PROFESIA CONTABILĂ
IFAC: Profesioniștii contabili – preluarea inițiativei în raport cu etica și încrederea în sistemele fiscale
Kevin Dancey | 4 februarie 2020
Acest articol a apărut inițial în Rețeaua globală de informații a IFAC: www.ifac.org/Gateway. Vizitați Rețeaua pentru a găsi conținut adițional pe o varietate de teme legate de profesia contabilă.
Contribuabilii din întreaga lume se așteaptă să fie impozitați corect și eficient. Pentru mulți nu se întâmplă, însă, acest lucru.
Încrederea în sistemele fiscale este în scădere la nivel global. Populația mondială în creștere și adâncirea crizei climatice vor pune o presiune suplimentară pe infrastructura și serviciile publice din întreaga lume – și, prin urmare, pe veniturile din taxe și impozite. În același timp, digitalizarea impune abordarea unor noi politici fiscale care să trateze realitățile economiei digitale pe o bază coordonată. Totuși, în ciuda necesității unui consens la nivel global, jurisdicțiile continuă să ia măsuri unilaterale.
Oamenii, piețele și economiile în sine au nevoie de sisteme fiscale eficiente, transparente și aliniate nevoilor secolului XXI. Acest obiectiv trebuie să fie o prioritate pentru G20 și profesia contabilă globală.
Contabilii au un avantaj unic în aceste eforturi: studiul Încrederea publică în sistemele fiscale al G20, realizat de ACCA, CA ANZ și IFAC, a relevat că, la nivel mondial, cetățenii continuă să aibă încredere cel mai mult în profesioniștii contabili specializați în fiscalitate, dintre toți actorii din sistemele fiscale. Și deși nu suntem singurii care influențează percepțiile asociate încrederii, avem o oportunitate considerabilă de a întări încrederea în sistemele fiscale din întreaga lume.
Cum putem face asta? O măsură bună sunt consolidarea și clarificarea rolului eticii pentru profesioniștii contabili care furnizează servicii fiscale.
Profesioniștii contabili trebuie să întruchipeze standarde etice ridicate, astfel încât guvernele și publicul să aibă încredere că vor acționa în interesul public. Conduita etică a contabililor afectează atât credibilitatea individuală a acestora, cât și credibilitatea întregii profesii.
La nivel național, organizațiile profesionale contabile (PAO) au responsabilitatea de a se asigura că membrii lor oferă consiliere fiscală în interesul public și mențin reputația profesiei.
Pentru a susține PAO-urile membre, IFAC a elaborat un Ghid de bune practici destinat acestora. Bazat pe cele cinci principii fundamentale din Codul etic pentru profesioniștii contabili elaborat de Consiliul pentru Standarde Internaționale de Etică pentru Contabili (IESBA), Ghidul de bune practici prezintă modul în care contabilii pot aplica prevederile Codului etic în lucrările lor fiscale.
Știm că sistemele fiscale pot să fie extrem de complexe și că incertitudinea este ceva obișnuit în practica fiscală. Poate exista o zonă gri de dimensiuni enorme.
IESBA – în conformitate cu Strategia și planul său de activitate pentru 2019-2023 – a început să studieze evitarea agresivă a obligațiilor fiscale pentru a vedea dacă sunt necesare standarde sau alte măsuri în acest sens.
În ceea ce privește politica la nivel global, recomandarea OECD este de „a impune contribuabililor să prezinte informații despre aranjamentele de planificare fiscală agresivă”. IFAC sprijină această recomandare de creștere a transparenței, atât pentru contribuabili, cât și pentru autoritățile fiscale. Aceasta ar impulsiona o schimbare fundamentală orientată spre îmbunătățirea cooperării și respect între aceste părți.
Datele arată că pentru cetățenii G20 rezultatele bune și transparența sistemelor fiscale sunt deosebit de importante. Iar dezbaterea trebuie să treacă dincolo de etică și transparență, la consensul pe marginea unor politici fiscale inteligente, pe măsură ce economiile devin din ce în ce mai interconectate într-o lume digitală. Caracterul urgent al acestei probleme este semnalat și de OECD, printre alții.
Deși nu ne putem aștepta să rezolvăm toate aceste probleme imediat, profesioniștii contabili trebuie să se implice în dezbatere. Trebuie să adoptăm o atitudine etică și transparentă în raport cu sistemele fiscale și să acționăm cu fermitate, concentrându-ne, în mod colectiv, pe obiectivele pe termen lung. Trebuie să promovăm soluții pentru politica globală care să fie potrivite pentru viitor. De asemenea, pe măsură ce înaintăm în următoarea decadă, trebuie să acționăm în mod concertat.
Vă încurajez să ne scrieți pe ConversationsWithPAOs@ifac.org pentru a ne împărtăși opiniile dvs. privind rolul profesiei în acest sens.
Director executiv
Kevin Dancey, CM, FCPA, FCA, a devenit directorul executiv al IFAC în ianuarie 2019. Kevin Dancey are o experiență îndelungată ca lider în profesia contabilă și în serviciul publicului. În calitate de președinte al Institutului Canadian al Contabililor Certificați, a condus unificarea profesiei contabile din Canada, devenind primul președinte și CEO al CPA Canada după fuziunea organismelor. Experiența sa include, de asemenea, pozițiile de Subsecretar de stat, Politică Fiscală, Departamentul de Finanțe din Canada (1993-1995), membru în Panelul de consilieri superiori ai Auditorului general din Canada (2006-2015), membru al Comitetului de Supraveghere a Standardelor de Audit și Asigurare (2017-2018) și membru în consiliul de administrație al CCAF-FCVI Inc. (2008-2013). Experiența internațională a lui Kevin Dancey include Consiliul de Supraveghere în Interesul Public (2017-2018), boardul IFAC (2006-2012) și Alianța Globală de Contabilitate (2006-2016), în care a deținut și poziția de președinte în perioada 2008-2012. Înainte de a se alătura Institutului Canadian al Contabililor Certificați, Kevin Dancey a ocupat poziția de Senior Partner la PwC Canada și a făcut parte din echipa de conducere la nivel global a PwC în perioada 2001-2005. Înainte de fuziunea cu Pricewaterhouse a ocupat poziția de lider pe practici fiscale naționale la Coopers & Lybrand. Kevin Dancey este în prezent președintele Comitetului de Audit Departamental al Departamentului de Finanțe din Canada și face parte din Consiliul Consultativ al programului de mentorat înființat de CPA Canada și Inițiativa Familiei Martin, care are scopul de a pregăti tinerii indigeni din Canada, ocupând anterior poziția de coordonator național al programului. De asemenea, este Senior Fellow la Institutul CD Howe, un institut de cercetare canadian dedicat creșterii nivelului de trai prin intermediul unor politici publice sănătoase din punct de vedere economic. De asemenea, Kevin Dancey deține titlul de Fellow la CPA Ontario, unde a obținut inițial calificarea și de membru CPA Canada. Deține o licență cu onoruri în matematică și economie de la Universitatea McMaster (Canada). Mai multe articole de Kevin Dancey
Drepturi de autor © februarie 2020 ale International Federation of Accountants (IFAC). Toate drepturile rezervate. Utilizat cu permisiunea IFAC. Contactați permissions@ifac.org pentru permisiunea de a reproduce, stoca sau transmite acest document.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP
La 15 noiembrie 2024, CECCAR Maramureș a participat, prin conducerea filialei, la evenimentul Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș 20 de ani – Arc peste timp, desfășurat la Baia Mare. Evenimentul a reunit invitați speciali, reprezentanți ai unor instituții și organisme profesionale cu care consilierii juridici colaborează direct, alături de membri ai comunității juridice și economice locale.
Conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a prezentat activitățile și acțiunile în care se intersectează profesiile de consilier juridic și expert contabil, contribuind astfel la susținerea mediului economic și juridic.
În cadrul evenimentului, CECCAR Maramureș a oferit o diplomă de excelență pentru decanul Colegiului Consilierilor Juridici Maramureș, Nicușor Marin Blaga, pentru contribuțiile organizației în cele două decenii de activitate.
Loading…
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil
Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.
Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.
În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.
De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.
Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.
Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.
Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.
Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.
Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.
„Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru”, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.
Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.
Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.
„Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.
Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 3 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum 2 zile
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 3 zile
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum 2 zile
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
ECONOMIEacum 3 zile
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
ECONOMIEacum 3 zile
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
-
PROFESIA CONTABILĂacum 4 zile
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
-
ECONOMIEacum 2 zile
BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente