ECONOMIE
Din ianuarie 2024, solicitările de autorizare în domeniul turismului vor putea fi depuse online

Solicitările de autorizare în domeniul turismului vor putea fi depuse online, prin intermediul noului sistem informatic – SITUR.GOV.RO, din luna ianuarie 2024, a anunțat Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT). Potrivit unui comunicat al instituției, MEAT a organizat conferința de închidere a proiectului „Eficientizarea activităților de autorizare și control a operatorilor economici prin implementarea unui sistem informatic integrat dedicat”. Evenimentul a reunit reprezentanți ai instituțiilor colaboratoare și ai mediului asociativ de profil, precum și partenerii privați ai proiectului, în scopul diseminării rezultatelor obținute și prezentării platformei SITUR.GOV.RO.
„SITUR.GOV.RO nu este doar un simplu instrument tehnologic, ci reprezentă angajamentul MEAT pentru eficiență, transparență și progres. Noul sistem informatic înlocuiește, astfel, tradiționalele proceduri de depunere fizică a documentelor pentru obținerea autorizațiilor în domeniul turismului, permițând un acces facil la toate etapele acestui proces. Pe scurt, vorbim despre o reducere semnificativă a birocrației, care implică o creștere a calității serviciilor oferite, și mai ales despre o experiență îmbunătățită pentru cetățeni și mediul de afaceri. De un real ajutor ne-a fost și industria de profil care, prin reprezentanții ei, a răspuns pozitiv tuturor apelurilor noastre, în vederea consultărilor și schimbului de know-how. În încheiere, alături de o echipă bine pregătită pentru această reformă digitală, doresc să anunț public că lansarea SITUR.GOV.RO pe piață va avea loc la începutul anului viitor, în a doua jumătate a lunii ianuarie”, a declarat Lucian Ioan Rus, secretar de stat în cadrul MEAT, coordonator al activităților de turism.
Simplificarea procedurilor administrative și optimizarea proceselor decizionale pentru activitățile de autorizare și control în turism au fost, astfel, două dintre motivele stringente, identificate la nivelul autorității publice centrale responsabile de domeniul turismului, care au stat la baza realizării proiectului SIPOCA 595, finanțat în proporție de 84% din fonduri nerambursabile europene.
„SITUR.GOV.RO este nucleul reformei digitale din industria turismului, din perspectiva activităților de autorizare, dar și a celor de control. De altfel, acest sistem informatic integrat va permite realizarea tuturor proceselor specifice exclusiv online. Mai mult decât atât, vom spune adio și bazelor de date care, până în prezent, le-am afișat public în format Excel. Astfel, SITUR.GOV.RO va centraliza și valida informațiile referitoare la registrele structurilor de primire turistică, ale agenților de turism, ghizi de turism și așa mai departe. Fiecare utilizator va putea accesa și filtra online toate aceste date, în funcție de o serie de criterii de interes, fapt ce va facilita procesul decizional atât pentru potențialii turiști, care vor putea evalua și compara opțiunile disponibile, cât și pentru operatorii economici, care vor pot identifica parteneriate sau oportunități de dezvoltare”, a declarat George Bogdan Borună, director al Direcției Control/Direcția Generală Turism/ MEAT și managerul proiectului SIPOCA 595.
Toată documentația necesară pentru obținerea clasificării pentru structurile de primire turistice, licențelor pentru agențiile de turism, atestatului de ghid sau orice altă autorizație acordată de MEAT va putea fi depusă online, pe SITUR.GOV.RO.
SITUR.GOV.RO va fi interconectat cu alte sisteme naționale, gestionate de Autoritatea pentru Digitalizarea României, Oficiul Național pentru Registrul Comerțului, Inspecția Muncii și Administrația Bazinală de Apă Dobrogea Litoral, fapt ce va permite obținerea documentelor direct de la autoritățile emitente, la doar un click distanță. Mai mult, experții în autorizare și inspectorii de control vor putea consulta o serie de documente și de informații din portofoliul instituțiilor patenere, respectiv Agenția Națională de Administrare Fiscală și Inspectoratul General al Poliției Române, accesul la bazele de date digitale ale acestora fiind permis datorită protocoalelor de colaborare încheiate.
Potrivit MEAT, cetățenii și operatorii economici vor avea posibilitatea de a urmări stadiul solicitărilor lor în timp real. Această caracteristică facilitează obținerea informațiilor și le permite utilizatorilor să fie mereu la curent cu etapele prin care trece documentația și/sau solicitarea depusă. De asemenea, utilizatorii vor putea transmite întrebări, solicitări de clarificări și/sau de informații suplimentare prin intermediul unui sistem de chat integrat, care va putea fi accesat pe SITUR.GOV.RO. Utilizatorii vor avea posibilitatea de a accesa în timp real date despre structurile autorizate, căutările fiind adaptate la cerințele lor specifice.
ECONOMIE
Guvernul a modificat cadrul legislativ privind piața pensiilor private

Guvernul a adoptat o Ordonanță de urgență care vizează implementarea recomandărilor Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) privind liberalizarea serviciilor în domeniul pensiilor private, în concordanță cu Codurile de liberalizare ale OCDE. „Aderarea României la aceste coduri reprezintă atât o condiție esențială pentru finalizarea procesului de aderare la OCDE, cât și un obiectiv strategic al politicii externe, asumat prin Programul de Guvernare. Respectarea Codurilor de liberalizare implică adaptarea legislației naționale la standardele internaționale privind libera circulație a capitalurilor și serviciilor financiare. În acest context, instituțiile implicate au responsabilitatea de a adopta măsurile necesare și de a raporta periodic progresul în îndeplinirea criteriilor de aderare”, se menționează într-un comunicat al Executivului.
Astfel, noul act normativ aduce următoarele elemente de noutate: ▪ definește Codurile de liberalizare ale OCDE ca fiind instrumentele juridice intitulate Codul de liberalizare a mișcărilor de capital și Codul de liberalizare a operațiunilor curente invizibile; ▪ introduce posibilitatea accesului extins pe piață pentru administratorii din state membre ale OCDE care vor putea administra fonduri de pensii și gestiona activele participanților din România; în mod similar, se introduc prevederi referitoare la entitățile responsabile cu depozitarea și custodia activelor fondurilor de pensii, în care vor fi cuprinse și instituțiile bancare din state aderente la codurile de liberalizare ale OCDE autorizate pentru activitatea de depozitare; ▪ permite fondurilor de pensii facultative și ocupaționale să aplice strategii adaptate vârstei: participanții vor putea alege fonduri care ajustează automat riscul investițiilor în funcție de apropierea de vârsta pensionării; ▪ prevede pentru jurisdicțiile aderenților la codurile de liberalizare ale OCDE condiții similare cu ale statelor membre ale Uniunii Europene și ale Spațiului Economic European, în ceea ce privește investițiile fondurilor de pensii în instrumente financiare tranzacționate pe piețe reglementate și supravegheate din aceste state, inclusiv flexibilizarea limitelor de investiții, conform recomandărilor; ▪ stabilește un cadru mai adecvat de condiții care participantul trebuie să le îndeplinească pentru a primi pensia privată (de exemplu, eliminarea numărului minim de contribuții necesare pentru a beneficia de pensie privată); ▪ completează prevederile legislative cu elemente care conduc la întărirea capacității de supraveghere a ASF și de asigurare a stabilității pieței, pentru protejarea corespunzătoare a participanților.
„Prin adoptarea acestei ordonanțe de urgență, România este mai aproape de standardele internaționale ale OCDE, modernizează sistemul pensiilor private și oferă mai multă siguranță și flexibilitate pentru toți cei care contribuie la aceste fonduri”, precizează Executivul, în comunicat.
ECONOMIE
Au fost adoptate „Cadrul de competențe digitale pentru cetățenii României” și „Registrul beneficiarilor programelor de formare”

Guvernul a adoptat, prin OUG, Cadrul de competențe digitale pentru cetățenii României și Registrul beneficiarilor programelor de formare. „Acest Registru va reflecta nivelul competențelor digitale de bază pe care îl au cetățenii. Obiectivul principal al Cadrului de competențe digitale pentru cetățenii României (DigCompRo) este de a standardiza și de a oferi o orientare clară a competențelor digitale pentru cetățeni într-un cadru unitar. Acest standard național pentru competențele digitale, adaptat din cadrul de competențe digitale al UE, contribuie la stabilirea unui sistem comun pentru întreaga administrație publică, pentru mediul privat și societatea civilă și pentru cetățeni în ceea ce privește dezvoltarea competențelor digitale, măsurarea și certificarea acestora”, precizează Executivul, într-un comunicat.
Ministerul Educației și Cercetării va integra DigCompRo în curriculumul național și în programele de formare a cadrelor didactice, colaborând la actualizarea periodică a cadrului.
Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale va colabora la elaborarea și actualizarea standardelor ocupaționale, potrivit domeniului de competență.
Autoritatea Națională pentru Calificări va putea integra DigCompRo în procesul de elaborare și actualizare a standardelor ocupaționale și va dezvolta sistemul de validare a competențelor digitale.
Institutul Național de Statistică va colecta și raporta date privind nivelul competențelor digitale ale populației în conformitate cu DigCompRo.
Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului (MEDAT) va coordona implementarea DigCompRo, va monitoriza și raporta periodic asupra modului în care acesta este utilizat în strategiile și programele naționale. Totodată, cu consultarea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, a Ministerului Educației și Cercetării și a Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, MEDAT va formula propuneri de actualizare periodică a DigCompRo. Revizuirea și actualizarea cadrului DigCompRo se va face la maximum 3 ani.
De asemenea, la nivelul Autorității pentru Digitalizarea României (ADR), în vederea monitorizării preliminare a rezultatelor investițiilor în domeniul transformării digitale, se instituie ca instrument de monitorizare Registrul Beneficiarilor programelor de formare. Registrul va conține date cu caracter personal, accesul fiind limitat la personalul autorizat al ADR, desemnat prin decizie internă, și la alte autorități, în condițiile legii. ADR asigură securitatea datelor prin măsuri tehnice și organizatorice adecvate, beneficiarii fiind informați despre prelucrarea datelor, conform principiilor și normelor GDPR. Formatul Registrului, categoriile de date prelucrate, procedurile detaliate de acces, stocare și ștergere a datelor, precum și alte măsuri specifice de protecție a datelor cu caracter personal se stabilesc prin ordin al ministrului economiei, digitalizării, antreprenoriatului și turismului, în termen de 60 de la intrarea în vigoare a ordonanței de urgență, cu avizul Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal.
ECONOMIE
ANAF atrage atenția asupra unei noi campanii de e-mailuri false transmise în numele instituției

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) atenționează contribuabilii cu privire la o nouă campanie de e-mailuri false (email spoofing – falsificarea de e-mail apare atunci când un atacator folosește un mesaj de e-mail pentru a păcăli un destinatar să creadă că provine de la o sursă cunoscută și/sau de încredere) transmise în numele instituției, prin care contribuabilii sunt înștiințați că „au dreptul la rambursare datorită plății în exces a impozitelor”.
„Pentru siguranța dumneavoastră, vă sfătuim să NU deschideți aceste e-mailuri, iar dacă au fost deschise să NU accesați documentele anexate sau link-urile din conținut. De asemenea, evitați să efectuați plăți sau să transmiteți date confidențiale! Totuși, în cazul în care ați interacționat cu astfel de materiale sau site-uri false, ANAF vă recomandă să raportați imediat aceste situații autorităților. Vă asigurăm că departamentele de specialitate ale Ministerului Finanțelor și Agenției Naționale de Administrare Fiscală tratează cu deosebită seriozitate securitatea cibernetică a instituției și a contribuabililor, care este o prioritate absolută”, precizează ANAF, în comunicat.
-
PROFESIA CONTABILĂacum 7 zile
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 14 aprilie 2025
-
ÎNREGISTRĂRIacum 6 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 15.04.2025
-
ECONOMIEacum 5 zile
Guvernul a modificat cadrul legislativ privind piața pensiilor private
-
ECONOMIEacum 6 zile
ANAF atrage atenția asupra unei noi campanii de e-mailuri false transmise în numele instituției
-
ÎNREGISTRĂRIacum 5 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 17.04.2025
-
PROFESIA CONTABILĂacum 7 zile
Accounting, the language of business – CECCAR și FABIZ, împreună pentru viitorul profesiei contabile
-
ECONOMIEacum 7 zile
Start pentru înscrierile în programul Start-Up Nation, ediția a patra
-
ECONOMIEacum 6 zile
România se numără printre țările UE cu cele mai ample scăderi ale producției industriale în luna februarie