PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 12 decembrie 2022
Conferința TVA devine digitală: perspectiva practicianului în domeniu
În cadrul unei conferințe organizate de European Tax Adviser Federation (ETAF) miercuri, 7 decembrie 2022, consilierii fiscali au discutat cu Patrice Pillet, Directorul Departamentului pentru TVA la Comisia Europeană, modul în care pachetul de măsuri „TVA în era digitală” (ViDA) va afecta profesia și care sunt beneficiile preconizate ale acestuia, cu doar o zi înainte de a fi adoptat oficial pe 8 decembrie. „Facturarea electronică, asociată cu schimbările necesare din domeniul reglementării, vor modifica cu siguranță peisajul profesiei noastre. Și suntem cu adevărat pregătiți pentru acest lucru!”, a declarat președintele ETAF, Philippe Arraou. ETAF salută și sprijină abordarea etapizată privind facturarea electronică și raportarea digitală propusă în noul pachet. Accesul aproape în timp real, propus la informațiile de facturare prin intermediul unei baze de date centrale europene, ar genera economii de peste 4,1 miliarde de euro în medie pe an în ceea ce privește costurile de conformitate pentru afacerile din UE, a estimat Patrice Pillet. În opinia reprezentantului ETAF în VAT Expert Group din cadrul Comisiei, dr. Stefanie Becker, din cauza fragmentării existente a sistemelor de facturare electronică întreprinderilor le este dificil să desfășoare activități transfrontaliere, iar identificarea unei soluții la nivel UE este urgentă. Olivier Hody, consilier fiscal membru al ITAA și partener la Deloitte Global Tax Center Europe, a pus în evidență preocupările profesiei legate de intrarea unor noi jucători în domeniul facturării electronice pe piață și potențialul „risc de uberizare”. Totodată, speakerii au discutat ceilalți doi piloni ai pachetului: normele TVA actualizate pentru transportul de pasageri și platformele de cazare pe termen scurt, precum și introducerea unei singure proceduri de înregistrare în scopuri de TVA la nivelul UE. Evenimentul nostru poate fi revăzut online aici.
Comisia își prezintă pachetul TVA în era digitală
Comisia Europeană a publicat joi, 8 decembrie, pachetul său, „TVA în era digitală” (ViDA). Acesta conține trei piloni: – dispoziții obligatorii privind facturarea electronică transfrontalieră obligatorie și raportarea digitală utilizând standardul european EN 16931; – norme TVA actualizate pentru transportul de pasageri și platformele de cazare pe termen scurt și; – introducerea unei singure proceduri de înregistrare în scopuri de TVA la nivel UE. Toate schimbările propuse vor fi implementate în etape între 2024 și 2028. Comisia estimează că noile măsuri vor ajuta statele membre să colecteze până la 18 milioane de euro în venituri din TVA anual. În aceeași zi, Comisia a publicat și raportul privind decalajului încasărilor de TVA pentru 2022, care arată că statele membre au pierdut 93 de miliarde de euro în venituri din TVA în 2020.
Cel de-al optulea amendament la directiva privind cooperarea administrativă (DAC 8)
Comisia Europeană a prezentat joi, 8 decembrie, o propunere de directivă care modifică pentru a opta oară Directiva privind Cooperarea Administrativă pe probleme fiscale (DAC 8). Principalul scop al acestei propuneri este de a extinde schimbul automat de informații dintre statele membre UE prevăzut de directivă la veniturile obținute prin intermediul activelor crypto. Textul prevede raportarea de către operatorii de servicii aferente tranzacționării monedelor virtuale din UE și din afara UE (atunci când au utilizatori rezidenți pe teritoriul UE care trebuie raportați). Atât tranzacțiile interne, cât și cele transfrontaliere sunt acoperite. Potrivit Comisiei, schimbul de informații ar putea ajuta statele membre să recupereze 2,4 miliarde de euro din veniturile fiscale datorate. Totodată, propunerea extinde domeniul de aplicare al schimbului automat de norme transfrontaliere avansate pentru persoanele cu averi nete mari, care dețin un minim de 1.000.000 de euro sub formă de patrimoniu financiar sau pentru investiții, ori sub formă de active aflate sub administrare. Acestea exclud reședința principală privată a persoanei. Statele membre vor trebui să facă schimb de informații referitoare la normele transfrontaliere avansate emise, modificate sau reînnoite între 1 ianuarie 2020 și 31 decembrie 2025, dacă erau încă valabile la 1 ianuarie 2026. În final, propunerea stabilește un nivel minim comun de penalități pentru cele mai grave situații de comportament neconform.
Acord în Consiliu privind reglementarea AML și AMLD6
Consiliul UE a adoptat miercuri, 7 decembrie, poziția referitoare la reglementarea împotriva spălării banilor (AML) și o nouă directivă (AMLD6), propusă de Comisia Europeană în iulie 2021. Normele AML europene vor fi extinse la sectorul crypto. Textele impun în mod special furnizorilor de servicii aferente activelor crypto să aplice măsurile de verificare prealabilă a clienților atunci când efectuează tranzacții de 1.000 de euro sau mai mult și să adauge măsuri pentru atenuarea riscurilor asociate tranzacțiilor cu portofele autogestionate. Statele membre UE au convenit și asupra unei limite maxime la nivel UE de 1.000 de euro pentru plățile în numerar, permițându-le în același timp statelor membre să impună o limită maximă mai scăzută. Textele mai prevăd că țările terțe care sunt include în lista elaborată de Financial Action Task Force (FATF) vor fi incluse și pe listele UE. În consecință, vor exista două liste europene, o „listă neagră” și o „listă gri”, reflectând lista FATF. Comisia nu va trebui să refacă procesul de identificare efectuat de FATF. Cu privire la normele privind beneficiarii reali, Consiliul UE a clarificat faptul că calitatea de beneficiar real se bazează pe două componente – proprietate și control. Consiliul UE a detaliat și modul de identificare și verificare a identității beneficiarilor reali pentru toate tipurile de entități, inclusiv cele din afara UE. Prevederile referitoare la protecția datelor și păstrarea documentelor sunt, de asemenea, clarificate pentru a facilita și accelera activitatea autorităților competente. Se preconizează că Parlamentul European va adopta o poziție cu privire la aceste texte la mijlocul lunii martie 2023, după ce vor începe negocierile interinstituționale.
ECJ clarifică regulile pentru avocații-intermediari în planificarea fiscală agresivă
Directiva 2011/16/UE a Consiliului din 15 februarie 2011 privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal prevede ca toți intermediarii implicați în planificarea fiscală transfrontalieră potențial agresivă să raporteze această practică autorităților fiscale. Totuși, fiecare stat membru poate oferi avocaților o scutire de la această obligație în cazurile în care acest lucru ar fi contrar secretului profesional. Cu toate acestea, avocații intermediari trebuie să notifice fără întârziere orice alt intermediar, sau contribuabilul în cauză, cu privire la obligațiile sale de raportare către autoritățile competente. Într-o hotărâre (Cazul C-694/20) publicată joi, 8 decembrie, Curtea de Justiție a UE a decis că prin Carta drepturilor fundamentale se protejează confidențialitatea întregii corespondențe între persoane și se asigură o protecție sporită pentru comunicările dintre avocați și clienții lor pe baza secretului profesional. Obligația menționată mai sus sugerează că altor intermediari le este adusă la cunoștință identitatea avocatului intermediar și analiza sa potrivit căreia schema ar trebui raportată. Acest lucru interferează cu dreptul la respectarea comunicărilor dintre avocați și clienții lor, a declarat Curtea. Mai mult, obligația intermediarilor de a informa autoritățile fiscale cu privire la identitatea și consultarea avocatului conduce la o a doua interferență. Obligația de raportare pentru alți intermediari care nu fac obiectul privilegiului legal profesional și, dacă nu există astfel de intermediari, acea obligație pentru contribuabilul relevant, asigură, în principiu, că autoritățile fiscale sunt informate, a concluzionat ECJ.
Consultare OCDE privind elementele de proiectare ale măsurii „Amount B” a Pilonului I
Joi, 8 decembrie, OCDE a publicat un document de consultare publică referitor la principalele elemente de proiectare ale măsurii „Amount B” a Pilonului I (realocarea drepturilor de impozitare). Măsura B furnizează o abordare simplificată și optimizată pentru aplicarea principiului deplinei concurențe pentru activitățile standard ale pieței interne și activitățile de distribuție, cu accent pe nevoile țărilor cu capacități reduse. Documentul subliniază domeniul de aplicare, metodologia de stabilire a impozitului și stadiul actual al discuțiilor care privesc un cadru general de implementare adecvat și solicită contribuții de la părțile interesate referitor la un număr de întrebări specifice. Părțile interesate pot transmite comentarii la secretariatul OCDE în cadrul consultării publice până la 25 ianuarie 2023.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP
La 15 noiembrie 2024, CECCAR Maramureș a participat, prin conducerea filialei, la evenimentul Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș 20 de ani – Arc peste timp, desfășurat la Baia Mare. Evenimentul a reunit invitați speciali, reprezentanți ai unor instituții și organisme profesionale cu care consilierii juridici colaborează direct, alături de membri ai comunității juridice și economice locale.
Conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a prezentat activitățile și acțiunile în care se intersectează profesiile de consilier juridic și expert contabil, contribuind astfel la susținerea mediului economic și juridic.
În cadrul evenimentului, CECCAR Maramureș a oferit o diplomă de excelență pentru decanul Colegiului Consilierilor Juridici Maramureș, Nicușor Marin Blaga, pentru contribuțiile organizației în cele două decenii de activitate.
Loading…
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil
Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.
Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.
În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.
De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.
Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.
Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.
Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.
Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.
Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.
„Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru”, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.
Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.
Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.
„Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.
Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 3 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum 2 zile
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 3 zile
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum 2 zile
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
ECONOMIEacum 3 zile
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
ECONOMIEacum 3 zile
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
-
PROFESIA CONTABILĂacum 4 zile
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
-
ECONOMIEacum 2 zile
BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente