PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 30 octombrie 2023
Comisia Europeană și Parlamentul European au organizat cel de-al doilea Simpozion european în domeniul fiscalității
Comisia Europeană și Parlamentul European au organizat cel de-al doilea Simpozion european în domeniul fiscalității în zilele de marți, 24 octombrie, și miercuri, 25 octombrie 2023, la Bruxelles. Pe parcursul a două zile, oficiali și experți în domeniul fiscal europeni, inclusiv reprezentanți ai ETAF, au discutat viitorul fiscalității în UE. În timpul discursului de deschidere, comisarul european pe probleme fiscale, Paolo Gentiloni, a afirmat că există 3 domenii în care sunt necesare schimbări: – implementarea unei structuri fiscale mai eficiente, inclusiv prin rebalansarea sarcinii fiscale între muncă și capital; – digitalizarea și schimbarea legată de natura muncii; și – metode de adoptare a deciziilor, cu o tranziție progresivă de la votul unanim la votul prin majoritate calificată pentru anumite dosare fiscale. Marți, 24 octombrie, reprezentantul ETAF în VAT Expert Group al Comisiei Europene, dr. Stefanie Becker, a participat la o discuție referitoare la TVA în era digitală. Această sesiune a analizat modul în care actualul sistem TVA poate fi adaptat la economia digitalizată, în contextul unui flux și schimb de informații în timp real. De asemenea, a tratat și modul în care ar putea fi utilizate evoluțiile tehnologice. Stephanie Becker a declarat că pachetul ViDA prezentat de Comisie în decembrie 2022 poate reprezenta un impuls care să determine întreprinderile să devină digitale întrucât această mișcare poate genera economii din punct de vedere al costurilor și al resurselor umane. Totuși, aceasta a avertizat că este nevoie de timp pentru informarea și instruirea companiilor, precum și pentru implementarea corectă a noilor norme. Rolul impozitării cu scop de modificare a comportamentului contribuabililor și a impozitării averilor în structura fiscală a viitorului, precum și viitorul impozitării veniturilor personale și impozitării nomazilor digitali au fost, de asemenea, discutate în timpul evenimentului. Totodată, au fost analizate noi metode de adoptare a deciziilor. În această privință, vorbitorii au discutat rolul pe care Națiunile Unite, OCDE, UE, statele membre și parlamentele acestora îl joacă în contextul politicii fiscale internaționale și modul în care aceste niveluri diferite de guvernanță pot lucra mai bine împreună pentru a trata provocările emergente la adresa sistemelor fiscale naționale.
Cinci state membre UE solicită amânarea implementării Pilonului II
Estonia, Lituania, Letonia, Malta și Slovacia au solicitat amânarea implementării normelor Pilonului II, a declarat Benjamin Angel, director pentru impozitare directă, coordonare fiscală, analiză și evaluare economică la Comisia Europeană, miercuri, 25 octombrie, în timpul Congresului Anual al Asociației fiscale internaționale din Mexic. Această posibilitate este într-adevăr acordată de Directiva UE pentru implementarea Pilonului II pentru statele membre cu mai puțin de 12 societăți-mamă (UPE) ale grupurilor de întreprinderi multinaționale din domeniul de aplicare. Benjamin Angel a declarat că nu se așteaptă ca numărul statelor membre care au solicitat amânarea implementării să crească înainte de sfârșitul anului. Statele membre UE trebuie să transpună Directiva până la 31 decembrie 2023 pentru a se asigura că normele întră în vigoare la 1 ianuarie 2024. Până acum, 17 state membre au anunțat proiectul legislației care transpune directiva, declară Benjamin Angel, adăugând că Comisia a sperat la un număr mai mare în acest moment al anului.
Eurodeputații adoptă opinia cu privire la pachetul ViDA
Marți, 24 octombrie, eurodeputații Comisiei pentru afaceri economice și monetare (ECON) a Parlamentului European au adoptat opinia fără forță juridică cu privire la pachetul TVA în era digitală (ViDA), elaborat de eurodeputatul Olivier Chastel (Partidul Renew Europe, Belgia). Așa cum s-a preconizat, eurodeputații au convenit amânarea cu un an a celor 3 piloni ai reformei: – introducerea unor dispoziții comune de raportare privind facturarea electronică și raportarea digitală; – norme TVA actualizate pentru transportul de pasageri și platformele de cazare pe termen scurt și; – introducerea unei singure proceduri de înregistrare în scopuri de TVA la nivel UE. Totodată, aceștia fac apel la o extindere a termenului de 2 zile după ce a avut loc evenimentul exigibil pentru emiterea facturilor la 8 zile. Mai mult, eurodeputații propun o definiție modificată a facturării electronice, inclusiv utilizarea facturilor PDF până în ianuarie 2028. În final, din cauza riscurilor legate de securitate și confidențialitate, eurodeputații au decis să elimine IBAN-ul băncii furnizoare, precum și data plății din rândul elementelor care trebuie incluse într-o factură standard. Amendamentele de compromis adoptate de grupurile politice privind revizuirea directivei TVA pot fi consultate aici. Votul final cu privire la raport este programat să aibă loc în timpul sesiunii plenare a Parlamentului European din 20 noiembrie.
Comisia Europeană raportează progresul referitor la respectarea obligațiilor în materie de TVA
Majoritatea statelor membre UE au realizat progrese în implementarea respectării obligațiilor în materie de TVA în 2021, potrivit unui nou raport emis de Comisia Europeană marți, 24 octombrie. Studiul anual privind decalajul încasărilor de TVA, care măsoară diferența dintre veniturile din TVA preconizate și suma reală colectată, arată că statele membre au pierdut în jur de 61 de miliarde de euro în venituri din TVA în 2021, comparativ cu 99 de miliarde de euro, în 2020. Aceste cifre reprezintă venituri pierdute în principal din cauza fraudei în materie de TVA, evaziune fiscală și evitarea obligațiilor fiscale, falimente nefrauduloase, calcule eronate și insolvențe financiare, potrivit explicațiilor Comisiei. Un număr de state membre precum Italia (-10,7%) și Polonia (-7,8%) au înregistrat reduceri semnificative ale cifrelor privind decalajul încasărilor de TVA. Raportul mai arată că răspunsurile politice țintite s-au dovedit eficiente, în special cele legate de digitalizarea sistemelor fiscale, raportarea în timp real a tranzacțiilor și facturarea electronică. În același timp, și factorii temporari cum ar fi măsurile de sprijin guvernamental implementate în timpul pandemiei de COVID-19, care au fost deseori condiționate de plata taxelor, este posibil să fi jucat un rol în stimularea acestei schimbări.
Eurodeputații emit recomandări privind reforma suplimentară a normelor de impozitare a întreprinderilor
Marți 24 octombrie, eurodeputații din comisia ECON au adoptat un raport din proprie inițiativă referitor la reforma suplimentară a normelor de impozitare a întreprinderilor, redactat de Isabel Benjumea (Partidul Popular European, Spania). Textul oferă recomandări referitoare la modul de utilizare a normelor de impozitare a întreprinderilor pentru a diminua sarcina suportată de întreprinderi, în special IMM-uri. Printre alte recomandări, raportul face apel la Comisie să prezinte o evaluare generală a măsurilor anterioare luate cu privire la impozitarea întreprinderilor începând cu 2011 și să publice o evaluare de impact completă cu privire la cele mai bune opțiuni pentru diminuarea sarcinii administrative pentru întreprinderi, în special IMM-uri. Pentru a reduce costurile de conformitate și sarcinile administrative, rezoluția face apel în mod special la Comisie să realizeze o evaluare de impact cu privire la utilizarea noilor tehnologii pentru a îmbunătăți viteza, eficiența, fiabilitatea, transparența și reziliența procedurilor administrative legate de impozitare. Rezoluția mai precizează că acest lucru ar putea determina Comisia să completeze acest exercițiu cu o propunere de îmbunătățire a cooperării între autoritățile fiscale, valorificând bunele practici identificate, ceea ce va conduce la un mediu de lucru prielnic pentru afaceri. Votul final pentru raport în plen este programat la 11 decembrie.
Parlamentul European adoptă raportul privind politica fiscală în vremuri de criză
Marți, 24 octombrie, eurodeputații din Comisia ECON au adoptat un raport din proprie inițiativă cu privire la rolul politicii fiscale în vremuri de criză, redactat de eurodeputata Kira Marie Peter-Hansen (Partidul Verde/Alianța Liberă Europeană, Danemarca). Raportul furnizează recomandări despre cum poate fi utilizată mai bine politica fiscală pentru a facilita redistribuirea, a crește veniturile și a schimba comportamentele, în special în vederea favorizării comportamentelor prietenoase cu mediul. În special, raportul face apel la politici, planuri și măsuri pentru eliminarea subvențiilor pentru combustibili fosili prin măsuri fiscale cât mai repede posibil, solicitând în mod expres creșterea nivelului impozitării transportului aerian și naval. De asemenea, documentul subliniază necesitatea concentrării pe reducerea fraudei fiscale, evitării obligațiilor fiscale și a evaziunii fiscale în domeniul impozitării directe și indirecte, făcând apel la statele membre să utilizeze instrumentele legale și administrative actuale mai eficient. Raportul pune în evidență, totodată, problemele cu care se confruntă sistemele fiscale internaționale din cauza creșterii muncii de la distanță la nivel transfrontalier. În final, rezoluția invită Comisia să ia în considerare o taxă temporară pe profitul excedentar în diferite sectoare pentru viitoarele crize. Votul final în plen pentru raport este programat la 11 decembrie.
Raportul Observatorului fiscal european privind evaziunea fiscală
Un volum tot mai mare al profiturilor este transferat în paradisuri fiscale (1 trilion de dolari în 2023), potrivit unui raport privind evaziunea fiscală globală publicat de Observatorul fiscal european luni, 23 octombrie. Pierderea veniturilor din impozitarea întreprinderilor cauzată de acest transfer reprezintă aproape 10% din veniturile din impozitarea întreprinderilor colectate la nivel mondial. Multinaționalele din SUA sunt responsabile pentru circa 40% din transferul profiturilor globale, iar statele din Europa continentală par să fie cele mai afectate de această evaziune, precizează raportul. Totuși, cercetătorii au constatat că, datorită schimbului automat de informații dintre bănci, evaziunea fiscală din străinătate a scăzut cu un coeficient de aproape 3 în mai puțin de zece ani. Observatorul fiscal european oferă șase recomandări pentru a „reconcilia globalizarea cu echitatea fiscală”: – introducerea unei rate de impozitare a întreprinderilor de 25% și eliminarea lacunelor din soluția pe doi piloni a OCDE; – introducerea unei noi taxe minime globale pentru miliardarii lumii egală cu 2% din averea acestora; – introducerea mecanismelor de taxare a persoanelor cu averi mari care au fost rezidenți pe termen lung ai unei țări și aleg să se mute într-o țară cu taxe reduse; – implementarea măsurilor unilaterale pentru colectarea unor deficite fiscale ale companiilor multinaționale și miliardarilor dacă acordurile globale eșuează; – crearea unui registru global al activelor;–consolidarea aplicării normelor privind fondul economic și de combatere a abuzurilor. „Evaziunea fiscală nu este o lege a naturii, ci o alegere de politică”, argumentează cercetătorii. Deși recunosc faptul că cooperarea internațională este întotdeauna de preferat, acțiunea unilaterală, dacă este bine fundamentată economic, poate accelera mai degrabă decât să împiedice cooperarea globală, afirmă aceștia.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP
La 15 noiembrie 2024, CECCAR Maramureș a participat, prin conducerea filialei, la evenimentul Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș 20 de ani – Arc peste timp, desfășurat la Baia Mare. Evenimentul a reunit invitați speciali, reprezentanți ai unor instituții și organisme profesionale cu care consilierii juridici colaborează direct, alături de membri ai comunității juridice și economice locale.
Conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a prezentat activitățile și acțiunile în care se intersectează profesiile de consilier juridic și expert contabil, contribuind astfel la susținerea mediului economic și juridic.
În cadrul evenimentului, CECCAR Maramureș a oferit o diplomă de excelență pentru decanul Colegiului Consilierilor Juridici Maramureș, Nicușor Marin Blaga, pentru contribuțiile organizației în cele două decenii de activitate.
Loading…
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil
Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.
Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.
În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.
De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.
Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.
Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.
Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.
Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.
Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.
„Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru”, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.
Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.
Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.
„Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.
Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 2 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum o zi
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 2 zile
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum o zi
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
ECONOMIEacum 2 zile
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
ECONOMIEacum 2 zile
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
-
PROFESIA CONTABILĂacum 3 zile
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
-
ECONOMIEacum o zi
BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente