ECONOMIE
Subvenția la acciza pentru combustibil și sprijinul pentru beneficiarii IMM Invest, aprobate

Guvernul a aprobat două scheme de ajutor pentru mediul de afaceri, respectiv o schemă de ajutor de stat pentru compensarea creșterii prețului la combustibil, pentru a veni în sprijinul operatorilor de transport rutier, și o schemă de ajutor de minimis pentru sprijinirea beneficiarilor de ajutor de stat, în contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19, afectați de creșterea ROBOR, a anunțat Ministerul Finanțelor (MF), într-un comunicat.
„Sunt două măsuri care arată că MF se concentrează să ofere sprijin eficient și direct pentru mediul de afaceri. Prin schema de compensare a creșterii prețului la combustibil venim în întâmpinarea operatorilor de transport rutier, ajutându-i să-și mențină activitatea și să ajutăm implicit alte sectoare economice, cum sunt producția, comerțul, agricultura sau turismul. În același timp, prin schema de ajutor de minimis pentru beneficiarii afectați de creșterea ROBOR, ne asigurăm că întreprinderile mici și mijlocii au resursele necesare pentru a face față provocărilor economice. Aceste acțiuni arată că nu venim doar cu declarații de intenție, ci reflectă hotărârea noastră de a stimula și susține dezvoltarea antreprenoriatului în România”, a explicat ministrul de resort Marcel Boloș.
Pentru compensarea creșterii prețului la combustibil, se acordă 180 de milioane de lei pentru un număr estimat de 4.000 de operatori economici, iar pentru beneficiarii afectați de creșterea ROBOR se asigură un buget de peste 86 milioane lei, pentru a finanța diferențele de dobândă ce nu pot fi acoperite din ajutorul de stat aprobat prin acordurile de finanțare.
Ajutorul de stat pentru acciza la combustibil va fi acordat sub forma unui grant, pentru operatorii economici licențiați în România care desfășoară activități de transport rutier de mărfuri în cont propriu sau contra cost și transport de persoane. Valoarea ajutorului este de 13 bani/litrul de combustibil și se acordă până la 31 decembrie 2024.
Operatorii economici pot depune o cerere de compensare a creșterii accizei la motorină pentru un trimestru calendaristic, în primele 30 zile ale trimestrului următor celui pentru care se solicită plata ajutorului de stat.
Sunt eligibili pentru compensarea creșterii accizei la motorină operatorii economici care îndeplinesc cumulativ la momentul depunerii cererii de compensare a creșterii accizei la motorină, următoarele condiții: ▪ dețin licență comunitară eliberată în România; ▪ dețin cel puțin un vehicul eligibil; ▪ nu sunt declarați inactivi potrivit prevederilor Legii nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, sau nu se află în inactivitate temporară, înscrisă în registrul comerțului, potrivit legii; ▪ nu beneficiază de alte compensații pentru activitatea de transport desfășurată cu vehiculele eligibile, cu excepția celor care efectuează transport public local de persoane; ▪ nu au fost emise împotriva lor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost executate conform prevederilor legale în vigoare; ▪ alimentează vehiculele eligibile de la stațiile de distribuție ale operatorilor economici înregistrați potrivit Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.
Schema de minimis pentru beneficiarii afectați de creșterea masivă a ROBOR are un buget de 86,5 milioane lei și va sprijini peste 9.000 de antreprenori. Programul va fi valabil până la 30 iunie 2024, cu respectarea dispozițiilor legii bugetului anual de stat și a prevederilor Regulamentului (UE) 2023/2831 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, iar plățile în cadrul prezentei scheme se vor efectua până la data de 31 decembrie 2025.
Potrivit MF, prin implementarea Programului se urmărește: ▪ menținerea locurilor de muncă și evitarea distrugerii capitalului IMM-urilor și a întreprinderilor cu capitalizare de piață medie, parte fundamentală a economiei românești; ▪ asigurarea pentru fiecare beneficiar al schemelor de ajutor de stat implementate în contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19 a plății celor 8, respectiv 24 luni de dobândă prevăzute de legislație; ▪ asigurarea măsurilor necesare pentru derularea activității curente precum și pentru continuarea și finalizarea investițiilor demarate de către beneficiarii programului IMM Invest România prin accesarea finanțărilor garantate în cadrul programului; ▪ acces rapid la Program prin colaborarea cu instituțiile de credit ce finanțează în acest moment IMM-urile și întreprinderile cu capitalizare de piață medie și derularea prin FNGCIMM/FGCR/FRC, Fonduri de garantare destinate sprijinirii IMM-urilor întreprinderilor cu capitalizare de piață medie.
Ajutorul de minimis aferent dobânzii se plătește din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanțelor – Acțiuni generale și se virează trimestrial în contul FNGCIMM/FGCR/FRC, pe baza situațiilor centralizatoare privind dobânzile lunare datorate, transmise de instituțiile de credit.
ECONOMIE
ANAF propune revizuirea criteriilor de risc fiscal

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) propune, printr-un proiect de Ordin publicat în transparență decizională, modificarea și completarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală și al președintelui Autorității Vamale Române nr. 417/1.204/2025 privind aprobarea criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal în vederea determinării operatorilor economici care prezintă risc fiscal ridicat, prevăzuți la art 375 alin.(11) și la art. 435 alin. (31) din Legea 227/2015 privind Codul Fiscal.
ANAF menționează, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că modificările propuse au drept scop revizuirea criteriilor de risc fiscal prevăzute în Ordinul nr. 417/1204/2025, în vederea realizării unei evaluări mai corecte, echitabile și relevante a operatorilor economici care activează în domeniul produselor accizabile, cu accent pe identificarea reală a comportamentului fiscal inadecvat. „În urma analizelor efectuate ca urmare a punerii în aplicare a prevederilor Ordinului comun ANAF-AVR nr. 417/1204/2025, am constatat faptul că există operatori economici pentru care deși au fost identificate riscuri fiscale ca urmare analizelor și/sau controalelor efectuate, acestea nu se încadrează în criteriile pentru evaluarea riscului prevăzute în Ordin. Pe de alta parte, au fost identificați operatori economici care, deși nu au prezentat riscuri fiscale ca urmare analizelor și/sau controalelor efectuate, sunt încadrați la risc fiscal în baza criteriilor pentru evaluarea riscului prevăzute în Ordin. Această situație evidențiază o necorelare între criteriile de evaluare și realitatea datelor rezultate ca urmare a analizelor și/sau a constatărilor din teren, ceea ce poate influența acuratețea clasificării din punct de vedere al riscului fiscal a operatorilor economici. Pentru a corecta această neconcordanță și a asigura o evaluare cât mai obiectivă și eficientă a riscului fiscal, se impune revizuirea criteriilor de evaluare a riscului fiscal prevăzute în Ordinul comun 417/1204/2025, astfel încât acestea să reflecte în mod real comportamentul fiscal al operatorilor economici, inclusiv având la bază rezultatele controalelor efectuate anterior. Ar fi utilă introducerea unei componente calitative, care să țină cont de istoricul fiscal al operatorului economic, abaterile constatate și gravitatea acestora”, se menționează în Referatul de aprobare.
De asemenea, se intenționează introducerea unui mecanism de actualizare periodică a încadrării în risc, pe baza informațiilor rezultate în urma verificărilor antifraudă/verificărilor organelor vamale/inspecțiilor fiscale și din alte surse de date relevante, introducerea unei proceduri de reevaluare periodică, cel puțin anuală, a încadrării în risc fiscal, în baza datelor actualizate, precum și corelarea evaluării riscului fiscal cu rezultatele controalelor efectuate.
Potrivit proiectului de Ordin, în urma modificărilor propuse, criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat al operatorilor economici persoane juridice, prevăzute la art. 1 al Ordinul comun 417/1204/2025, ar urma să fie următoarele:
1. operatorii economici nou-înființați sau la care au fost preluate părțile sociale în ultimele 12 luni;
2. operatorii economici care nu au desfășurat activități economice în ultimele 12 luni;
3. operatorii economici care au fost declarați inactivi și care au fost reactivați în ultimele 12 luni;
4. operatorii economici care au declarat domiciliul fiscal la sediul unui cabinet de avocatură;
5. operatorii economici care au fost autorizați și/sau înregistrați în domeniul comercializării produselor accizabile în ultimele 12 luni;
6. operatorii economici care nu au desfășurat activități economice în domeniul produselor accizabile în ultimele 36 de luni;
7. operatorii economici cu un istoric fiscal inadecvat care se încadrează în una dintre situațiile de mai jos:
a) care în ultimii 5 ani au înregistrat obligații fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de ANAF, în sensul 157 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, pentru care s-a dispus executarea garanției;
b) care în ultimele 12 luni au depus declarațiile fiscale cu o întârziere mai mare de 10 zile de la termenul legal;
c) care în ultimii 5 ani au beneficiat de eșalonări și/sau restructurări la plată și care se încadrează în una din următoarele situații:
- nu au respectat termenele stabilite prin graficul de eșalonare/graficul de plată, chiar dacă acestea au fost stinse în termenul suplimentar prevăzut de lege;
- nu au achitat obligațiile fiscale declarate după data acordării eșalonării și/sau restructurării, în termenul prevăzut de lege, chiar dacă acestea au fost stinse în termenul suplimentar prevăzut de lege;
- care înregistrează obligații fiscale/bugetare altele decât cele prevăzute la lit. i) și ii) și care reprezintă condiție de menținere valabilității eșalonării și/sau restructurării la plată;
- au pierdut valabilitatea eșalonării și/sau restructurării la plată, iar ulterior au solicitat menținerea valabilității acesteia, potrivit legii;
d) care au asociați sau administratori care în ultimii 10 ani au mai fost asociați sau administratori în societăți care au fost autorizate și/sau înregistrate în domeniul comercializării produselor accizabile ale căror autorizații/atestate, au fost revocate și care se încadrează într-una dintre următoarele situații:
- la data radierii sau cesionarii parților sociale/acțiunilor societățile înregistrează obligații fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de ANAF;
- s-a deschis procedura insolvenței, respectiv perioada de observație, reorganizare judiciară sau faliment;
e) care au solicitat restituirea sau compensarea unor sume de bani de la bugetul general consolidat, fără ca acestea să fie cuvenite, faptă constatată prin acțiuni de control ale organelor fiscale;
f) care nu au fonduri financiare necesare achizițiilor de produse accizabile.
De asemenea, proiectul publicat în consultare publică prevede că, în situația în care în urma acțiunilor de control ale organelor fiscale se constată faptul că un operator economic autorizat/înregistrat, care nu a fost încadrat inițial în categoria de risc fiscal ridicat, se încadrează, ulterior, într-unul dintre criteriile de risc menționate, în termen de maximum 5 zile se comunică Agenției Naționale de Administrare Fiscală – Direcția Generală Antifraudă Fiscală – Structura Centrală, riscul fiscal identificat, în vederea analizării și informării autorității vamale teritoriale competente.
ECONOMIE
Ministerul Energiei a lansat a doua licitație aferentă Schemei de ajutor de stat sub formă de Contracte pentru Diferență (CfD)

Ministerul Energiei a lansat cea de-a doua licitație în cadrul Schemei de ajutor de stat sub formă de Contracte pentru Diferență (CfD) pentru susținerea producerii de energie electrică din surse regenerabile – energie eoliană onshore și solară fotovoltaică. Conform unui comunicat al ministerului, citat de Agerpres, în cadrul acestei licitații, va fi pusă la dispoziția investitorilor o capacitate totală de 3.472 MW, distribuită astfel: 2.000 MW pentru proiecte de energie eoliană onshore; 1.472 MW pentru proiecte de energie solară fotovoltaică.
Prețurile de exercitare maxime sunt stabilite la 80 euro/MWh pentru energia eoliană și 73 euro/MWh pentru energia solară, reflectând obiectivul de a atrage oferte competitive, în condiții transparente și eficiente.
Potrivit sursei citate, această a doua rundă vine după succesul primei licitații, organizată anul trecut, pentru care contractele de finanțare au fost deja semnate, pentru aproximativ 1.000 MW parcuri eoliene și 500 MW panouri fotovoltaice.
„România scrie astăzi o nouă pagină în istoria independenței sale energetice. Prin acest nou apel, fără precedent, deschidem larg porțile pentru cele mai mari investiții în energie verde din ultimele decenii. Vorbim despre mii de megawați care vor însemna facturi mai mici pentru români, locuri de muncă mai bine plătite în toată țara și o economie mai sigură, mai competitivă și mai curată. Eliminăm plafonul de 25% pe proiect, oferim libertate de aplicare fără limite de capacitate, iar regulile sunt clarificate astfel încât să reducem riscurile pentru investitori și să creștem competiția. Este un apel care poate schimba fundamental structura mixului energetic național”, a declarat ministrul Energiei, citat în comunicat.
Acesta a subliniat că obiectivul ministerului este mai multă energie regenerabilă, prețuri mai bune pentru consumatori și independență energetică consolidată, în paralel cu tot efortul de creștere a capacității de stocare.
„Nu mai vorbim doar despre planuri. Acționăm. Punem la bătaie reguli clare, transparente și sprijin real pentru cei care vor să investească aici, în România. Nu mai acceptăm să fim dependenți de importuri scumpe sau de crize externe. România are potențialul să devină lider regional în energia regenerabilă, iar acest apel este dovada că vrem, putem și acționăm. Și așa va fi”, a punctat Sebastian Burduja.
Elementele de noutate ale celei de-a doua licitații includ: se elimină plafonul de 25% pentru capacitatea maximă acordată per solicitant, cu scopul de a îmbunătăți eficiența costurilor, pentru a permite ofertanților să-și extindă proiectele și pentru a încuraja prețuri de exercitare mai competitive și nu vor exista restricții privind capacitatea de aplicare în MW (orice solicitant va putea să depună mai multe oferte și să obțină Contracte pentru Diferență pentru capacitatea/capacitățile ofertate); pentru a atenua riscul de a pierde o ofertă marginală cu o capacitate mare regulile actuale prevăd că plafonul ofertei marginale este stabilit la 120%.
„Ministerul Energiei își afirmă angajamentul ferm față de dezvoltarea durabilă a României, prin investiții strategice care accelerează tranziția către energie curată, stimulează economia națională și creează locuri de muncă în industrii de viitor”, se menționează în comunicat.
ECONOMIE
INS: Deficitul comercial a crescut cu 26,9%, în primul trimestru

Deficitul balanței comerciale (FOB/CIF) a fost, în primul trimestru din acest an, de 8,453 miliarde euro, în creștere cu 26,9% (+1,792 miliarde de euro) față de cel înregistrat în primul trimestru din 2024, potrivit datelor Institutului Național de Statistică, citate de Agerpres. În perioada 1 ianuarie – 31 martie 2025, exporturile FOB au însumat 23,599 miliarde de euro (+2,7%), în timp ce importurile CIF au fost de 32,053 miliarde de euro (+8,1%).
Ponderi importante în structura exporturilor și importurilor au fost deținute de grupele de produse: mașini și echipamente de transport (46,2% la export și 35,2% la import) și alte produse manufacturate (27,9% la export și 27,7% la import).
Conform datelor INS, valoarea schimburilor intra-UE27 de bunuri, în primele trei luni ale acestui an, a fost de 16,711 miliarde de euro la expedieri, respectiv de 23,107 miliarde de euro la introduceri, reprezentând 70,8% din total exporturi și 72,1% din total importuri.
Totodată, valoarea schimburilor extra-UE27 de bunuri s-a situat, în același interval de referință, la 6,888 miliarde de euro la exporturi și la 8,945 miliarde de euro la importuri, echivalentul a 29,2% din total exporturi și 27,9% din total importuri.
INS menționează că soldul balanței comerciale FOB/CIF se calculează pe baza valorii exportului FOB și a importului CIF, ca diferență între acestea. Soldul negativ al balanței comerciale se numește deficit, iar cel pozitiv se numește excedent.
Prețul FOB (Free on Board/Liber la bord) reprezintă prețul la frontiera țării exportatoare, care include valoarea bunului, toate cheltuielile de transport până la punctul de îmbarcare, precum și toate taxele pe care bunul trebuie să le suporte pentru a fi încărcat la bord.
În același timp, prețul CIF (Cost, Insurance, Freight/Cost, Asigurare, Navlu) reprezintă prețul la frontiera țării importatoare, care cuprinde atât elementele componente ale prețului FOB, cât și costul asigurării și transportului internațional.
-
PROFESIA CONTABILĂacum 4 zile
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 12 mai 2025
-
PROFESIA CONTABILĂacum 7 zile
CECCAR Arad: Concursul care deschide drumul spre profesia contabilă
-
PROFESIA CONTABILĂacum 4 zile
CECCAR Constanța: Elevii care gândesc economic, în prim-plan
-
ECONOMIEacum 7 zile
S-a deschis primul hub de mare putere din România pentru încărcarea autovehiculelor electrice
-
PROFESIA CONTABILĂacum 3 zile
CECCAR Brăila: Prezentarea REGES ONLINE și a altor noutăți de interes din legislația muncii, în cadrul unei întâlniri organizate în colaborare cu ITM
-
ECONOMIEacum 7 zile
ADR Sud-Vest Oltenia lansează un demers în vederea constituirii unui portofoliu de idei de proiecte potențial finanțabile prin platforma „Tehnologii strategice pentru Europa” (STEP)
-
PROFESIA CONTABILĂacum 4 zile
CECCAR Buzău: Festivitatea de premiere a participanților la Concursul de cultură și educație financiar-contabilă
-
ECONOMIEacum 4 zile
AFM a anulat sesiunea de înscrieri în aplicația informatică a Programului Rabla pentru Tractoare