Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – luni, 6 februarie 2023

Radio CECCAR FM

etaf
© etaf.tax

Comisia Europeană sugerează beneficii fiscale ca răspuns la Actul privind reducerea inflației emis de SUA

Comisia Europeană a dat publicității, miercuri, 1 februarie, o comunicare intitulată Planul industrial al acordului verde pentru era cu zero emisii nete, în care sugerează potențiale beneficii fiscale pentru întreprinderile din sectoarele în care au fost identificate riscuri de delocalizare, ca răspuns la Actul privind reducerea inflației, emis de SUA. Documentul va fi discutat în cadrul summitului european extraordinar din 9 și 10 februarie. Planul se bazează pe patru piloni: un mediu de reglementare predictibil și simplificat, accelerarea accesului la finanțare, îmbunătățirea abilităților și comerțul deschis pentru lanțurile de aprovizionare reziliente. Potrivit documentului, Comisia intenționează să ofere mai multă flexibilitate statelor membre pentru ca acestea să acorde sprijin limitat domeniilor atent definite și în regim temporar. În acest scop, Comisia va consulta statele membre referitor la o propunere de adaptare a normelor de sprijin guvernamental în regim temporar, până la sfârșitul lui 2025, pentru a continua demersurile de accelerare și simplificare, implementând calcule mai facile, proceduri mai simple și aprobări accelerate. Adaptările ar include: simplificarea acordării sprijinului pentru implementarea energiei regenerabile; simplificarea acordării sprijinului pentru procesele industriale de decarbonizare; scheme de sprijin îmbunătățite pentru investiții în vederea producției de tehnologii strategice pentru eliminarea emisiilor de carbon, inclusiv prin beneficii fiscale; sprijin mai țintit pentru proiectele de producție noi importante din lanțurile valorice strategice cu zero emisii de carbon. Totodată, Comisia încurajează statele membre să sprijine industriile tehnologice/lanțurile valorice curate și să îmbunătățească competitivitatea utilizând scutiri de taxe sau alte forme de sprijin, cum ar fi creditele fiscale, amortizarea accelerată sau subvențiile legate de achiziția sau îmbunătățirea activelor verzi de investiții.

A fost publicat raportul de sinteză al consultării publice privind SAFE

Miercuri, 1 februarie, Comisia Europeană a publicat un raport de sinteză în care analizează răspunsurile primite la consultarea publică referitoare la o propunere pentru tratarea rolului facilitatorilor fenomenului de evaziune fiscală și planificare fiscală agresivă (Securing the Activity Framework for Enablers – SAFE), consultare încheiată la 12 octombrie 2022. Comisia a primit 132 de contribuții transmise sub diferite forme, în principal de asociații din domeniile financiar-contabil și fiscal, avocați sau întreprinderi. Raportul arată, în special, că mai puțin de jumătate dintre respondenții la sondajul Comisiei (20 de respondenți din totalul de 59) consideră că facilitatorii joacă un rol important în facilitarea evaziunii fiscale și planificării fiscale agresive, în timp ce 16 dintre aceștia au o opinie contrară. Numeroase părți interesate au solicitat o definiție clară a planificării fiscale agresive pentru a asigura certitudinea legală și unele dintre ele au invocat problema termenului „facilitator” care ar putea afecta reputația intermediarilor. Referitor la opțiunile de politică propuse de Comisie, numeroși respondenți la sondaj sunt de părere că procedurile de verificare prealabilă nu sunt o măsură eficientă pentru a trata problema. Sprijinul acordat ideii de înregistrare obligatorie într-un registru european al facilitatorilor a fost mixt. Dintre cei 59 de respondenți, 17 o consideră foarte eficientă, 15 – foarte ineficientă, 8 – eficientă și 4 – ineficientă. Unele asociații de afaceri și întreprinderi au menționat existența unor astfel de registre în unele state membre și au solicitat Comisiei să ia în considerare acest sistem la proiectarea legislației. Numeroși respondenți (27 din 59 de răspunsuri) au sugerat și o altă cale pentru viitor. Dintre aceștia, 11 respondenți consideră că, mai întâi, Comisia Europeană ar trebui să evalueze eficacitatea legislației existente. Comisia va continua să analizeze răspunsurile la consultarea publică pentru a le integra în proiectul de propunere legislativă, programat pentru iunie 2023.

OCDE a emis îndrumări suplimentare pentru implementarea Pilonului II

Cadrul incluziv al G20/OCDE cu privire la BEPS a emis joi, 2 februarie, îndrumări administrative pentru a sprijini guvernele în implementarea reformei sistemului de impozitare internațional, care va asigura că multinaționalele (MNE-urile) vor face obiectul unei rate minime de impozitare de 15% (Pilonul II). Documentul include îndrumări cu privire la recunoașterea impozitului minim al Statelor Unite (cunoscut drept Impozitarea redusă a veniturilor aferente imobilizărilor necorporale sau „GILTI”) și la proiectarea impozitelor suplimentare naționale limitate. De asemenea, sunt incluse îndrumări generale referitoare la domeniul de aplicare, elementele operaționale și de tranziție ale normelor Pilonului II pentru a permite țărilor care sunt în proces de implementare a normelor să reflecte aceste îndrumări în legislația lor națională într-o manieră coordonată. Alături de publicarea documentului privind sferele de influență și scutirea de penalități și consultările publice referitoare la declarația informativă a GloBE și certitudinea fiscală emise în decembrie 2022, acest document încheie implementarea cadrului. Noul document de îndrumări va fi încorporat într-o versiune revizuită a Comentariului ce va fi emis spre finalul acestui an și va înlocui versiunea originală a Comentariului, emisă în martie 2022. Cadrul incluziv va continua să emită îndrumări suplimentare în mod regulat.

Curtea Europeană de Justiție va repartiza Tribunalului UE hotărârile preliminare în materie de TVA, în 2024

O propunere a Curții Europene de Justiție (ECJ) de a repartiza hotărârile preliminare în materie de TVA judecătorilor specializați ai Tribunalului UE va fi decisă în acest an și implementată în 2024. ECJ a transmis o solicitare Parlamentului European și Consiliului UE la finalul anului 2022 pentru a plasa Tribunalului UE responsabilitatea de a gestiona cererile depuse de instanțele din statele membre pentru hotărâri preliminare în materie de TVA, accize, clasificarea codurilor și tarifelor vamale, compensațiile acordate pasagerilor și sistemul de comercializare a cotelor de emisii de gaze cu efect de seră. Această solicitare este făcută în contextul unor niveluri ridicate susținute ale activității judiciare marcate atât de volumul, cât și de complexitatea cazurilor aflate pe rolul Curții Europene de Justiție, a explicat ECJ. Cazurile pe care Curtea dorește să le transfere Tribunalului implică domenii ce invocă puține chestiuni de principiu și pentru care există suficientă jurisprudență a Curții Europene de Justiție ce poate ghida Tribunalul în exercitarea noii sale jurisdicții și poate preveni potențialul risc de inconsecvențe sau divergențe în jurisprudență, a adăugat instituția europeană.

María José Garde, noul președinte al Grupului de lucru privind Codul de conduită în domeniul impozitării întreprinderilor

Grupul de pregătire al Consiliului UE care supraveghează implementarea Codului de conduită al UE în domeniul impozitării întreprinderilor a ales-o pe María José Garde în funcția de președinte. Aceasta a preluat funcția la 5 februarie 2023 pentru o perioadă de doi ani și o va înlocui pe Lyudmila Petkova, care a fost președintele grupului începând cu 2019. María José Garde este directorul general pentru impozitare din cadrul ministerului de finanțe al Spaniei. Ea a deținut și funcția de președinte al Forumului Global al OCDE privind transparența și schimbul de informații în scopuri fiscale. Președintele grupului, sprijinit de secretariatul general al Consiliului și cu asistența tehnică a Comisiei, este responsabil pentru relaționarea cu jurisdicțiile țărilor terțe în ceea ce privește procesul european de întocmire a listei jurisdicțiilor necooperante pe probleme fiscale.

Declinarea responsabilității:

Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerat drept declarație scrisă în numele ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP

Radio CECCAR FM

La 15 noiembrie 2024, CECCAR Maramureș a participat, prin conducerea filialei, la evenimentul Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș 20 de ani – Arc peste timp, desfășurat la Baia Mare. Evenimentul a reunit invitați speciali, reprezentanți ai unor instituții și organisme profesionale cu care consilierii juridici colaborează direct, alături de membri ai comunității juridice și economice locale.

Conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a prezentat activitățile și acțiunile în care se intersectează profesiile de consilier juridic și expert contabil, contribuind astfel la susținerea mediului economic și juridic.

În cadrul evenimentului, CECCAR Maramureș a oferit o diplomă de excelență pentru decanul Colegiului Consilierilor Juridici Maramureș, Nicușor Marin Blaga, pentru contribuțiile organizației în cele două decenii de activitate.

Galerie foto

CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici

file with image and text inside it

Loading…

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

Radio CECCAR FM

Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat  cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.

Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.

În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.

De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.

Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.

Galerie foto

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil

Radio CECCAR FM

CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.

Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.

Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.

Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.

Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.

Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va  contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.

Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.

Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.

Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.

Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.

Continuare

Trending