Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 15 mai 2023

Radio CECCAR FM

etaf
© etaf.tax

Ambasadorii UE au convenit asupra DAC8

Miercuri, 10 mai, ambasadorii statelor membre (Coreper) și-au dat acordul în ceea ce privește cel mai recent text de compromis al președinției suedeze referitor la cel de-al optulea amendament la Directiva 2011/16/UE privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal (DAC8), ceea ce deschide calea pentru încheierea unui acord formal în cadrul ședinței Ecofin din 16 mai. Statele membre au eliminat din text penalitățile minime propuse de Comisia Europeană în cazul unei încălcări a obligațiilor de raportare ale DAC. În prezent, textul precizează că „penalitățile ar trebui să fie eficiente, proporționale și cu efect de descurajare”, punând în evidență că „alegerea penalităților rămâne la latitudinea statelor membre”. ETAF consideră oportune aceste modificări, întrucât sancțiunile minime propuse erau principala preocupare asupra căreia a atras atenția în documentul de poziție emis pe marginea propunerii. Totodată, s-au efectuat modificări și în cazul schimbului automat de norme fiscale. Statele membre doresc să vizeze normele transfrontaliere avansate emise, modificate sau reînnoite după 1 ianuarie 2026 și situațiile în care volumul tranzacției sau seriilor de tranzacții aferente normei transfrontaliere avansate depășește 1,5 milioane de euro ori măsura în care norma transfrontalieră avansată determină măsura în care o persoană este sau nu este rezidentă în scopuri fiscale în statul membru emitent al normei. Statele membre au adăugat și o prevedere prin care tratează decizia recentă a Curții de Justiție a Uniunii Europene de invalidare a dispozițiilor de raportare din DAC6 ce încalcă privilegiul profesional. Paralel, Parlamentul European își finalizează opinia fără caracter obligatoriu cu intenția de a o supune la vot în comisia ECON, la 30 mai, și în plen, în luna iulie. Amendamentele redactate de grupurile politice se referă la domeniul de aplicare, aspectele legate de confidențialitate, obligațiile intermediarilor, nivelul minim propus al penalităților, precum și definiția unei persoane cu avere netă mare.

Raport de sinteză privind răspunsurile primite la consultarea publică privind BEFIT

Luni, 8 mai, Comisia Europeană a publicat un raport de sinteză al răspunsurilor pe care le-a primit la consultarea publică lansată în legătură cu inițiativa sa „Întreprinderile din Europa: Cadru pentru impozitarea veniturilor (BEFIT)”. Per ansamblu, Comisia a primit 77 de răspunsuri la sondaj. Aproape două treimi dintre respondenți (50/77) au fost de acord că situația curentă cu 27 de sisteme fiscale naționale diferite pentru întreprinderi generează probleme în piața internă. În ceea ce privește domeniul de aplicare, majoritatea respondenților au considerat „eficient” și „foarte eficient” să existe un prag al aplicării obligatorii cu posibilitatea ca întreprinderile (inclusiv IMM-urile) aflate sub prag să opteze să fie incluse. Cei mai mulți dintre respondenți au considerat că un prag pentru grupurile cu venituri consolidate de peste 750 de milioane de euro ar fi „eficient” sau „foarte eficient”. Printre altele, respondenții au fost întrebați dacă văd orice beneficii pe care inițiativa BEFIT le-ar putea aduce legat de costurile actuale de conformitate și administrative. Aceștia au exprimat opinii mixte cu privire la măsura în care abordarea propusă ar conduce la simplificări, iar unii dintre aceștia au considerat că aceasta ar conduce la costuri de conformitate și administrative mai mari. Totodată, majoritatea respondenților au afirmat că simplificările legate de depunerea declarațiilor fiscale ar fi cele mai utile în ceea ce privește reducerea sarcinii legate de conformitate și a celei administrative.

Directiva UE pentru implementarea Pilonului II, atacată în instanță

O companie identificată drept „VF” a depus o cerere la Tribunalul General al Uniunii Europene pentru contestarea validității directivei UE pentru implementarea impozitului minim global (așa-numitul Pilon II al acordului OCDE). Potrivit unui rezumat al cererii, publicat luni, 8 mai, în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, compania a argumentat că instanța ar trebui să anuleze excepția pentru veniturile din transportul internațional inclusă în directivă. Compania a remarcat că articolul 17 al directivei de implementare exclude unele venituri din activități de transport acoperite de regimurile fiscale pe tonaj ale statelor membre UE, altele decât veniturile din transporturile internaționale și veniturile aferente calificate din transporturile internaționale. Totodată, s-a remarcat că directiva UE nu stabilește măsuri de tranziție pentru contribuabilii care realizează investiții substanțiale bazându-se pe regimurile fiscale pe tonaj naționale. Compania a argumentat că prin această directiva se încalcă legislația europeană, inclusiv principiul tratamentului echitabil al întreprinderilor comparabile și principiul proporționalității. Compania a susținut și faptul că directiva încalcă principiul protejării așteptărilor legitime și al certitudinii legale.

OCDE raportează progresul în ceea ce privește Pilonul I și Pilonul II

Secretarul general al OCDE, Mathias Cormann, a furnizat câteva informații privind progresul realizat în legătură cu Pilonul I și Pilonul II ale acordului OCDE în raportul fiscal către miniștrii de finanțe și guvernatorii băncilor centrale ai G7, publicat joi, 11 mai. Potrivit acestuia, OCDE dezvoltă un mecanism de comunicare sigur care să permită discuții confidențiale între administrațiile fiscale și contribuabili în sprijinul reformei fiscale globale pe doi piloni și se așteaptă ca acesta să fie operațional nu mai târziu de 2024. „Pentru a valorifica potențialul tehnologiei digitale pentru administrațiile fiscale, în prezent se desfășoară activități coordonate pentru a construi un mecanism de comunicare sigur care să le permită atât administrațiilor fiscale, cât și contribuabililor să se implice în discuții confidențiale și să partajeze documente în siguranță într-un mediu transfrontalier”, se arată în raport. Totodată, OCDE lucrează la standardizarea unei declarații informative GLOBE pe care societatea-mamă a unui grup de multinaționale aflate în domeniul de aplicare o poate depune într-o jurisdicție care are un acord calificat al autorității competente cu jurisdicțiile entităților sale componente. Principii similare fundamentează activitatea în decurs de finalizare privind măsura „Amount A” a Pilonului I, adaugă raportul, indicând o abordare unică pentru depunerea declarațiilor fiscale și a pachetelor de documente aferente măsurii și procese avansate de revizuire a certitudinii în baza măsurii „Amount A”.

Cancelarul Germaniei, Olaf Scholz, s-a adresat eurodeputaților

Marți, 9 mai, Parlamentul European s-a reunit în plen pentru dezbaterea „Aceasta este Europa” cu Olaf Scholz, cancelarul Germaniei. În discursul său, cancelarul s-a concentrat pe provocări-cheie pentru viitorul UE, inclusiv războiul din Ucraina și necesitatea unei cooperări consolidate în domeniul apărării, necesitatea unei deschideri mai ample față de restul lumii, o politică de expansiune mai onestă și reforma tratatelor. De asemenea, acesta a făcut apel la extinderea procesului de adoptare a deciziilor prin majoritate calificată în ceea ce privește tratarea politicii externe și a fiscalității. Ca reacție la afirmațiile cancelarului, eurodeputații i-au cerut liderului să se implice mai mult în implementarea politicilor sale și să asigure livrări mai rapide către Ucraina. În special, numeroși eurodeputați au solicitat un sprijin continuat pentru Ucraina în lupta împotriva agresiunii Rusiei până când este asigurată pacea, în timp ce alții au criticat Germania pentru furnizarea unui sprijin întârziat Ucrainei. Numeroși eurodeputați i-au cerut cancelarului Scholz să urgenteze adoptarea unei Convenții înainte de alegerile europene din 2024 și au abordat, totodată, necesitatea unui sprijin sporit pentru cetățenii UE în contextul crizelor energetică și climatică.

Eurodeputații încep lucrările la pachetul TVA în era digitală

Eurodeputatul Oliver Chastel (Partidul Renew Europe, Belgia) și-a publicat recent proiectul de raport pentru comisia ECON privind pachetul TVA în era digitală. În proiectul său de raport, acesta afirmă că dorește să obțină un echilibru sporit între obiectivele combaterii fraudelor și dificultățile pentru întreprinderi care ar putea apărea din cauza aplicării noilor norme propuse. În special, acesta este de părere că un termen de zece zile lucrătoare pentru emiterea și declararea facturilor ar fi mai realist pentru întreprinderi, în special IMM-uri, decât termenul de două zile propus de Comisie. Totodată, Oliver Chastel consideră că este necesar să se consolideze protecția datelor atât pentru protejarea confidențialității cetățenilor, cât și a secretelor de afaceri ale companiilor, prin stocarea datelor chiar în cadrul companiilor. De asemenea, acesta insistă asupra cooperării strânse între toți actorii implicați în combaterea fraudei în materie de TVA, în special EPPO, Eurofisc, Europol și Eurojust. Pentru a limita costurile de conformitate atât pentru companii, în special IMM-urile, cât și pentru administrațiile fiscale, Oliver Chastel solicită Comisiei Europene să elaboreze un program informatic sigur și fiabil prin care să asigure conectarea administrațiilor naționale cu sistemul VIES central. În final, raportorul este de părere că perioadele de implementare ar trebui reevaluate și ar trebui acordat mai mult timp companiilor și administrațiilor naționale (cel puțin încă un an) pentru a pregăti și coordona intrarea în vigoare a dispozițiilor de raportare digitală, tratamentul TVA al economiei platformelor, precum și procedura unică de înregistrare în scopuri de TVA și actualizarea ghișeului unic pentru importuri (Import One Stop Shop – IOSS). Votul pentru acest raport în comisia ECON este programat în luna octombrie a acestui an.

Nou studiu al Observatorului fiscal european privind evitarea obligațiilor fiscale și vânzările

Observatorul fiscal european a publicat miercuri, 10 mai, un nou studiu ce investighează influența evitării obligațiilor fiscale de către companii (CTA) asupra vânzărilor de la nivelul firmelor și implicațiile agregate ale acesteia. Scopul acestui studiu este de a demonstra că evitarea obligațiilor fiscale le-a acordat un avantaj competitiv firmelor care au aceste practici. Autorii au constatat că extinderea relativă a evitării obligațiilor fiscale de către companii a contribuit semnificativ la creșterea concentrării industriilor începând cu anii ʼ90. Potrivit acestora, în anumite sectoare de activitate, cum ar fi cel al producției chimice, comerțul cu amănuntul în afara magazinului sau produse informatice, evitarea obligațiilor fiscale de către firmele mari ar putea explica până la 30% din creșterea concentrării industriilor. De asemenea, aceștia au constatat că evitarea obligațiilor fiscale poate distorsiona cotele de piață și poate influența producția reală în multe industrii dincolo de impactul său asupra veniturilor guvernamentale. Autorii argumentează că aplicarea politicii fiscale pentru companii poate ajuta la diminuarea concentrării industriilor. Normele Comisiei Europene împotriva scutirilor fiscale acordate anumitor companii pun în evidență și mai mult necesitatea unor politici fiscale coordonate pentru a asigura competiția justă în cadrul Uniunii Europene, afirmă autorii. În opinia lor, politica fiscală ar trebui să fie o parte esențială a politicii privind competiția, iar factorii decizionali trebuie să lucreze la politici fiscale coordonate pentru a asigura condiții de concurență echitabile pentru toate firmele.

Reminder: Conferința ETAF privind SAFE din 28 iunie

Înregistrați-vă aici: https://sweapevent.com/ETAFConference28June

Conferința ETAF: Analizarea propunerii SAFE: la ce ar trebui să se aștepte profesioniștii din domeniul fiscal

15:00 – 17:00

@Stanhope Hotel, Rue du Commerce 9, 1000 Bruxelles

În iunie 2023, Comisia Europeană plănuiește să prezinte o propunere pentru o directivă „pentru combaterea rolului facilitatorilor evaziunii fiscale și planificării fiscale agresive în Uniunea Europeană” (Securing the Activity Framework for Enablers – SAFE).

Planificarea fiscală agresivă este deseori numită „zona gri”. Definiția acesteia reprezintă una dintre principalele provocări și rămâne problematică întrucât fiecare contribuabil are dreptul de a alege calea cel mai puțin impozitată.

Comisia intenționează să propună criterii „clare și obiective” pentru definirea formelor de planificare fiscală agresivă care trebuie interzise. Aceste criterii vor reprezenta fundamentul propunerii SAFE.

În acest context, ETAF ar dori să discute cu profesioniști din domeniile financiar-contabil și fiscal, reprezentanți ai UE și reprezentanți ai mediului academic ce anume constituie planificare fiscală agresivă din punctul lor de vedere și modul în care Comisia intenționează să o definească fără a descuraja planificarea fiscală legitimă și a interfera cu activitatea profesioniștilor din domeniu care respectă legea.

15:00-Primirea participanților

15:30 Remarci introductive susținute de Philippe Arraou, președintele ETAF

15:35 Discurs de deschidere susținut de Michael Schick, șef de birou în cadrul ETAF

15:45 Dezbatere în panel moderată de Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes:

•   Benjamin Angel, Director pentru impozitare directă, coordonare fiscală, analiză și evaluare economică, DG TAXUD, Comisia Europeană

•   Paul Tang, eurodeputat și președinte al subcomisiei FISC a Parlamentului European

•   Manon  François, cercetător la Observatorul fiscal al UE

•   Andrea Rabb, expert în domeniul fiscal, membru al Consiliului ETAF și vicepreședinte pentru afaceri internaționale al Moklasz

15:55 Remarci de încheiere susținute de Philippe Arraou, președintele ETAF

16:00 Recepție

Participanții la conferință vor beneficia de interpretare simultană în engleză, franceză, germană și română.

Conferința va fi transmisă în direct pe site-ul și conturile de social media ale ETAF.

Declinarea responsabilității

Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerat drept declarație scrisă în numele ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP

Radio CECCAR FM

La 15 noiembrie 2024, CECCAR Maramureș a participat, prin conducerea filialei, la evenimentul Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș 20 de ani – Arc peste timp, desfășurat la Baia Mare. Evenimentul a reunit invitați speciali, reprezentanți ai unor instituții și organisme profesionale cu care consilierii juridici colaborează direct, alături de membri ai comunității juridice și economice locale.

Conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a prezentat activitățile și acțiunile în care se intersectează profesiile de consilier juridic și expert contabil, contribuind astfel la susținerea mediului economic și juridic.

În cadrul evenimentului, CECCAR Maramureș a oferit o diplomă de excelență pentru decanul Colegiului Consilierilor Juridici Maramureș, Nicușor Marin Blaga, pentru contribuțiile organizației în cele două decenii de activitate.

Galerie foto

CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici

file with image and text inside it

Loading…

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

Radio CECCAR FM

Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat  cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.

Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.

În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.

De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.

Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.

Galerie foto

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil

Radio CECCAR FM

CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.

Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.

Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.

Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.

Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.

Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va  contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.

Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.

Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.

Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.

Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.

Continuare

Trending