PROFESIA CONTABILĂ
COVID-19: Îndrumări contabile importante de la IPSASB
Personalul de pe lângă Consiliul pentru Standarde Internaţionale de Contabilitate pentru Sectorul Public (IPSASB) a elaborat o publicație de tip întrebări și răspunsuri (Q&A) cu scopul de a oferi perspective asupra problemelor de raportare financiară asociate răspunsului guvernelor la pandemia de COVID-19 și asupra Standardelor Internaționale de Contabilitate pentru Sectorul Public relevante (IPSAS™) și altor îndrumări deja disponibile.
Personalul de pe lângă Consiliul pentru Standarde Internaţionale de Contabilitate pentru Sectorul Public (IPSASB) a elaborat o publicație de tip întrebări și răspunsuri (Q&A) cu scopul de a oferi perspective asupra problemelor de raportare financiară asociate răspunsului guvernelor la pandemia de COVID-19 și asupra Standardelor Internaționale de Contabilitate pentru Sectorul Public relevante (IPSAS™) și altor îndrumări deja disponibile.
Această publicație a IPSASB nu are caracter obligatoriu, nu modifică și nu substituie dispozițiile deja existente și nu oferă îndrumări suplimentare cu privire la implementare. Această publicație nu are caracter exhaustiv și nu înlocuiește IPSAS-urile.
Documentul poate fi consultat aici.
„Pandemia de COVID-19 a generat provocări fără precedent pentru noi toți, afectând nu doar viața noastră cotidiană, ci și economia mondială. După ce vom trece de această situație, una dintre consecințele acestei perioade extraordinare va fi, fără îndoială, impactul financiar pe termen lung al intervențiilor guvernamentale din întreaga lume. Natura și amploarea inegalabilă a măsurilor fiscale adoptate ca răspuns la COVID-19 subliniază necesitatea unui management financiar public puternic pentru a maximiza eficacitatea imediată a acestor măsuri. Răspunderea publică pentru resursele utilizate în combaterea pandemiei, prin raportarea financiară de înaltă calitate, va fi, de asemenea, esențială pentru ca impactul global al acestora asupra finanțelor sectorului public să fie pe deplin transparent”, a specificat recent Ian Carruthers, președintele IPSASB.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Ialomița: Seminar cu tema Amnistia fiscală și alte modificări legislative, în colaborare cu AJFP
CECCAR Filiala Ialomița a organizat un seminar hibrid pe tema Amnistia fiscală și alte modificări legislative. Alături de experți contabili și contabili autorizați, evenimentul profesional a beneficiat de participarea reprezentanților Administrației Județene a Finanțelor Publice (AJFP), Raluca Bratcovschi și Mihai Badea, șef serviciu.
În cadrul seminarului au fost discutate aspecte importante legate de aplicabilitatea amnistiei fiscale, inclusiv condițiile în care persoanele fizice, persoanele fizice autorizate și persoanele juridice pot beneficia de aceste prevederi. De asemenea, s-a analizat modul în care amnistia se poate aplica în cazul eșalonărilor aflate în derulare, detaliindu-se criteriile necesare pentru accesarea acestor facilități fiscale de către contribuabili aflați în această situație.
Președintele Consiliului Filialei CECCAR Ialomița, Camelia Malama, a subliniat importanța unei abordări unitate a legislației la nivel local și național de către toate părțile interesate. Seminarul a oferit un cadru interactiv, în care participanții au avut ocazia să adreseze întrebări specialiștilor AJFP și să dezbată implicațiile acestor modificări legislative pentru entitățile cu datorii restante.
Astfel, s-a subliniat că această inițiativă legislativă ar putea reprezenta un punct de plecare pentru corectarea erorilor fiscale, oferind entităților economice oportunitatea de a-și regulariza debitele restante cu costuri minime.
PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 28 octombrie 2024
Principalele aspecte ce reies din răspunsurile scrise ale comisarilor desemnați
Răspunsurile scrise ale comisarilor europeni desemnați la întrebările adresate de Parlamentul European au fost publicate miercuri, 23 octombrie. Aceste răspunsuri prezintă angajamentele fiecărui comisar desemnat, sub rezerva confirmării lor de către Parlamentul European. În răspunsurile sale scrise, Stéphane Séjourné (Franța), vicepreședinte executiv desemnat pentru prosperitate și strategie industrială, se angajează să elaboreze o strategie privind piața unică axată pe eliminarea barierelor administrative și de reglementare și pe simplificarea cadrului legislativ. De asemenea, intenționează să introducă un pașaport dedicat IMM-urilor pentru a reduce sarcinile administrative și pentru a crea un set armonizat și simplificat de norme în întreaga UE (așa-numitul „al 28-lea regim”) pentru a stimula creșterea în rândul IMM-urilor inovatoare. În răspunsurile sale, Valdis Dombrovskis (Letonia), comisarul desemnat pentru economie și productivitate, punere în aplicare și simplificare, se angajează să coordoneze eforturile tuturor comisarilor privind reducerea, punerea în aplicare și simplificarea sarcinilor. Accentul său inițial va fi pus pe urmărirea principalelor priorități identificate în rapoartele recente realizate de Draghi și Letta, precum și pe consultarea publică a Comisiei Europene privind reducerea birocrației. În acest scop, Comisia va introduce două instrumente noi: „Dialoguri privind punerea în aplicare” cu părțile interesate, pe care fiecare comisar le va organiza cel puțin de două ori pe an, și „verificări ale realității” pentru a evalua modul în care normele sunt aplicate pe teren de către întreprinderi și administrații. Wopke Hoekstra (Țările de Jos), comisarul desemnat pentru climă și impozitare, afirmă în răspunsurile sale scrise că își va începe mandatul prin testarea acquisului fiscal actual al UE pentru a identifica și trata inconsecvențele, cum ar fi suprapunerile, contradicțiile sau reglementările depășite. El sprijină propunerile actuale și va lucra îndeosebi pentru relansarea discuțiilor în cadrul Consiliului privind indemnizația pentru reducerea tendinței de favorizare a îndatorării (DEBRA). Hoekstra și-a exprimat, de asemenea, disponibilitatea de a examina și alte aspecte fiscale legate de criptoactive și impozitarea sectorului financiar, dacă este necesar. El se angajează să colaboreze cu statele membre pentru a promova o abordare mai echilibrată și mai coerentă a impozitării în materie de mediu. Următoarea etapă a procesului de confirmare vor fi audierile parlamentare, programate să aibă loc în perioada 4-12 noiembrie, înainte de votul final asupra întregului colegiu al comisarilor în plen, la 27 noiembrie.
ViDA ar putea intra pe masa miniștrilor de finanțe ai UE la 5 noiembrie pentru o decizie
Președinția maghiară a Consiliului UE ar fi asigurat acordul Estoniei cu privire la un proiect de compromis pentru partea finală a pachetului privind TVA în era digitală (ViDA), care a fost blocat luni de zile din cauza regulii privind furnizorii desemnați, în cadrul reuniunii grupului de lucru la nivel înalt privind chestiunile fiscale, care a avut loc joi, 24 octombrie. Norma privind furnizorii desemnați, care ar face platformele online responsabile de colectarea TVA în numele utilizatorilor lor, s-a confruntat cu rezistență din partea Estoniei, în special din cauza îngrijorărilor că ar putea afecta negativ micii comercianți care se încadrează sub pragul de înregistrare în scopuri de TVA. Într-un efort de a depăși impasul, Ungaria a prezentat o nouă propunere de compromis care îmbunătățește și mai mult exprimarea opțiunii de a nu participa (opt-out) a IMM-urilor, permițând statelor membre să excludă IMM-urile din regimul furnizorilor desemnați, fără a fi nevoie să justifice decizia în fața comitetului TVA. Compromisul ar introduce, de asemenea, o perioadă de tranziție în care regula ar fi voluntară de la 1 iulie 2028 și obligatorie de la 1 ianuarie 2030. Președinția maghiară va solicita acum ambasadorilor UE sprijinul politic la 30 octombrie și, ca urmare, va înainta proiectul de compromis miniștrilor de finanțe ai UE în cadrul reuniunii lor din 5 noiembrie. Acest lucru deschide calea către adoptarea mult-așteptată a pachetului complet, care include, de asemenea, dispoziții privind facturarea electronică și înregistrarea unică în scopuri de TVA, deja convenite provizoriu în luna mai. Parlamentul European, care a emis o opinie cu privire la ViDA în noiembrie 2023, va fi invitat să emită o nouă opinie din cauza diferențelor substanțiale dintre propunerea inițială a Comisiei și textul convenit de statele membre.
Secretarul general al OCDE transmite raportul său fiscal miniștrilor de finanțe ai G20
Secretarul general al OCDE, Mathias Cormann, a prezentat joi, 24 octombrie, raportul său fiscal tradițional miniștrilor de finanțe din G20, în cadrul reuniunii lor de la Washington. Raportul evidențiază evoluțiile recente ale reformei fiscale internaționale începând cu iulie 2024, inclusiv actualizările privind soluția pe doi piloni pentru tratarea provocărilor fiscale generate de digitalizarea economiei. Acesta acoperă, de asemenea, progresele înregistrate în ceea ce privește punerea în aplicare a standardelor minime BEPS și transparența fiscală, precum și actualizările privind politica fiscală, impozitarea, inegalitatea și administrarea fiscală. Textul Convenției multilaterale privind valoarea A din pilonul unu este stabil și aproape că a obținut consens deplin între membrii cadrului general incluziv. Activitatea rămasă se concentrează pe rafinarea consensului privind valoarea B, potrivit raportului. În acest stadiu, aspectele tratate sunt în primul rând politice, și nu tehnice, iar negocierile sunt în curs de desfășurare. În comunicatul lor, cei G20 de miniștri au încurajat membrii cadrului general incluziv al OCDE să finalizeze negocierile privind un pachet final pentru pilonul 1 prin rezolvarea aspectelor rămase referitoare la un cadru genera pentru valoarea B, permițând finalizarea Convenției multilaterale și deschiderea spre semnare cât mai curând posibil. Miniștrii G20 și-au exprimat, de asemenea, interesul de a discuta potențialele domenii de cooperare pentru a asigura impozitarea eficace a persoanelor cu o avere foarte mare, fără a se angaja în acțiuni specifice. În cele din urmă, ei au încurajat „discuțiile constructive” la Națiunile Unite pentru a elabora o convenție-cadru, dar au avertizat că trebuie să vizeze un consens amplu, să se coordoneze cu organismele internaționale existente care lucrează în domeniul fiscal și să încerce să evite duplicarea inutilă a eforturilor.
Eurodeputații dezbat raportul Letta privind viitorul pieței unice
Luni, 21 octombrie, Parlamentul European s-a reunit în sesiune plenară pentru a asculta o prezentare a lui Enrico Letta cu privire la raportul său intitulat Mult mai mult decât o simplă piață. Enrico Letta subliniază necesitatea urgentă de a aprofunda integrarea pieței financiare pentru a crea o nouă paradigmă pentru dezvoltare economică și inovare. Punctul central al viziunii lui Enrico Letta privind consolidarea pieței unice a fost necesitatea unei mai bune integrări a sectoarelor telecomunicațiilor și energiei, precum și crearea unei uniuni veritabile a piețelor de capital. Enrico Letta a subliniat, de asemenea, problema deficitului de investiții în Europa, menționând că 300 miliarde de euro din banii deponenților europeni sunt investiți în SUA în fiecare an – fonduri care ar putea stimula în schimb inovarea în vederea atingerii obiectivelor din cadrul Acordului verde. Îndeosebi, propunerile inedite ale raportului au inclus crearea unui așa-numit al 28-lea regim și instituirea unei a cincea libertăți bazate pe libera circulație a cercetării, inovării și educației pe piața unică. În urma prezentării sale, eurodeputații s-au angajat într-o dezbatere, în care mulți deputați au lăudat diagnosticul lui Enrico Letta cu privire la problemele pieței unice. Un punct de vedere comun în rândul eurodeputaților a fost importanța reducerii birocrației, a prevenirii transferului de active în altă țară, a plasării vieții de zi cu zi a cetățenilor UE în centrul tuturor transformărilor, a punerii în aplicare corespunzătoare a măsurilor existente și a promovării circulației ideilor și cunoștințelor în Europa. Eurodeputații au subliniat, de asemenea, necesitatea de a acționa rapid potrivit recomandărilor dlui Letta, recunoscând în același timp că ar putea fi o provocare fără un comisar unic responsabil pentru piața internă în noua Comisie Europeană. În plus, s-a subliniat în mod repetat că, deși Enrico Letta sugerează introducerea unei a cincea libertăți de circulație în Europa, unele țări își închid din nou frontierele.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Giurgiu: Funcționalitățile PULS, un nou instrument digital pentru angajatori, prezentate membrilor filialei de specialiști ai AJOFM
Joi, 17 octombrie, la sediul Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Giurgiu, a avut loc seminarul cu tema Prezentarea platformei ANOFM PULS. Evenimentul, organizat de Filiala CECCAR Giurgiu în parteneriat cu AJOFM Giurgiu, a reunit profesioniști contabili și angajatori din regiune, având ca scop facilitarea accesului la noile funcționalități oferite de PULS – Platforma unică de livrare a serviciilor, instrument digital lansat de ANOFM.
În cadrul evenimentului a fost prezentată platforma, care integrează servicii dedicate angajatorilor printr-un mediu digitalizat. Platforma PULS permite, între altele, depunerea electronică a documentelor pentru a accesa subvenții și alte stimulente financiare pentru stimularea ocupării forței de muncă. De asemenea, prin acest instrument digital se pot declara locurilor de muncă vacante de către angajatori și se pot utiliza serviciile de mediere pentru a facilita selecția sau identificarea candidaților. În plus, prin platforma PULS se realizează profilarea șomerilor/persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă și informarea acestora despre evoluțiile pieței muncii, oferind astfel suport în procesul de consiliere profesională.
Pentru a asigura o înțelegere completă a funcționalităților platformei, participanții au avut ocazia să asiste la un exercițiu practic, în cadrul căruia s-a simulat procesul de înregistrare și gestionare a unei firme prin intermediul PULS. Au fost astfel evidențiați pașii necesari pentru utilizarea eficientă a platformei. La finalul seminarului, profesioniștii contabili și-au exprimat satisfacția față de utilitatea platformei și și-au manifestat interesul pentru organizarea unor întâlniri similare în viitor.
-
PROFESIA CONTABILĂacum 2 zile
CECCAR Satu Mare: Întâlnire a membrilor filialei cu reprezentanți ai Casei de Pensii și ITM – Accidentele de muncă: de la declarare până la decontare
-
ECONOMIEacum 2 zile
MF intenționează să modifice Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal
-
ÎNREGISTRĂRIacum 2 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 24.10.2024
-
ECONOMIEacum 2 zile
MF urmează să modifice Procedura de implementare a măsurilor de amnistie fiscală
-
ECONOMIEacum 2 zile
Modificări la reglementările privind competențele speciale ale organului fiscal central
-
ÎNREGISTRĂRIacum o zi
Economia la bani mărunți – Ediția din 29.10.2024
-
ECONOMIEacum 6 zile
Creșterea plafonului datoriei publice la nivelul de 53% din PIB pentru sfârșitul lui 2024, aprobată de Guvern
-
ECONOMIEacum 6 zile
Modificări la Procedura aferentă implementării schemei de ajutor de stat „Creditul fermierului”