PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 19 februarie 2024
Departamentul de Trezorerie al SUA a anunțat prelungirea acordului DTS cu cinci țări
Departamentul de Trezorerie al SUA a anunțat joi, 15 februarie, prelungirea acordului din 2021 încheiat cu Austria, Franța, Italia, Spania și Regatul Unit privind impozitele pe serviciile digitale (DTS-uri) până la 30 iunie 2024. Conform acordului, cele cinci țări vor acorda credite fiscale companiilor americane care fac obiectul DTS-urilor lor împotriva oricăror obligații viitoare privind impozitul pe profit în conformitate cu normele privind suma A din Pilonul 1, odată ce acestea vor intra în vigoare.
În schimb, Statele Unite, care consideră că DTS-urile sunt discriminatorii față de companiile americane, au fost de acord să retragă tarifele de răzbunare propuse pentru unele importuri americane de bunuri din cele cinci țări. Extinderea acestui acord vine în contextul în care OCDE lucrează la finalizarea textului unei convenții multilaterale (MLC) pentru punerea în aplicare a Pilonului 1, cu scopul de a organiza o ceremonie de semnare până la sfârșitul lunii iunie.
Patru jurisdicții au fost eliminate de pe lista neagră a UE
Reprezentanții permanenți ai statelor membre ale UE ar fi convenit miercuri, 14 februarie, să elimine Bahamas, Belize, Seychelles și Insulele Turks și Caicos de pe lista UE a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale (așa-numita listă neagră a UE). Insulele Bahamas, Turks și Caicos au fost adăugate pe lista jurisdicțiilor fiscale necooperante în octombrie 2022, în timp ce Belize și Seychelles au fost adăugate în octombrie 2023. Acordul urmează să fie aprobat oficial la nivel ministerial la 20 februarie, în cadrul unei reuniuni a Consiliului Afaceri Generale. Lista revizuită este disponibilă aici.
Programul Grupului de lucru privind Codul de conduită sub președinția belgiană
Grupul de lucru privind Codul de conduită al Consiliului UE privind impozitarea întreprinderilor a convenit și a publicat recent programul său de lucru pe durata Președinției belgiene a Consiliului. Grupul va finaliza revizuirea măsurilor fiscale notificate de statele membre în cadrul procesului de înghețare și de eliminare. Notificarea actuală este prima dată când statele membre vor notifica, dacă este cazul, caracteristicile fiscale cu aplicare generală, astfel cum sunt definite în Codul de conduită revizuit. Grupul va continua, de asemenea, să monitorizeze jurisdicțiile acoperite de domeniul de aplicare geografic și punerea în aplicare a angajamentelor asumate de jurisdicțiile cooperante. În plus, Grupul va începe procesul de examinare a celor trei noi jurisdicții (Brunei Darussalam, Kuweit și Noua Zeelandă) incluse în domeniul de aplicare geografic. Grupul va lucra, de asemenea, la viitorul criteriu 1.4 pentru a include beneficiarii reali ca un al patrulea criteriu al listei UE privind transparența fiscală, pregătirea pentru evaluarea, în al doilea semestru al anului 2024, a criteriului 3.2 privind raportarea pentru fiecare țară în parte (CbCR) a jurisdicțiilor relevante care au aderat la Cadrul general incluziv după 31 decembrie 2021, posibilul exercițiu de examinare a fiduciilor și a altor construcții juridice similare în 2.2 de jurisdicții; precum și interacțiunea dintre normele GLOBE ale Carului general incluziv al OCDE/G20 privind BEPS în temeiul pilonului doi și criteriul 2.2 in lista UE privind impozitarea justă. Trei ședințe ale grupului sunt programate în cadrul Președinției belgiene la 7 februarie, 24 aprilie și 10 iunie 2024.
Eurodeputații consultă experții cu privire la obstacolele fiscale rămase în cadrul pieței unice
Marți, 13 februarie, experții și-au prezentat punctele de vedere și au discutat cu eurodeputații din subcomisia FISC a Parlamentului European despre modul de abordare a obstacolelor și distorsiunilor fiscale rămase în cadrul pieței unice. în special în contextul mandatului lui Enrico Letta de a pregăti un raport la nivel înalt privind viitorul pieței interne a UE. Enrico Letta a anunțat că raportul nu va fi prezentat la sfârșitul lunii martie, așa cum era de așteptat, ci la 17 aprilie 2024, pentru a-i permite să-și finalizeze consultările în Europa. El a identificat trei domenii cheie de îngrijorare. Prima este o aplicare slabă a Directivelor UE, ceea ce creează fragmentare. Al doilea este faptul că țările utilizează rate de impozitare scăzute și stimulente pentru a concura. Cel de-al treilea domeniu de îngrijorare este faptul că IMM-urile se confruntă cu 27 de sisteme fiscale diferite, a spus el, adăugând că UE ar putea fi nevoită să inventeze, într-un mod creativ, ceva de genul unui al 28-lea regim pentru IMM-uri, dar poate și pentru alte întreprinderi, atât la nivelul legislației corporatiste, cât și al impozitării. Alți experți invitați au fost Christian Kaeser, șeful departamentului de taxe și impozite la Siemens, Dominika Langemayr, profesor de economie la Universitatea Catolică din Eichstätt-Ingolstadt, și Jost Heckemeyer, profesor la Universitatea Kiel și cercetător asociat la Centrul Leibniz pentru Cercetări economice Europene din Mannheim. În aceeași zi, Departamentul pentru politici economice, științifice și legate de calitatea vieții a organizat un atelier cu membrii FISC pentru a prezenta și discuta studiul privind „Bune practici fiscale în lupta împotriva evaziunii fiscale – rolul ISD în semnalarea datelor”.
Enrico Letta își va prezenta primele constatări privind viitorul pieței unice la 22 februarie
Joi, 22 februarie 2024, eurodeputații din Comisia pentru piața internă și protecția consumatorilor (IMCO) a Parlamentului European vor avea un al doilea schimb de idei cu Enrico Letta, fost șef al guvernului italian și președinte al Institutului Jacques Delors. Concluziile Consiliului European din 29 și 30 iunie 2023 au solicitat elaborarea unui raport independent la nivel înalt privind viitorul pieței unice și l-au însărcinat pe Enrico Letta cu redactarea acestui raport. Un prim schimb de opinii între eurodeputații IMCO și Enrico Letta a avut loc la 19 septembrie 2023, permițând o discuție a punctelor lor de vedere și a priorităților privind viitorul pieței unice. În cadrul acestui al doilea schimb de idei, înainte de prezentarea raportului final către Consiliul European din aprilie, Enrico Letta va prezenta eurodeputaților, în prezența reprezentanților organismelor de standardizare, BEUC și BusinessEurope, primele sale constatări și recomandări în vederea finalizării raportului său. Sesiunea poate fi urmărită live aici.
Ultima întâlnire FISC a eurodeputatului Paul Tang
Eurodeputatul socialist olandez Paul Tang a prezidat ultima sa ședință a subcomisiei FISC la Parlamentul European marți, 13 februarie, deoarece nu va candida la alegerile europene din iunie. Ultima ședință a mandatului FISC va avea loc la 19 martie, dar Paul Tang nu va putea să prezideze mandatul, deoarece va călători în acea zi. Paul Tang a prezidat subcomisia FISC încă de la crearea sa în septembrie 2020. „Cred că este foarte bine că cel puțin un parlament din Europa este informat cu privire la discuțiile privind impozitarea europeană și internațională”, a declarat acesta. Paul Tang speră, de asemenea, că Parlamentul European va continua să fie activ în acest domeniu și în viitor. „Cred că impozitarea va fi pe primul loc în anii următori, având în vedere cererea de echitate în general, dar și stresul asupra sectorului public”, a concluzionat acesta.
Camerun se angajează să înceapă schimbul automat de informații financiare aferente conturilor în 2026
Camerun s-a angajat să implementeze Standardul internațional pentru schimbul automat de informații privind conturile financiare în chestiuni fiscale (AEOI) până în septembrie 2026, a anunțat OCDE miercuri, 14 februarie. Țara este membră a Forumului Global al OCDE privind transparența și schimbul de informații în scopuri fiscale din 2012. Forumul Global va însoți progresele înregistrate de Camerun în îndeplinirea angajamentului său de a începe schimbul automat până în septembrie 2026, iar membrii Forumului Global și G20 vor primi actualizări. O sută douăzeci și cinci dintre cei 171 de membri ai Forumului Global se angajează acum să înceapă AEOI până la o anumită dată, 12 între 2024 și 2026, iar marea majoritate au început schimburile, a declarat OCDE.
Blocați agenda: Conferința ETAF de miercuri, 17 aprilie 2024
Luni, 17 aprilie 2024
Conferința ETAF
Către un sistem fiscal european mai simplu, mai raționalizat și mai adaptat pentru viitor
14:30–17:00
@Sofitel Brussels Europe, Place Jourdan 1, 1040 Bruxelles
Având în vedere că se apropie alegerile europene, este momentul perfect pentru a ne angaja într-o reflecție colectivă asupra viitorului sistemului fiscal al UE.
Datorită apropierii lor de companii, consultanții fiscali se află în epicentrul peisajului de reglementare. Atunci când nu sunt ei înșiși însărcinați cu obligațiile de depunere a declarațiilor care decurg din legislația UE, aceștia ajută întreprinderile să navigheze prin complexitatea legislației fiscale a UE. În ultimii ani, propunerile fiscale ale UE au fost emise cu o viteză incredibilă, iar sistemul fiscal al UE a devenit extrem de complex. În același timp, aceste legislații generează o povară de raportare tot mai mare pentru contribuabili și autoritățile fiscale, ceea ce, uneori, se face în detrimentul eficienței.
Această conferință va reuni experți în domeniul fiscal și oficiali ai UE pentru a analiza cum ar trebui să arate politicile fiscale ale viitoarei Comisii Europene, precum și perspectivele de viitor pentru consilierii fiscali din Uniunea Europeană.
Cu această ocazie, ETAF va prezenta, de asemenea, manifestul său pentru alegerile UE, subliniind mai multe cereri esențiale către următorul Parlament European și Comisia Europeană pentru a se asigura că sistemul fiscal al UE este mai simplu, raționalizat și mai adaptat pentru viitor.
Vorbitorii vor fi anunțați în curând.
Interpretare simultană engleză, germană, română.
De asemenea, conferința va fi transmisă în direct.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP
La 15 noiembrie 2024, CECCAR Maramureș a participat, prin conducerea filialei, la evenimentul Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș 20 de ani – Arc peste timp, desfășurat la Baia Mare. Evenimentul a reunit invitați speciali, reprezentanți ai unor instituții și organisme profesionale cu care consilierii juridici colaborează direct, alături de membri ai comunității juridice și economice locale.
Conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a prezentat activitățile și acțiunile în care se intersectează profesiile de consilier juridic și expert contabil, contribuind astfel la susținerea mediului economic și juridic.
În cadrul evenimentului, CECCAR Maramureș a oferit o diplomă de excelență pentru decanul Colegiului Consilierilor Juridici Maramureș, Nicușor Marin Blaga, pentru contribuțiile organizației în cele două decenii de activitate.
Loading…
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil
Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.
Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.
În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.
De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.
Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.
Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.
Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.
Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.
Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.
„Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru”, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.
Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.
Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.
„Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.
Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 5 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum 4 zile
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 5 zile
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
ECONOMIEacum 4 zile
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
ECONOMIEacum 5 zile
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum 4 zile
BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente
-
ECONOMIEacum 5 zile
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
-
ECONOMIEacum 3 zile
Au fost aprobate Strategia Națională de Supraveghere a Pieței 2024-2027 și Planul de acțiune pentru implementarea acesteia