Rețele sociale

ECONOMIE

PNRR va trebui să fie un instrument de finanțare flexibil, ușor de implementat

Radio CECCAR FM

Dezbaterile publice asupra  actualizării Planului Național de Redresare și Reziliență au continuat la sediul Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) și au vizat, în cea de-a treia zi, tematica resurselor pentru modernizare în regiuni și județe, cu participarea Uniunii Naționale a Consiliilor Județene din România, Asociației Orașelor din România, respectiv implicarea societății civile și experiența acestora în conturarea unui plan de o asemenea anvergură.

În acest context, potrivit unui comunicat al MIPE, ministrul de resort, Cristian Ghinea, a subliniat faptul că reformele finanțate în cadrul PNRR trebuie să fie corelate cu recomandările de țară, punctând, în cadrul primei dezbateri, faptul că PNRR este un instrument unic, inovator și un suport bugetar pentru reformele atât de necesare țării noastre. A arătat că trebuie identificate acele intervenții care au un impact pozitiv asupra bugetului de stat, indiferent dacă vizează reforme sau instrumente financiare care să susțină dezvoltarea economiei. „Vă rog să vă gândiți la cum putem crea instrumente financiare pentru autoritățile locale și județene, astfel încât, dacă investim 1 euro, să nu rămânem doar cu 1 euro cheltuit, ci să atragem alți 2-4 euro prin schemele de garanții și subvenții”, a explicat ministrul. El a amintit, totodată, faptul că jumătate din alocarea PNRR constă în împrumuturi ce vor fi rambursate de la bugetul de stat. A evidențiat că este necesară o legătură clară între reforme și investiții, exemplificând cu nevoia de îmbunătățire a calității aerului sau cea de împădurire a zonelor în curs de deșertificare.

Concret, a explicat că problema împăduririi poate fi considerată o problemă structurală ce și-ar găsi rezolvarea printr-o reformă care include mai multe aspecte complexe: clarificarea cadrului legislativ, apoi aspecte juridice și de proprietate și, nu în ultimul rând, este vorba despre nevoie de fonduri. Așadar, este un exemplu clar de reformă, care constă în clarificare legislativă și, pe de altă parte, alocare de bani pentru ținte concrete. Acesta e tipul de legătură dorit, între reforme și investiții.

A discutat în continuare cu reprezentanții Consiliilor Județene despre provocările din domeniul sănătății și posibilitățile de finanțare a spitalelor regionale prin Programul Operațional Sănătate 2021-2027, respectiv prin reformele ce pot fi incluse în PNRR.

În cadrul dezbaterii au mai fost abordate aspecte legate de dezvoltarea infrastructurii rutiere, întărirea capacității administrative, despre soluții pentru digitalizarea administrației locale.

În întâlnirea dedicată Asociației Orașelor din România, secretarul de stat, Marius Vasiliu, a reiterat propunerea făcută în cadrul dezbaterilor din ziua precedentă cu AMR, respectiv crearea instrumentului de finanțare pentru primării, un fond de reziliență pentru localități, din care ar putea fi finanțate școli, spitale, precum și alte obiective, în baza unui mecanism de prioritizare a investițiilor. Totodată, a fost subliniat faptul că PNRR va trebui să fie un instrument de finanțare flexibil, ușor de implementat și orientat spre realizarea reformelor.

În cadrul reuniunii referitoare la utilizarea experienței ONG-urilor în elaborarea PNRR, au fost discutate soluții pentru realizarea reformei administrative, de transparentizare a modului în care sunt cheltuite fondurile publice, realizarea unui proiect pilot de analiză a actului de reglementare, îmbunătățirea SEAP, precum și măsuri de susținere a mediului înconjurător.  

Totodată, a fost prezentată Fișa pentru Reforme și Investiții, document care va facilita transmiterea de propuneri pentru actualizarea PNRR. Fișa a fost transmisă ministerelor de linie, iar astăzi urmează să fie publicată pe site-ul MIPE.

ECONOMIE

Noi modificări în Codul de procedură civilă: numirea experților judiciari, digitalizată

Radio CECCAR FM

Parlamentul României a adoptat Legea nr. 139/2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, care modifică articolul 331 alin. (1) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, digitalizând procesul de numire a experților pentru efectuarea de expertize judiciare.

Potrivit noii legi, dacă părțile implicate într-un proces nu reușesc să ajungă la un acord privind numirea experților, aceștia vor fi desemnați de instanță printr-un sistem informatizat aleatoriu. Acest sistem va selecta experții dintre persoanele înscrise în evidența biroului local de expertiză și autorizate legal să efectueze expertize judiciare. Modificările intră în vigoare la un an de la data publicării legii în Monitorul Oficial.

Normele metodologice care vor reglementa funcționarea acestui sistem, având în vedere încărcătura experților în ceea ce privește numărul de expertize judiciare alocate, se aprobă în termen de 90 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial.

Opinia CECCAR

Această schimbare legislativă reprezintă un pas semnificativ către digitalizarea și eficientizarea sistemului judiciar din România. Prin utilizarea unui sistem informatizat pentru numirea experților judiciari se asigură o distribuție echitabilă a cazurilor între experți.

Mai mult, această măsură poate contribui la creșterea transparenței și a încrederii publicului în procesul judiciar, oferind un cadru mai clar și mai predictibil pentru părțile implicate în procese civile.

Continuare

ECONOMIE

Modificări la formularul 300 – „Decont de taxă pe valoarea adăugată”

Radio CECCAR FM

În Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, a fost publicat OPANAF nr. 888/2024, act normativ prin care se modifică OPANAF nr. 1.253/2021 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată”. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, prin art.III, pct.46 din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial nr. 977 din 27 octombrie 2023, începând cu data de 1 ianuarie 2024, a fost eliminată scutirea de TVA pentru operațiunile prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, efectuate către unități spitalicești din rețeaua de stat, rămânând în vigoare doar scutirea de TVA prin restituire către entitățile nonprofit.

În acest context, prin noul act normativ au fost eliminate din formularul (300) următoarele rânduri:

 rândul 14.1 ”Livrări de bunuri și prestări de servicii scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Codul fiscal”;

▪ rândul 14.2 ”Livrări de bunuri scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. c) și d) din Codul fiscal”.

Continuare

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

Trending