabilitatea datelor digitale care alimentează servicii precum planificarea călătoriilor multimodale și serviciile de navigație. Astfel, vehiculele și infrastructura rutieră vor putea comunica, de exemplu pentru a avertiza cu privire la evenimente neprevăzute, cum ar fi un ambuteiaj pe traseu.

Actul legislativ revizuit extinde domeniul de aplicare a directivei anterioare pentru a include serviciile emergente, cum ar fi serviciile multimodale de informare, de rezervare și de emitere a biletelor (de exemplu, aplicațiile pentru căutarea și rezervarea călătoriilor care combină transportul public, serviciile de folosire în comun a autoturismelor sau serviciile de biciclete), comunicarea dintre vehicule și infrastructură și mobilitatea automatizată.

De asemenea, noua directivă stabilește obiective pentru digitalizarea informațiilor cruciale, cum ar fi cele privind limitele de viteză, lucrările rutiere și nodurile de acces multimodal, precum și furnizarea de servicii esențiale, cum ar fi informațiile privind siguranța rutieră. Beneficiile pentru utilizatorii transporturilor se vor materializa într-o acoperire mai largă a informațiilor în timp real și în sisteme mai precise de asistență inteligentă pentru controlul vitezei.

Noul act legislativ păstrează caracterul de cadru al Directivei STI din 2010 și diferitele intervenții tehnice prin intermediul actelor de punere în aplicare și al actelor delegate. Prin urmare, directiva revizuită conține un program de punere în aplicare care acoperă cel puțin următorii 5 ani și prevede o acoperire geografică precisă a rețelei rutiere, pentru care cerința de bază o constituie disponibilitatea datelor reutilizabile. Prin intermediul actelor delegate, Comisia poate completa anumite aspecte ale acestui program de implementare.

Tipurile de date necesare, printre care condițiile de acces pentru tuneluri și poduri, limitele de viteză, hărțile de circulație rutieră, restricțiile de acces permanente, drumurile închise, lucrările rutiere, măsurile temporare de gestionare a traficului, precum și serviciile critice, cum ar fi serviciile de informare în materie de trafic legate de siguranța rutieră, care urmează să fie puse la dispoziție în întreaga Uniune, sunt stabilite în anexele la noua directivă.

În urma adoptării formale de către Consiliu, noua directivă va fi publicată în Jurnalul Oficial al UE în următoarele săptămâni și va intra în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării. Statele membre vor dispune de 24 de luni de la data intrării în vigoare a noii directive pentru a se conforma dispozițiilor acesteia.

ECONOMIE

Noi modificări în Codul de procedură civilă: numirea experților judiciari, digitalizată

Radio CECCAR FM

Parlamentul României a adoptat Legea nr. 139/2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, care modifică articolul 331 alin. (1) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, digitalizând procesul de numire a experților pentru efectuarea de expertize judiciare.

Potrivit noii legi, dacă părțile implicate într-un proces nu reușesc să ajungă la un acord privind numirea experților, aceștia vor fi desemnați de instanță printr-un sistem informatizat aleatoriu. Acest sistem va selecta experții dintre persoanele înscrise în evidența biroului local de expertiză și autorizate legal să efectueze expertize judiciare. Modificările intră în vigoare la un an de la data publicării legii în Monitorul Oficial.

Normele metodologice care vor reglementa funcționarea acestui sistem, având în vedere încărcătura experților în ceea ce privește numărul de expertize judiciare alocate, se aprobă în termen de 90 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial.

Opinia CECCAR

Această schimbare legislativă reprezintă un pas semnificativ către digitalizarea și eficientizarea sistemului judiciar din România. Prin utilizarea unui sistem informatizat pentru numirea experților judiciari se asigură o distribuție echitabilă a cazurilor între experți.

Mai mult, această măsură poate contribui la creșterea transparenței și a încrederii publicului în procesul judiciar, oferind un cadru mai clar și mai predictibil pentru părțile implicate în procese civile.

Continuare

ECONOMIE

Modificări la formularul 300 – „Decont de taxă pe valoarea adăugată”

Radio CECCAR FM

În Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, a fost publicat OPANAF nr. 888/2024, act normativ prin care se modifică OPANAF nr. 1.253/2021 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată”. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, prin art.III, pct.46 din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial nr. 977 din 27 octombrie 2023, începând cu data de 1 ianuarie 2024, a fost eliminată scutirea de TVA pentru operațiunile prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, efectuate către unități spitalicești din rețeaua de stat, rămânând în vigoare doar scutirea de TVA prin restituire către entitățile nonprofit.

În acest context, prin noul act normativ au fost eliminate din formularul (300) următoarele rânduri:

 rândul 14.1 ”Livrări de bunuri și prestări de servicii scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Codul fiscal”;

▪ rândul 14.2 ”Livrări de bunuri scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. c) și d) din Codul fiscal”.

Continuare

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

Trending