PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 27 februarie 2023
Activitatea IESBA în domeniul conduitei etice în planificarea financiară
Vineri, 17 februarie, International Ethics Standards Board for Accountants (IESBA) a propus introducerea mai multor amendamente la Codul etic pentru profesioniștii contabili, cu scopul de „a îndruma raționamentele și comportamentul profesioniștilor contabili atunci când aceștia furnizează servicii de planificare fiscală și alte servicii conexe”. Această inițiativă a avut la bază preocupările de interes public tot mai mari referitoare la evitarea obligațiilor fiscale și rolul profesioniștilor în domeniile financiar-contabil și fiscal în contextul dezvăluirilor din ultimii ani, cum ar fi Paradise și Pandora Papers, a explicat IESBA. Principalele amendamente la Codul etic au scopul de: – a explica tipurile de amenințări la adresa conformității cu principiile fundamentale de etică ale Codului care ar putea fi generate atunci când profesioniștii contabili sunt implicați în planificarea fiscală; – a stabili un principiu clar care să prevadă ca profesioniștii contabili să recomande sau să ofere consiliere cu privire la un acord de planificare fiscală doar dacă au stabilit că există o bază credibilă pentru acesta în legi și reglementări; – a impune analiza consecințelor legate de reputație, comerciale și economice extinse care ar putea fi generate de modul în care părțile interesate ar putea privi acordul de planificare fiscală înainte de a stabili furnizarea recomandării sau consilierii; – a furniza îndrumări practice pentru a ajuta profesioniștii contabili să gestioneze incertitudinea din „zona gri” atunci când desfășoară activități de planificare fiscală; – a trata alte chestiuni practice, inclusiv dezacordul cu clientul sau conducerea ori persoanele responsabile cu guvernanța, precum și documentația. Părțile interesate pot transmite comentarii cu privire la proiect până la 18 mai 2023. IESBA a organizat trei webinare pentru a explica în detaliu principalele propuneri. Mai multe informații sunt disponibile aici.
Ministrul de finanțe francez: Sunt „slabe” șansele de încheiere a unui acord privind impozitarea digitală
Negocierile privind realocarea drepturilor de impozitare (Pilonul I al acordului OCDE) sunt blocate de Statele Unite, Arabia Saudită și India. „Șansele de succes sunt slabe”, a transmis luni, 20 februarie, ministrul economiei și finanțelor al Franței, Bruno Le Maire. Potrivit acestuia, „în acest moment, lucrările sunt blocate, în special de Statele Unite, Arabia Saudită și India”. Arabia Saudită ar avea unele preocupări referitoare la aria de acoperire a excepțiilor care privesc activitățile extractive, în timp ce India și-ar dori îmbunătățirea mecanismului de sprijin și, în special, a mecanismului de construire a capacității fiscale pentru a ajuta jurisdicțiile țărilor aflate în dezvoltare să implementeze acordul OCDE. OCDE lucrează la pregătirea textului convenției multilaterale pentru a fi semnat în vară, astfel încât Pilonul I să intre în vigoare în 2024. Totodată, convenția multilaterală va impune semnatarilor să retragă orice impozite aferente serviciilor digitale și alte măsuri unilaterale similare pe care le-au adoptat. Bruno Le Maire a reiterat poziția Franței potrivit căreia, dacă G20 și statele OCDE nu au putut să convină asupra implementării practice a impozitării digitale, statul va susține implementarea acestuia la nivelul UE. Pilonul I a fost discutat în timpul unei ședințe a miniștrilor de finanțe ai G20 și guvernatorilor băncilor centrale ai G20 din India, ce a avut loc în perioada 24-25 februarie. Raportul privind fiscalitatea al secretarului general al OCDE adresat miniștrilor de finanțe G20 poate fi consultat aici.
Parlamentul European: Nou studiu privind costurile de conformitate suportate de companii
Costurile de conformitate fiscală suportate de întreprinderile private de pe piața unică europeană sunt cuprinse între 1 și 2% din cifra de afaceri, potrivit unui nou studiu solicitat de Subcomisia pe probleme fiscale (FISC) a Parlamentului European și publicat miercuri, 22 februarie. Costurile de conformitate însumează, în medie, aproximativ 15.000 de euro pe an pentru întreprinderile localizate în cele 27 de state UE plus Regatul Unit al Marii Britanii, se arată în studiu. Costurile de conformitate fiscală ar crește în termeni absoluți odată cu dimensiunea firmei, dar mai puțin decât nivelul proporțional. În consecință, întreprinderile mai mici suportă costuri de conformitate relativ mai mari, constată studiul. Costurile de conformitate fiscală medii ar fi cuprinse între 13.897 de euro, pentru companiile mici, și 33.917 euro, pentru companiile mari. Autorii studiului concluzionează că armonizarea bazelor fiscale ar implica în principiu o reducere a complexității și, în consecință, a costurilor de conformitate asociate cu diferitele activități și expertiza necesare pentru a îndeplini în mod adecvat obligațiile de conformitate. În special, aceștia recunosc că viitoarea propunere Întreprinderile din Europa: Cadru pentru impozitarea veniturilor (BEFIT) are un potențial ridicat de a reduce costurile de conformitate. Pe de altă parte, aceștia au subliniat că reformele de la nivelul UE care încă permit guvernelor naționale să păstreze scutirile de impozite sau cele care impun doar regimuri fiscale minime (cum ar fi normele ATAD) ori cele care se aplică unui set foarte limitat de întreprinderi sunt probabil mai puțin eficiente în diminuarea costurilor de conformitate fiscală.
EPPO a dejucat o fraudă în materie de TVA în valoare de 25 de milioane de euro, desfășurată în opt state membre UE
Marți, 21 februarie, Parchetul European (EPPO) a arestat numeroase persoane în cadrul unei operațiuni desfășurate în opt state membre UE împotriva unei organizații criminale cu centrul în Spania, care se presupune că ar fi orchestrat o fraudă masivă în materie de TVA în valoare de 25 de milioane de euro, a transmis instituția, într-un comunicat de presă. În cadrul operațiunii cu numele de cod „Marengo Rosso” s-au desfășurat 39 de percheziții și au fost arestate 17 persoane în mai multe state, prin proceduri simultane derulate în Cehia, Ungaria, Italia, Luxemburg, Portugalia, Polonia, Slovacia și Spania. Speța implică un carusel de fraudă suspectat în materie de TVA, o schemă infracțională care profită de normele UE privind tranzacțiile transfrontaliere dintre statele membre, întrucât acestea sunt scutite de TVA. Potrivit investigației, schema de fraudă a implicat utilizarea companiilor fictive în diferite state, prin intermediul cărora erau comercializate telefoane, tablete, calculatoare și alte echipamente electronice, utilizând facturi fictive, cu scopul de a evita plata TVA. Lanțul companiilor fictive a permis și solicitări pentru rambursări de TVA de la autoritățile fiscale naționale la care fraudatorii nu aveau dreptul, toate acestea conducând la profituri ilegale de proporții. În final, bunurile erau vândute la prețuri foarte competitive pe piețe online din diferite state. Profiturile ilegale erau apoi „spălate” și reinvestite în proprietăți imobiliare cu valoare ridicată din diferite state, inclusiv Cehia, Italia și Portugalia, a explicat EPPO.
Acțiunile DG TAXUD pentru ajutorarea Ucrainei
Direcția Generală pentru Impozitare și Uniune Vamală (DG TAXUD) din cadrul Comisiei Europene a realizat un bilanț al acțiunilor pe care le-a întreprins pentru a ajuta Ucraina, în cadrul unui buletin de știri publicat miercuri, 22 februarie. Pe partea de impozitare în special, DG TAXUD a lansat un plan de aplicare a reglementărilor fiscale care a inclus acțiuni ale autorităților fiscale europene cum ar fi auditurile fiscale, verificarea restituirilor de impozite și schimbul de informații dintre autorități. A fost înființat un subgrup pentru fiscalitate în cadrul grupului operativ de „înghețare și confiscare” („Freeze and Seize”) pentru a coordona activitatea legată de acest plan și pentru a asigura implementarea adecvată a acestuia. Pe partea umanitară, DG TAXUD a acordat scutiri de la plata TVA și a taxelor vamale pentru bunurile pe care statele membre le-au importat pentru a ajuta cetățenii ucraineni. Totodată, au fost lansate discuții în rândul statelor membre pentru a evita dubla impozitare a refugiaților ucraineni și a fost inițiată o analiză a altor măsuri fiscale și vamale care ar putea facilita integrarea cetățenilor ucraineni pe piața europeană, transmite instituția.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerat drept declarație scrisă în numele ETAF.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP
La 15 noiembrie 2024, CECCAR Maramureș a participat, prin conducerea filialei, la evenimentul Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș 20 de ani – Arc peste timp, desfășurat la Baia Mare. Evenimentul a reunit invitați speciali, reprezentanți ai unor instituții și organisme profesionale cu care consilierii juridici colaborează direct, alături de membri ai comunității juridice și economice locale.
Conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a prezentat activitățile și acțiunile în care se intersectează profesiile de consilier juridic și expert contabil, contribuind astfel la susținerea mediului economic și juridic.
În cadrul evenimentului, CECCAR Maramureș a oferit o diplomă de excelență pentru decanul Colegiului Consilierilor Juridici Maramureș, Nicușor Marin Blaga, pentru contribuțiile organizației în cele două decenii de activitate.
Loading…
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil
Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.
Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.
În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.
De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.
Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.
Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.
Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.
Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.
Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.
„Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru”, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.
Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.
Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.
„Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.
Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 3 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum 2 zile
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 3 zile
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum 2 zile
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
ECONOMIEacum 3 zile
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
ECONOMIEacum 3 zile
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
-
PROFESIA CONTABILĂacum 4 zile
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
-
ECONOMIEacum 2 zile
BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente