ECONOMIE
Noi inițiative la nivel european pentru infrastructurile digitale ale viitorului
Comisia Europeană (CE) a prezentat un set de acțiuni posibile pentru a promova inovarea, securitatea și reziliența infrastructurilor digitale. Potrivit unui comunicat al Executivului comunitar, citat de Agerpres, competitivitatea viitoare a economiei Europei depinde de aceste infrastructuri și servicii de rețele digitale avansate, deoarece conectivitatea rapidă, sigură și pe scară largă este esențială pentru implementarea tehnologiilor care ne vor aduce în lumea de mâine: telemedicina, conducerea automată, întreținerea predictivă a clădirilor sau agricultura de precizie.
Acest pachet privind conectivitatea digitală urmărește să inițieze o discuție cu privire la propuneri concrete cu părțile interesate, cu statele membre și cu partenerii care împărtășesc aceeași viziune cu privire la modul de modelare a viitoarelor acțiuni de politică ale UE în vederea obținerii unui consens. Cartea albă intitulată „Cum să stăpânească nevoile de infrastructură digitală ale Europei?” analizează provocările cu care se confruntă în prezent Europa în ceea ce privește implementarea viitoarelor rețele de conectivitate și prezintă scenarii posibile pentru a atrage investiții, a stimula inovarea, a spori securitatea și a realiza o adevărată piață unică digitală.
Recomandarea privind securitatea și reziliența infrastructurilor de cabluri submarine prezintă un set de acțiuni la nivel național și la nivelul UE menite să îmbunătățească securitatea și reziliența cablurilor submarine, printr-o mai bună coordonare în întreaga UE, atât în ceea ce privește guvernanța, cât și finanțarea.
Comisia a lansat miercuri, 21 februarie, o consultare publică privind 12 scenarii prezentate în Cartea albă. Perioada de consultare se încheie la 30 iunie 2024. Contribuțiile vor fi publicate și vor contribui la viitoarele acțiuni de politică.
„UE ar trebui să promoveze o comunitate dinamică de inovatori europeni, promovând dezvoltarea conectivității integrate și a infrastructurilor informatice colaborative. Pentru a atinge acest obiectiv, Cartea albă prevede crearea unei rețele informatice colaborative conectate (rețeaua3C) pentru a crea infrastructuri și platforme integrate de la un capăt la altul pentru cloud și edge telco, care ar putea fi utilizate pentru a coordona dezvoltarea tehnologiilor inovatoare și a aplicațiilor IA pentru diferite cazuri de utilizare. O astfel de abordare bazată pe colaborare ar putea fi pregătită prin instituirea unor proiecte-pilot la scară largă sau a unui posibil nou proiect important de interes european comun (PIIEC) în continuumul de calcul”, se spune în comunicat.
De asemenea, este esențial să se valorifice mai bine sinergiile dintre inițiativele existente, cum ar fi PIIEC privind infrastructura și serviciile de cloud de generație următoare și programele de finanțare, cum ar fi Mecanismul pentru interconectarea Europei și Europa digitală. Aceasta ar putea include un posibil rol de coordonare pentru întreprinderea comună „Rețele și servicii inteligente” (întreprinderea comună SNS), pentru a sprijini crearea unui ecosistem colaborativ de conectivitate și calcul.
În plus, UE trebuie să valorifice întregul potențial al pieței unice digitale pentru telecomunicații, prin luarea în considerare a unor măsuri care să asigure condiții de concurență cu adevărat echitabile și să regândească domeniul de aplicare și obiectivele cadrului său de reglementare actual.
Această reflecție ar trebui să țină seama de convergența tehnologică dintre telecomunicații și cloud, care fac totuși obiectul unor cadre de reglementare diferite, precum și de necesitatea de a se asigura că toți operatorii care investesc în infrastructura digitală pot beneficia de amploarea necesară pentru a realiza investiții masive.
Acest lucru ar putea implica o abordare mai armonizată a procedurilor de autorizare a operatorilor de telecomunicații, o guvernanță mai integrată la nivelul Uniunii pentru spectrul radio și posibile modificări ale politicii de acces cu ridicata. De asemenea, Comisia poate lua în considerare măsuri de accelerare a abandonării cuprului până în 2030 și de promovare a ecologizării rețelelor digitale prin îmbunătățirea eficienței acestora.
„Pentru a proteja infrastructura de rețea și informatică a Europei, un element esențial al securității noastre economice, UE ar trebui să stimuleze implementarea și să consolideze securitatea și reziliența infrastructurilor strategice de cabluri submarine. Pe baza recomandării adoptate împreună cu cartea albă, se poate avea în vedere un sistem comun de guvernanță al UE pe termen lung, împreună cu o revizuire a instrumentelor disponibile menite să mobilizeze mai bine investițiile private pentru a sprijini proiectele de interes european prin cablu (CPEI)”, se menționează în comunicat.
Ca acțiune imediată ca răspuns la apelurile statelor membre și ale părților interesate, recomandarea urmărește să îmbunătățească coordonarea în cadrul UE, de exemplu prin evaluarea și atenuarea riscurilor în materie de securitate, prin instituirea unui set de instrumente pentru securitatea prin cablu și prin simplificarea procedurilor de acordare a autorizațiilor.
În plus, pentru a sprijini acțiunile întreprinse în urma recomandării, Comisia instituie Grupul de experți în infrastructura de cablu submarin, alcătuit din autoritățile statelor membre.
UE a luat deja mai multe măsuri pentru a promova tranziția rețelelor tradiționale de conectivitate către infrastructurile viitorului. Astfel, la 23 februarie 2023, Comisia a lansat o amplă consultare exploratorie privind viitorul sectorului conectivității și al infrastructurii acestuia, ale cărei rezultate au fost publicate în octombrie 2023.
Împreună cu consultarea, Comisia a prezentat, de asemenea, Actul privind infrastructura gigabit (GIA), pentru care s-a ajuns la un acord politic la 5 februarie 2024, la un an de la propunere. GIA introduce un set de acțiuni menite să simplifice și să accelereze implementarea rețelelor de foarte mare capacitate, reducând sarcina administrativă și costul implementării.
Acordul a venit în același timp cu adoptarea Recomandării privind promovarea normativă a conectivității la nivel de gigabit (Recomandarea privind gigabiții), care oferă autorităților naționale de reglementare orientări cu privire la modul de concepere a obligațiilor de remediere a accesului la nivel angro pentru operatorii cu putere semnificativă pe piață.
În plus, UE a luat măsuri pentru a consolida conectivitatea noastră de bază, de exemplu prin parteneriate „Global Gateway”, care asigură o conectivitate de înaltă calitate cu toate părțile Uniunii, inclusiv cu regiunile ultraperiferice, insulele, statele membre cu linii de coastă și țările și teritoriile de peste mări. Parteneriatul Global Gateway, finanțat prin MIE, sprijină infrastructuri esențiale, cum ar fi cablurile submarine.
ECONOMIE
ONRC: Informații referitoare la înregistrarea mențiunii privind actualizarea obiectului de activitate în registrul comerțului, conform CAEN Rev.3
În Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1323/30.12.2024, a fost publicat Ordinul ministrului justiției nr. 2938/C/2024, care are ca scop sprijinirea mediului de afaceri prin simplificarea procesului de actualizare a obiectului de activitate, în conformitate cu CAEN Rev. 3, obligația actualizării fiind prevăzută de Ordinul INS nr. 377/2024, privind actualizarea obiectului de activitate, aplicabil începând cu data de 1 ianuarie 2025.
„În contextul obligației de actualizare a obiectului de activitate, la nivelul ONRC a fost stabilită procedura necesară pentru implementarea actualizării, asigurându-se conformitatea cu noile reglementări.
Astfel, începând cu 1 ianuarie 2025, profesioniștii completează Cererea de înregistrare în registrul comerțului (original) – (formularul actualizat va fi disponibil începând cu 01.01.2025), în care precizează obiectul principal de activitate conform CAEN Rev. 3. Cererea de înregistrare în registrul comerțului se depune prin intermediul portalului de servicii on-line, la ghișeu sau prin transmitere prin intermediul serviciilor de poştă/curierat și se soluționează de către registratorul de registrul comerțului”, se menționează într-un anunț publicat pe site-ul ONRC, din care am preluat integral informațiile de mai jos.
În acest sens:
Persoanele juridice în situația în care:
- procedează doar la actualizarea obiectului de activitate, completează cererea de înregistrare în registrul comerțului (Anexa 2a) la secțiunea V ”Obiectul cererii privind înregistrarea în registrul comerțului” pct. 8 „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”, fără a fi necesar a depune alte documente, cu excepția dovezii privind împuternicirea persoanei desemnate să îndeplinească formalitățile legale (original), dacă este cazul;
- odată cu actualizarea obiectului de activitate solicită înregistrarea unei/unor alte/altor mențiuni în registrul comerțului, la secțiunea V ”Obiectul cererii privind înregistrarea în registrul comerțului” din cererea de înregistrare în registrul comerțului (Anexa 2a) completează pct. 8 „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3” și pct.4 ”înscriere mențiuni pentru firma…” cu bifarea casetei corespunzătoare modificării/modificărilor de la pct. 4.1, 4.2 sau 4.3, după caz, cu precizarea că documentele depuse în susținerea cererii de înregistrare la oficiul registrului comerțului de pe lângă tribunal, trebuie să fie întocmite potrivit CAEN Rev. 3 (ghidurile privind documentele ce se depun în susținerea cererii pot fi consultate pe pagina de internet a Oficiului Național al Registrului Comerțului, www.onrc.ro – Secțiunea Mențiuni);
- actualizarea obiectului de activitate implică detalierea sau agregarea claselor CAEN, astfel cum sunt descrise în tabelul de corespondență, la secțiunea V ”Obiectul cererii privind înregistrarea în registrul comerțului” din cererea de înregistrare în registrul comerțului (Anexa 2a) completează pct. 8 „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3” și pct.4 ”înscriere mențiuni pentru firma…” cu bifarea la pct. 4.1 ” acte și fapte pentru care legea prevede obligația înscrierii” a casetei ”modificare obiect de activitate”, cu precizarea că documentele, depuse în susținerea cererii de înregistrare la oficiul registrului comerțului de pe lângă tribunal, trebuie să fie întocmite potrivit CAEN Rev. 3; (ghidurile privind documentele ce se depun în susținerea cererii pot fi consultate pe pagina de internet a Oficiului Național al Registrului Comerțului, www.onrc.ro – Secțiunea Mențiuni);
Persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale (II) și întreprinderile familiale (IF) în situația în care:
- procedează doar la actualizarea obiectului de activitate, completează cererea de înregistrare în registrul comerțului (Anexa 2b) la secțiunea dedicată de la pct. VII – „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”, fără a fi necesar a depune alte documente, cu excepția, dovezii privind împuternicirea persoanei desemnate să îndeplinească formalitățile legale (original), dacă este cazul;
- odată cu actualizarea obiectului de activitate solicită înregistrarea unei alte mențiuni în registrul comerțului, completează cererea de înregistrare în registrul comerțului (Anexa 2b), atât la secțiunea dedicată de la pct. VII – „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”, cât şi la Secțiunea VI ”Obiectul cererii privind înregistrarea în registrul comerțului, …” prin bifarea corespunzătoare a casetei pct. 2.1, 2.2 sau 2.3, după caz, cu precizarea că documentele depuse în susținerea cererii de înregistrare la oficiul registrului comerțului de pe lângă tribunal, trebuie să fie întocmite potrivit CAEN Rev. 3 (informații referitoare la documentele ce se depun în susținerea cererii pot fi consultate pe pagina de internet a Oficiului Național al Registrului Comerțului, www.onrc.ro – Secțiunea Mențiuni);
- actualizarea obiectului de activitate implică detalierea sau agregarea claselor CAEN, astfel cum sunt descrise în tabelul de corespondență, completează cererea de înregistrare în registrul comerțului (Anexa 2b) la secțiunea de la pct. VII „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”, prin bifarea casetelor ”modificare” și ”actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”, cu precizarea că documentele, depuse în susținerea cererii de înregistrare la oficiul registrului comerțului de pe lângă tribunal, trebuie să fie întocmite potrivit CAEN Rev. 3 (ghidurile privind documentele ce se depun în susținerea cererii pot fi consultate pe pagina de internet a Oficiului Național al Registrului Comerțului, www.onrc.ro – Secțiunea Mențiuni);
„În toate cazurile care implică actualizarea obiectului de activitate, oficiul registrului comerțului emite, cu titlu gratuit, un nou certificat de înregistrare, precum şi informații punctuale la zi din registrul comerțului. Pentru cererile înregistrate anterior datei de 31 decembrie 2024, inclusiv, și care au depuse în susținere documente întocmite conform CAEN Rev. 2, rămân aplicabile dispozițiile Ordinului INS nr. 337/20.04.2007 privind actualizarea Clasificării activităților din economia națională – CAEN Rev.2 și se vor soluționa ca atare, chiar dacă termenul de soluționare este stabilit după data de 1 ianuarie 2025, actualizarea obiectului de activitate conform noii clasificări CAEN Rev. 3 se va putea face ulterior și va impune depunerea unei noi cereri, care să reflecte modificările necesare conform acestei clasificări. Această situație nu limitează dreptul solicitantului ca, până la termenul de soluționare, să depună, în completarea cererii inițiale, documentele întocmite conform CAEN Rev. 3 și să efectueze completarea secțiunii dedicate actualizării obiectului de activitate”, se specifică în anunțul publicat pe site-ul ONRC.
Certificatele de înregistrare şi certificatele constatatoare emise, de oficiile registrului comerțului, anterior datei de 01.01.2025, ca urmare a înregistrării datelor din declarația-tip pe propria răspundere privind autorizarea funcționării sau desfășurării activității, rămân valabile până la data actualizării obiectului de activitate, potrivit prezentului ordin.
Pe pagina oficială, Institutul Național de Statistică a publicat, pentru a fi consultate în vederea încadrării corecte a activității economice, structura completă a CAEN Rev.3, precum și tabelul de corespondență CAEN Rev.2 – CAEN Rev.3.
Notă ONRC:
- În cadrul actualizării obiectului de activitate conform CAEN Rev.3, persoanele fizice autorizate (PFA) vor putea înregistra un număr maxim de 5 clase de activități conform codului CAEN, iar întreprinderile individuale vor putea înregistra un număr maxim de 10 clase de activități conform codului CAEN. Aceste limite sunt stabilite în conformitate cu dispozițiile art. 16 alin. (1) , respectiv art. 24 alin. (1) din OUG nr. 44/2008 privind desfășurarea activităților economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale, cu modificările și completările ulterioare.
- Pentru cererile depuse prin portalul de servicii online, în cazul în care se procedează doar la actualizarea obiectului de activitate conform noii clasificări CAEN Rev. 3, se va utiliza fluxul suplimentar simplificat dedicat acestei operațiuni.
ECONOMIE
ANAF propune actualizarea formularelor 101 „Declarație privind impozitul pe profit” și 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat astăzi în transparență decizională proiectul de Ordin pentru aprobarea modelului, conținutului și instrucțiunilor de completare a formularelor 101 „Declarație privind impozitul pe profit” și 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”. ANAF reamintește, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ că, prin Legea nr.296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung și OUG nr.115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, au fost aduse modificări și completări Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal.
Modificările/completările au vizat, în principal, următoarele aspecte: ▪ stabilirea impozitului pe profit datorat de către contribuabilii care înregistrează în anul precedent o cifră de afaceri de peste 50 milioane de euro, la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, în situația în care impozitul pe profit este mai mic decât impozitul minim pe cifra de afaceri; ▪ recuperarea pierderii fiscale anuale stabilite prin declarația de impozit pe profit, în limita a 70% inclusiv, din profiturile impozabile realizate în următorii 5 ani consecutivi, începând cu anul 2024/anul fiscal modificat care începe în anul 2024, după caz; ▪ abrogarea dispozițiilor privind deductibilitatea cheltuielilor cu bursele private, precum și a costului de achiziție a aparatelor de marcat electronice fiscale, din impozitul pe profit.
Totodată, prin OUG nr.115/2024 pentru completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, au fost introduse reglementări cu privire la facilitățile fiscale care vizează contribuabilii care aplică la calculul rezultatului fiscal deducerea suplimentară pentru activitățile de cercetare-dezvoltare și care datorează impozit minim pe cifra de afaceri.
Având în vedere prevederile legale menționate, a fost elaborate acest nou proiect de Ordin supus consultării publice. Față de formularele în vigoare, declarațiile menționate au suferit următoarele modificări:
▪ au fost introduse rânduri noi pentru evidențierea impozitului pe profit stabilit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, pentru evidențierea pierderii fiscale de recuperat în anul curent, precum și pentru evidențierea valorii care se scade din impozitul minim pe cifra de afaceri potrivit art.I pct.1 din OUG nr.115/2024;
▪ a fost eliminat rândul referitor la costul de achiziție a aparatelor de marcat electronice fiscale.
În plus, din formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit” a fost eliminat rândul referitor la valoarea impozitului pe profit scutit aferent caselor de marcat, care se adăuga la impozitul pe profit, potrivit art. 45 alin. (7) din Codul fiscal.
ECONOMIE
Ghidurile și metodologiile pentru pregătirea proiectelor de parteneriat public-privat, publicate în Monitorul Oficial
Prin OMF nr. 6.695/2024, publicat în Monitorul Oficial nr. 15 din 10 ianuarie 2025, au fost aprobate ghidurile și metodologiile pentru pregătirea proiectelor de parteneriat public-privat (PPP). Astfel, prin noul act normativ au fost aprobate ghidurile și metodologiile emise în vederea pregătirii proiectelor de parteneriat public-privat, în conformitate cu bunele practici internaționale, prevăzute în anexele nr. 1-7, care fac parte integrantă din OMF nr. 6.695/2024, astfel: a) anexa nr. 1 – Ghid privind contractul de parteneriat public-privat; b) anexa nr. 2 – Clauzele standard în contractele de parteneriat public-privat; c) anexa nr. 3 – Evaluarea eficienței economice; d) anexa nr. 4 – Evaluarea & alocarea riscurilor; e) anexa nr. 5 – Evaluarea suportabilității; f) anexa nr. 6 – Datoria publică și deficitul bugetar; g) anexa nr. 7 – Procesele de pregătire și de achiziție aferente PPP-urilor.
Ghidul privind contractele de parteneriat public-privat („Ghidul Contractual”) prezintă un set de orientări si comentarii cu privire la principalele clauze contractuale care se preconizează că vor fi cuprinse în contractele de PPP din România. Documentul este menit să ajute autoritățile și entitățile contractante din România să înțeleagă scopul și efectul principalelor clauze contractuale incluse în contractele de PPP, precum și să înțeleagă dacă/în ce modalitate să le utilizeze, să le completeze sau să le adapteze în contextul unor proiecte de PPP specifice.
Ghidul Contractual este însoțit de un set de clauze contractuale standard de PPP care reflectă cele mai bune practici internaționale și care au fost adaptate (după cum este necesar/corespunzător) la contextul PPP din România. Ghidul Contractual este destinat a fi utilizat ca punct de plecare pentru redactarea contractelor de PPP în cadrul proiectelor de PPP din România și este conceput astfel încât să poată fi reprodus în principalele sectoare de PPP. Ciauzele Standard nu sunt menite să servească drept model obligatoriu.
Ghidul Contractual este menit a fi citit împreună cu clauzele relevante din Clauzele Standard. Ca atare, diferitele secțiuni ale Ghidului Contractual includ trimiteri directe la secțiunile/articolele relevante din Clauzele Standard, acolo unde astfel de trimiteri sunt necesare.
Anumite clauze incluse în Clauzele Standard sunt subliniate cu gri. Aceste clauze pot fi păstrate sau eliminate (sau modificate), după cum este necesar, în funcție de caracteristicile fiecărui proiect de PPP.
Avându-se în vedere importanța tratamentului statistic al PPP-urilor (de exemplu, dacă un contract de PPP va fi considerat ca având sau nu un impact asupra cifrelor datoriei publice și deficitului), prezentul Ghid Contractual include trimiteri la secțiunile relevante din Ghidul Statistic. Autoritățile/entitățile contractante sunt încurajate să consulte Ghidul Statistic împreună cu prezentul Ghid Contractual pentru a dobândi o înțelegere adecvată a aspectelor statistice. Este important de menționat faptul că Ghidul Statistic poate fi actualizat periodic de autorii lui.
-
PROFESIA CONTABILĂacum 6 ore
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 13 ianuarie 2025
-
ECONOMIEacum 6 zile
Ministerul Finanțelor a planificat împrumuturi de 5,77 miliarde de lei de la bănci, în ianuarie 2025
-
ECONOMIEacum 6 zile
ANAF propune modificări la reglementările privind depunerea declarației D-406 – SAF-T
-
ECONOMIEacum 6 zile
Amendamente la Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA
-
ECONOMIEacum 6 zile
Modificări la Procedura privind cesiunea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței
-
ECONOMIEacum 6 zile
APIA primește cereri de plată pentru Intervenția DR-06 – Bunăstarea animalelor
-
ECONOMIEacum 5 ore
ANAF propune actualizarea formularelor 101 „Declarație privind impozitul pe profit” și 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”
-
ECONOMIEacum 6 ore
Ghidurile și metodologiile pentru pregătirea proiectelor de parteneriat public-privat, publicate în Monitorul Oficial