PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 7 noiembrie 2023
Miniștrii de finanțe ai UE se întâlnesc la Bruxelles
Miniștrii de finanțe ai UE se vor întâlni joi, 9 noiembrie, la Bruxelles. Aceștia vor discuta cadrul de guvernanță economică și impactul economic al agresiunii Rusiei asupra Ucrainei. Contrar a ceea ce s-a prevăzut în programul inițial al președinției spaniole a Consiliului UE, Directiva UNSHELL nu se află pe agenda miniștrilor de finanțe europeni. Singurul dosar fiscal de pe agendă este adoptarea, fără dezbatere, a declarației Consiliului privind soluția pe doi piloni a OCDE, care va pune în evidența necesitatea de a asigura consecvența cu îndrumările administrative ale OCDE la aplicarea Directivei de implementare a Pilonului II. Această declarație ar reprezenta o consecință a preocupărilor specifice invocate de unele state membre despre alinierea Directivei pentru implementarea Pilonului II cu îndrumările administrative ale OCDE. Potrivit raportărilor, o declarație a Comisiei Europene ar fi adăugată la minutele ședinței miniștrilor pentru a prezenta opinia Comisiei potrivit căreia îndrumările administrative ale OCDE sunt compatibile cu directiva UE. Declarația Comisiei ar transmite, de asemenea, că sprijină ambiția de a avea un acord privind Pilonul I în vigoare cât mai curând posibil și ar face apel la statele membre să semneze și să ratifice rapid convenția multilaterală.
Misiunea FISC la Washington
O delegație de eurodeputați ai subcomisiei Parlamentului European pentru chestiuni fiscale (FISC), condusă de eurodeputatul Paul Tang (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților, Țările de Jos), s-a deplasat la Washington D.C. în perioada 30 octombrie-1 noiembrie. Delegația s-a întâlnit cu reprezentanți ai Departamentului de Trezorerie al SUA, Serviciului de venituri interne, Congresului, Națiunilor Unite, Fondului Monetar Internațional, precum și cu părți interesate din sectorul privat, societatea civilă, experți și jurnaliști. Discuțiile s-au concentrat pe implementarea reformei fiscale pe doi piloni a OCDE, rolul stimulentelor fiscale în Actul privind reducerea inflației, Legea conformității fiscale a conturilor deschise în străinătate (FACTA), schimbul de informații fiscale, impozitarea criptoactivelor și abordarea SUA pentru combaterea evaziunii fiscale. „Subcomisia FISC a transmis clar Congresului SUA că lucrurile sunt deja în mișcare: în contextul în care UE și multe alte țări de la nivel mondial au implementat o rată minimă de impozitare de 15%, Pilonul II va deveni realitate”, a declarat eurodeputatul Paul Tang într-o declarație de presă, după misiunea din Washington. „Delegația a transmis clar că o multitudine de impozite aferente serviciilor digitale (DTS-uri) este mai dăunătoare decât Pilonul I. Da, normele Pilonul I sunt uneori complexe. Dar dacă nu există un cadru comun, se ajunge la o certitudine fiscală redusă și costuri de conformitate mai mari pentru companii”, a adăugat acesta.
Termenul-limită pentru transmiterea comentariilor privind propunerea HOT se extinde până la 21 decembrie
Comisia Europeană a extins până la 21 decembrie 2023 termenul-limită până la care părțile interesate pot transmite comentarii cu privire la propunerea pentru o Directivă care stabilește un Sistem fiscal pentru IMM-uri bazat pe sediul social (HOT). Potrivit propunerii, IMM-urile care operează transfrontalier prin prezențe permanente ar avea posibilitatea de a-și gestiona obligațiile fiscale printr-o singură administrație fiscală, respectiv cea a sediului social, în loc să se conformeze cu dispozițiile mai multor sisteme fiscale. IMM-urile și-ar calcula taxele doar pe baza normelor fiscale ale statului membru în care se află sediul social al companiei. IMM-urile ar completa o declarație fiscală la administrația fiscală a sediului social, care la rândul său ar transmite mai departe declarația altor state membre în care sunt localizate sediile permanente. Termenul-limită pentru transmiterea comentariilor privind propunerea Întreprinderile din Europa: Cadru de impozitare a veniturilor (BEFIT) și propunerea pentru o Directivă privind prețurile de transfer este în prezent stabilit la 29 decembrie, dar este extins în fiecare zi până când textele sunt disponibile în toate limbile UE.
FATF adăugat Bulgaria la lista de jurisdicții aflate sub monitorizare sporită
În timpul ședinței plenare de vineri, 27 octombrie, Financial Action Task Force (FATF) a decis să adauge Bulgaria la lista de jurisdicții care intră sub incidența unei monitorizări sporite. Atunci când FATF plasează o jurisdicție sub monitorizare sporită înseamnă că acea țară s-a angajat să soluționeze rapid deficiențele strategice identificate pentru a combate spălarea banilor în intervale de timp agreate și intră sub incidența unei monitorizări sporite. Lista FATF este luată în considerare atunci când se alcătuiește lista europeană a țărilor terțe cu risc ridicat din perspectiva spălării banilor. În aceeași zi, FATF a decis să elimine de pe listă Albania, Insulele Cayman, Iordania și Panama. Aceste țări și jurisdicții s-au angajat să implementeze un plan de acțiune pentru a soluționa rapid deficiențele strategice identificate în intervalul de timp convenit. Următoarea ședință FATF va avea loc în februarie 2024.
Ziua certitudinii fiscale la OCDE
Forumul OCDE privind administrarea fiscală organizează marți, 14 noiembrie, Ziua certitudinii fiscale 2023. Evenimentul va furniza o oportunitate pentru decidenții politicilor fiscale, administrațiile fiscale, reprezentanții întreprinderilor și alte părți interesate să consulte agenda OCDE privind certitudinea fiscală și să ia măsuri pentru îmbunătățirea prevenirii și soluționării litigiilor. În special, în cadrul evenimentului vor fi prezentate datele statistice pentru anul 2022 privind procedura de acord reciproc și Premiile MAP 2022. De asemenea, este prevăzută în program și o sesiune privind certitudinea fiscală în baza Pilonului I și Pilonului II. Întâlnirea este programată să aibă loc pe Zoom. Cererile de participare trebuie trimise până la 9 noiembrie 2023 prin intermediul acestui link. Agenda evenimentului poate fi consultată aici.
Înregistrarea la Conferința ETAF din 29 noiembrie este acum deschisă!
29 noiembrie 2023
Conferința ETAF
De la acord la implementare: în ce stadiu ne aflăm cu soluția pe doi piloni a OCDE?
15:00–17:00
@ Thon Hotel EU, Rue de la Loi, 1040 Bruxelles
La mai bine de doi ani de la acordul major al OCDE privind soluția pe doi piloni pentru tratarea provocărilor fiscale generate de digitalizarea economiei, unde ne aflăm din punct de vedere al implementării?
Alături de experți fiscali și reprezentanți UE, ETAF ar dori să cuantifice progresul recent realizat la nivelul OCDE referitor la implementarea Pilonului I (realocarea drepturilor de impozitare) și să evalueze, în special, șansele de a avea un număr semnificativ de jurisdicții care să semneze și care să implementeze în cele din urmă acordul.
Ratificarea Pilonului I este cu atât mai importantă pentru UE întrucât Comisia Europeană a propus ca veniturile din Pilonul I să facă parte din viitoarea generație de resurse proprii ale UE.
Totodată, conferința va reprezenta un prilej de a discuta modul în care Pilonul II (impozitarea minimă) este implementat în statele UE, întrucât termenul limită pentru transpunere este stabilit pentru 31 decembrie 2023 și de a aborda provocările întâlnite de profesioniștii din domeniul fiscal din această privință.
Participanții la conferință vor beneficia de interpretare simultană în engleză, franceză, germană și română.
De asemenea, conferința va fi transmisă în direct. Înregistrați-vă aici.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil
Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.
Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.
În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.
De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.
Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.
Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.
Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.
Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.
Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.
„Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru”, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.
Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.
Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.
„Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.
Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR lansează traducerea în limba română a publicației Business Valuation Ressources în domeniul evaluării afacerilor
Evaluarea afacerilor este un proces esențial pentru determinarea valorii reale a unei afaceri, contribuind la o înțelegere profundă a activelor, datoriilor, performanței financiare și a poziției sale competitive pe piață. Aceasta este vitală în diverse contexte, de la atragerea de investiții, vânzarea afacerii, partajarea echitabilă a acțiunilor, până la evaluarea eficienței managementului și a potențialului de creștere.
Un rol central în acest proces îl au profesioniștii contabili, care aduc expertiza tehnică și rigurozitatea necesară pentru o evaluare corectă și obiectivă. Aceștia contribuie prin analizarea situațiilor financiare, identificarea fluxurilor de trezorerie și evaluarea activelor și datoriilor. În plus, profesioniștii contabili utilizează standarde și metode recunoscute de evaluare, asigurând astfel că procesul respectă normele în vigoare și este realizat în mod transparent.
În acest context, CECCAR vine în sprijinul membrilor și pune la dispoziție în exclusivitate în România traducerea în limba română a publicației Business Valuation Ressources, Înțelegerea evaluării afacerilor: un ghid practic de evaluare a întreprinderilor mici și mijlocii, ediția a VI-a, prima ediție a acestei cărți fiind publicată în anul 1998 de American Institute of Certified Public Accountants.
A șasea ediție a cărții, semnată de autorul Gary R. Trugman, este o resursă valoroasă despre fundamentele evaluării afacerilor, în special adaptată pentru afacerile mici și mijlocii. Această ediție actualizată include evoluțiile recente din industrie, standarde și aplicații practice, fiind potrivită atât pentru începători, cât și pentru profesioniști experimentați în evaluare, contabilitate și domenii conexe. Este accesibilă pentru profesioniștii în evaluare, profesioniștii contabili, avocați și proprietarii de afaceri mici care caută un ghid practic de evaluare.
Acest ghid se dorește a fi atât un manual tehnic, cât și un instrument de referință, îmbinând teoria cu sfaturi practice pentru a oferi un cadru solid pentru evaluarea corectă și etică a afacerilor mici și mijlocii.
Concentrându-se pe aspectele practice ale lumii reale, publicația utilizează exemple de actualitate și antrenante pentru a facilita înțelegerea, apelând totodată la discuții profunde prin care își propune să clarifice anumite concepte tehnice într-o manieră facilă și care să permită cititorului să se raporteze la situațiile și soluțiile prezentate.
Fundamentată pe decenii de experiență a autorului, publicația Înțelegerea evaluării afacerilor: un ghid practic de evaluare a întreprinderilor mici și mijlocii, ediția a VI-a, constituie o resursă deosebit de valoroasă pentru practicieni, oferindu-le cunoștințele și abilitățile de care au nevoie pentru a aborda cu succes acest domeniu.
Publicația în format electronic este disponibilă pe site-ul librăriei CECCAR și poate fi achiziționată la prețul de 210 de lei (cu TVA).
-
ÎNREGISTRĂRIacum 2 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum 2 zile
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum 19 ore
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 2 zile
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
ECONOMIEacum 2 zile
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
-
ECONOMIEacum 18 ore
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
PROFESIA CONTABILĂacum 3 zile
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
-
ECONOMIEacum 18 ore
BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente