Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 27 mai 2024

Radio CECCAR FM

etaf

EUR(O)VISION DEBATE 2024: Principalele concluzii

Marți, 23 mai, principalii candidați pentru președinția Comisiei Europene, Ursula von der Leyen (Germania, Partidul Popular European), Nicolas Schmit (Luxemburg, Partidul Socialiștilor Europeni), Terry Reintke (Germania, Partidul Verde European), Sandro Gozi (Italia, Renew Europe Now) și Walter Baier (Austria, Stânga Europeană) au susținut o dezbatere electorală finală înainte de alegerile UE. Dezbaterea, organizată de Uniunea Europeană de Radio și Televiziune (UERT), a trat subiectele tradiționale, și anume economia și locurile de muncă, apărarea și securitatea, clima și mediul, democrația și leadershipul, migrația și frontierele, inovația și tehnologia. Dezbaterea s-a axat, de asemenea, pe posibile alianțe între PPE, dar și între Renew Europe Now și grupurile de extremă dreaptă. Urmărește dezbaterea.

Simpozionul G20 privind impozitarea internațională echitabilă

Pentru a încuraja experții și reprezentanții din țările membre G20 să se implice în propunerea braziliană privind un impozit global pentru miliardari, G20 Finance Track a organizat un seminar internațional în Brasilia în perioada 21-23 mai. La eveniment au participat experți în fiscalitate, printre care reprezentanți ai organizațiilor internaționale, ai Uniunii Europene, ai Băncii Mondiale, ai Băncii Inter-Americane de Dezvoltare (IDB) și ai statelor membre G20. În cadrul evenimentului, Brazilia, Marea Britanie, Norvegia, Franța, India, Australia și Africa de Sud și-au prezentat modelele de impozitare progresivă. Evenimentul s-a încheiat cu o prezentare făcută de economistul francez Gabriel Zucman cu privire la o propunere de a discuta despre modul în care sistemele fiscale globale pot ușura evitarea impozitelor pentru super-bogați, precum și implicațiile pentru adâncirea inegalităților.

Comisia Europeană emite o serie de decizii privind încălcările fiscale

Joi, 23 mai, Comisia Europeană a publicat Pachetul privind încălcările din luna mai, care include o serie de decizii privind încălcările fiscale. Comisia a inițiat, în special, o procedură de constatare a neîndeplinirii obligațiilor prin trimiterea unei scrisori de punere în întârziere Germaniei [INFR(2024)2043], Ungariei [INFR(2024)2045], Poloniei [INFR(2024)2047] și României [INFR(2024)2048] pentru nerealizarea la timp a schimbului de informații privind veniturile obținute de persoane fizice și de întreprinderi prin utilizarea platformelor online în conformitate cu Directiva (UE) 2021/514 din 22 martie 2021 (DAC7), care a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2023. De asemenea, Comisia a decis să trimită avize motivate Spaniei [INFR(2024)0049], Ciprului [INFR(2024)0020], Letoniei (INFR(2024)0094), Lituaniei (INFR(2024)0080), Poloniei (INFR(2024)0113) și Portugaliei [INFR(2024)0119] pentru că nu au notificat măsurile de transpunere în legislația națională a Directivei privind Pilonul 2. În plus, Comisia a trimis avize motivate către: – Grecia (INFR(2020)4001) pentru nemodificarea normelor privind înmatricularea și impozitarea autovehiculelor și pentru neconformitatea acestora cu legislația UE; – Spania (INFR(2021)4035) pentru nealinierea normelor sale privind impozitarea câștigurilor de capital obținute în Spania de contribuabilii nerezidenți la libera circulație a capitalurilor; și – Suedia [INFR(2023)4007], solicitându-i să își alinieze legislația privind impozitarea preliminară a veniturilor la cerințele legislației UE. În cele din urmă, Comisia Europeană a decis să trimită Spania [INFR(2018)4084] în fața Curții de Justiție a Uniunii Europene pentru că a introdus condiții suplimentare în legislația spaniolă care restricționează normele armonizate ale UE privind divizările societăților comerciale (Directiva Consiliului 2009/133/CE).

Comisia Europeană îndeamnă șase state membre să finalizeze transpunerea directivei publice CbCR

Joi, 23 mai, Comisia Europeană a trimis avize motivate Belgiei [INFR(2023)0109], Italiei [INFR(2023)0150], Ciprului [INFR(2023)0118], Sloveniei [INFR(2023)0175], Austriei [INFR(2023)0106] și Finlandei [INFR(2023)0136] pentru netranspunerea completă a Directivei privind raportarea publică țară cu țară [Directiva (UE) 2021/2101]. Directiva prevede norme privind publicarea informațiilor despre impozitul pe profit de către anumite întreprinderi multinaționale cu un venit de peste €750 de milioane euro, inclusiv de către multinaționale din afara UE care desfășoară activități în UE. Comisia a spus că întârzierile în punerea în aplicare a acestei politici vor afecta obiectivul de a spori responsabilitatea întreprinderilor cu privire la impozitul pe profit pe care îl plătesc în fiecare stat membru, punând astfel în pericol obiectivul de a menține încrederea cetățenilor în echitatea sistemelor naționale de impozitare. Belgia, Italia, Cipru, Slovenia, Austria și Finlanda au la dispoziție două luni pentru a răspunde și a lua măsurile necesare. Altfel, Comisia poate decide trimiterea cazului la Curtea de Justiție a Uniunii Europene. 

Consiliul UE adoptă oficial sancțiunile impuse de UE asupra activelor rusești înghețate pentru a sprijini Ucraina

Consiliul Uniunii Europene a aprobat oficial marți, 21 mai, propunerea legislativă privind mobilizarea profiturilor generate de activele Băncii Centrale a Rusiei care au fost înghețate în UE de la începerea agresiunii militare a Rusiei împotriva Ucrainei. Concret, statele membre în care sunt stabiliți depozitari centrali de titluri de valoare care dețin active de peste 1 milion de euro vor trebui să plătească Comisiei Europene aceste profituri, care au fost colectate de la jumătatea lunii februarie 2024 și care sunt, în total, estimate la aproximativ 3 miliarde de euro pe an. 90% din sume vor fi alocate organizației European Peace Facility și 10% organizației Ukraine Facility. Acesta va fi revizuit constant, prima revizuire urmând să aibă loc înaintea lunii ianuarie 2025. Se preconizează că va fi făcută o plată inițială de aproximativ 1 miliard de euro la începutul verii.

Comisia Europeană a adoptat o rezoluție PE privind continuarea reformei normelor de impozitare a întreprinderilor

Comisia Europeană și-a publicat recent măsurile luate ca urmare a rezoluției fără caracter legislativ a Parlamentului European privind continuarea reformei privind normele de impozitare a întreprinderilor, elaborată de eurodeputatul Isabel Benjumea Benjumea (PPE, Spania) și adoptată în decembrie 2023. În ceea ce privește cererile de reducere a sarcinii de conformare pentru întreprinderile din UE, în special pentru IMM-uri (punctele 10-18), Comisia a reamintit că a propus un pachet de propuneri de simplificare fiscală în septembrie 2023. Aceasta include un sistem de impozitare a sediului social (HOT), ceea ce ar permite IMM-urilor care traversează frontierele în UE și înființează o prezență supusă impozitării prin intermediul unui sediu permanent într-un alt stat membru, să continue să aplice normele fiscale ale statului membru de origine, adică unde își are rezidența fiscală sediul social. Comisia susține, de asemenea, studii suplimentare, evaluări și studii de impact pentru a îmbunătăți mediul fiscal al întreprinderilor din UE. În ceea ce privește necesitatea efectuării de către Comisie a unui studiu la nivelul UE privind nivelul costurilor de conformare fiscală, Comisia a declarat că a demarat o activitate exploratorie în acest domeniu pentru a evalua necesitatea unui astfel de studiu și momentul potrivit, luând în considerare activitatea altor organizații, cum ar fi OCDE și Banca Mondială. Prin prezentarea oricărei noi propuneri, Comisia se angajează să respecte buna funcționare, integritatea și condițiile de concurență echitabile ale pieței unice și să nu creeze o povară disproporționată pentru întreprinderi.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

PULSAR 2024: Promovarea educației în raportarea sustenabilității

Radio CECCAR FM


În perioada 5-7 iunie 2024, Ulcinj, Muntenegru, a fost gazda celei de-a noua ediții a evenimentului organizat de Banca Mondială – Centre for Financial Reporting Reform, în cadrul programului PULSAR. Evenimentul, intitulat 9th Joint Education and Financial Reporting Communities of Practice Workshop, a reunit experți în educație și raportare financiară pentru a discuta și a explora cele mai recente tendințe și inovații în domeniu.

CECCAR, cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, a fost reprezentat la eveniment prin conf. univ. dr. Adriana Florina Popa, speaker în cadrul panelului Sustainability Reporting and Accountancy Education: Proposed revisions to the International Education Standards (IESs). Alături de Michelle Cardwell, reprezentant IFAC, Adriana Popa a prezentat perspectiva Panelului Internațional de Educație Contabilă (IPAE – UFAC), subliniind importanța adaptării standardelor educaționale pentru a răspunde cerințelor moderne de sustenabilitate.

Lansat în 2017, Programul PULSAR este o inițiativă regională și la nivel de țară destinată celor 13 țări beneficiare din Europa și Asia Centrală. Obiectivul său este de a sprijini îmbunătățirea contabilității sectorului public și a cadrelor de raportare financiară, aliniate la standardele internaționale, precum și a încuraja bunele practici pentru a crește responsabilitatea, transparența și performanța guvernamentală. Programul este susținut de Austria, Elveția și Banca Mondială, care oferă sprijin instituțional și mobilizează resursele necesare pentru implementarea activităților.

Într-un context global în care cererea pentru informații despre sustenabilitate este în creștere, competențele în raportarea și asigurarea sustenabilității devin esențiale pentru profesioniștii contabili. Aceste competențe includ o înțelegere profundă a principiilor de sustenabilitate, capacitatea de a colecta și analiza date relevante și abilitatea de a comunica eficient rezultatele către părțile interesate.

Participarea CECCAR la reuniunea PULSAR 2024 a subliniat angajamentul continuu al organismului profesional de a rămâne la curent cu cele mai recente dezvoltări în educația contabilă și raportarea sustenabilității, asigurându-ne că suntem pregătiți să răspundem cerințelor unui mediu de afaceri în continuă schimbare.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 10 iunie 2024

Radio CECCAR FM

etaf

Rezultatele provizorii ale alegerilor europene din 2024

Alegerea membrilor în Parlamentul European pentru anul 2024-2029 a avut loc de miercuri, 6 iunie, până duminică, 9 iunie, în toate statele membre ale UE. Pe baza ultimelor rezultate naționale provizorii sau finale disponibile, publicate de Parlamentul European luni, 10 iunie, la ora 10.38, componența provizorie a noului Parlament European este următoarea: Partidul Popular European (PPE): 184; Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților (S&D): 139; Renew Europe: 79; Grupul Conservatorilor și Reformiștilor Europeni (ECR): 73; Identitate și Democrație (ID): 58; Grupul Verzilor/Alianța Liberă Europeană: 52; Grupul Stângii: 36; membri neafiliați: 45; membri nou-aleși care nu sunt aliați cu niciunul dintre grupurile politice înființate în Parlamentului care își încheie mandatul: 54. PPE a ieșit mai puternic decât înainte și va reprezenta acum 25,56% dintre locuri, în timp ce grupul S&D și-a consolidat poziția drept a doua familie politică europeană ca mărime. După cum s-a preconizat în sondaje, Renew Europe a pierdut un număr semnificativ de locuri (-23), dar ar putea să-și păstreze locul al treilea, în timp ce ECR este pe cale să devină a patra forță politică și ID a cincea. Pe locul șase, Grupul Verzilor/Alianța Liberă Europeană a pierdut, de asemenea, un număr semnificativ de locuri (-19), în timp ce Grupul Stângii a pierdut doar un singur loc. Cifrele preliminare sugerează o prezență la vot estimată la nivel UE de 51%. Proiecția componenței Parlamentului se bazează pe structura Parlamentului care își încheie mandatul și a grupurilor sale politice, fără a aduce atingere componenței finale a următorului Parlament în cadrul sesiunii sale constitutive, care va avea loc între 16 și 19 iulie și în care deputații își vor alege președintele și vicepreședinții. Eurodeputații nou-aleși vor trebui acum să fie supuși unei verificări a eligibilității lor, și anume, că nu dețin o altă funcție incompatibilă cu calitatea de membru al Parlamentului European. Va începe și constituirea grupurilor politice. Rezultatele vor continua să fie actualizate și publicate aici, unde veți găsi, de asemenea, detalierea în funcție de țară.

Comisia Europeană pregătește o evaluare a Directivei ATAD

Luni, 3 iunie, Comisia Europeană a informat părțile interesate că pregătește o evaluare a Directivei privind combaterea evaziunii fiscale (ATAD) din 2016, care stabilește norme standard minime pentru abordarea celor mai comune forme de planificare fiscală agresivă și practici de evitare a obligațiilor fiscale care afectează în mod direct funcționarea pieței interne. Evaluarea este prevăzută chiar de directivă, iar rezultatele sunt așteptate pentru al treilea trimestru al anului 2025. În contextul activității Comisiei privind raționalizarea dispozițiilor de raportare ale UE, ETAF a susținut că, odată cu introducerea pilonului doi, ar trebui să se renunțe la majoritatea informațiilor solicitate de ATAD 2016 pentru companiile multinaționale care ating pragurile pilonului doi pentru a evita duplicarea. În special, relația dintre pilonul doi și norma CFC ATAD ar trebui clarificată în opinia noastră, deoarece ambele urmăresc același obiectiv, și anume prevenirea transferului profitului în țările cu un nivel redus de impozitare, și se suprapun în aria lor de aplicare. De asemenea, ar trebui să se analizeze mai atent dovezile care trebuie furnizate în conformitate cu normele privind neconcordanțele antihibride stabilite în ATAD1 și ATAD2.

Comisia Europeană anunță o nouă platformă pentru buna guvernanță fiscală

Comisia Europeană a anunțat vineri, 7 iunie, că a hotărât să continue activitatea Platformei sale pentru buna guvernanță fiscală sub forma unui nou grup de experți. De la înființarea sa în 2013, Platforma pentru buna guvernanță fiscală reunește părțile interesate din sectorul neguvernamental și guvernamental și creează un cadru general pentru consultare și schimb de opinii. Acesta permite un dialog în domeniul bunei guvernanțe fiscale și în alte domenii conexe, de exemplu în domeniul impozitării transfrontaliere, al planificării fiscale agresive, al dublei impuneri și al dublei neimpozitări. Actualul mandat se încheie la 17 iunie 2024. Comisia susține că noua Platformă va continua să lucreze cu sarcini revizuite pentru a reflecta asupra evoluțiilor în materie de transparență fiscală și asupra agendei privind impozitarea echitabilă. Grupul va fi format din reprezentanți ai autorităților fiscale ale statelor membre, ai asociațiilor de întreprinderi, ai organizațiilor societății civile și ai mediului academic. Solicitarea de candidaturi pentru organizațiile neguvernamentale interesate va fi publicată în curând aici.

Comisia Europeană încearcă să relanseze negocierile UNSHELL cu o nouă abordare

Comisia Europeană se pare că va discuta cu statele membre o nouă abordare a propunerii sale de directivă privind utilizarea abuzivă a entităților fictive (UNSHELL) în cadrul unei reuniuni a Grupului de lucru la nivel înalt privind chestiunile fiscale, care va avea loc marți, 11 iunie. Se pare că noua abordare nu mai include un test de substanță economică și ar limita obligațiile de raportare la entitățile care prezintă un risc ridicat de a fi utilizate în scheme fiscale abuzive. Propunerea ar include în continuare indicatori de risc în funcție de care entitățile ar trebui să se autoevalueze. Dacă sunt îndepliniți patru dintre acești indicatori sau dacă este îndeplinit indicatorul legat de persoana care deține funcția de conducere, care include faptul de a nu fi rezident fiscal în statul membru al entității, precum și alte două criterii, entitatea va fi considerată ca având risc ridicat. O entitate cu risc ridicat ar trebui să raporteze autorităților indicatorii pe care i-a întâlnit și informații despre acționarii și beneficiarii reali. De asemenea, noua abordare nu mai include consecințe fiscale comune. În schimb, aceasta ar crea obligația statelor membre de a utiliza informațiile schimbate și de a lua măsuri administrative, cum ar fi auditurile fiscale, pentru a identifica posibilele scheme de abuz și pentru a aplica normele naționale antiabuz în consecință.

Experții fiscali discută calea de urmat pentru resursele proprii ale UE

Miercuri, 5 iunie, în cadrul unui eveniment Bruegel, un grup de experți fiscali la nivel înalt, format din Gerassimos Thomas, directorul general al DG TAXUD al Comisiei Europene, Fabrizia Lapecorella, secretar general adjunct al OCDE, Pascal Saint-Amans, cercetător nerezident la Bruegel, și Edwin Visser, partener la PwC, a discutat despre modul în care UE poate îmbunătăți eficiența fiscală și poate stabili noi resurse pe fondul presiunilor pentru competitivitate, echitate fiscală și tranziție verde. Vorbitorii și-au exprimat opinia cu privire la pachetul ajustat de noi resurse proprii ale UE, prezentat de Comisie în 2021 și 2023. În 2021, Comisia a propus trei surse de venituri: – una bazată pe veniturile din sistemul de comercializare a certificatelor de emisii (ETS), una bazată pe resursele generate de mecanismul european de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon (CBAM) și una bazată pe acordul OCDE/G20 privind pilonul 1. În 2023, Comisia a propus unele ajustări ale propunerilor privind resursele proprii bazate pe ETS și CBAM, precum și o nouă resursă proprie statistică și temporară bazată pe profiturile întreprinderilor, până când se va ajunge la un acord cu privire la propunerea BEFIT. În această privință, Saint-Amans regretă faptul că Comisia nu a considerat pilonul doi ca fiind un posibil candidat. Thomas a răspuns că Pilonul doi a fost considerat o ajustare unică, în timp ce Comisia căuta resurse proprii mai stabile. Comisia, a adăugat el, are „alte idei” pentru noi resurse proprii care ar putea fi lansate în contextul următoarei runde a procesului cadrului general financiar multianual al UE (CFM). Vorbitorii au analizat lista posibilelor surse candidate pentru resurse proprii ale UE, de la impozitarea averii, aviație și impozitarea transportului maritim până la taxele de ieșire. Mai mulți vorbitori au remarcat, de asemenea, că implementarea Pilonului doi reprezintă o oportunitate de a simplifica sistemul fiscal, de a evalua posibilele duplicări sau suprapuneri cu normele fiscale existente în UE și de a prezenta mai multe reglementări fiscale favorabile contribuabililor. Evenimentul poate fi vizionat aici.

Noul raport al Observatorului fiscal al UE privind transparența fiscală a întreprinderilor

Joi, 6 iunie, Observatorul fiscal al UE a publicat un nou raport, elaborat de Giulia Aliprandi și Kane Borders, privind promovarea transparenței fiscale a întreprinderilor prin raportare pentru fiecare țară în parte (CbCR). Cei doi cercetători au colectat rapoartele CbCR disponibile public și le-au compilat într-o singură bază de date, ceea ce arată că marile multinaționale, în special din Europa de Vest, sunt deschizătoare de drumuri ca editori primari ai unor astfel de rapoarte. Cu toate acestea, marile companii multinaționale care publică CbCR reprezintă mai puțin de 2% dintre companiile mari, rămânând astfel goluri mari, deoarece multinaționalele americane și firmele din economii majore precum China și Rusia au doar câteva prezentări de informații CbCR disponibile, au descoperit cercetătorii. Raportul subliniază că un pas important în promovarea transparenței fiscale a întreprinderilor este intrarea în vigoare la începutul anului 2024 a Directivei CbCR UE cu caracter de normă, care va face obligatorie publicarea CbCR-ului nu numai pentru multinaționalele europene, ci și pentru cele străine. Raportul estimează în special că aproape o treime dintre întreprinderile multinaționale mari din SUA vor fi obligate să publice mai multe informații financiare dezagregate decât au fost puse vreodată la dispoziția publicului până acum. Cu toate acestea, directiva are limitări serioase, potrivit celor doi cercetători, care sugerează o serie de îmbunătățiri. Aceștia pledează, în special, în favoarea unei prezentări complete de informații, pentru fiecare țară în parte, a unei extinderi a informațiilor care trebuie prezentate pentru a include cel puțin variabilele dispuse de standardul OCDE, a extinderii ariei de aplicare personale pentru a include toate întreprinderile multinaționale cu sediul în afara UE care au o reprezentanță în UE, indiferent de mărimea acestora, a creării unei baze de date centrale în toate statele membre și a eliminării „clauzei privind măsurile de protecție”, care în prezent acordă firmelor o anumită libertate de apreciere pentru a stabili dacă anumite informații sunt considerate dăunătoare, permițând astfel omiterea temporară a unor astfel de informații din rapoartele CbC.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Brăila: Întâlnire de lucru a profesioniștilor contabili cu specialiști ai AJFP – luni, 10 iunie, ora 15.00

Radio CECCAR FM

Luni, 10 iunie, sediul Filialei CECCAR Brăila va găzdui o întâlnire profesională a experților contabili și contabililor autorizați cu specialiști ai Administrației Județene a Finanțelor Publice (AJFP). Reuniunea va avea loc începând cu ora 15.00.

Dezbaterile cu reprezentanții AJFP vor aborda noutățile legislative din domeniul fiscal aplicabile în activitatea agenților economici, precum și aspecte punctuale puse în discuție de participanți. „Întâlnirea are ca obiectiv dezbaterea unor aspecte cu care se confrunta în practică membrii CECCAR, a unor subiecte de interes din domeniul fiscal”, au transmis reprezentanții filialei.

Pentru mai multe informații, vă puteți adresa Filialei CECCAR Brăila.

Continuare

Trending