Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 24 aprilie 2023

Radio CECCAR FM

etaf
© etaf.tax

Comisia Europeană elimină plata TVA și a taxelor vamale pentru importurile de bunuri vitale destinate Ucrainei

Luni, 17 aprilie, Comisia Europeană a adoptat o decizie care extinde pentru zece state membre posibilitatea temporară de a nu plăti taxe vamale și TVA la importurile din țări din afara UE de hrană, pături, corturi, generatoare electrice și alte echipamente vitale destinate ucrainenilor afectați de război. Măsura se va aplica în Estonia, Franța, Letonia, Lituania, Luxemburg, Țările de Jos, Austria, Polonia, România și Slovacia. Extinderea acestei măsuri se va aplica retroactiv de la 1 ianuarie 2023 și rămâne valabilă până la 31 decembrie 2023. Această scutire se aplică bunurilor importate de organizațiile caritabile și de stat, în special spitale.

Comisia Europeană aduce Belgia în fața Curții de Justiție a UE pentru transpunerea incorectă a ATAD

Comisia Europeană a decis miercuri, 19 aprilie, să raporteze Belgia la Curtea de Justiție a Uniunii Europene pentru transpunerea incorectă a Directivei împotriva evitării obligațiilor fiscale (ATAD). ATAD permite unui stat membru în care este localizată societatea-mamă a unei multinaționale să impoziteze profiturile realizate de o „societate străină controlată” într-un alt stat membru. Acest lucru este permis atunci când impozitul plătit de societatea străină controlată reprezintă mai puțin de jumătate din suma care s-ar plăti în statul membru al societății-mamă. Companiei ar trebui să i se acorde credit fiscal pentru toate impozitele pe care le-a plătit în străinătate. Contrar directivei, legislația belgiană nu permite ca un contribuabil să-și deducă din datoria privind impozitul acel impozit plătit deja de o societate străină controlată în statul de reședință fiscală, a explicat Comisia. În 2020, Comisia Europeană a trimis o scrisoare oficială de notificare către autoritățile belgiene, urmată de un aviz motivat în 2021, solicitându-le să modifice legislația în termen de două luni. Comisia a considerat că răspunsul Belgiei la avizul motivat nu a fost satisfăcător, iar acum a decis să raporteze statul la Curtea de Justiție a Uniunii Europene.

Parlamentul European este pregătit să demareze negocierile interinstituționale privind pachetul AML

Parlamentul European a aprobat, în cadrul ședinței de plen din aprilie, mandatele de negociere pentru propunerile de reformare a politicilor UE privind combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului (AML/CFT). Proiectele de mandate de negociere au fost anunțate în deschiderea sesiunii, care a avut loc luni, 17 aprilie. De atunci nu a existat nicio obiecție referitoare la demararea negocierilor cu Consiliul, care și-a stabilit propria poziție de negociere în decembrie 2022, iar discuțiile referitoare la forma finală a legislației pot să înceapă acum. Proiectele de lege prevăd noi norme legate de verificarea prealabilă care impun ca întreprinderile să verifice identitatea clienților, ce active dețin și cine le controlează și acordă acces persoanelor cu interes legitim la registrele de beneficiari reali, printre alte prevederi. Totodată, pachetul ar crea Autoritatea europeană împotriva spălării banilor (AMLA) cu puteri de supraveghere și investigare. Prima întâlnire pentru demararea negocierilor cu reprezentanții statelor membre va avea loc la începutul lunii mai.

Italia, Letonia și Portugalia trebuie să transpună corect AMLD5

Comisia Europeană a decis miercuri, 19 aprilie, să deschidă o procedură privind încălcarea dreptului comunitar trimițând scrisori oficiale de notificare către ItaliaLetonia și Portugalia referitoare la transpunerea incorectă de către aceste state a celei de-a cincea Directive privind combaterea spălării banilor (AMLD5). Deși statele membre au notificat o transpunere completă a directivei, Comisia a afirmat că a identificat numeroase situații de transpunere incorectă a directivei în legislația națională, care afectează, printre altele, obligația de a înregistra, licenția sau reglementa furnizorii de servicii (Italia și Letonia), obligația de a înființa un registru al plăților și conturilor bancare (Letonia) și garantarea accesului corespunzător al Unității de Informații Financiare la informațiile privind AML (Portugalia). Cele trei țări au acum la dispoziție două luni pentru a răspunde Comisiei Europene și a lua măsurile necesare pentru se conforma cu AMLD5, altfel Comisia poate decide să raporteze aceste cazuri la Curtea de Justiție a Uniunii Europene.

Eurodeputații au emis recomandări pentru viitorul set de resurse proprii ale UE

În anticiparea unei propuneri a Comisiei, preconizată să apară în cursul acestui an, referitoare la viitoarele surse de venit ale UE, eurodeputații din cadrul comisiei de buget a Parlamentului European au susținut numeroase noi resurse proprii, într-un proiect de rezoluție adoptat luni, 17 aprilie. Potrivit documentului citat, eurodeputații se tem, în special, că sumele generate de noile resurse proprii nu vor fi suficiente pentru a acoperi toate costurile aferente plăților și împrumuturilor incluse în planul de redresare Next Generation EU, estimate la cel puțin 15 milioane de euro pe an, în medie, până în 2058. Șocul economic și social al conflictului din Ucraina și impactul profund al inflației asupra bugetului UE reîntăresc necesitatea de a reanaliza sistemul european de resurse proprii, argumentează eurodeputații. Aceștia propun un set de noi surse de venit pentru bugetul UE, inclusiv resurse proprii bazate pe impozitarea întreprinderilor, impozitul pe tranzacțiile fiscale (FTT), un nou mecanism de ajustare la frontieră mai just, un impozit pe criptoactive, resurse proprii verzi și contribuții naționale bazate pe statistici. Eurodeputații fac apel la Comisie să înainteze următoarea serie de propuneri cât mai curând posibil și nu mai târziu de cel de-al treilea trimestru al anului 2023. Totodată, aceștia consideră că Parlamentul European ar trebui să joace un rol extins în procesul decizional pentru stabilirea resurselor proprii. Rezoluția va fi votată în sesiunea plenară din mai.

Comisia Europeană propune autorizarea Ungariei pentru a aplica o derogare de la Directiva TVA

Joi, 20 aprilie, Comisia Europeană a propus autorizarea Ungariei pentru a aplica o derogare de la Directiva TVA. Ungaria este în prezent autorizată să aplice o măsură specială pentru derogarea Directivei TVA în scopul scutirii de la plata TVA a persoanelor impozabile a căror cifră de afaceri anuală nu este mai mare decât echivalentul în moneda națională a 48.000 euro la rata de conversie din ziua intrării în UE până la 31 decembrie 2024.  Printr-o scrisoare înregistrată la Comisie la 15 decembrie 2022, Ungaria a solicitat o autorizare pentru a crește pragul la 71.500 euro până la 31 decembrie 2024. Pragul mai ridicat solicitat de Ungaria ar fi consecvent cu un prag utilizat pentru un impozit național asupra profitului (impozit specific pentru companiile mici: „kata”), simplificând astfel conformitatea pentru întreprinderile eligibile, a argumentat statul. Mai mult, Ungaria a afirmat că pragul de scutire ar trebui să urmeze creșterea veniturilor în rândul persoanelor impozabile creată de creșterea economică și că o valorizare a acelui prag ar fi justificată în contextul presiunilor inflaționiste. Potrivit Ungariei, creșterea pragului aferent măsurii speciale ar putea afecta aproximativ 35.000 de persoane impozabile. Decizia trebuie aprobată formal de statele membre.

Mongolia se angajează să demareze schimbul automat de informații privind conturile financiare până în 2026

Marți, 16 aprilie, Mongolia s-a angajat să implementeze până în 2026 Standardul internațional pentru schimbul automat de informații privind conturile financiare în chestiuni fiscale (AEOI). Standardul AEOI este implementat la scară globală, existând în prezent un angajament asumat de 123 dintre cei 167 de membri ai Forumului Global al OCDE privind transparența și schimbul de informații în scopuri fiscale de a demara schimburile automate până la o dată specifică, iar majoritatea dintre aceștia au inițiat deja schimburile. „Forumul Global va monitoriza progresul Mongoliei în respectarea angajamentului său de a demara schimbul automat până în 2026, iar membrii Forumului Global și G20 vor primi actualizări cu privire la proces. Secretariatul nostru va sprijini autoritățile fiscale din Mongolia în implementarea standardului și în tratarea oricăror provocări care pot apărea”, a declarat președintele Forumului Global, Gaël Perraud.

Declinarea responsabilității

Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerat drept declarație scrisă în numele ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP

Radio CECCAR FM

La 15 noiembrie 2024, CECCAR Maramureș a participat, prin conducerea filialei, la evenimentul Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș 20 de ani – Arc peste timp, desfășurat la Baia Mare. Evenimentul a reunit invitați speciali, reprezentanți ai unor instituții și organisme profesionale cu care consilierii juridici colaborează direct, alături de membri ai comunității juridice și economice locale.

Conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a prezentat activitățile și acțiunile în care se intersectează profesiile de consilier juridic și expert contabil, contribuind astfel la susținerea mediului economic și juridic.

În cadrul evenimentului, CECCAR Maramureș a oferit o diplomă de excelență pentru decanul Colegiului Consilierilor Juridici Maramureș, Nicușor Marin Blaga, pentru contribuțiile organizației în cele două decenii de activitate.

Galerie foto

CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici

file with image and text inside it

Loading…

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

Radio CECCAR FM

Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat  cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.

Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.

În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.

De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.

Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.

Galerie foto

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil

Radio CECCAR FM

CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.

Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.

Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.

Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.

Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.

Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va  contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.

Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.

Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.

Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.

Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.

Continuare

Trending