Rețele sociale

ECONOMIE

Noi inițiative la nivel european pentru infrastructurile digitale ale viitorului

Radio CECCAR FM

Comisia Europeană (CE) a prezentat un set de acțiuni posibile pentru a promova inovarea, securitatea și reziliența infrastructurilor digitale. Potrivit unui comunicat al Executivului comunitar, citat de Agerpres, competitivitatea viitoare a economiei Europei depinde de aceste infrastructuri și servicii de rețele digitale avansate, deoarece conectivitatea rapidă, sigură și pe scară largă este esențială pentru implementarea tehnologiilor care ne vor aduce în lumea de mâine: telemedicina, conducerea automată, întreținerea predictivă a clădirilor sau agricultura de precizie.

Acest pachet privind conectivitatea digitală urmărește să inițieze o discuție cu privire la propuneri concrete cu părțile interesate, cu statele membre și cu partenerii care împărtășesc aceeași viziune cu privire la modul de modelare a viitoarelor acțiuni de politică ale UE în vederea obținerii unui consens. Cartea albă intitulată „Cum să stăpânească nevoile de infrastructură digitală ale Europei?” analizează provocările cu care se confruntă în prezent Europa în ceea ce privește implementarea viitoarelor rețele de conectivitate și prezintă scenarii posibile pentru a atrage investiții, a stimula inovarea, a spori securitatea și a realiza o adevărată piață unică digitală.

Recomandarea privind securitatea și reziliența infrastructurilor de cabluri submarine prezintă un set de acțiuni la nivel național și la nivelul UE menite să îmbunătățească securitatea și reziliența cablurilor submarine, printr-o mai bună coordonare în întreaga UE, atât în ceea ce privește guvernanța, cât și finanțarea.

Comisia a lansat miercuri, 21 februarie, o consultare publică privind 12 scenarii prezentate în Cartea albă. Perioada de consultare se încheie la 30 iunie 2024. Contribuțiile vor fi publicate și vor contribui la viitoarele acțiuni de politică.

„UE ar trebui să promoveze o comunitate dinamică de inovatori europeni, promovând dezvoltarea conectivității integrate și a infrastructurilor informatice colaborative. Pentru a atinge acest obiectiv, Cartea albă prevede crearea unei rețele informatice colaborative conectate (rețeaua3C) pentru a crea infrastructuri și platforme integrate de la un capăt la altul pentru cloud și edge telco, care ar putea fi utilizate pentru a coordona dezvoltarea tehnologiilor inovatoare și a aplicațiilor IA pentru diferite cazuri de utilizare. O astfel de abordare bazată pe colaborare ar putea fi pregătită prin instituirea unor proiecte-pilot la scară largă sau a unui posibil nou proiect important de interes european comun (PIIEC) în continuumul de calcul”, se spune în comunicat.

De asemenea, este esențial să se valorifice mai bine sinergiile dintre inițiativele existente, cum ar fi PIIEC privind infrastructura și serviciile de cloud de generație următoare și programele de finanțare, cum ar fi Mecanismul pentru interconectarea Europei și Europa digitală. Aceasta ar putea include un posibil rol de coordonare pentru întreprinderea comună „Rețele și servicii inteligente” (întreprinderea comună SNS), pentru a sprijini crearea unui ecosistem colaborativ de conectivitate și calcul.

În plus, UE trebuie să valorifice întregul potențial al pieței unice digitale pentru telecomunicații, prin luarea în considerare a unor măsuri care să asigure condiții de concurență cu adevărat echitabile și să regândească domeniul de aplicare și obiectivele cadrului său de reglementare actual.

Această reflecție ar trebui să țină seama de convergența tehnologică dintre telecomunicații și cloud, care fac totuși obiectul unor cadre de reglementare diferite, precum și de necesitatea de a se asigura că toți operatorii care investesc în infrastructura digitală pot beneficia de amploarea necesară pentru a realiza investiții masive.

Acest lucru ar putea implica o abordare mai armonizată a procedurilor de autorizare a operatorilor de telecomunicații, o guvernanță mai integrată la nivelul Uniunii pentru spectrul radio și posibile modificări ale politicii de acces cu ridicata. De asemenea, Comisia poate lua în considerare măsuri de accelerare a abandonării cuprului până în 2030 și de promovare a ecologizării rețelelor digitale prin îmbunătățirea eficienței acestora.

„Pentru a proteja infrastructura de rețea și informatică a Europei, un element esențial al securității noastre economice, UE ar trebui să stimuleze implementarea și să consolideze securitatea și reziliența infrastructurilor strategice de cabluri submarine. Pe baza recomandării adoptate împreună cu cartea albă, se poate avea în vedere un sistem comun de guvernanță al UE pe termen lung, împreună cu o revizuire a instrumentelor disponibile menite să mobilizeze mai bine investițiile private pentru a sprijini proiectele de interes european prin cablu (CPEI)”, se menționează în comunicat.

Ca acțiune imediată ca răspuns la apelurile statelor membre și ale părților interesate, recomandarea urmărește să îmbunătățească coordonarea în cadrul UE, de exemplu prin evaluarea și atenuarea riscurilor în materie de securitate, prin instituirea unui set de instrumente pentru securitatea prin cablu și prin simplificarea procedurilor de acordare a autorizațiilor.

În plus, pentru a sprijini acțiunile întreprinse în urma recomandării, Comisia instituie Grupul de experți în infrastructura de cablu submarin, alcătuit din autoritățile statelor membre.

UE a luat deja mai multe măsuri pentru a promova tranziția rețelelor tradiționale de conectivitate către infrastructurile viitorului. Astfel, la 23 februarie 2023, Comisia a lansat o amplă consultare exploratorie privind viitorul sectorului conectivității și al infrastructurii acestuia, ale cărei rezultate au fost publicate în octombrie 2023.

Împreună cu consultarea, Comisia a prezentat, de asemenea, Actul privind infrastructura gigabit (GIA), pentru care s-a ajuns la un acord politic la 5 februarie 2024, la un an de la propunere. GIA introduce un set de acțiuni menite să simplifice și să accelereze implementarea rețelelor de foarte mare capacitate, reducând sarcina administrativă și costul implementării.

Acordul a venit în același timp cu adoptarea Recomandării privind promovarea normativă a conectivității la nivel de gigabit (Recomandarea privind gigabiții), care oferă autorităților naționale de reglementare orientări cu privire la modul de concepere a obligațiilor de remediere a accesului la nivel angro pentru operatorii cu putere semnificativă pe piață.

În plus, UE a luat măsuri pentru a consolida conectivitatea noastră de bază, de exemplu prin parteneriate „Global Gateway”, care asigură o conectivitate de înaltă calitate cu toate părțile Uniunii, inclusiv cu regiunile ultraperiferice, insulele, statele membre cu linii de coastă și țările și teritoriile de peste mări. Parteneriatul Global Gateway, finanțat prin MIE, sprijină infrastructuri esențiale, cum ar fi cablurile submarine.

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

ECONOMIE

Proiectul Programului START UP NATION – ROMÂNIA 2024, în consultare publică

Radio CECCAR FM

Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT) a publicat astăzi, în transparență decizională, proiectul de OUG privind aprobarea și implementarea Programului pentru stimularea întreprinderilor mici și mijlocii „START UP NATION – ROMÂNIA“ ediția 2024, finanțat din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului Educație și Ocupare 2021-2027.

Proiectul stabilește cadrul general de acordare a sprijinului financiar de minimis pentru înființarea și dezvoltarea de întreprinderi mici și mijlocii prin intermediul Programului „Start Up Nation – România”, ediția 2024. Coordonatorul Programului este MEAT, cu rol de beneficiar responsabil de inițierea și implementarea operațiunilor prevăzute de prezenta ordonanță de urgență precum și de administrator operațional al aplicației informatice, în parteneriat cu ATIMMT și STS.

Bugetul Programului, asigurat din fonduri externe nerambursabile aferente Programului Educație și Ocupare (PEO) 2021 – 2027,  este de 446.185.295 euro calculat la cursul Inforeuro din luna aprilie 2024, din care:  Pilonul I – Activarea potențialului anteprenorial al tinerilor, cu un buget de 295.750.000 euro;  Pilonul II – Sprijin pentru dezvoltarea anteprenoriatului în rândul persoanelor din grupul țintă, cu un buget de 150.435.295,00 euro.

În cadrul componentei specifice pilonului I – Activarea potențialului anteprenorial al tinerilor se are în vedere asigurarea accesului la cursuri de formare în vederea dobândirii de competențe anteprenoriale pentru un număr estimat de 25.000 de persoane fizice eligibile în conformitate cu prevederile PEO 2021 -2027.

Minimum 10% din persoanele fizice sprijinite pentru participarea la cursuri de formare în vederea dobândirii de competențe anteprenoriale vor fi persoane ce aparțin minorității rome. Încadrarea în categoria de persoane aparținând minorității rome se realizează pe bază de declarație pe propria răspundere.

În cadrul componentei specifice pilonului I se finanțează un număr estimat de 5.250 de înteprinderi nou înființate. Întreprinderile vor crea prin intermediul programului un număr estimat de 10.500 de locuri de muncă.

În cadrul componentei specifice pilonului II – Sprijin pentru dezvoltarea anteprenoriatului în rândul persoanelor din grupul țintă se are în vedere asigurarea accesului la cursuri de formare în vederea dobândirii de competențe anteprenoriale pentru un număr estimat de 4.600 de persoane fizice eligibile, care au domiciliul în regiunile mai puțin dezvoltate. În cadrul componentei specifice pilonului II se finanțează un număr estimat de 2.500 de întreprinderi nou înființate.

În cadrul întreprinderilor se va crea un număr estimat de 5.000 de locuri de muncă.

Sprijinul financiar pentru beneficiarii de ajutor de minimis este de maximum 250.000 lei/beneficiar de ajutor de minimis și reprezintă maximum 90% din valoarea totală eligibilă a proiectului. Beneficiarul ajutorului de minimis are obligația de a asigura o cofinanțare de minimum 10% din valoarea proiectului.

Totodată, beneficiarii ajutorului de minimis au obligația de a menține ocupate locurile de muncă asumate prin formularul de finanțare pentru o perioadă de minim 24 de luni de la finalizarea perioadei de implementare și nu au dreptul de a înstrăina acțiunile/părțile sociale pe perioada implementării sau sustenabilității afacerii.

Procedura de implementare a Programului se elaborează și aprobă de către MEAT în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și se actualizează, după caz, în conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului – Condiții Specifice și ale schemei de ajutor de minimis elaborate și aprobate de către MIPE. Pentru implementarea Programului, MEAT va încheia acte adiționale la convențiile de colaborare cu instituțiile de credit  partenere, în vederea plății ajutorului de minimis, respectiv contracte de formare profesională cu furnizorii autorizați de cursuri de antreprenoriat.

Continuare

ECONOMIE

Reguli care obligă companiile să repare produsele uzate

Radio CECCAR FM

Parlamentul European (PE) a adoptat Directiva privind așa-numitul „drept la reparare”, care dă consumatorilor dreptul de a le fi reparate produsele uzate, precum mașini de spălat sau smartphone-uri, de către producători, la un preț rezonabil și într-un termen rezonabil după perioada de garanție legală, relatează Agerpres. Noile norme adoptate de PE clarifică obligațiile producătorilor de a repara bunurile și încurajează consumatorii să prelungească ciclul de viață al produselor reparându-le.

Noile norme prevăd că producătorii au obligația să furnizeze servicii de reparații în timp util și la costuri accesibile și să informeze consumatorii în legătură cu dreptul lor la reparare. Bunurile reparate în perioada de garanție vor beneficia de o prelungire de un an a garanției legale. Astfel, consumatorii vor fi încurajați și mai mult să aleagă să repare produsul în loc să îl înlocuiască.

După ce expiră perioada de garanție, producătorii vor avea în continuare obligația să repare produsele comune de uz casnic, care pot fi reparate din punct de vedere tehnic conform legislației Uniunii. În această categorie intră mașinile de spălat, aspiratoarele și chiar telefoanele mobile. Lista categoriilor de produse poate fi extinsă în timp. Totodată, consumatorii pot să împrumute un dispozitiv cât timp dispozitivul lor este reparat sau pot să opteze pentru unul recondiționat ca alternativă, dacă produsul nu mai poate fi reparat.

Noile norme urmăresc să consolideze piața reparațiilor din Uniune și să reducă costul reparațiilor suportat de consumatori. Producătorii vor avea obligația să ofere piese de schimb și ustensile la un preț rezonabil. De asemenea, le va fi interzis să utilizeze clauze contractuale și tehnici legate de componente sau de programele informatice care împiedică repararea. Mai precis, producătorii nu vor putea să împiedice reparatorii independenți să utilizeze componente second-hand sau imprimate 3D și nici nu vor putea să refuze să repare un produs doar din motive economice sau fiindcă a fost reparat anterior de altcineva.

Pentru a face reparațiile mai accesibile, fiecare țară a Uniunii va trebui să aplice cel puțin una dintre următoarele măsuri: să ofere vouchere și fonduri pentru reparații, să desfășoare campanii de informare, să ofere cursuri de reparare sau să sprijine inițiativele din domeniu de la nivelul comunităților.

„Dreptul consumatorilor de a repara produse va deveni acum o realitate. A repara va fi mai ușor și mai ieftin în loc de a cumpăra produse noi, scumpe. Aceasta este o reușită semnificativă pentru Parlament și angajamentul său de a sprijini consumatorii în lupta împotriva schimbărilor climatice. Noua legislație extinde garanțiile legale cu 12 luni atunci când se optează pentru reparații, oferă un acces mai bun la piesele de schimb și asigură reparații mai ușoare, mai ieftine și mai rapide”, a declarat raportorul Rene Repasi. După ce Directiva va fi aprobată oficial de Consiliu și publicată în Jurnalul Oficial al UE, statele membre vor avea la dispoziție 24 de luni pentru a o transpune în legislația națională.

Continuare

Trending