Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 5 decembrie 2022

Radio CECCAR FM

etaf
© etaf.tax

Simpozionul UE în domeniul fiscalității pe tema structurii fiscale pentru viitor

Comisia Europeană a găzduit, luni, 28 noiembrie, la Bruxelles, primul simpozion în domeniul fiscalității, intitulat Drumul către 2050: o structură fiscală pentru viitor. Experți în domeniul fiscalității și oficiali europeni au discutat următoarele subiecte principale: structura fiscală adecvată pentru viitor, rolul fiscalității în sprijinirea creșterii sustenabile și impozitarea întreprinderilor dincolo de acordul pe doi piloni al OCDE. Importanța schimbării structurii fiscale pentru avansarea tranziției în domeniul climatic a fost subliniată de participanți. Vitor Gaspar, director pentru activități financiare,  Fondul Monetar Internațional, a identificat drept motoare ale schimbării: digitalizarea, însemnând regândirea impozitării eficiente și echitabile;  dinamica populației, care va conduce la impozitarea consumului și a capitalului în detrimentul muncii; globalizarea, care arată că principiul destinației este mai robust decât principiul sursei; bunurile publice globale, care vor conduce la introducerea unui impozit corectiv pentru domeniul climei și al sănătății. Pentru André Sapir, profesor de economie la Universitatea Libre din Bruxelles, principala problemă o constituie impozitarea muncii, dată fiind importanța sa în structura fiscală actuală a statelor membre UE. Aceasta nu este o chestiune ce privește doar veniturile, ci și corectitudinea și schimbarea comportamentului, a adăugat acesta. Unii experți, precum Rita de la Feria, profesor de drept fiscal la Universitatea Leeds, a argumentat că nu trebuie să creăm noi impozite, ci să le modernizăm pe cele deja existente, cum ar fi TVA. Ministrul de finanțe ceh, Zbyněk Stanjura, a avertizat că o abordare standard nu se va potrivi tuturor și că va fi dificilă identificarea unei structuri fiscale comune care să se potrivească fiecărui stat membru. Comisia Europeană intenționează să organizeze, anul viitor, un eveniment în continuarea acestui simpozion pentru a aprofunda aceste discuții.

Încheierea, la 6 decembrie, a unui posibil acord privind Pilonul II este incertă

Încheierea unui posibil acord privind Directiva de implementare a Pilonului II (impozitarea minimă) rămâne incertă în cadrul ședinței Consiliului Ecofin din 6 decembrie. Joi, 1 decembrie, statele membre UE au confirmat că proiectul de directivă este pregătit din perspectivă tehnică, dar reprezentantul permanent al Ungariei la UE le-a comunicat miniștrilor de finanțe europeni că Ungaria nu și-a schimbat poziția referitor la Pilonul II. Observatorii spun că Ungaria își utilizează dreptul de veto referitor la Pilonul II pentru a obține aprobarea planului său de redresare. Evaluarea pozitivă a planului de redresare al Ungariei acordată de Comisia Europeană miercuri, 30 noiembrie, a oferit speranțe că statul își va ridica dreptul de veto. În această etapă, atât Pilonul II, cât și planul de redresare al Ungariei rămân pe agenda Consiliului Ecofin, iar la mijlocul lunii decembrie ar putea fi convocată o ședință suplimentară pentru a le acorda statelor membre mai mult timp să analizeze planul de redresare al Ungariei.

DAC 8, prezentată anticipat

Comisia Europeană va prezenta miercuri, 7 decembrie, cel de-al optulea amendament la Directiva privind Cooperarea Administrativă pe probleme fiscale (DAC 8) pentru extinderea domeniului de aplicare al actualului schimb automat de informații pentru a include și furnizorii de servicii aferente activelor crypto. Potrivit raportărilor, textul ar impune furnizorilor de servicii de schimb și de portofele virtuale pentru activele crypto să furnizeze autorităților fiscale informații referitoare la posesiunile clienților. De asemenea, Comisia Europeană va trebui să înființeze un registru central în care informațiile privind activele crypto să fie înregistrate și partajate, fiind puse la dispoziția tuturor autorităților competente ale fiecărui stat membru până în 2026. Acest text va fi un pas important pentru impozitarea activelor crypto în UE.

Discuțiile privind DEBRA, suspendate în Consiliu

Discuțiile din Consiliul UE pe tema propunerii referitoare la o indemnizație pentru reducerea tendinței de favorizare a îndatorării (DEBRA) au fost suspendate, potrivit raportului Ecofin către Consiliul European cu privire la aspectele fiscale, programat pentru adoptare la 6 decembrie. „În contextul numeroaselor interconexiuni cu alte dosare privind impozitarea întreprinderilor, atât cele aflate momentan în discuții în Consiliu, cât și cele anunțate de Comisie în viitorul apropiat în comunicatul său cu privire la impozitarea întreprinderilor în secolul 21, examinarea propunerii DEBRA va fi suspendată și, dacă este cazul, aceasta va fi reevaluată în cadrul unui context mai larg numai după ce vor fi înaintate alte propuneri din domeniul impozitării întreprinderilor anunțate de Comisie”, se arată în raport. Propunerea a fost prezentată în mai 2022 și vizează asigurarea aplicării unui tratament fiscal similar atât capitalurilor proprii, cât și datoriilor.

Miniștrii de finanțe ai UE: Discuții referitoare la calea de urmat privind impozitarea în domeniul energiei

Pentru a ghida dezbaterea politică între miniștrii de finanțe, programată la 6 decembrie, președinția cehă a Consiliului UE a emis un document de pregătire referitor la revizuirea directivei privind impozitarea energiei (ETD). Potrivit documentului, unele state membre nu se află încă în poziția de a sprijini textul președinției sau au rezerve de examinare. În special, sunt necesare eforturi suplimentare legate de ritmul implementării graduale a noilor norme și de eliminarea unor excepții pentru sectoarele aviației și maritim„În ciuda activității intense desfășurate în dosarul ETD, complexitatea acestuia a împiedicat obținerea unui acord până acum”, notează președinția cehă. Documentul se adresează miniștrilor în mod special solicitând acordul acestora cu privire la faptul că eforturile viitoare ar trebui concentrate spre atingerea unui compromis care să asigure un echilibru între nivelurile minime de impozitare ale UE și durata perioadelor de tranziție pentru acomodarea circumstanțelor economice, geopolitice, geografice și sociale ale statelor membre, în special în legătură cu cele mai sensibile sectoare de activitate.

Eurodeputații au adoptat poziția cu privire la directiva UNSHELL

Comisia pentru afaceri economice și monetare (ECON) a Parlamentului European a adoptat miercuri, 30 noiembrie, o opinie fără caracter obligatoriu cu privire la propunerea Comisiei pentru o directivă care să stabilească criterii pentru identificarea unei companii fictive utilizate pentru evitarea obligațiilor fiscale (UNSHELL). În document, eurodeputații au modificat propunerea Comisiei, în special prin reducerea pragurilor sub care o companie este exclusă din domeniul de aplicare al dispozițiilor de raportare ale directivei. De asemenea, aceștia au afirmat că acele companii care intră sub incidența dispozițiilor de raportare ar trebui obligate să furnizeze informații mai detaliate. Cu privire la penalități, eurodeputații consideră că acestea ar trebui să însumeze minimum 2% din veniturile unei întreprinderi în anul fiscal relevant pentru neraportarea corectă și 4% din venituri pentru declarații false. În cazul în care veniturile sunt zero sau se situează sub un prag stabilit de autoritatea fiscală națională, penalitatea trebuie să se bazeze pe activele totale ale întreprinderii, potrivit documentului. Consiliul UE desfășoară încă negocieri cu privire la text. Potrivit raportărilor, Consiliul a decis să includă portalul și testul privind fondul economic într-un singur articol, generând un singur set de norme. Din informațiile disponibile nu există un acord cu privire la sancțiuni, excluderi și consecințe fiscale. Nu se preconizează încheierea unui acord înainte de instalarea președinției spaniole, în iulie 2023.

Ultimul apel pentru înregistrarea la Conferința Watt, organizată de ETAF la 7 decembrie

Comisia Europeană va prezenta, la 7 decembrie 2022, un pachet de propuneri pentru modernizarea obligațiile de raportare a TVA și facilitarea facturării electronice, actualizarea regulilor TVA pentru economia platformelor și introducerea unei singure proceduri de înregistrare în scopuri de TVA la nivelul UE. ETAF vă invită să discutați, alături de Comisie și profesioniști din domeniul fiscalității, modul în care aceste noi măsuri vor afecta domeniul financiar-contabil și care sunt beneficiile preconizate ale acestora.

Agenda evenimentului:

14.00 Primirea participanților

14.30 Remarci introductive, susținute de Philippe Arraou, președintele ETAF

14.35 Discurs de deschidere, susținut de Patrice Pillet, directorul departamentului pentru TVA, DG TAXUD, Comisia Europeană

14.50 Dezbatere în panel moderată de Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes:

  • Patrice Pillet, directorul departamentului pentru TVA, DG TAXUD, Comisia Europeană;
  • Dr. Stefanie Becker, reprezentantul ETAF în VAT Expert Group al Comisiei;
  • Olivier Hody, ITAA, Deloitte Global Tax Center Europe, Assistant Professor la ULB.

15.55 Remarci de încheiere, susținute de Philippe Arraou, președintele ETAF

16.00 Recepție

Evenimentul se va desfășura cu interpretare simultană în limba engleză, franceză și germană. Conferința va fi transmisă în direct prin canalele social media ale ETAF. Pentru a participa este necesară înregistrarea.

Descoperiți noul site ETAF!

Site-ul ETAF a trecut printr-o nouă transformare. Adresa site-ului rămâne aceeași, dar conceptul și sistemul de navigare au fost refăcute, informațiile fiind acum mai accesibile: https://etaf.tax/.

Declinarea responsabilității

Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerat drept declarație scrisă în numele ETAF.  

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP

Radio CECCAR FM

La 15 noiembrie 2024, CECCAR Maramureș a participat, prin conducerea filialei, la evenimentul Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș 20 de ani – Arc peste timp, desfășurat la Baia Mare. Evenimentul a reunit invitați speciali, reprezentanți ai unor instituții și organisme profesionale cu care consilierii juridici colaborează direct, alături de membri ai comunității juridice și economice locale.

Conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a prezentat activitățile și acțiunile în care se intersectează profesiile de consilier juridic și expert contabil, contribuind astfel la susținerea mediului economic și juridic.

În cadrul evenimentului, CECCAR Maramureș a oferit o diplomă de excelență pentru decanul Colegiului Consilierilor Juridici Maramureș, Nicușor Marin Blaga, pentru contribuțiile organizației în cele două decenii de activitate.

Galerie foto

CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici

file with image and text inside it

Loading…

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

Radio CECCAR FM

Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat  cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.

Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.

În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.

De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.

Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.

Galerie foto

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil

Radio CECCAR FM

CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.

Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.

Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.

Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.

Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.

Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va  contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.

Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.

Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.

Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.

Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.

Continuare

Trending