Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noi reglementări referitoare la asociații și fundații, aduse de Legea nr. 276/2020

Radio CECCAR FM

Legea nr. 276/2020 pentru modificarea și completarea OG nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 1166 din 2 decembrie 2020. După cum am mai informat, actul normativ stabilește că „asociația este subiectul de drept privat constituit de trei sau mai multe persoane care, pe baza unei înțelegeri, pun în comun și fără drept de restituire contribuția materială, cunoștințele sau aportul lor în muncă pentru realizarea unor activități în interes general, al unor colectivități sau, după caz, în interesul lor personal nepatrimonial”. Un caz distinct de asociație îl reprezintă acea organizație a cetățenilor aparținând minorităților naționale al cărei scop îl reprezintă: a) apărarea, păstrarea, dezvoltarea și promovarea identității unei minorități naționale; b) reprezentarea publică a cetățenilor aparținând unei minorități naționale cu rolul de a îndeplini o misiune publică constituțională.

În vederea dobândirii personalității juridice, membrii asociați încheie statutul asociației, prin act sub semnătură privată. Statutul cuprinde, sub sancțiunea nulității absolute: a) datele de identificare ale membrilor asociați: numele, prenumele, codul numeric personal, seria și numărul actului de identitate pentru persoanele fizice, denumirea și codul de identificare fiscală ale persoanei juridice asociate și, după caz, domiciliul sau reședința ori adresa sediului social; b) exprimarea voinței de asociere și precizarea scopului și a obiectivelor asociației; c) denumirea asociației; d) sediul asociației; e) durata de funcționare a asociației – pe termen determinat, cu indicarea expresă a termenului, sau, după caz, pe termen nedeterminat; f) patrimoniul inițial al asociației; activul patrimonial este alcătuit din aportul în natură și/sau în bani al asociaților, în cazul aportului în natură, constând în bunuri imobile, forma autentică a statutului este obligatorie; g) componența nominală a celor dintâi organe de conducere, administrare și control ale asociației; h) persoana sau, după caz, persoanele împuternicite să desfășoare procedura de dobândire a personalității juridice; i) modul de dobândire și de pierdere a calității de asociat; j) drepturile și obligațiile asociaților; k) categoriile de resurse patrimoniale ale asociației; l) atribuțiile organelor de conducere, administrare și control ale asociației; m) destinația bunurilor, în cazul dizolvării asociației, cu respectarea dispozițiilor art. 60; n) semnăturile membrilor asociați.

În cazul în care din asociație fac parte persoane ale căror nume sau ale căror denumiri sunt redactate într-o altă grafie decât cea latină, numele sau denumirile sunt transliterate în grafia latină, conform actelor de identitate, respectiv actelor de înființare emise de autoritățile statului de apartenență ori statului român și sunt folosite în forma astfel transliterată ori de câte ori aceste persoane sunt prevăzute în documentele oficiale ale asociației.

Cererea de înscriere a asociației în Registrul asociațiilor și fundațiilor aflat la grefa judecătoriei în a cărei circumscripție urmează să-și aibă sediul va fi însoțită doar de următoarele documente:  statutul asociației, într-o singură copie certificată pentru conformitate cu originalul de persoana împuternicită;  actele doveditoare ale sediului, precum și cele privind patrimoniul inițial doar în cazul aportului în natură constând în bunuri imobile; ▪ copii certificate pentru conformitate cu originalul ale actelor doveditoare ale identității membrilor asociați; ▪ declarație pe propria răspundere a persoanei care formulează cererea de înscriere, care cuprinde datele de identificare ale beneficiarilor reali ai asociației, în sensul reglementărilor din domeniul prevenirii și combaterii spălării banilor și finanțării terorismului. Datele de identificare ale beneficiarului real sunt: numele, prenumele, data nașterii, codul numeric personal, seria și numărul actului de identitate, cetățenia, domiciliul sau reședința. În cazul asociațiilor constituite/conduse doar de persoane fizice, nu este obligatorie depunerea declarației pe propria răspundere atunci când singurii beneficiari reali sunt persoanele fizice ale căror date de identificare sunt cuprinse în documentele din dosar, caz în care completarea registrului central se va face din oficiu pe baza acestora și conform regulilor prevăzute la art. 4 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare; ▪ dovada disponibilității denumirii eliberată de Ministerul Justiției sau, după caz, refuzul motivat al eliberării acesteia.

În cazul în care denumirea asociației este în altă limbă decât limba română, la cererea de eliberare a dovezii disponibilității denumirii se atașează o traducere legalizată efectuată de un traducător autorizat, excepție făcând denumirile care conțin nume proprii, intraductibile și denumirile consacrate pe plan internațional.

La depunerea actelor doveditoare ale sediului nu este necesar avizul privind schimbarea destinației imobilelor colective cu regim de locuință, prevăzut la art. 40 din Legea nr. 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor, cu modificările ulterioare, atunci când persoana împuternicită declară pe propria răspundere faptul că asociația nu va desfășura activitate la sediul ales.

În cazul în care la constituirea asociației participă și o persoană juridică, cu privire la aceasta cererea de înscriere va fi însoțită doar de următoarele documente: ▪ extras oficial de la registrul autorității relevante la care este înregistrată, care să ateste forma persoanei juridice și reprezentanții acesteia; ▪ în cazul în care statutul asociației este semnat de o altă persoană decât reprezentanții prevăzuți în actul normativ, hotărârea organelor de conducere ale persoanei juridice fondatoare în sensul înființării asociației și desemnării persoanei pentru a o reprezenta în cadrul asociației; ▪ cazier fiscal al persoanei juridice fondatoare, caz în care nu este necesară depunerea unui cazier fiscal și de către persoana fizică reprezentant al persoanei juridice.

Este interzis, sub sancțiunea nulității absolute a statutului, ca o filială sau sucursală să poarte o altă denumire decât cea a asociației sau fundației care o constituie.

Asociația își poate constitui filiale, ca structuri teritoriale, cu un număr minim de 2 membri, organe de conducere proprii și un patrimoniu distinct de cel al asociației. Filialele sunt entități cu personalitate juridică, putând încheia, în nume propriu, acte juridice în condițiile stabilite de asociație prin statutul filialei. Ele pot încheia acte juridice de dispoziție, în numele și pe seama asociației, numai pe baza hotărârii prealabile a consiliului director al asociației.

În ceea ce privește fundațiile, Legea nr. 276/2020 prevede, între altele, că activul patrimonial inițial al fundației trebuie să includă bunuri în natură sau în numerar, a căror valoare totală să fie de cel puțin de 10 ori salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, la data constituirii fundației. Prin excepție, în cazul fundațiilor al căror scop exclusiv, sub sancțiunea dizolvării pe cale judecătorească, este efectuarea operațiunilor de colectare de fonduri care să fie puse la dispoziția altor asociații sau fundații, în vederea realizării de programe de către acestea din urmă, activul patrimonial inițial poate avea o valoare totală de cel puțin de două ori salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată.

Legea nr. 276/2020 operează o serie de modificări ale OG nr. 26/2000 și la capitolul consacrat modificării statutului ori a beneficiarului real al asociației sau fundației. Astfel, legea prevede că „modificarea statutului asociației se face prin înscrierea modificării în Registrul asociațiilor și fundațiilor aflat la grefa judecătoriei în a cărei circumscripție își are sediul asociația, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 8 – 12. Cererea de înscriere a modificării va fi însoțită de hotărârea adunării generale, iar în cazul modificării sediului, de hotărârea consiliului director. Hotărârile se depun în copie certificată pentru conformitate cu originalul de persoana sau persoanele împuternicite prin hotărârea adunării generale sau, după caz, a consiliului director să desfășoare procedura de înregistrare a modificării”.

De asemenea, în noul act normativ se stipulează că „ori de câte ori intervine o modificare privind datele de identificare ale beneficiarului real, asociația sau fundația are obligația de a comunica Ministerului Justiției datele de identificare ale beneficiarului real, în vederea înregistrării actualizării evidenței privind beneficiarii reali ai asociațiilor și fundațiilor.”

Sunt exceptate de la obligația depunerii declarației menționate la articolul 34^4 la alin. (1) și la art. 7 alin. (2) lit. d) sau, după caz, la art. 17 alin. (2) lit. d):  asociațiile sau fundațiile constituite/conduse doar de persoane fizice, atunci când singurii beneficiari reali sunt cei prevăzuți în statut. În acest caz, în lipsa depunerii declarației privind beneficiarul real, Ministerul Justiției este obligat să completeze din oficiu Registrul beneficiarilor reali pe baza documentelor care însoțesc cererea de înscriere a modificării care implică și schimbarea beneficiarilor reali; ▪ asociațiile de dezvoltare intercomunitară, astfel cum sunt definite de OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, precum și structurile federative formate de acestea.

Consiliul director al asociației sau fundației împuternicește o persoană fizică pentru a comunica, printr-o declarație pe propria răspundere, datele de identificare ale beneficiarului real. Declarația privind beneficiarul real poate avea formă de înscris sub semnătură privată ori formă electronică și poate fi comunicată fără nicio altă formalitate, prin mijloace electronice, cu semnătura electronică sau prin servicii de poștă și curier.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Dâmbovița: Raportarea de durabilitate, noul cadru reglementar european. Rolul profesioniștilor contabili

Radio CECCAR FM

Joi, 4 iulie a.c., Filiala CECCAR Dâmbovița va fi gazda conferinței cu tema Noul cadru reglementar european privind raportarea de durabilitate. Ce interes pentru profesia contabilă?. Evenimentul se va concentra pe noul cadru reglementar european privind raportarea de durabilitate, un subiect de mare relevanță în contextul schimbărilor legislative europene care vizează o transparență crescută și responsabilitate socială sporită în activitatea corporativă.

Discuțiile vor aborda implicațiile Directivei (UE) 2022/2.464, cunoscută sub numele de Directiva privind Raportarea Corporativă de Durabilitate (CSRD), care marchează un punct de cotitură în politica de sustenabilitate a UE. Aceasta directivă impune întreprinderilor o mai mare rigurozitate în raportarea aspectelor de mediu, sociale și de guvernanță (ESG), în scopul de a alinia practicile de business cu obiectivele de dezvoltare durabilă ale Uniunii Europene pentru 2050. De asemenea, discuțiile se vor axa pe modul în care CSRD integrează raportarea de durabilitate cu cea financiară, introducând cerința ca declarațiile de durabilitate să fie auditate și certificate.

Evenimentul va oferi profesioniștilor contabili oportunitatea de a înțelege mai bine noile reglementări și de a discuta provocările și oportunitățile ce decurg din acestea. Prin participarea la această conferință, membrii CECCAR vor putea să își aprofundeze cunoștințele și să se pregătească eficient pentru rolul esențial pe care îl vor juca în implementarea și verificarea rapoartelor de durabilitate ale întreprinderilor. Conferința va include sesiuni de discuții și schimb de experiențe, oferind o platformă valoroasă pentru dialog și colaborare între profesioniștii contabili, reprezentanți ai autorităților de reglementare și experți în politici de sustenabilitate.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Conferința internațională Taxation in Europe din Budapesta: Soluții digitale pentru provocările fiscale europene

Radio CECCAR FM

În perioada 6-7 iunie 2024, a avut loc cea de-a 18-a ediție a conferinței internaționale Taxation in Europe, organizată la Budapesta cu sprijinul Asociației Experților Fiscali Certificați din Ungaria. Conferința s-a concentrat pe tema actualizărilor în domeniul fiscalității, reunind experți și practicieni din întreaga Europă pentru a discuta provocările și soluțiile moderne în domeniul fiscal.

CECCAR, cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, a fost reprezentat la eveniment prin conf. univ. dr. Adriana Florina Popa, care a participat, în calitate de speaker, la masa rotundă dedicată actualităților legislației privind digitalizarea TVA în diverse țări membre ale Uniunii Europene. Adriana Popa a prezentat practicile României în ceea ce privește facturarea electronică, oferind detalii despre cadrul legal, experiențele acumulate până în prezent și sarcinile viitoare.

De asemenea, Adriana Florina Popa a vorbit despre serviciile digitale furnizate de autoritatea fiscală contribuabililor. Scopul conferinței a fost de a oferi soluții pentru factorii de decizie în domeniul politicii fiscale, legiuitori, practicieni fiscali interni și cei care reprezintă interesele naționale în negocierile internaționale, pentru a gestiona provocările teoretice și practice ale noilor schimbări complexe în domeniul fiscal.

Participarea reprezentantului CECCAR la acest eveniment subliniază angajamentul și expertiza profesiei contabile reglementate din România în adoptarea și implementarea soluțiilor digitale în domeniul fiscal, contribuind la dezvoltarea și armonizarea practicilor fiscale la nivel european.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Brăila: Spețe întâlnite în activitatea profesională, discutate de experți contabili și contabili autorizați cu reprezentanți ai AJFP

Radio CECCAR FM

CECCAR Filiala Brăila, în parteneriat cu Administrația Județeană a Finanțelor Publice (AJFP), a organizat, la 19 iunie a.c., o masă rotundă cu tema Aspecte punctuale, problemele cu care se confruntă profesioniștii contabili, spețe întâlnite în activitatea profesională. Iuliana Panaitescu, președintele CECCAR Brăila, Cornel Iscu, coordonatorul filialei, precum și membri ai Consiliului filialei au fost alături de profesioniștii contabili la întâlnirea organizată în sistem hibrid.

Din partea AJFP au participat la eveniment Mihaela Ciorășteanu, șef administrație, Nicoleta Ciobanu, șef administrație adjunct colectare, și Mariana Lozneanu, șef Birou asistență pentru contribuabili, ce au prezentat membrilor CECCAR aspecte legislative cu aplicabilitate generală în activitatea agenților economic: sistemul e-Factura, sistemul RO e-Transport, declarația SAF-T. În plus, au fost aduse clarificări privind completarea și declararea veniturilor în Declarația unică și a plății contibuției de sănătate.

Alte teme importante discutate au vizat gestionarea Declarației de trezorerie, înțelegerea noilor reglementări fiscale pentru bunurile de lux și procedurile pentru rectificările declarațiilor fiscale. S-au abordat, de asemenea, aspecte privind noile regimuri fiscale pentru 2024, care afectează veniturile din vânzarea proprietăților de către dezvoltatorii imobiliari persoane fizice, și tranziția de la microîntreprindere la sistemul pe profit, inclusiv modalitățile de recuperare a pierderilor fiscale.

Continuare
PROFESIA CONTABILĂacum 7 ore

CECCAR Dâmbovița: Raportarea de durabilitate, noul cadru reglementar european. Rolul profesioniștilor contabili

PROFESIA CONTABILĂacum 7 ore

Conferința internațională Taxation in Europe din Budapesta: Soluții digitale pentru provocările fiscale europene

PROFESIA CONTABILĂacum 7 ore

CECCAR Brăila: Spețe întâlnite în activitatea profesională, discutate de experți contabili și contabili autorizați cu reprezentanți ai AJFP

ECONOMIEacum 7 ore

APIA: Apicultorii pot depune cereri de plată pentru intervențiile aferente sectorului, până la 31 iulie inclusiv

ECONOMIEacum 8 ore

A fost stabilită Procedura de implementare a Programului național multianual pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale în rândul femeilor manager din sectorul IMM

ECONOMIEacum 8 ore

APIA eliberează adeverințe fermierilor crescători de animale care doresc să acceseze credite bancare

ECONOMIEacum 8 ore

Modelul și conținutul formularului „Decont precompletat RO e-TVA”, publicate în Monitorul Oficial

ECONOMIEacum 8 ore

31 iulie, termenul-limită pentru depunerea cererilor privind ajutoarele la motorină și în sectorul creșterii animalelor

ECONOMIEacum 9 ore

ANCOM avertizează asupra riscului de roaming involuntar în județele de graniță

Teodor Brates
ÎNREGISTRĂRIacum o săptămână

Economia la bani mărunți – Ediția din 04.07.2024

ECONOMIEacum o săptămână

Profesia contabilă, la ceas aniversar: 103 ani de la înființarea celui mai mare organism profesional din România. Era smart accounting: Contabilitatea, de la A la AI

ECONOMIEacum o săptămână

Sistemul de raportare contabilă la 30 iunie 2024 a operatorilor economici, publicat în Monitorul Oficial

Trending