PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 7 martie 2023
OCDE va demara revizuirile inter pares cu privire la Pilonul II în 2023
OCDE va demara un proces de revizuire inter pares în acest an pentru a evalua adoptarea la nivel național de către state a normelor Pilonului II, iar la final va publica rezultatele pe site-ul său, a declarat Achim Pross, director-adjunct al Centrului pentru politică și administrare fiscală al OCDE, luni, 27 februarie, în cadrul unui webinar din seria OCDE Tax Talks. Revizuirea are ca scop evaluarea statelor pe măsură ce acestea proiectează norme naționale pentru adoptarea normelor de combatere a erodării bazei globale (GLOBE) în baza Pilonului II. Pe măsură ce Pilonul II ia forma unei abordări comune, membrii Cadrului general incluziv nu trebuie să adopte normele, dar dacă o fac, aceștia trebuie să implementeze și să administreze o legislație națională în acord cu normele standard și alte îndrumări de la OCDE. Revizuirea inter pares va ajuta toate statele să se asigure că normele lor naționale sunt în acord cu normele standarde, a declarat Achim Pross.
Eurodeputații sunt divizați în privința necesității DEBRA
Miercuri, 1 martie, membrii comisiei ECON a Parlamentului European au schimbat opinii referitoare la cele 109 amendamente depuse cu privire la indemnizația pentru reducerea tendinței de favorizare a îndatorării (DEBRA) propusă de Comisia Europeană. Dezbaterea s-a concentrat în jurul potențialului impact al restrângerii ariei de acoperire a propunerii doar la IMM-uri sau extinderea acesteia prin furnizarea unor avantaje fiscale mai generoase. Raportorul pentru aviz responsabil de acest dosar, eurodeputatul Luděk Niedermayer (Partidul Popular European, Cehia), a considerat regretabil faptul că Consiliul nu a recunoscut importanța acestei propuneri și a decis să o suspende pe o perioadă nedeterminată. Totuși, numeroase grupuri au fost de părere că decizia Consiliului de a amâna soluționarea acestui dosar nu a fost nejustificată, date fiind circumstanțele economice curente. Eurodeputatul Claude Gruffat (Partidul Verde/Alianței Liberă Europeană, Franța) a afirmat că nu este momentul potrivit pentru a implementa măsuri care susțin capitalizarea companiilor pe cheltuiala trezoreriilor statelor membre. Eurodeputatul José Gusmão (Stânga Unită Europeană, Portugalia) a remarcat, de asemenea, că acordarea mai multor scutiri fiscale companiilor, pe lângă tendința generală de reducere a impozitării întreprinderilor, pare nejustificată. Eurodeputatul Evelyn Regner (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților, Austria) a explicat că plasarea în timp a propunerii DEBRA chiar înainte de lansarea unei propuneri pentru revizuirea cadrului pentru impozitarea veniturilor (BEFIT) îngreunează derularea activităților. Votul în comisia ECON cu privire la acest dosar este programat provizoriu pentru data de 28 martie.
EPPO trebuie să intensifice coordonarea cu statele membre legat de frauda în domeniul TVA
Pachetul European (EPPO) trebuie să-și intensifice coordonarea cu statele membre atunci când vine vorba de cazurile din ce în ce mai complexe de fraudă în materie de TVA, potrivit raportului său anual pentru anul 2022 publicat miercuri 1 martie. Până la finalul lui 2022, EPPO avea 1117 de investigații active cu daune totale estimate de 14,1 miliarde de euro, iar aproape jumătate din acestea (47%) au rezultat din frauda în materie de TVA. Fraudele grave în materie de TVA care implică două sau mai multe state membre generează daune de cel puțin 10 milioane de euro, acestea însumând aproape o cincime din infracțiunile economice investigate de EPPO până la finalul lui 2022, potrivit unui raport. EPPO declară că trebuie să efectueze ajustări legale și organizaționale pentru a se asigura că investighează și cercetează în mod adecvat toate cazurile de fraudă transfrontalieră în materie de TVA. Totodată, raportul identifică discrepanțe semnificative care trebuie adresate pentru ca EPPO să poată realiza o schimbare de durată, în special în lupta împotriva fraudei transfrontaliere în materie de TVA.
Operatorul unei platforme este considerat furnizorul serviciilor prestate în scopuri de TVA, transmite ECJ
Consiliul Uniunii Europene nu și-a depășit limitele autorității de implementare când a specificat că operatorul unei platforme, cum ar fi OnlyFans, este considerat a fi furnizorul serviciilor prestate, a decis Curtea Europeană de Justiție (ECJ) într-o hotărâre pronunțată marți, 28 februarie (Cazul C-695/20). Fenix International, cu sediul în Regatul Unit al Marii Britanii, le permite fanilor din întreaga lume să cumpere conținut de la creatori. Fenix aplică doar 20% TVA la comisionul de 20% perceput pentru orice sumă plătită unui creator. Fenix a contestat poziția autorităților fiscale din Regatul Unit al Marii Britanii potrivit căreia ar trebui să plătească TVA pentru întreaga sumă primită de la un fan, argumentând că compania din Regatul Unit al Marii Britanii acționează în contul propriu. La acel moment, autoritățile Regatului Unit al Marii Britanii și-au fundamentat argumentele pe Regulamentul de punere în aplicare al Consiliului UE (1042/2013) care clarifică Directiva TVA. Directiva TVA stabilește că o persoană impozabilă, care în contextul unei prestări de servicii, acționează ca intermediar în nume propriu, dar în contul altei persoane, este considerat a fi furnizorul acelor servicii. În Regulamentul său de punere în aplicare, Consiliul UE precizează că o persoană impozabilă care se implică în prestarea electronică de servicii prin intermediul unei platforme online „se consideră că acționează în nume propriu, dar în contul furnizorului acelor servicii”. Persoana impozabilă care se implică în această prestare de servicii este întotdeauna considerată ca acționând în nume propriu, dar în contul furnizorului acestor servicii și este așadar considerată ea însăși furnizorul acestor servicii când autorizează facturarea clientului, prestarea acestor servicii sau stabilește condițiile generale ale acestei prestări. Prin urmare, Curtea a hotărât că este justificat ca Fenix să fie considerată ca fiind furnizorul serviciilor în baza Directivei TVA și că Regulamentul Consiliului UE este valid.
Declinarea responsabilității
Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP
La 15 noiembrie 2024, CECCAR Maramureș a participat, prin conducerea filialei, la evenimentul Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș 20 de ani – Arc peste timp, desfășurat la Baia Mare. Evenimentul a reunit invitați speciali, reprezentanți ai unor instituții și organisme profesionale cu care consilierii juridici colaborează direct, alături de membri ai comunității juridice și economice locale.
Conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a prezentat activitățile și acțiunile în care se intersectează profesiile de consilier juridic și expert contabil, contribuind astfel la susținerea mediului economic și juridic.
În cadrul evenimentului, CECCAR Maramureș a oferit o diplomă de excelență pentru decanul Colegiului Consilierilor Juridici Maramureș, Nicușor Marin Blaga, pentru contribuțiile organizației în cele două decenii de activitate.
Loading…
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil
Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.
Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.
În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.
De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.
Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.
Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.
Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.
Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.
Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.
„Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru”, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.
Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.
Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.
„Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.
Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 6 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum 5 zile
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 5 zile
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
ECONOMIEacum 6 zile
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
ECONOMIEacum 4 zile
Au fost aprobate Strategia Națională de Supraveghere a Pieței 2024-2027 și Planul de acțiune pentru implementarea acesteia
-
ECONOMIEacum 5 zile
BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente
-
ECONOMIEacum 6 zile
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum 6 zile
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare