Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din Buletinul de știri ETAF de săptămâna aceasta

Radio CECCAR FM

Decizii-cheie ale Comisiei ECON: un nou președinte și o subcomisie permanentă pentru probleme fiscale

În data de 16 septembrie a.c., la Strasbourg, membrii Comisiei pentru Afaceri Economice și Monetare (ECON) din Parlamentul European au ales-o prin aclamație pe Irene Tinagli (S&D, Italia) în funcția de președinte al Comisiei. Având un parcurs academic, Irene Tinagli deține un doctorat în politici publice și administrație la Universitatea Carnegie Mellon din Pittsburgh și o specializare suplimentară în dezvoltare economică și inovare. Membru al Parlamentului italian din 2013, Irene Tinagli a fost aleasă europarlamentar în 2019.

De asemenea, deputații Comisiei ECON au ajuns la un acord de principiu cu privire la crearea unei subcomisii permanente pentru probleme fiscale. Există încă incertitudini referitoare la mandatul subcomisiei, Grupul Verzilor/Alianța Liberă Europeană făcând eforturi pentru a se concentra pe combaterea evaziunii fiscale, a infracțiunilor financiare și a spălării banilor, în timp ce alte grupuri politice iau în considerare posibilitatea ca subcomisia să emită avize asupra textelor legislative. Discuțiile privind mandatul și componența subcomisiei se vor extinde pe parcursul a două săptămâni înainte ca grupurile politice să revină la Conferința președinților de Comisii a Parlamentului European pentru aprobarea finală.

Evaluarea Comisiei privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal

La 16 septembrie a.c., Comisia Europeană a publicat o Evaluare a Directivei Consiliului 2011/16 / UE privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal. Evaluarea evidențiază faptul că normele privind schimbul automat de informații între statele membre sunt utile, deși admite că nu toate statele membre utilizează aceste instrumente în același mod. La ora actuală, țările UE primesc mult mai multe informații care pot contribui la lupta împotriva fraudei și evaziunii fiscale. În 2017, de exemplu, statele membre au făcut schimb de informații despre aproape 18.000 de decizii fiscale avansate privind companiile multinaționale. Prin urmare, Comisia încurajează statele membre să continue cooperarea și să utilizeze schimbul de informații într-un mod mai eficient. În cele din urmă, Comisia solicită statelor membre să strângă dovezi cantitative mai bune asupra costurilor și beneficiilor intervenției pentru a contribui la o evaluare mai aprofundată a punerii în aplicare a Directivei pe viitor.

 Deciziile fiscale privind 39 de companii belgiene examinate de Comisia Europeană

Luni, 16 septembrie a.c., Comisia Europeană a început o serie de investigații aprofundate pentru a stabili dacă deciziile fiscale privind profitul excedentar emise de autoritatea fiscală belgiană pentru 39 de companii multinaționale între anii 2005 și 2014 le-au oferit acestora un avantaj neloial. Anchetele se succed Hotărârii Tribunalului din 14 februarie 2019 prin care se anulează decizia Comisiei care stipula că hotărârile fiscale care au făcut parte dintr-o schemă de ajutor pusă în aplicare de Belgia au fost ilegale în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat. Tribunalul a decis că executivul european a evaluat greșit că legislația din Belgia privind profitului excedentar constituie o schemă de ajutor. Regimul fiscal al profitului excedentar a redus profitul impozabil al companiilor prin actualizarea așa-numitului „profit excedentar” care se presupune că rezultă prin participarea la un grup multinațional. Profitul excedentar este determinat prin: (i) estimarea „profitului mediu” al unei companii autonome care desfășoară activități comparabile pe baza unei metodologii a prețurilor de transfer; (ii) scăderea profitului înregistrat de entitatea belgiană prin acel „profit mediu”. Această metoda de calcul pleacă de la premisa că multinaționalele obțin „profit excedentar” ca urmare a  participării la un grup multinațional (de exemplu, datorită sinergiilor, economiilor de scară, reputației, rețelelor de clienți și furnizori, accesului la piețe noi). În practică, hotărârile au dus la scutirea de la impozitare cu mai mult 50% și, în unele cazuri, până la 90% a profitului contabil al acestor companii.

Ministrul german al Finanțelor relansează Raportarea publică defalcată pe țări

La 13 septembrie a.c., ministrul german al Finanțelor, Olaf Scholz a anunțat pe Twitter că, împreună cu ceilalți miniștri SPD se angajează să sprijine propunerea de Raportare publică defalcată pe țări (CbCR). Pe baza Acțiunii 13 a proiectului BEPS al OCDE, CbCR a fost implementată în 2016 în Germania, definind, în același timp, canale de partajare a rapoartelor cu autoritatea fiscală și cele dintre autoritățile fiscale germane și celelalte autorități fiscale naționale. Întrebarea cu privire la măsura în care rapoartele ar trebui să fie puse la dispoziția publicului rămâne controversată: Comisia Europeană și Parlamentul European fiind în favoarea acestei decizii, în timp ce, până la acest moment, Guvernul German se opune acestei decizii. Președinția finlandeză a Consiliului Uniunii Europene s-a angajat să încerce să facă progrese în această privință.

O imagine a statisticilor privind Procedura de acord reciproc (MAP) a OCDE

În data de 16 septembrie, OCDE a lansat Statisticile privind procedura de acord reciproc din 2018 (MAP), care acoperă 89 de jurisdicții și aproape toate cazurile MAP din întreaga lume. Statisticile arată că inventarul global continuă să crească în special datorită creșterii cazurilor care vizează prețurile de transfer, unde numărul de cazuri închise crește cu un ritm mai lent față de numărul de cazuri inițiate. Mai mult, cazurile care vizează prețurile de transfer tind să dureze mai mult (în medie 33 de luni în 2018) decât alte cazuri (14 luni), în timp ce perioada medie de soluționare a unui caz variază semnificativ în funcție de țară, aceasta situându-se între 2 și 66 de luni. Analiza arată, de asemenea, că majoritatea cazurilor închise au avut ca rezultat un acord prin care dubla impozitare a fost eliminată în totalitate în anul 2018.

Buletinul de știri în limba engleză poate fi consultat pe site-ul ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Dâmbovița: Raportarea de durabilitate, noul cadru reglementar european. Rolul profesioniștilor contabili

Radio CECCAR FM

Joi, 4 iulie a.c., Filiala CECCAR Dâmbovița va fi gazda conferinței cu tema Noul cadru reglementar european privind raportarea de durabilitate. Ce interes pentru profesia contabilă?. Evenimentul se va concentra pe noul cadru reglementar european privind raportarea de durabilitate, un subiect de mare relevanță în contextul schimbărilor legislative europene care vizează o transparență crescută și responsabilitate socială sporită în activitatea corporativă.

Discuțiile vor aborda implicațiile Directivei (UE) 2022/2.464, cunoscută sub numele de Directiva privind Raportarea Corporativă de Durabilitate (CSRD), care marchează un punct de cotitură în politica de sustenabilitate a UE. Aceasta directivă impune întreprinderilor o mai mare rigurozitate în raportarea aspectelor de mediu, sociale și de guvernanță (ESG), în scopul de a alinia practicile de business cu obiectivele de dezvoltare durabilă ale Uniunii Europene pentru 2050. De asemenea, discuțiile se vor axa pe modul în care CSRD integrează raportarea de durabilitate cu cea financiară, introducând cerința ca declarațiile de durabilitate să fie auditate și certificate.

Evenimentul va oferi profesioniștilor contabili oportunitatea de a înțelege mai bine noile reglementări și de a discuta provocările și oportunitățile ce decurg din acestea. Prin participarea la această conferință, membrii CECCAR vor putea să își aprofundeze cunoștințele și să se pregătească eficient pentru rolul esențial pe care îl vor juca în implementarea și verificarea rapoartelor de durabilitate ale întreprinderilor. Conferința va include sesiuni de discuții și schimb de experiențe, oferind o platformă valoroasă pentru dialog și colaborare între profesioniștii contabili, reprezentanți ai autorităților de reglementare și experți în politici de sustenabilitate.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Conferința internațională Taxation in Europe din Budapesta: Soluții digitale pentru provocările fiscale europene

Radio CECCAR FM

În perioada 6-7 iunie 2024, a avut loc cea de-a 18-a ediție a conferinței internaționale Taxation in Europe, organizată la Budapesta cu sprijinul Asociației Experților Fiscali Certificați din Ungaria. Conferința s-a concentrat pe tema actualizărilor în domeniul fiscalității, reunind experți și practicieni din întreaga Europă pentru a discuta provocările și soluțiile moderne în domeniul fiscal.

CECCAR, cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, a fost reprezentat la eveniment prin conf. univ. dr. Adriana Florina Popa, care a participat, în calitate de speaker, la masa rotundă dedicată actualităților legislației privind digitalizarea TVA în diverse țări membre ale Uniunii Europene. Adriana Popa a prezentat practicile României în ceea ce privește facturarea electronică, oferind detalii despre cadrul legal, experiențele acumulate până în prezent și sarcinile viitoare.

De asemenea, Adriana Florina Popa a vorbit despre serviciile digitale furnizate de autoritatea fiscală contribuabililor. Scopul conferinței a fost de a oferi soluții pentru factorii de decizie în domeniul politicii fiscale, legiuitori, practicieni fiscali interni și cei care reprezintă interesele naționale în negocierile internaționale, pentru a gestiona provocările teoretice și practice ale noilor schimbări complexe în domeniul fiscal.

Participarea reprezentantului CECCAR la acest eveniment subliniază angajamentul și expertiza profesiei contabile reglementate din România în adoptarea și implementarea soluțiilor digitale în domeniul fiscal, contribuind la dezvoltarea și armonizarea practicilor fiscale la nivel european.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Brăila: Spețe întâlnite în activitatea profesională, discutate de experți contabili și contabili autorizați cu reprezentanți ai AJFP

Radio CECCAR FM

CECCAR Filiala Brăila, în parteneriat cu Administrația Județeană a Finanțelor Publice (AJFP), a organizat, la 19 iunie a.c., o masă rotundă cu tema Aspecte punctuale, problemele cu care se confruntă profesioniștii contabili, spețe întâlnite în activitatea profesională. Iuliana Panaitescu, președintele CECCAR Brăila, Cornel Iscu, coordonatorul filialei, precum și membri ai Consiliului filialei au fost alături de profesioniștii contabili la întâlnirea organizată în sistem hibrid.

Din partea AJFP au participat la eveniment Mihaela Ciorășteanu, șef administrație, Nicoleta Ciobanu, șef administrație adjunct colectare, și Mariana Lozneanu, șef Birou asistență pentru contribuabili, ce au prezentat membrilor CECCAR aspecte legislative cu aplicabilitate generală în activitatea agenților economic: sistemul e-Factura, sistemul RO e-Transport, declarația SAF-T. În plus, au fost aduse clarificări privind completarea și declararea veniturilor în Declarația unică și a plății contibuției de sănătate.

Alte teme importante discutate au vizat gestionarea Declarației de trezorerie, înțelegerea noilor reglementări fiscale pentru bunurile de lux și procedurile pentru rectificările declarațiilor fiscale. S-au abordat, de asemenea, aspecte privind noile regimuri fiscale pentru 2024, care afectează veniturile din vânzarea proprietăților de către dezvoltatorii imobiliari persoane fizice, și tranziția de la microîntreprindere la sistemul pe profit, inclusiv modalitățile de recuperare a pierderilor fiscale.

Continuare
PROFESIA CONTABILĂacum 5 ore

CECCAR Dâmbovița: Raportarea de durabilitate, noul cadru reglementar european. Rolul profesioniștilor contabili

PROFESIA CONTABILĂacum 5 ore

Conferința internațională Taxation in Europe din Budapesta: Soluții digitale pentru provocările fiscale europene

PROFESIA CONTABILĂacum 5 ore

CECCAR Brăila: Spețe întâlnite în activitatea profesională, discutate de experți contabili și contabili autorizați cu reprezentanți ai AJFP

ECONOMIEacum 6 ore

APIA: Apicultorii pot depune cereri de plată pentru intervențiile aferente sectorului, până la 31 iulie inclusiv

ECONOMIEacum 6 ore

A fost stabilită Procedura de implementare a Programului național multianual pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale în rândul femeilor manager din sectorul IMM

ECONOMIEacum 6 ore

APIA eliberează adeverințe fermierilor crescători de animale care doresc să acceseze credite bancare

ECONOMIEacum 6 ore

Modelul și conținutul formularului „Decont precompletat RO e-TVA”, publicate în Monitorul Oficial

ECONOMIEacum 7 ore

31 iulie, termenul-limită pentru depunerea cererilor privind ajutoarele la motorină și în sectorul creșterii animalelor

ECONOMIEacum 7 ore

ANCOM avertizează asupra riscului de roaming involuntar în județele de graniță

Teodor Brates
ÎNREGISTRĂRIacum o săptămână

Economia la bani mărunți – Ediția din 04.07.2024

ECONOMIEacum o săptămână

Profesia contabilă, la ceas aniversar: 103 ani de la înființarea celui mai mare organism profesional din România. Era smart accounting: Contabilitatea, de la A la AI

ECONOMIEacum o săptămână

Sistemul de raportare contabilă la 30 iunie 2024 a operatorilor economici, publicat în Monitorul Oficial

Trending