Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 26 septembrie 2023

Radio CECCAR FM

etaf

Punctul de vedere al ETAF privind propunerea FASTER

Luni, 18 septembrie, ETAF și-a transmis punctul de vedere Comisie Europene cu privire la propunerea referitoare la o Directivă pentru Scutirea mai rapidă și mai sigură de la reținerea la sursă a impozitelor (FASTER). „Suntem de acord cu necesitatea unei inițiative UE pentru simplificarea și standardizarea scutirii de la reținerea la sursă a impozitelor și prin urmare, am salutat această propunere. Am susținut în mod special extinderea domeniului de aplicare pentru a include toate plățile care fac obiectul impozitelor reținute la sursă și nu doar impozitele excedentare pe dividende reținute la sursă din acțiuni tranzacționate public și dobânzi de la obligațiuni tranzacționate public”, susține ETAF. De asemenea, ETAF a recunoscut cele două noi proceduri rapide propuse de Comisia Europeană. Totuși, întrucât sistemul de scutire de la reținerea la sursă a impozitelor ar furniza cele mai bune rezultate, adică, scutire anticipată pentru investitori și o sarcină limitată pentru intermediari, ETAF este de părere că acesta ar trebui să fie sistemul obligatoriu implicit, iar sistemul de rambursare rapidă ar trebui utilizat doar ca soluție de rezervă atunci când scutirea de la reținerea la sursă nu este posibilă. În final, ETAF a susținut introducerea propusă a unui certificat fiscal de reședință la nivelul UE (eTRC), care va permite investitorilor să depună cererea de rambursare a impozitelor reținute la sursă digital printr-un portal online, dar a avertizat că ar trebui incluse doar informațiile strict necesare. Propunerea FASTER a fost, de asemenea, discutată de eurodeputați și experți în timpul unei audieri organizate de subcomisia FISC a Parlamentului European marți, 19 septembrie. Vorbitorii au făcut schimb de idei cu privire la potențialul impact al acestei inițiative asupra scandalurilor „cum-cum” și „cum-ex”; definiția beneficiarilor reali, interacțiunea cu țările terțe și costul registrelor, printre alte subiecte.

Eurodeputații îl consultă pe comisarul european pe probleme fiscale referitor la ultimele propuneri în domeniul fiscal

Marți, 19 septembrie, eurodeputații subcomisiei FISC a Parlamentului European au organizat un schimb de idei cu comisarul european pe probleme fiscale, Paolo Gentiloni. Comisarul a introdus numeroasele acțiuni întreprinse în prezent de Comisie în ceea ce privește politica fiscală, inclusiv propunerile FASTER și BEFIT. În ceea ce privește implementarea Pilonului I al soluției pe doi piloni a OCDE, acesta a declarat că finalizarea Convenției multilaterale până la sfârșitul anului este un obiectiv „realizabil”. Referitor la Pilonul 2, comisarul a transmis că statele membre ar trebui să continue să lucreze intens pentru a transpune directiva până la finalul anului, iar Comisia furnizează toată susținerea pentru a respecta acest termen. Întrebat despre progresul directivei UNSHELL, comisarul s-a arătat încrezător că se poate ajunge la un acord în acest dosar, cu ajutorul președinției spaniole care a făcut din acesta o prioritate. În final, referitor la impozitarea câștigurilor de capital, Paolo Gentiloni a declarat că Comisia este deschisă pentru discutarea chestiunii, întrucât a fost înregistrată inițiativa cetățenească europeană (ECI) cu privire la acest subiect, dar totuși, potrivit acestuia, chestiunea rămâne de competența statelor membre.

Tax Justice Network recomandă o taxă europeană pe avere pe modelul spaniol

Un studiu desfășurat de Tax Justice Network și comandat de grupul Partidul Verde/Alianța Liberă Europeană din Parlamentul European a concluzionat că este necesar să se introducă o taxă pe averile mari pentru a finanța tranziția ecologică și socială. Studiul, publicat miercuri, 20 septembrie, explorează posibilitatea introducerii unei taxe progresive pe avere la nivelul UE bazată pe modelul taxei de solidaritate adoptată în Spania la începutul lui 2023. Autorii recomandă implementarea unei taxe pe avere moderată și progresivă și transparență completă referitoare la beneficiarii reali pentru toate tipurile de companii și active. Taxa ar avea ca scop obținerea unei contribuții de la 0,5% dintre cei mai bogați oameni din Uniunea Europeană. Aceasta ar reprezenta între 1,7% și 3,5% din capitalul total al acestor persoane. Studiul estimează că prin implementarea unei astfel de taxe, statele membre UE ar putea genera venituri de până la 213,3 miliarde de euro.

Tribunalul European: Regimul privind profitul excedentar din Belgia încalcă normele europene privind ajutorul de stat

Tribunalul European a decis  miercuri, 20 septembrie, că decizia Comisiei din 2016 potrivit căreia schema fiscală a Belgiei privind profitul excedentar încalcă normele europene privind ajutorul de stat. Din 2005, Belgia a aplicat într-adevăr o schemă fiscală care scutește de la impozitare anumite profituri „excedentare” ale entităților belgiene care fac parte din grupuri corporative multinaționale. Acele entități pot obține o decizie anticipată de la administrația fiscală belgiană, în special dacă centralizează activități, creează locuri de muncă sau realizează investiții în Belgia. În acel context, profiturile „excedentare”, adică profiturile care depășesc profitul pe care l-ar fi realizat entitățile comparabile de sine-stătătoare care activează în circumstanțe similare, sunt scutite de la impozitul de profit. Potrivit Tribunalului General, Comisia a demonstrat că schema în cauză acorda avantaje fiscale beneficiarilor. De asemenea, a decis că concluzia Comisiei potrivit căreia schema era selectivă prin faptul că făcea diferență între operatorii care erau într-o situație faptică și juridică comparabilă era corectă. Totodată, Tribunalul General a confirmat constatarea Comisiei potrivit căreia schema în cauză era selectivă deoarece nu era deschisă pentru companiile care decideau să nu realizeze investiții, să centralizeze activități sau să creeze locuri de muncă în Belgia. Schema era selectivă și din cauza faptului că nu era deschisă pentru întreprinderile care făceau parte dintr-un grup mic.

Apel la probe privind noile măsuri europene referitoare la recunoașterea calificărilor cetățenilor din țările terțe

La 14 septembrie, Comisia Europeană a deschis o consultare publică  referitoare la pachetul de noi măsuri privind recunoașterea calificărilor cetățenilor din țările terțe, a cărei publicare este preconizată pentru sfârșitul anului. Pachetul ar include: o comunicare privind maximizarea potențialului mobilității talentelor ca parte a Anului European al Abilităților, o recomandare privind recunoașterea calificărilor cetățenilor din țările terțe, o propunere legislativă pentru o Rezervă de talente a UE  și o propunere pentru o recomandare a Consiliului privind un cadru general pentru mobilitatea în domeniul educației. Comisia ia în considerare să recomande statelor membre să-și alinieze mai bine procesele de recunoaștere a calificărilor cetățenilor din afara UE cu sistemul stabilit de Directiva 2005/36/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 7 septembrie 2005 privind recunoașterea calificărilor profesionale, să simplifice procedurile, să reducă duratele de procesare și să permită accesul la procedurile electronice pentru reducerea sarcinile pentru solicitanți. În special, Comisia dorește să se concentreze pe facilitarea recunoașterii în vederea accesului în profesiile reglementate, îndeosebi pentru „sectoarele de activitate foarte populare”. Părțile interesate pot trimite comentarii la Comisia Europeană până la 12 octombrie 2023.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP

Radio CECCAR FM

La 15 noiembrie 2024, CECCAR Maramureș a participat, prin conducerea filialei, la evenimentul Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș 20 de ani – Arc peste timp, desfășurat la Baia Mare. Evenimentul a reunit invitați speciali, reprezentanți ai unor instituții și organisme profesionale cu care consilierii juridici colaborează direct, alături de membri ai comunității juridice și economice locale.

Conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a prezentat activitățile și acțiunile în care se intersectează profesiile de consilier juridic și expert contabil, contribuind astfel la susținerea mediului economic și juridic.

În cadrul evenimentului, CECCAR Maramureș a oferit o diplomă de excelență pentru decanul Colegiului Consilierilor Juridici Maramureș, Nicușor Marin Blaga, pentru contribuțiile organizației în cele două decenii de activitate.

Galerie foto

CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici

file with image and text inside it

Loading…

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

Radio CECCAR FM

Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat  cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.

Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.

În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.

De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.

Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.

Galerie foto

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil

Radio CECCAR FM

CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.

Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.

Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.

Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.

Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.

Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va  contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.

Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.

Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.

Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.

Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.

Continuare

Trending