ECONOMIE
Plăți compensatorii pentru beneficiarii care respectă angajamentele de silvo-mediu și climă

Unitățile administrativ-teritoriale care au în proprietate publică sau privată terenuri forestiere, persoanele fizice și juridice, dar și asociațiile vor putea primi plăți compensatorii pentru acoperirea pierderilor de venit pentru angajamentele de silvo-mediu printr-o schemă de ajutor de stat care va fi implementată de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR), informează Agerpres.
„Valoarea totală a ajutorului de stat acordat în cadrul schemei din alocarea financiară prevăzută în PS 2023 – 2027, angajat pe durata de aplicare a acesteia, este de 84.826.166 euro, echivalentul în lei, la cursul Băncii Centrale Europene de la 1 ianuarie a anului intrării în vigoare a ordinului ministrului Agriculturii și Dezvoltării Rurale de aprobare a prezentei scheme, respectiv 422.061.071,55 lei, din care contribuția FEADR 72.006.991 euro, respectiv 358.277.984,42 lei, iar contribuția națională 12.819.175 euro, respectiv 63.783.087,13 lei”, se arată într-un proiect de Ordin al ministrului Agriculturii pentru aprobarea schemei de ajutor de stat „Silvo-mediu și climă”.
Din suma totală, peste 8,976 milioane euro reprezintă valoarea finanțării acordate în cadrul schemei pentru angajamentele asumate de beneficiari în baza schemei de ajutor de stat „Servicii de silvomediu, servicii climatice și conservarea pădurilor”, aferentă măsurii 15 – Servicii de silvomediu, servicii climatice și conservarea pădurilor, submăsura 15.1 – Plăți pentru angajamente de silvomediu, din cadrul Programului Național de Dezvoltare Rurală 2014-2020 (…), aferentă cererii de plată din anul 2025.
Ajutoarele pentru angajamentele de silvo-mediu și climă acordate prin schemă se acordă în cadrul Planului strategic PAC 2023-2027 al României, ca ajutoare cofinanțate din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR), fiind identice cu intervenția de dezvoltare rurală DR-07 – Silvo-mediu și climă care stă la baza acestora.
Angajamentele voluntare asumate de beneficiari în cadrul schemei de ajutor de stat contribuie la atingerea obiectivelor specifice menționate în Regulamentul (UE) nr. 2115/2021, respectiv: atenuarea schimbărilor climatice și adaptarea la acestea, inclusiv prin reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și prin îmbunătățirea sechestrării carbonului, precum și prin promovarea energiei sustenabile; promovarea dezvoltării sustenabile și a gestionării eficiente a resurselor naturale, cum ar fi apa, solul și aerul; stoparea și inversarea pierderii biodiversității.
Prin aplicarea schemei se urmăresc reducerea numărului de intervenții silvotehnice în pădure și promovarea aplicării de tehnologii de exploatare a lemnului cu impact redus asupra solului.
Sprijinul constă în acordarea de plăți compensatorii care acoperă pierderile de venit și costurile suplimentare rezultate din depășirea cerințelor obligatorii prevăzute de legislația națională în domeniul silvic sau de dreptul intern relevant ca urmare a angajamentelor voluntare încheiate de beneficiarii schemei, aferente a două pachete, respectiv: Pachetul 1 – Asigurarea de zone de liniște și Pachetul 2 – Utilizarea atelajelor la colectarea lemnului din rărituri. Pachetul 2 poate fi aplicat doar în combinație cu Pachetul 1.
Intensitatea ajutorului public nerambursabil acordat în baza schemei este de 100% din totalul costurilor eligibile, dar nu mai mult de 200 euro pe ha și pe an.
Valorile plăților compensatorii acordate sunt următoarele: 38 euro pe an și pe hectar pentru suprafața angajată în cadrul Pachetului 1 și 137 euro pe an și pe hectar pentru suprafața anuală pentru care se solicită sprijin în cadrul Pachetului 2.
Pentru suprafața cuprinsă între 100 și 500 ha se va acorda 100% din valoarea plății compensatorii, iar pentru suprafețe mai mari de 500 ha se aplică degresivitatea sprijinului financiar, astfel că nivelul plăților va fi ajustat după cum urmează: pentru suprafața cuprinsă între 500,01 ha și 1.000 ha se va acorda 85% din valoarea plății/plăților compensatorii; pentru suprafața cuprinsă între 1.000,01 ha și 5.000 ha se va acorda 65% din valoarea plății/plăților compensatorii; pentru suprafața mai mare de 5.000 ha se va acorda 50% din valoarea plății/plăților compensatorii.
Potrivit proiectului, sprijinul se acordă anual pe o perioadă de 5 ani ca sumă fixă pe hectar de teren forestier, constând în costurile standard menționate și reprezintă o compensație pentru pierderile de venit, costurile suplimentare și costurile tranzacționale suportate de deținătorii de terenuri forestiere.
Schema este implementată de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) prin Direcția generală dezvoltare rurală – Autoritate de management pentru Programul Național de Dezvoltare Rurală (DGDR-AM PNDR) în calitate de Autoritate de management pentru PS 2023-2027, prin Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale. Schema se aplică până la data de 31 decembrie 2029.
ECONOMIE
ANAF urmează să aducă amendamente la Procedura privind organizarea Registrului achizițiilor de locuințe cu cota redusă de TVA

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) propune, printr-un proiect de Ordin publicat în transparență decizională, completarea anexei la OPANAF nr.2080/2023 pentru aprobarea Procedurii privind organizarea Registrului achizițiilor de locuințe cu cota redusă de TVA. ANAF reamintește, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ că, în temeiul dispozițiilor art.291 alin.3^8 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, instituția a organizat „Registrul achizițiilor de locuințe cu cota redusă de TVA”, registru pe care notarii publici au obligația să-l completeze la data autentificării actelor juridice între vii, care au ca obiect transferul dreptului de proprietate pentru locuințele pentru care se aplică cota redusă de TVA, respectiv a căror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depășește suma de 600.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adăugată, achiziționate de persoane fizice în mod individual sau în comun cu altă persoană fizică/alte persoane fizice.
Procedura privind organizarea Registrului achizițiilor de locuințe cu cota redusă de TVA este aprobată prin OPANAF nr.2080/2023. Registrul este organizat în format electronic și este gestionat cu ajutorul aplicației informatice puse la dispoziție de Centrul Național pentru Informații Financiare din cadrul Ministerului Finanțelor. Potrivit procedurii, notarii publici sunt responsabili pentru înscrierea corectă și completă a informațiilor în registru, iar îndreptarea eventualelor erori materiale produse cu ocazia efectuării înscrierilor în registru se face de către notarul public care a efectuat înscrierea în registru a informațiilor pentru care este necesară îndreptarea erorii materiale.
Accesul notarilor publici la registru, în vederea îndeplinirii atribuțiilor prevăzute de lege, se face pe baza unui certificat digital calificat, deținut potrivit dispozițiilor legale. Notarii publici sunt înrolați în aplicația informatică de gestiune a registrului de către Uniunea Națională a Notarilor Publici din România. Înrolarea în aplicația informatică se face atât pentru notarii publici care autentifică actele juridice, cât și pentru notarii publici care efectuează înregistrarea în registru.
„Având în vedere că, după data suspendării sau a încetării calității de notar public, respectivul notarul public nu mai poate accesa Registrul achizițiilor de locuințe cu cota redusă de TVA, a apărut în practica notarială necesitatea de desemnare a unor alți notari care să poată îndrepta erorile materiale produse cu ocazia efectuării înscrierilor inițiale în registru. În aceste condiții, Uniunea Națională a Notarilor Publici din România ne-a transmis propunerea de completare a procedurii de organizare a «Registrul achizițiilor de locuințe cu cota redusă de TVA», cu prevederi speciale pentru rezolvarea acestor situații”, menționează reprezentanții ANAF, în Referatul de aprobare.
Astfel, se propune ca, în situația în care notarul public care a efectuat înscrierile în Registru este suspendat sau nu mai are calitatea de notar, îndreptarea eventualelor erori materiale să fie efectuată de:
„Ca urmare a acestei solicitări, este necesară completarea Procedurii privind organizarea Registrului achizițiilor de locuințe cu cota redusă de TVA, aprobată prin OPANAF nr.2080/2023”, precizează ANAF.
ECONOMIE
Eurostat: România este în continuare țara cu cea mai mare inflație din UE

Rata anuală a inflației în Uniunea Europeană a continuat să scadă în aprilie până la 2,4%, de la un nivel de 2,5% luna precedentă, însă România este în continuare țara cu cea mai ridicată inflație, cu un avans anual al prețurilor de 4,9%, arată datele publicate de Oficiul European pentru Statistică (Eurostat), citate de Agerpres. Luna trecută, țările membre ale UE cu cele mai scăzute rate anuale ale inflației au fost Franța (0,9%), Cipru (1,4%) și Danemarca (1,5%). La polul opus, țările membre ale UE cu cele mai ridicate rate ale inflației au fost România (4,9%), Estonia (4,4%) și Ungaria (4,2%).
Comparativ cu situația din martie 2025, rata anuală a inflației a scăzut în 13 state membre, inclusiv în România (de la 5,1% până la 4,9%), a rămas stabilă în trei țări și a crescut în șapte state membre.
În zona euro, rata anuală a inflației s-a situat la 2,2% în aprilie, stabilă comparativ cu luna precedentă. Cea mai mare contribuție la rata anuală a inflației în zona euro a venit din partea serviciilor (1,80 puncte procentuale – pp), urmate de alimente, alcool și țigări (0,57 pp). În schimb, prețurile la energie au scăzut cu 0,35 pp.
În România, conform datelor publicate recent de Institutul Național de Statistică (INS), rata anuală a inflației a stagnat, în luna aprilie, la 4,9%, iar cele mai semnificative scumpiri au fost consemnate în sectorul serviciilor, care a raportat o creștere a prețurilor de 6,83%. „Indicele prețurilor de consum în luna aprilie 2025 comparativ cu luna martie 2025 a fost 100,07%. Rata inflației de la începutul anului (aprilie 2025 comparativ cu decembrie 2024) a fost 2,2%. Rata anuală a inflației în luna aprilie 2025 comparativ cu luna aprilie 2024 a fost 4,9%. Rata medie a modificării prețurilor de consum în ultimele 12 luni (mai 2024 – aprilie 2025) față de precedentele 12 luni (mai 2023 – aprilie 2024) a fost 5,0%”, se arată în comunicatul de la INS.
Indicele armonizat al prețurilor de consum (IAPC), un indicator pentru determinarea inflației la nivelul statelor membre ale UE, a fost 100,21% în aprilie 2025 față de luna precedentă iar rata anuală a inflației, în luna aprilie 2025 comparativ cu luna aprilie 2024, calculată pe baza indicelui armonizat al prețurilor de consum, a fost 4,9%.
Rata medie a modificării prețurilor de consum în ultimele 12 luni (mai 2024 – aprilie 2025) față de precedentele 12 luni (mai 2023 – aprilie
ECONOMIE
CE a redus semnificativ, la 1,4%, estimările privind avansul economiei românești în 2025

Comisia Europeană (CE) a redus la 1,4%, de la 2,5% anterior, estimările privind creșterea economiei românești în acest an, și a avertizat că deficitul guvernamental va rămâne la un nivel ridicat, de 8,6% din PIB în 2025 și 8,4% din PIB în 2026, în timp ce deficitul de cont curent ar urma să scadă la 7,9% din PIB în 2025 și 7% din PIB în 2026, conform previziunilor economice de primăvară publicate luni de Executivul comunitar, citate de Agerpres.
În 2026, creșterea PIB-ului României ar urma să accelereze la 2,2%.
Deficitul general guvernamental ar urma să scadă modest, la 8,6% din PIB în 2025 și 8,4% din PIB în 2026 (această previziune nu include impactul reformei impozitării și alte măsuri).
Regulile fiscale ale UE prevăd limita de 60% din PIB pentru datoria publică și limita de 3% din PIB pentru deficitul bugetar.
În privința inflației, Comisia Europeană se așteaptă la un nivel de 5,1% în 2025 și 3,9% în 2026, iar ponderea datoriei ca procent din PIB ar urma să urce la 59,4% în 2025 și 63,3% în 2026. Rata șomajului ar urma să scadă la 5,3% anul acesta și 5,2% anul viitor.
„După o creștere mediocră în 2024, economia României este în grafic pentru a prinde viteză la începutul lui 2025, datorită, în special, sectorului construcțiilor, agriculturii și serviciilor, și perspectivelor mai bune pentru exporturi. Totuși, incertitudinile generate de taxele vamale americane și, de asemenea, de intensificarea volatilității interne politice și fiscale ar urma să afecteze exporturile, încrederea în economie și, în cele din urmă, investițiile și consumul. Aceste evoluții ar urma să aibă ca rezultat doar o creștere moderată a PIB-ului, de 1,4% în 2025, urmată de o accelerare la 2,2% în 2026. Inflația ar urma să se atenueze, dar va rămâne ridicată, în timp ce rata șomajului va scădea marginal. Deficitul general guvernamental s-a situat la 9,3% din PIB în 2024, alimentat de majorările ridicate de pensii și salarii în sectorul public, și ar urma să scadă modest, la 8,6% din PIB în 2025 și 8,4% din PIB în 2026, reflectând pachetul de măsuri implementat la finalul lui 2024”, apreciază Comisia Europeană.
În plus, consideră Executivul comunitar, încrederea în economie a rămas în teritoriu pozitiv la începutul lui 2025, în pofida turbulențelor economice și a incertitudinilor persistente. S-au îmbunătățit perspectivele din sectorul construcțiilor, agriculturii și serviciilor, sprijinite și de aderarea la Schengen și modernizarea infrastructurii. O redresare solidă pe segmentul construcțiilor rezidențiale, alături de investiții robuste din fonduri europene în infrastructura publică au stimulat redresarea formării brute de capital fix, chiar dacă investițiile private au fost afectate negativ de incertitudinile fiscale pronunțate și de volatilitatea geopolitică.
În același timp, subliniază Comisia Europeană, indicatorii arată spre o reducere a vânzărilor cu amănuntul și a consumului privat, în condițiile în care politicile restrictive privind veniturile și inflația încă ridicată vor afecta probabil creșterea veniturilor disponibile.
Deși România are doar un nivel limitat al comerțului cu SUA, majorarea taxelor vamale americane ar urma să limiteze redresarea exporturilor țării, în special de produse prelucrate, din cauza impactului negativ asupra partenerilor comerciali din UE ai României. Contribuția negativă la PIB a exporturilor nete ar urma să scadă în 2025, reducerea cererii interne ducând la scăderea importurilor, iar perspectivele privind exporturile de servicii și produse agricole se îmbunătățesc. Pe ansamblu, creșterea PIB-ului României ar urma să accelereze doar modest, la 1,4% în 2025, sub potențial, avertizează Executivul comunitar.
„În 2026, inflația mai redusă și atenuarea politicii monetare vor duce la condiții de finanțare mai favorabile, care ar urma să sprijine creșterea consumului privat. Presupunând că se vor atenua incertitudinile politice și fiscale, încrederea investitorilor se va întări, accelerând redresarea formării brute de capital fix. În condițiile unor perspective mai bune ale partenerilor comerciali din UE ai României, exporturile ar urma să crească, dar contribuția exporturilor nete la PIB ar urma să rămână ușor negativă. Per ansamblu, creșterea PIB-ului României ar urma să se consolideze moderat, la 2,2% în 2026. După adâncirea semnificativă din 2024, deficitul de cont curent ar urma să se atenueze progresiv, dar să rămână la un nivel ridicat, aproape de 8% din PIB în 2025 și 7% din PIB în 2026. Riscurile la adresa previziunilor prezintă în mod clar tendințe negative, în special dacă persistă incertitudinile politice și fiscale domestic iar cererea externă este afectată mai mult decât se previziona”, apreciază Comisia Europeană.
În plus, consideră Executivul comunitar, tensiunile de pe piața muncii s-au atenuat, iar creșterea ratei angajării ar urma să continue atât în 2025, cât și în 2026, sprijinită în special de majorarea angajărilor în sectorul privat. Rata șomajului ar urma să scadă aproape de 5% până la finalul lui 2026. Creșterea de două cifre a salariilor nominale a continuat în 2024, afectând competitivitatea costurilor, dar ritmul creșterii salariilor ar urma să se modereze semnificativ până la finalul lui 2026. O înghețarea a salariilor publice a fost adoptată în decembrie 2024, iar introducerea mecanismului de stabilire a salariului minim în februarie 2025 va ține probabil sub control ritmul creșterii salariilor în sectorul privat.
„După scăderea inflației la 5,8% în 2024, probabil va continua dezinflația, dar lent, în 2025. Inflația de bază rămâne ridicată, iar eliminarea prevăzută a plafonului la prețul electricității pentru gospodării ar urma să majoreze prețurile interne la energie. În schimb, evoluția prețurilor la energie pe plan internațional și a prețurilor în sectorul agrifood ar putea contribui la reducerea inflației, care ar urma să se situeze la 5% în 2025 și sub 4% în 2026”, estimează Comisia Europeană.
În plus, „deficitul general guvernamental a ajuns la 9,3% din PIB în 2024, alimentat de majorările de pensii și salarii în sectorul public sector și de plata dobânzilor. La finalul lui 2024, Parlamentul a adoptat măsuri de consolidare fiscală, în valoare de aproximativ 2% din PIB, în urma cărora deficitul ar urma să scadă la 8,6% din PIB în 2025, și, dacă nu sunt modificate politicile, la 8,4% din PIB în 2026. Această previziune nu include impactul reformei impozitării și alte măsuri care ar urma să ducă la reducerea deficitului în 2025 și în 2026. Ponderea datoriei ca procentaj din PIB ar urma să crească de la 48,9% în 2023 la aproximativ 63% în 2026, pe fondul deficitelor ridicate și al proiectatei creșteri a plății dobânzilor”.
Comisia Europeană publică în fiecare an două seturi de previziuni detaliate (în primăvară și în toamnă) și două seturi de previziuni intermediare (în iarnă și în vară). Previziunile intermediare cuprind valorile anuale și trimestriale ale PIB-ului și ale inflației tuturor statelor membre pentru anul în curs și pentru anul următor, precum și date agregate pentru UE și zona euro.
-
ECONOMIEacum 6 zile
ANAF propune revizuirea criteriilor de risc fiscal
-
ÎNREGISTRĂRIacum 2 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 15.05.2025
-
PROFESIA CONTABILĂacum 2 zile
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 19 mai 2025
-
PROFESIA CONTABILĂacum 7 zile
CECCAR Brăila: Elevii cu vocație pentru domeniul economic, încurajați să transforme cunoașterea în carieră
-
ECONOMIEacum 7 zile
Ministerul Energiei a lansat a doua licitație aferentă Schemei de ajutor de stat sub formă de Contracte pentru Diferență (CfD)
-
PROFESIA CONTABILĂacum 7 zile
Carieră în #smart accounting? Începe cu pregătirea potrivită: Ghidul de acces, ediția a XIV-a, revizuită
-
PROFESIA CONTABILĂacum 7 zile
CECCAR Călărași: Elevii care transformă exercițiul în vocație, premiați la faza județeană a Concursului de cultură și educație financiar-contabilă
-
PROFESIA CONTABILĂacum 7 zile
Elevii cu performanțe deosebite în domeniul financiar-contabil, premiați în cadrul etapei sectoarelor Municipiului București a Concursului de cultură și educație financiar-contabilă