Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 11 martie 2024

Radio CECCAR FM

etaf

Avocatul general al CJUE: Opinia cu privire la exonerarea de privilegii profesionale potrivit DAC6 în cazul persoanelor care nu sunt avocați

Joi, 29 februarie, avocatul general Nicholas Emiliou și-a exprimat opinia referitoare la cauza C-623/22, Belgian Association of Tax Lawyers, privind conformitatea cu dreptul Uniunii și principiile fundamentale ale DAC6, Directiva (UE) 2018/822 privind schimbul automat și obligatoriu de informații în domeniul fiscal în ceea ce privește acordurile transfrontaliere raportabile. Nicholas Emiliou sugerează că CJUE trebuie să răspundă întrebărilor adresate de Curtea Constituțională din Belgia, în sensul că examinarea întrebărilor nu a scos la iveală nicio problemă care afectează validitatea DAC6 și afirmă că obligația de a raporta toate acordurile fiscale transfrontaliere agresive autorităților competente impusă de DAC6 nu reprezintă o încălcare gravă a principiilor dreptului Uniunii. În plus, în concluziile sale, Nicholas Emiliou a afirmat că statele membre pot excepta intermediarii de la obligația de raportare cu privire la acordurile transfrontaliere raportabile numai în cazul în care obligația de raportare încalcă secretul profesional care se aplică avocaților și altor profesioniști tratați în același mod ca avocații în circumstanțe excepționale și adoptă o interpretare restrictivă a faptului că această exceptare nu poate fi extinsă la activitățile profesioniștilor, cum ar fi contabilii, auditorii și consilierii fiscali care nu sunt implicați în administrarea justiției. Cu toate acestea, concluziile avocatului general Nicholas Emiliou nu au caracter obligatoriu pentru Curte, iar aceasta își va pronunța hotărârea în lunile următoare.

Comisia Europeană propune o scutire de TVA pentru investițiile UE în domeniul apărării

Marți, 5 martie, Comisia Europeană a prezentat o Strategie industrială europeană de apărare (EDIS) și un Program european pentru industria de apărare (EDIP), menite să consolideze pilonul industrial al pregătirii UE în materie de apărare. Aceste noi propuneri includ o scutire de TVA pentru echipamentele de apărare ale UE. Comisia a propus ca statele membre să beneficieze de o scutire de TVA sau de accize, pentru echipamentele, tehnologia sau serviciile de apărare achiziționate și deținute în comun, ca parte a noii structuri a Programului european pentru armament (SEAP). „O cooperare în acest cadru general ar trebui, de asemenea, să permită statelor membre, în anumite condiții, să beneficieze de o rată de finanțare sporită, de proceduri de achiziții simplificate și armonizate și, în cazul în care statele membre dețin în comun echipamentele achiziționate, de o scutire de TVA”, se menționează în propunere. Potrivit propunerii, statele membre ar putea de asemenea să emită obligațiuni pentru finanțarea programelor de înarmare pe termen lung. SEAP ar fi considerată o organizație internațională în scopul emiterii de scutiri de TVA și de accize, precum și de obligațiuni.

Miniștrii de finanțe se întâlnesc la Bruxelles la 12 Martie

Miniștrii de finanțe ai UE se vor întâlni marți, 12 martie, la Bruxelles, pentru a face schimb de opinii cu privire la stadiul actual al punerii în aplicare a mecanismului de redresare și reziliență (RRF), precum și cu privire la stadiul actual al impactului economic și financiar al agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei. Cu această ocazie, Președinția belgiană a Consiliului UE și Comisia Europeană vor informa miniștrii cu privire la principalele rezultate ale reuniunii miniștrilor de finanțe și guvernatorilor băncilor centrale din G20 din 26-29 februarie 2024. În plus, Consiliul va încerca să aprobe orientările sale privind bugetul UE pentru 2025 și să adopte recomandarea acestuia privind aprobarea care urmează să fie acordată Comisiei pentru implementarea bugetului UE aferent anului 2022. În aceeași zi, miniștrii de finanțe din UE vor participa și la o dezbatere cu miniștrii ocupării forței de muncă și ai afacerilor sociale privind investițiile și reformele sociale pentru economii reziliente. Nicio propunere fiscală nu se află pe ordinea de zi a reuniunii ECOFIN din martie.

Dezbatere ministerială privind propunerea FASTER, stabilită pentru ECOFIN în luna mai

Președinția belgiană a Consiliului UE se pare că a decis să amâne până la reuniunea ECOFIN din luna mai o discuție ministerială privind aspectele nesoluționate referitoare la propunerea de reducere mai rapidă și mai sigură a impozitelor reținute la sursă (FASTER). Statele membre trebuie să rezolve în continuare câteva aspecte, inclusiv autoevaluarea de către statele membre a sistemelor lor de scutire de la plata impozitului reținut la sursă, derogările de la articolul 10 și scutirile potrivit Capitolului III al propunerii pentru țările UE cu piețe bursiere mici și sisteme cuprinzătoare de reținere la sursă. Definirea piețelor bursiere mici, care va stabili dacă sistemele de reținere la sursă ale statelor membre sunt „cuprinzătoare”, precum și excluderile sunt probabil puncte majore de discuție. Aceste aspecte nesoluționate vor fi discutate în continuare la nivel tehnic de către grupul de lucru privind aspectele fiscale la 15 martie și 16 aprilie, unde se așteaptă ca Președinția belgiană să prezinte noi texte de compromis.

Nou studiu al Observatorului fiscal al UE privind dezvoltarea paradisurilor fiscale

Observatorul fiscal al UE a publicat marți, 5 martie, un nou document de lucru care analizează factorii determinanți și consecințele dezvoltării paradisurilor fiscale. Autorul, Sébastien Laffitte, a folosit pentru cercetarea sa o nouă bază de date care urmărește crearea și dezvoltarea instituțiilor din străinătate în 48 de paradisuri fiscale. Plecând de la ideea că paradisurile fiscale sunt prestatorii de servicii de pe piața externă, el a arătat că șocurile cererii explică de ce țările devin paradisuri fiscale. El a mai constatat și că șocurile concurenței explică de ce paradisurile fiscale își actualizează reglementările. Această reacție este facilitată de răspândirea tehnologiilor juridice între paradisurile fiscale. În cele din urmă, autorul arată că a deveni un paradis fiscal generează câștiguri PIB pe cap de locuitor și realocare sectorială în țările care adoptă acest statut. În schimb, structura fiscală a țărilor care nu sunt astfel de paradisuri este afectată de apariția paradisurilor fiscale, ceea ce duce la o sarcină fiscală sporită care apasă pe umerii forței de muncă în raport cu capitalul. Evoluțiile recente în reglementarea paradisurilor fiscale, cum ar fi standardul comun de raportare (CRS) coordonat de OCDE și reforma pe doi piloni a sistemului internațional de impozitare a societăților, au introdus, în opinia sa, șocuri negative substanțiale asupra chiriilor din paradisurile fiscale. Potrivit documentului, aceste politici ar putea determina paradisurile fiscale să își actualizeze arhitecturile juridice, de exemplu, prin implementarea unor scheme „cu risc ridicat” de cetățenie prin investiții pentru a ocoli CRS. În consecință, documentul subliniază importanța elaborării unor reglementări internaționale privind paradisurile fiscale, astfel încât să le întărească împotriva inovațiilor juridice și a răspândirii acestora.

Subcomisia FISC a Parlamentului European, despre viitoarea guvernanță fiscală globală

Ultima reuniune a subcomisiei FISC a Parlamentului European pentru actualul mandat va avea loc joi, 19 martie, între orele 3:00 și 4:30. Cu această ocazie, eurodeputații FISC vor avea un schimb de opinii cu Comisia Europeană, OCDE și ONU privind situația actuală și viitorul politicilor fiscale europene și internaționale. În cadrul audierii va fi tratată, în special, recenta rezoluție a ONU în favoarea deschiderii negocierilor privind o convenție-cadru privind cooperarea internațională, care ar consolida rolul ONU în politicile fiscale internaționale. Eurodeputații și experții vor discuta despre viitoarea guvernanță globală a elaborării politicilor fiscale, inclusiv despre rolul ONU și cooperarea sa cu OCDE, precum și despre locul UE în cadrul acestor două foruri. Subcomisia FISC va discuta aceste aspecte cu Manal Corwin (OCDE), Gerassimos Thomas (Comisia Europeană) și Eamonn Prendergast (Delegația UE la ONU).

Zilele fiscalității și dezvoltării la OCDE în 2024

OCDE găzduiește cea de-a patra ediție a „Zilelor fiscalității și dezvoltării”, pe 12-13 martie, virtual pe Zoom. Toți membrii Cadrului general incluziv OCDE/G20 privind BEPS (Cadrul general incluziv) și principalele părți interesate sunt invitați să participe, toate sesiunile fiind deschise și publicului, permițând o privire asupra diferitelor fluxuri de lucru internaționale legate de impozitare întreprinse până în prezent de Cadrul general incluziv. Mai precis, evenimentul va oferi o actualizare a unora dintre inițiativele OCDE de consolidare a capacității fiscale și de îmbunătățire a politicii fiscale și a conformității în țările în curs de dezvoltare, precum și de explorare a viitoarelor provocări. Subiectele includ implementarea soluției pe doi piloni, noile realități ale stabilirii prețului carbonului și consecințele pentru țările în curs de dezvoltare, transparența fiscală, atitudinea față de îndeplinirea obligațiilor fiscale, precum și impozitarea și inegalitatea. Pentru a urmări sesiunile, înregistrează-te aici.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR publică în limba română primele două standarde de sustenabilitate emise de ISSB

Radio CECCAR FM

Raportarea de sustenabilitate: o nouă provocare pentru care profesia contabilă din România este pregătită.

În acest sens, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, în calitate de membru al IFRS Sustainability Alliance și în baza acordului exclusiv de traducere semnat cu Fundația IFRS, pune gratuit la dispoziție, în limba română, a primelor două standarde în materie de sustenabilitate elaborate de International Sustainability Standards Board – IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate și IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă.

Prin publicarea IFS S1 și IFRS 2, ISSB a răspuns apelului părților interesate de a acționa, de a se concentra pe nevoile investitorilor și ale piețelor financiare, precum și de a utiliza cadrele generale și standardele existente și respectate ca bază pentru elaborarea noilor norme.

Obiectivul IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile în materie de sustenabilitate care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Obiectivul IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile sale legate de climă care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Standardele sunt aplicabile pentru perioadele anuale de raportare care încep la 1 ianuarie 2024 sau ulterior acestei date.

Cele două documente sunt disponibile exclusiv pe website-ul Fundației IFRS.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

ETAF: Oficiali UE și practicieni fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE

Radio CECCAR FM

Miercuri, 17 aprilie 2024, oficiali UE, experți și consilieri fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE, în cadrul unei conferințe organizate de European Tax Adviser Federation (ETAF) la Bruxelles. Evenimentul, care s-a desfășurat cu sala plină, a adunat și 1.800 de persoane online.

În discursul introductiv, președintele ETAF, Philippe Arraou, a dat de gândit cu câteva idei preliminare paneliștilor prin prezentarea manifestului ETAF, care prevede 25 recomandări pentru Comisia Europeană și Parlamentul European pentru următorii cinci ani.

În timpul primului panel, moderat de Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes, s-a purtat o discuție prospectivă despre cum ar trebui să arate viitoarele politici fiscale sub următoarea conducere a Comisii Europene.

Benjamin Angel, director al Direcției de impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a reamintit publicului că principala prioritate este adoptarea celor opt texte aflate în prezent în discuție. Acesta a afirmat că discuțiile vor fi reluate încă din timpul Președinției belgiene a Consiliului UE cu privire la propunerea de directivă pentru combaterea utilizării abuzive a entităților fictive (UNSHELL). Deși nu este preconizată până la sfârșitul mandatului actual, este puțin probabil ca directiva privind Combaterea rolului facilitatorilor implicați în facilitarea evaziunii fiscale și a planificării fiscale agresive în Uniunea Europeană (SAFE) să dispară complet de pe agenda următoarei Comisii Europene, a spus Angel. În opinia sa, ar putea crește în importanță și alte subiecte „la modă”, cum ar fi impozitarea muncii transfrontaliere de la distanță.

Angel a mai declarat că nu se așteaptă nicio nouă propunere în domeniul fiscal în cadrul mandatului rămas, deoarece propunerea pentru a noua modificare a Directivei privind cooperarea administrativă (DAC) în materie fiscală, pentru a însoți implementarea celui de-al doilea pilon și pentru a evita raportarea multiplă pentru companiile care intră sub incidența acesteia, a fost suspendată deoarece lucrările privind îndrumările administrative sunt încă în desfășurare la OCDE. Însă a anunțat că în luna mai va fi lansată o evaluare onestă a eficienței modificărilor succesive aduse DAC (de la DAC1 până la DAC6).

Pentru eurodeputatul Isabel Benjumea Benjumea (PPE, Spania), deplasarea spre dreapta a Parlamentului European după alegerile europene din 2024, prevăzută în sondaje, va duce la o mai mică presiune pentru o mai mare armonizare a impozitării. „Cred că limbajul coordonării, al schimbului de informații, al simplificării și al competitivității vor fi cuvintele-cheie în orice negociere fiscală în următorul mandat”, a spus aceasta.

Panayiotis Nicolaides, director de cercetare la Observatorul fiscal al UE, a subliniat că impozitarea este dictată de condițiile economice. Diferitele crize ar putea obliga statele membre să își majoreze veniturile fiscale și, în opinia sa, acesta va fi cu siguranță motorul viitoarelor politici fiscale. În acest sens, el a pledat pentru un impozit minim global pe averea netă a miliardarilor.

Bart Van Coile, președintele Institutului Belgian pentru Consilieri Fiscali și Contabili (ITAA), reprezentând profesia fiscală în dezbatere, și-a exprimat dorința pentru o „nouă Comisie Europeană care să se bazeze pe încrederea în contribuabili și intermediari, în special în consilierii fiscali și experții contabili care urmează coduri etice puternice de conduită”. El a mai subliniat faptul că legislatorii UE ar trebui să acorde prioritate prevenirii abaterilor comise de intermediarii neautorizați, simplificării legislației fiscale și respectării normelor pentru întreprinderi și consilieri fiscali și reducerii sarcinilor impuse contribuabililor care se confruntă cu reglementările în schimbare, în special pentru IMM-uri.

Cel de-al doilea panel, moderat de Jacomien van den Hurk, Director EU Public and Regulatory Affairs la PwC, a abordat perspectivele consilierilor fiscali din UE. Membrii panelului au discutat în detaliu despre complexitatea legislației fiscale a UE și despre anunțul recent al Comisiei Europene de a reduce cu 25% dispozițiile de raportare pentru companii.

Ana Xavier, șefa Departamentului de analiză economică a impozitării și evaluare a impactului din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a invitat publicul să reflecteze asupra sursei poverii administrative în materie de impozitare, și anume fragmentarea sistemelor fiscale din Europa. Această fragmentare generează complexitate și costuri, care pot ajunge, în unele cazuri, până la 54 miliarde de euro pentru conformitatea cu impozitul pe profit din corporații, a spus ea.

Pentru Sean Bray, directorul pentru politici europene al Tax Foundation Europe, proiectarea fiscală și scopul acesteia sunt de o importanță capitală. El și-a exprimat regretul față de echitatea adesea trecută cu vederea și potențialul impact asupra scalabilității legislației fiscale complexe asupra companiilor, îndemnând la o discuție mai amplă despre aceste aspecte în context european.

Transparența și cererea tot mai mare de informații cu privire la strategia fiscală a companiilor au fost tratate de asemenea în cadrul panelului. Pascal Saint-Amans, fost director al Centrului OCDE pentru Politici Fiscale și Administrație, cercetător nerezident la Bruegel, partener la Brunswick, a reflectat asupra evoluției percepției fiscale în ultimii 15 ani, de la un „subiect tehnic obscur rezervat specialiștilor” la un aspect puternic examinat de societate și guverne. Această schimbare a dus la creșterea interesului politic și a exigențelor privind transparența, determinând întreprinderile să își regândească abordarea față de politica fiscală și de gestionare a riscurilor. Acesta a subliniat și importanța reputației și a datoriei față de societate, alături de conformitate, îndemnând companiile să se pregătească pentru viitoarele dispoziții privind transparența și să analizeze, la nivelul consiliului de administrație, modul în care se prezintă și poziția lor cu privire la aspectele fiscale.

Participanții au mai discutat despre impactul digitalizării și inteligenței artificiale asupra activității consilierilor fiscali. În acest sens, Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), a declarat că trebuie să facem distincția între impactul direct asupra activității consilierilor fiscali și asupra interacțiunilor acestora cu autoritățile fiscale într-un mediu digital. Toma a recunoscut potențialul inteligenței artificiale pentru anumite sarcini repetitive de a spori eficiența, precizia și analiza predictivă în activitatea de consiliere fiscală, ceea ce ar putea duce la reducerea costurilor și la mai mult timp disponibil pentru consiliere strategică. Cu toate acestea, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la rolul viitor al consilierilor fiscali într-un mediu condus din ce în ce mai mult de inteligența artificială generativă, subliniind importanța formării continue și a organizațiilor profesionale pentru a se adapta la aceste tendințe tehnologice și pentru a asigura relevanța continuă a profesioniștilor din domeniul fiscal. Acest lucru este cu atât mai important cu cât consilierii fiscali vor fi cei care vor ajuta IMM-urile să se digitalizeze, a concluzionat Toma.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili

Radio CECCAR FM

Joi, 11 aprilie 2024, Corpul Experților Contabili și Contabili Autorizați din România (CECCAR) a organizat, în colaborare cu Facultatea de Administrarea Afacerilor (FABIZ) din cadrul ASE, un eveniment cu tema Accounting, the language of business, la care au participat peste 100 de studenți pasionați de domeniul financiar-contabil.

Evenimentul a explorat universul captivant al #smartaccounting, aducând în atenție diversificarea serviciilor în domeniu, importanța raționamentului profesional și a respectării Codului etic al profesioniștilor contabili. Discuțiile s-au concentrat pe necesitatea adaptării continue la tehnologiile emergente și pe rolul important al competențelor digitale în profilul profesionistului contabil modern.

Studenților le-au fost prezentate serviciile pe care le pot presta profesioniștii contabili membri CECCAR – vorbind aici inclusiv despre serviciile cu componentă de sustenabilitate. Importanța utilizării tehnologiei și inteligenței artificiale în contabilitate și cum aceste tehnologii pot transforma procesele contabile, crescând eficiența și aducând o mai mare valoare adăugată stakeholderilor, au fost subiecte care au captat atenția studenților.

Conf. univ. dr. Adriana Florina Popa, expert contabil, a subliniat rolul profesionistului contabil în era digitală și provocările întâmpinate în adaptarea la noile normative. Totodată, ea le-a expus studenților modul în care profesia contabilă s-a transformat – de la activitățile de prelucrare a datelor financiare, profesioniștii contabili de astăzi furnizează servicii integrate, devenind consilieri de încredere ai antreprenorilor, care ajută în luarea deciziilor strategice la nivelul managementului. Vorbindu-le și prin prisma calității de reprezentant al CECCAR în Panelul internațional de educație contabilă din cadrul IFAC, Adriana Florina Popa abordat transformările în domeniul educației în domeniul financiar-contabil, amintind că CECCAR și-a adaptat programele de formare inițială și de formare continuă la standardele internaționale, pentru a răspunde cât mai eficient nevoii de dezvoltare a competențelor și abilităților profesioniștilor contabili și ale aspiranților la profesie la noile realități.

Oana Nicorescu, expert contabil și antreprenor, le-a vorbit tinerilor despre ce înseamnă antreprenoriatul în domeniul financiar-contabil, despre importanța experienței în calea către antreprenoriat, precum și despre aspecte tehnice cum ar fi indicatorii de performanță, conceptele de bază ale contabilității.

Ionuț-Bogdan Țocu, stagiar CECCAR în anul II le-a povestit studenților despre traseul său profesional: de la student la angajat, de la student la stagiar CECCAR, oferindu-le sfaturi utile despre cum pot trece cu brio de Examenul de acces la stagiu. Totodată, el le-a detaliat studenților informații despre utilitatea programului de stagiu, inclusiv pentru a înțelege mai bine activitatea pe care o desfășoară în cadrul societății de expertiză contabilă în care activează și cum cursurile de pregătire îl ajută să învețe să aplice mai eficient raționamentul profesional.

Acest eveniment a evidențiat nu doar importanța învățării continue, a adaptării la un mediu economic în schimbare, ci și angajamentul CECCAR de a sprijini formarea profesională continuă a profesioniștilor contabili, pregătindu-i să facă față provocărilor. Prin astfel de inițiative, CECCAR contribuie activ la modelarea viitorului profesiei contabile în România și la pregătirea noilor generații de profesioniști contabili fit for future.

Galerie foto

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili


  

Continuare

Trending