PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 5 iunie 2023
Conferința anuală a Observatorului fiscal al UE din Bruxelles
Marți, 30 mai, oficiali UE, cercetători și experți in domeniile financiar-contabil și fiscal s-au reunit la conferința anuală a Observatorului fiscal al UE din Bruxelles. Intitulată Investiții în viitorul Europei: Construirea resurselor proprii ale UE, conferința a fost împărțită în trei sesiuni. În timpul sesiunii de dimineață, dedicată impozitării întreprinderilor, Benjamin Angel, directorul pentru impozitare directă, coordonare fiscală, analiză și evaluare economică la Comisia Europeană, a vorbit despre viitorul nou cadru general pentru impozitarea întreprinderilor în Europa (BEFIT) și a declarat că acesta va aduce o serie de simplificări, în special pentru IMM-uri. Una dintre măsuri va consta în faptul că IMM-urile vor avea posibilitatea de a activa, atunci când au activități în alt stat membru fără filiale, exclusiv sub incidența unei singure baze fiscale. Întrebat despre amânarea propunerii SAFE privind planificarea fiscală agresivă, Benjamin Angel a declarat că agenda provizorie a Comisiei nu trebuie interpretată în manieră exagerată. Întârzierile trebuie atribuite faptului că există numeroase priorități în multe domenii, iar anumite subiecte trebuie să aibă întâietate. Oficialul european a asigurat că încă se lucrează la SAFE la nivelul CE. Întrebat dacă SAFE va fi emisă anul acesta, Benjamin Angel a rugat publicul „să aibă răbdare”. Cea de-a doua sesiune, referitoare la modul de combatere mai eficientă a evitării obligațiilor fiscale, a abordat și inițiativa SAFE. Profesioniștii în domeniul fiscal nu sunt facilitatori ai planificării fiscale agresive, a amintit Michael Schick, ETAF Head of Office, în discursul susținut în cadrul panelului. Toți vorbitorii au fost de acord că definirea planificării fiscale agresive va fi cheia. O definiție clară și practică va fi esențială pentru activitatea de zi cu zi a profesioniștilor în domeniu, a subliniat Michael Schick.
Planul de management al DG TAXUD 2023
Comisia Europeană a publicat marți, 30 mai, planurile de management pentru direcțiile generale. În fiecare an, departamentele Comisiei Europene își definesc principalele acțiuni și modul în care acestea vor contribui la îndeplinirea obiectivelor generale ale Comisiei. Este important de menționat faptul că planul de management pentru 2023 al Direcției generale pentru Impozitare și Uniune Vamală (DG TAXUD) face referire la propunerea SAFE privind planificarea fiscală agresivă și precizează că „îi va viza pe cei care încurajează utilizarea structurilor complexe în state terțe pentru a eluda sau evita impozitarea și va propune o abordare europeană armonizată în ceea ce privește penalitățile pentru astfel de acțiuni”. În plan sunt menționate și alte inițiative preconizate, cum ar fi noul cadru general pentru impozitarea întreprinderilor în Europa (BEFIT) și noua propunere pentru îmbunătățirea procedurilor pentru scutirile de impozit reținut la sursă în UE. Totodată, în planul de management este precizată transmiterea, de către Comisie, a unui raport referitor la progresul realizat în legătură cu Pilonul I al acordului OCDE, Consiliului UE, până la 30 iunie, cu scopul de a furniza claritate în ceea ce privește planurile pentru propunerea UE. În 2023, DG TAXUD plănuiește, de asemenea, să realizeze un studiu și să propună noi măsuri pentru a reduce timpul, costul și efortul necesare în prezent pentru soluționarea litigiilor în materie de TVA și să publice o comunicare referitoare la drepturile contribuabililor. Comisia va organiza un alt simpozion în domeniul fiscalității la nivel înalt, în toamna acestui an, pentru a cuantifica progresul realizat în ceea ce privește analiza legată de viitorul fiscalității.
Eurodeputații fac apel la statele membre să reintroducă pe agendă Directiva UNSHELL
Într-un editorial publicat în Euractiv marți, 30 mai, eurodeputații Paul Tang (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților), Gilles Boyer (Partidul Renew Europe, Franța) și Ernest Urtasun (Partidul Verde/Alianța Liberă Europeană, Spania) au făcut apel la statele membre să reintroducă pe agendă Directiva UNSHELL, cea care stabilește norme împotriva utilizării abuzive a entităților fictive în scopuri fiscale. „După atenuarea semnificativă a impactului propunerii, președinția suedeză a Consiliului nu a înaintat nici măcar această versiune limitată miniștrilor de finanțe UE la ședința acestora din mai”, au afirmat eurodeputații. Aceștia solicită președinției suedeze a Consiliului UE și celei spaniole (care urmează să preia președinția Consiliului) să introducă Directiva UNSHELL pe agenda viitoarelor ședințe ale miniștrilor de finanțe și să transmită în direct ședința Consiliului. „Cetățenii europeni au dreptul de a auzi explicațiile guvernanților lor, una câte una, cu privire la motivul pentru care blochează această directivă și nu face progrese în lupta împotriva evitării obligațiilor fiscale. Bineînțeles, vom face tot ce ne stă în putință ca aceasta să fie cea mai vizionată ședință a Consiliului”, au precizat aceștia, în editorialul citat.
Noi proceduri ale Comisiei Europene privind constatarea neîndeplinirii obligațiilor în domeniul fiscal
Joi, 1 iunie, Comisia Europeană a lansat o serie de noi proceduri de constatare a neîndeplinirii obligațiilor în domeniul fiscal. În ceea ce privește aspectele fiscale, Grecia și Cipru se află în atenția Comisiei. Grecia a primit o scrisoare formală suplimentară pentru neaplicarea adecvată a normelor UE privind vehiculele second-hand achiziționate în alte state membre UE. Potrivit Comisiei, impozitul de mediu al Greciei discriminează între vehiculele second-hand cumpărate în Grecia și vehiculele second-hand cumpărate în alte state membre și, ulterior, înmatriculate în Grecia. De asemenea, Comisia a transmis un aviz motivat către Cipru pentru eșecul său de a aplica în mod adecvat normele europene în materie de TVA pentru locuințele achiziționate sau construite în acest stat. Comisia este de părere că legislația cipriotă care permite o rată redusă de TVA de 5% pentru primii 200 m2 de locuință utilizați ca reședință principală și permanentă de către beneficiar, fără alte limitări, depășește ceea ce este permis de Directiva TVA. Cele două state au două luni la dispoziție să răspundă Comisiei, altfel instituția poate decide să treacă la următorul pas al procedurii de constatare a neîndeplinirii obligațiilor.
Consultare IASB cu privire la amendamentele la Standardul de contabilitate pentru IMM-uri al IFRS legate de reforma fiscală internațională
Joi, 1 iunie, International Accounting Standards Board (IASB) a propus amendamente la Standardul de contabilitate pentru IMM-uri al IFRS, pentru a ajuta IMM-urile să răspundă la reforma fiscală internațională. Amendamentele propuse la secțiunea privind impozitul pe profit din standard ar furniza aceeași excepție ca amendamentele la IAS 12 Impozitul pe profit emise în mai 2023 și ar veni, totodată, ca un răspuns la normele standard ale Pilonului II OCDE. Amendamentele propuse ar introduce o excepție temporară de la contabilizarea impozitelor amânate generate de implementarea normelor standard ale Pilonului II, ar introduce dispoziții țintite de prezentare a informațiilor în perioadele în care legislația aferentă Pilonului II este în vigoare și ar clarifica faptul că „alte evenimente” din obiectivul de prezentare a informațiilor pentru impozitul pe profit includ legislația aferentă Pilonului II adoptată complet sau adoptată în mare măsură. Termenul-limită de transmitere a comentariilor cu privire la Proiectul de expunere este 17 iulie 2023. Totodată, a fost pus la dispoziția părților interesate un sondaj online pentru ca acestora să le fie mai ușor să trimită comentarii.
Reminder: Conferința ETAF privind SAFE din 28 iunie
Înregistrați-vă aici: https://sweapevent.com/ETAFConference28June
Conferința ETAF: Analizarea propunerii SAFE: la ce ar trebui să se aștepte profesioniștii din domeniul fiscal
15:00 – 17:00
@Stanhope Hotel, Rue du Commerce 9, 1000 Bruxelles
În iunie 2023, Comisia Europeană plănuiește să prezinte o propunere pentru o directivă „pentru combaterea rolului facilitatorilor evaziunii fiscale și planificării fiscale agresive în Uniunea Europeană” (Securing the Activity Framework for Enablers – SAFE).
Planificarea fiscală agresivă este deseori numită „zona gri”. Definiția acesteia reprezintă una dintre principalele provocări și rămâne problematică întrucât fiecare contribuabil are dreptul de a alege calea cel mai puțin impozitată.
Comisia intenționează să propună criterii „clare și obiective” pentru definirea formelor de planificare fiscală agresivă care trebuie interzise. Aceste criterii vor reprezenta fundamentul propunerii SAFE.
În acest context, ETAF ar dori să discute cu profesioniști din domeniile financiar-contabil și fiscal, reprezentanți ai UE și reprezentanți ai mediului academic ce anume constituie planificare fiscală agresivă din punctul lor de vedere și modul în care Comisia intenționează să o definească fără a descuraja planificarea fiscală legitimă și a interfera cu activitatea profesioniștilor din domeniu care respectă legea.
15:00-Primirea participanților
15:30 Remarci introductive susținute de Philippe Arraou, președintele ETAF
15:35 Discurs de deschidere susținut de Michael Schick, șef de birou în cadrul ETAF
15:45 Dezbatere în panel moderată de Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes:
• Benjamin Angel, Director pentru impozitare directă, coordonare fiscală, analiză și evaluare economică, DG TAXUD, Comisia Europeană
• Paul Tang, eurodeputat și președinte al subcomisiei FISC a Parlamentului European
• Manon François, cercetător la Observatorul fiscal al UE
• Andrea Rabb, expert în domeniul fiscal, membru al Consiliului ETAF și vicepreședinte pentru afaceri internaționale al Moklasz
15:55 Remarci de încheiere susținute de Philippe Arraou, președintele ETAF
16:00 Recepție
Participanții la conferință vor beneficia de interpretare simultană în engleză, franceză, germană și română.
Conferința va fi transmisă în direct pe site-ul și conturile de social media ale ETAF.
Declinarea responsabilității
Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerat drept declarație scrisă în numele ETAF.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP
La 15 noiembrie 2024, CECCAR Maramureș a participat, prin conducerea filialei, la evenimentul Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș 20 de ani – Arc peste timp, desfășurat la Baia Mare. Evenimentul a reunit invitați speciali, reprezentanți ai unor instituții și organisme profesionale cu care consilierii juridici colaborează direct, alături de membri ai comunității juridice și economice locale.
Conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a prezentat activitățile și acțiunile în care se intersectează profesiile de consilier juridic și expert contabil, contribuind astfel la susținerea mediului economic și juridic.
În cadrul evenimentului, CECCAR Maramureș a oferit o diplomă de excelență pentru decanul Colegiului Consilierilor Juridici Maramureș, Nicușor Marin Blaga, pentru contribuțiile organizației în cele două decenii de activitate.
Loading…
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil
Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.
Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.
În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.
De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.
Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.
Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.
Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.
Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.
Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.
„Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru”, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.
Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.
Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.
„Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.
Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 2 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum o zi
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 2 zile
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum o zi
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
ECONOMIEacum 2 zile
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
ECONOMIEacum 2 zile
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
-
PROFESIA CONTABILĂacum 3 zile
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
-
ECONOMIEacum o zi
BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente