PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 11 iulie 2022
Consultarea publică a Comisiei Europene privind facilitatorii planificării fiscale agresive
Miercuri, 6 iulie, Comisia Europeană a lansat o consultare publică ce vizează o propunere pentru o directivă care să trateze rolul facilitatorilor fenomenului de evaziune fiscală și planificare fiscală agresivă din cadrul Uniunii Europene. Inițiativa se va numi „Asigurarea cadrului general pentru activitatea facilitatorilor” („SAFE”– Securing the Activity Framework of Enablers). Comisia testează patru opțiuni prin această consultare: – un Cod de conduită care ar interzice facilitatorilor să proiecteze, să vândă, să organizeze sau să ofere sprijin legat de schemele de evaziune fiscală și planificare agresivă fără alte măsuri complementare obligatorii; – un registru UE pentru facilitatori și obligația de înregistrare; – proceduri de verificare prealabilă pentru efectuarea unui test de autoevaluare cu scopul de a demonstra că schemele fiscale nu conduc la evaziune fiscală sau planificare fiscală agresivă; – o nouă dispoziție de raportare pentru contribuabilii cu participații de peste 25% din acțiuni, drepturi de vot, participații în capitalurile proprii, acțiuni la purtător sau control prin alte mijloace într-o companie necotată din afara UE. De asemenea, Comisia dorește să afle dacă sancțiunile monetare ar fi un mijloc adecvat pentru a sancționa în mod adecvat facilitatorii. Comisia plănuiește să prezinte această propunere în primul trimestru al 2023, și nu în 2022, așa cum a fost anunțat anterior. Părțile interesate pot trimite comentarii la Comisia Europeană până la 12 octombrie 2022.
Agenda fiscală a președinției cehe
Se preconizează că Republica Cehă, care a preluat președinția rotativă a Consiliului UE la 1 iulie, va avea ambiții modeste în ceea ce privește fiscalitatea, potrivit unui proiect de agendă. Până în decembrie, aceasta își propune să înregistreze progrese referitor la Directiva UNSHELL privind lupta împotriva utilizării abuzive a entităților fictive, reformarea Directivei privind impozitarea energiei, precum și referitor la indemnizația pentru reducerea tendinței de favorizare a îndatorării (DEBRA), dar fără a promite un acord cu privire la aceste dosare. Cu toate acestea, speră să încheie un acord cu Parlamentul European cu privire la Mecanismul de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon (CBAM) și să obțină o abordare generală în rândul statelor membre referitor la noua reglementare și directivă AML. Președinția cehă va avea și sarcina dificilă de a relua negocierile cu Ungaria, care și-a exprimat dreptul de veto cu privire la adoptarea directivei de implementare a impozitării minime a multinaționalelor în UE (Pilonul II). Pilonul I al acordului, care privește realocarea drepturilor de impozitare, va fi discutat în decembrie dacă se ajunge la un acord la nivelul OCDE.
Eurodeputații sprijină soluțiile alternative pentru implementarea Pilonului II în UE
Miercuri, 6 iulie, eurodeputații au adoptat o rezoluție care face apel la Ungaria să „stopeze de îndată blocada” referitoare la implementarea directivei pentru Pilonul II și solicită Comisiei Europene și statelor membre „să nu se implice în negocieri politice” și „să se abțină de la a aproba planul național de redresare și reziliență al Ungariei cu excepția cazului în care criteriile sunt integral îndeplinite”. Dacă Ungaria își păstrează dreptul de veto, eurodeputații consideră că ar trebui analizate soluții alternative pentru a onora angajamentele UE, inclusiv posibila utilizare a mecanismului de cooperare consolidată. De asemenea, eurodeputații amintesc statelor membre că adoptarea unanimă a deciziilor în cadrul UE implică „un nivel foarte mare de responsabilitate, în concordanță cu principiul cooperării oneste”. Pe termen lung, aceștia recomandă cu tărie ca statele membre să aibă în vedere beneficiile tranziției de la unanimitate la votul cu majoritate calificată în ceea ce privește aspectele fiscale.
Impozitarea profiturilor excepționale ale companiilor nu obține unanimitate în Parlamentul European
Miercuri, 6 iulie, eurodeputații au dezbătut, alături de Comisie și Consiliu, în timpul ședinței plenare a Parlamentului European, ideea impozitării profiturilor excepționale realizate în prezent de companiile din domeniul energiei. Un impozit pe profiturile excepționale este un impozit aplicat companiilor care înregistrează o creștere semnificativă a veniturilor datorită circumstanțelor sau evenimentelor pentru care nu sunt responsabile. Unele state UE, precum Italia și România, au utilizat recent acest tip de impozit. Impunerea acestui impozit de către statele membre a fost propusă și de Comisie în luna martie. De asemenea, într-o rezoluție adoptată în mai, eurodeputații au făcut apel la un astfel de impozit în principiu. În cadrul dezbaterii, în timp ce numeroși eurodeputați au făcut apel la introducerea impozitării profiturilor excepționale ale companiilor din domeniul energiei, alții au subliniat o problemă structurală și au criticat politica europeană în materie de energie. Președinția cehă a Consiliului UE a declarat că impozitarea profiturilor excepționale ale companiilor din domeniul energiei se numără printre măsurile care ar putea fi avute în vedere în contextul în care atât gospodăriile, cât și companiile sunt deosebit de afectate.
Negocierile interinstituționale privind Mecanismul CBAM au început la 11 iulie
Potrivit raportărilor, negociatorii de la Consiliul UE și Parlamentul European s-au întâlnit luni, 11 iulie, pentru a începe negocierile interinstituționale (așa-numitele „trialoguri”) cu privire la crearea unui Mecanism european de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon (CBAM). Obiectivul propunerii Comisiei pentru un Mecanism CBAM este de a preveni situația în care eforturile UE de reducere a emisiilor sunt anulate de un volum mai mare de emisii din afara granițelor sale prin relocarea producției în state non-UE (unde politicile aplicate pentru combaterea schimbărilor climatice sunt mai puțin ambițioase decât cele ale UE) sau prin importuri mai mari de produse cu o amprentă mare de carbon. Parlamentul European a adoptat o poziție cu privire la acest dosar la 22 iunie, în timp de Consiliul UE o făcuse deja din martie.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil
Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.
Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.
În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.
De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.
Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.
Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.
Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.
Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.
Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.
„Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru”, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.
Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.
Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.
„Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.
Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR lansează traducerea în limba română a publicației Business Valuation Ressources în domeniul evaluării afacerilor
Evaluarea afacerilor este un proces esențial pentru determinarea valorii reale a unei afaceri, contribuind la o înțelegere profundă a activelor, datoriilor, performanței financiare și a poziției sale competitive pe piață. Aceasta este vitală în diverse contexte, de la atragerea de investiții, vânzarea afacerii, partajarea echitabilă a acțiunilor, până la evaluarea eficienței managementului și a potențialului de creștere.
Un rol central în acest proces îl au profesioniștii contabili, care aduc expertiza tehnică și rigurozitatea necesară pentru o evaluare corectă și obiectivă. Aceștia contribuie prin analizarea situațiilor financiare, identificarea fluxurilor de trezorerie și evaluarea activelor și datoriilor. În plus, profesioniștii contabili utilizează standarde și metode recunoscute de evaluare, asigurând astfel că procesul respectă normele în vigoare și este realizat în mod transparent.
În acest context, CECCAR vine în sprijinul membrilor și pune la dispoziție în exclusivitate în România traducerea în limba română a publicației Business Valuation Ressources, Înțelegerea evaluării afacerilor: un ghid practic de evaluare a întreprinderilor mici și mijlocii, ediția a VI-a, prima ediție a acestei cărți fiind publicată în anul 1998 de American Institute of Certified Public Accountants.
A șasea ediție a cărții, semnată de autorul Gary R. Trugman, este o resursă valoroasă despre fundamentele evaluării afacerilor, în special adaptată pentru afacerile mici și mijlocii. Această ediție actualizată include evoluțiile recente din industrie, standarde și aplicații practice, fiind potrivită atât pentru începători, cât și pentru profesioniști experimentați în evaluare, contabilitate și domenii conexe. Este accesibilă pentru profesioniștii în evaluare, profesioniștii contabili, avocați și proprietarii de afaceri mici care caută un ghid practic de evaluare.
Acest ghid se dorește a fi atât un manual tehnic, cât și un instrument de referință, îmbinând teoria cu sfaturi practice pentru a oferi un cadru solid pentru evaluarea corectă și etică a afacerilor mici și mijlocii.
Concentrându-se pe aspectele practice ale lumii reale, publicația utilizează exemple de actualitate și antrenante pentru a facilita înțelegerea, apelând totodată la discuții profunde prin care își propune să clarifice anumite concepte tehnice într-o manieră facilă și care să permită cititorului să se raporteze la situațiile și soluțiile prezentate.
Fundamentată pe decenii de experiență a autorului, publicația Înțelegerea evaluării afacerilor: un ghid practic de evaluare a întreprinderilor mici și mijlocii, ediția a VI-a, constituie o resursă deosebit de valoroasă pentru practicieni, oferindu-le cunoștințele și abilitățile de care au nevoie pentru a aborda cu succes acest domeniu.
Publicația în format electronic este disponibilă pe site-ul librăriei CECCAR și poate fi achiziționată la prețul de 210 de lei (cu TVA).
-
ÎNREGISTRĂRIacum o zi
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum o zi
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum o zi
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
-
ECONOMIEacum 8 ore
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum o zi
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
PROFESIA CONTABILĂacum 2 zile
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
-
ECONOMIEacum 7 ore
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
PROFESIA CONTABILĂacum 2 zile
CECCAR lansează traducerea în limba română a publicației Business Valuation Ressources în domeniul evaluării afacerilor