Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – luni, 16 ianuarie 2023

Radio CECCAR FM

etaf
© etaf.tax

Manal Corwin, noul director al Centrului OCDE pentru politică și administrație fiscală

Manal Corwin a fost numită director al Centrului OCDE pentru politică și administrație fiscală, a anunțat OCDE vineri, 13 ianuarie. Începând cu 3 aprilie 2023, aceasta va conduce activitatea Centrului la nivelul tuturor domeniilor, inclusiv soluția pe doi piloni la provocările fiscale ale digitalizării, proiectul privind erodarea bazei impozabile și transferul profitului, agenda transparenței fiscale și participarea Centrului la noul Forum Incluziv al OCDE privind abordările pentru diminuarea emisiilor de carbon. În prezent, Manal Corwin este partener principal al Oficiului Național al Impozitelor și director principal al Consiliului de administrație pentru KPMG, LLP în Statele Unite. În trecut, a deținut funcții de conducere în domeniul politicii fiscale în două administrații SUA și a deținut anterior funcția de delegat și, apoi, vicepreședinte al Comitetului OCDE privind afacerile fiscale și delegat la Forumul global privind fiscalitatea și transparența. Numirea dnei Manal Corwin va asigura continuarea cu succes a activității Centrului ca urmare a părăsirii funcției de director de către Pascal Saint-Amans, după ce a ocupat această poziție timp de 12 ani, transmite OCDE.

IASB propune scutirea temporară de la contabilizarea impozitelor amânate în baza normelor GLOBE

Consiliul pentru Standarde Internaționale de Contabilitate (IASB) a publicat luni, 9 ianuarie, un proiect de expunere care prezintă potențialele amendamente la Standardul Internațional de Contabilitate 12 Impozitul pe profit. Amendamentele propuse au scopul de a furniza scutirea temporară de la contabilizarea impozitelor amânate generate de implementarea iminentă a normelor standard ale Pilonului II, publicate de OCDE. IASB răspunde, astfel, preocupărilor părților interesate referitoare la potențialele implicații ale acestor norme pentru contabilizarea impozitului pe profit în situațiile financiare. Amendamentele propuse ar introduce o excepție temporară de la contabilizarea impozitelor amânate generate de implementarea normelor și dispoziții de prezentare a informațiilor pentru companiile afectate. Termenul-limită pentru transmiterea comentariilor cu privire la proiectul de expunere este 10 martie 2023. Având în vedere natura accelerată a proiectului, IASB își propune să finalizeze orice amendamente în cel de-al doilea trimestru din 2023, în funcție de comentariile primite.

Negocieri privind raportul Parlamentului European referitor la Pandora Papers

Eurodeputații din Subcomisia pentru chestiuni fiscale (FISC) a Parlamentului European au dezbătut luni, 9 ianuarie, proiectul de raport din proprie inițiativă referitor la lecțiile învățate din investigația Pandora Papers și alte dezvăluiri relevante.Raportorul Niels Fuglsang (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților, Danemarca) a explicat că s-au primit 183 de amendamente de la toate grupurile politice, acestea tratând toate părțile raportului. Raportul este programat pentru vot la 31 ianuarie în comisia ECON, dar ar putea fi întârziat câteva săptămâni întrucât încă există unele diferențe de opinie în rândul eurodeputaților. Raportorul a transmis că există un acord între eurodeputați pe numeroase subiecte: rolul important al protecției raportorilor de nereguli și al libertății presei; necesitatea unei transparențe sporite privind oficialii aleși; necesitatea analizării intermediarilor care facilitează evitarea obligațiilor fiscale și evaziunea fiscală; necesitatea unor mecanisme pentru circulația angajaților între sectoarele public și privat și a unor perioade de pauză;  contabilitatea și consilierea financiară în firmele mari de contabilitate; importanța unui bun schimb de informații între țări; și necesitatea de a crește nivelul de credibilitate a listei negre europene a paradisurilor fiscale. Totuși, sunt trei subiecte care generează diviziune în rândul eurodeputaților: individualizarea anumitor țări și culpabilizarea în cadrul raportului; necesitatea extinderii votului prin majoritate calificată cu privire la aspectele fiscale; și introducerea unor noi impozite coordonate la nivelul UE.

Eurodeputații nu au ajuns la un consens în privința propunerii DEBRA

Joi, 12 ianuarie, eurodeputații din Comisia pentru afaceri economice și monetare (ECON) s-au întâlnit pentru analizarea proiectului de raport privind propunerea de stabilire a normelor pentru o indemnizație pentru reducerea tendinței de favorizare a îndatorării (DEBRA). În timp ce raportorul Luděk Niedermayer (Partidul Popular European, Cehia) și reprezentanții grupurilor Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților și Partidul Renew Europe au sugerat ajustarea suplimentară a propunerii Comisiei, grupul Green/EFA (Partidul Verde/Alianța Liberă Europeană) nu a sprijinit inițiativa. Consiliul UE a decis să pună în așteptare acest dosar până când propunerea BEFIT va fi pregătită și să reevalueze necesitatea acestei propuneri. În proiectul său de raport, raportorul Luděk Niedermayer propune unele modificări, în special cu scopul de a reflecta mai bine impactul propunerii asupra IMM-urilor, și face apel la Consiliu să continue negocierile. Amendamentele la proiectul de raport trebuie depuse până la 18 ianuarie, iar votul în comisia ECON este programat pentru 21 martie.

Actualizarea listei negre AML a UE, amânată

Miercuri, 11 ianuarie, reprezentanții permanenți ai statelor membre la UE au convenit să extindă cu o lună termenul-limită pentru a contesta propunerea Comisiei Europene de a adăuga la lista AML statele Republica Democratică Congo, Gibraltar, Mozambic, Tanzania și Emiratele Arabe Unite și de a elimina Nicaragua, Pakistan și Zimbabwe. Raționamentul din spatele acestei amânări ar fi faptul că Financial Action Task Force (FATF) își va revizui lista în februarie, iar UE ar trebui să ia în considerare acele modificări. Reticența unor state membre de a adăuga Emiratele Arabe Unite în lista europeană ar constitui, potrivit raportărilor, un alt motiv pentru extinderea termenului-limită. Statele membre pot contesta propunerea Comisiei până la 20 februarie.

Declinarea responsabilității

Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerat drept declarație scrisă în numele ETAF. 

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 19 februarie 2024

Radio CECCAR FM

etaf

Departamentul de Trezorerie al SUA a anunțat prelungirea acordului DTS cu cinci țări

Departamentul de Trezorerie al SUA a anunțat joi, 15 februarie, prelungirea acordului din 2021 încheiat cu Austria, Franța, Italia, Spania și Regatul Unit privind impozitele pe serviciile digitale (DTS-uri) până la 30 iunie 2024. Conform acordului, cele cinci țări vor acorda credite fiscale companiilor americane care fac obiectul DTS-urilor lor împotriva oricăror obligații viitoare privind impozitul pe profit în conformitate cu normele privind suma A din Pilonul 1, odată ce acestea vor intra în vigoare.

În schimb, Statele Unite, care consideră că DTS-urile sunt discriminatorii față de companiile americane, au fost de acord să retragă tarifele de răzbunare propuse pentru unele importuri americane de bunuri din cele cinci țări. Extinderea acestui acord vine în contextul în care OCDE lucrează la finalizarea textului unei convenții multilaterale (MLC) pentru punerea în aplicare a Pilonului 1, cu scopul de a organiza o ceremonie de semnare până la sfârșitul lunii iunie.

Patru jurisdicții au fost eliminate de pe lista neagră a UE

Reprezentanții permanenți ai statelor membre ale UE ar fi convenit miercuri, 14 februarie, să elimine Bahamas, Belize, Seychelles și Insulele Turks și Caicos de pe lista UE a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale (așa-numita listă neagră a UE). Insulele Bahamas, Turks și Caicos au fost adăugate pe lista jurisdicțiilor fiscale necooperante în octombrie 2022, în timp ce Belize și Seychelles au fost adăugate în octombrie 2023. Acordul urmează să fie aprobat oficial la nivel ministerial la 20 februarie, în cadrul unei reuniuni a Consiliului Afaceri Generale. Lista revizuită este disponibilă aici.

Programul Grupului de lucru privind Codul de conduită sub președinția belgiană

Grupul de lucru privind Codul de conduită al Consiliului UE privind impozitarea întreprinderilor a convenit și a publicat recent programul său de lucru pe durata Președinției belgiene a Consiliului. Grupul va finaliza revizuirea măsurilor fiscale notificate de statele membre în cadrul procesului de înghețare și de eliminare. Notificarea actuală este prima dată când statele membre vor notifica, dacă este cazul, caracteristicile fiscale cu aplicare generală, astfel cum sunt definite în Codul de conduită revizuit. Grupul va continua, de asemenea, să monitorizeze jurisdicțiile acoperite de domeniul de aplicare geografic și punerea în aplicare a angajamentelor asumate de jurisdicțiile cooperante. În plus, Grupul va începe procesul de examinare a celor trei noi jurisdicții (Brunei Darussalam, Kuweit și Noua Zeelandă) incluse în domeniul de aplicare geografic. Grupul va lucra, de asemenea, la viitorul criteriu 1.4 pentru a include beneficiarii reali ca un al patrulea criteriu al listei UE privind transparența fiscală, pregătirea pentru evaluarea, în al doilea semestru al anului 2024, a criteriului 3.2 privind raportarea pentru fiecare țară în parte (CbCR) a jurisdicțiilor relevante care au aderat la Cadrul general incluziv după 31 decembrie 2021, posibilul exercițiu de examinare a fiduciilor și a altor construcții juridice similare în 2.2 de jurisdicții; precum și interacțiunea dintre normele GLOBE ale Carului general incluziv al OCDE/G20 privind BEPS în temeiul pilonului doi și criteriul 2.2 in lista UE privind impozitarea justă. Trei ședințe ale grupului sunt programate în cadrul Președinției belgiene la 7 februarie, 24 aprilie și 10 iunie 2024.

Eurodeputații consultă experții cu privire la obstacolele fiscale rămase în cadrul pieței unice

Marți, 13 februarie, experții și-au prezentat punctele de vedere și au discutat cu eurodeputații din subcomisia FISC a Parlamentului European despre modul de abordare a obstacolelor și distorsiunilor fiscale rămase în cadrul pieței unice. în special în contextul mandatului lui Enrico Letta de a pregăti un raport la nivel înalt privind viitorul pieței interne a UE. Enrico Letta a anunțat că raportul nu va fi prezentat la sfârșitul lunii martie, așa cum era de așteptat, ci la 17 aprilie 2024, pentru a-i permite să-și finalizeze consultările în Europa. El a identificat trei domenii cheie de îngrijorare. Prima este o aplicare slabă a Directivelor UE, ceea ce creează fragmentare. Al doilea este faptul că țările utilizează rate de impozitare scăzute și stimulente pentru a concura. Cel de-al treilea domeniu de îngrijorare este faptul că IMM-urile se confruntă cu 27 de sisteme fiscale diferite, a spus el, adăugând că UE ar putea fi nevoită să inventeze, într-un mod creativ, ceva de genul unui al 28-lea regim pentru IMM-uri, dar poate și pentru alte întreprinderi, atât la nivelul legislației corporatiste, cât și al impozitării. Alți experți invitați au fost Christian Kaeser, șeful departamentului de taxe și impozite la Siemens, Dominika Langemayr, profesor de economie la Universitatea Catolică din Eichstätt-Ingolstadt, și Jost Heckemeyer, profesor la Universitatea Kiel și cercetător asociat la Centrul Leibniz pentru Cercetări economice Europene din Mannheim. În aceeași zi, Departamentul pentru politici economice, științifice și legate de calitatea vieții a organizat un atelier cu membrii FISC pentru a prezenta și discuta studiul privind „Bune practici fiscale în lupta împotriva evaziunii fiscale – rolul ISD în semnalarea datelor”.

Enrico Letta își va prezenta primele constatări privind viitorul pieței unice la 22 februarie

Joi, 22 februarie 2024, eurodeputații din Comisia pentru piața internă și protecția consumatorilor (IMCO) a Parlamentului European vor avea un al doilea schimb de idei cu Enrico Letta, fost șef al guvernului italian și președinte al Institutului Jacques Delors. Concluziile Consiliului European din 29 și 30 iunie 2023 au solicitat elaborarea unui raport independent la nivel înalt privind viitorul pieței unice și l-au însărcinat pe Enrico Letta cu redactarea acestui raport. Un prim schimb de opinii între eurodeputații IMCO și Enrico Letta a avut loc la 19 septembrie 2023, permițând o discuție a punctelor lor de vedere și a priorităților privind viitorul pieței unice. În cadrul acestui al doilea schimb de idei, înainte de prezentarea raportului final către Consiliul European din aprilie, Enrico Letta va prezenta eurodeputaților, în prezența reprezentanților organismelor de standardizare, BEUC și BusinessEurope, primele sale constatări și recomandări în vederea finalizării raportului său. Sesiunea poate fi urmărită live aici.

Ultima întâlnire FISC a eurodeputatului Paul Tang

Eurodeputatul socialist olandez Paul Tang a prezidat ultima sa ședință a subcomisiei FISC la Parlamentul European marți, 13 februarie, deoarece nu va candida la alegerile europene din iunie. Ultima ședință a mandatului FISC va avea loc la 19 martie, dar Paul Tang nu va putea să prezideze mandatul, deoarece va călători în acea zi. Paul Tang a prezidat subcomisia FISC încă de la crearea sa în septembrie 2020. „Cred că este foarte bine că cel puțin un parlament din Europa este informat cu privire la discuțiile privind impozitarea europeană și internațională”, a declarat acesta. Paul Tang speră, de asemenea, că Parlamentul European va continua să fie activ în acest domeniu și în viitor. „Cred că impozitarea va fi pe primul loc în anii următori, având în vedere cererea de echitate în general, dar și stresul asupra sectorului public”, a concluzionat acesta.

Camerun se angajează să înceapă schimbul automat de informații financiare aferente conturilor în 2026

Camerun s-a angajat să implementeze Standardul internațional pentru schimbul automat de informații privind conturile financiare în chestiuni fiscale (AEOI) până în septembrie 2026, a anunțat OCDE miercuri, 14 februarie. Țara este membră a Forumului Global al OCDE privind transparența și schimbul de informații în scopuri fiscale din 2012. Forumul Global va însoți progresele înregistrate de Camerun în îndeplinirea angajamentului său de a începe schimbul automat până în septembrie 2026, iar membrii Forumului Global și G20 vor primi actualizări. O sută douăzeci și cinci dintre cei 171 de membri ai Forumului Global se angajează acum să înceapă AEOI până la o anumită dată, 12 între 2024 și 2026, iar marea majoritate au început schimburile, a declarat OCDE.

Blocați agenda: Conferința ETAF de miercuri, 17 aprilie 2024

Luni, 17 aprilie 2024

Conferința ETAF

Către un sistem fiscal european mai simplu, mai raționalizat și mai adaptat pentru viitor

14:30–17:00

@Sofitel Brussels Europe, Place Jourdan 1, 1040 Bruxelles

Având în vedere că se apropie alegerile europene, este momentul perfect pentru a ne angaja într-o reflecție colectivă asupra viitorului sistemului fiscal al UE.

Datorită apropierii lor de companii, consultanții fiscali se află în epicentrul peisajului de reglementare. Atunci când nu sunt ei înșiși însărcinați cu obligațiile de depunere a declarațiilor care decurg din legislația UE, aceștia ajută întreprinderile să navigheze prin complexitatea legislației fiscale a UE. În ultimii ani, propunerile fiscale ale UE au fost emise cu o viteză incredibilă, iar sistemul fiscal al UE a devenit extrem de complex. În același timp, aceste legislații generează o povară de raportare tot mai mare pentru contribuabili și autoritățile fiscale, ceea ce, uneori, se face în detrimentul eficienței.

Această conferință va reuni experți în domeniul fiscal și oficiali ai UE pentru a analiza cum ar trebui să arate politicile fiscale ale viitoarei Comisii Europene, precum și perspectivele de viitor pentru consilierii fiscali din Uniunea Europeană.

Cu această ocazie, ETAF va prezenta, de asemenea, manifestul său pentru alegerile UE, subliniind mai multe cereri esențiale către următorul Parlament European și Comisia Europeană pentru a se asigura că sistemul fiscal al UE este mai simplu, raționalizat și mai adaptat pentru viitor.

Vorbitorii vor fi anunțați în curând.

Interpretare simultană engleză, germană, română.

De asemenea, conferința va fi transmisă în direct.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

eTAX, un nou serviciu pentru depunerea declarațiilor privind obligațiile la Fondul pentru mediu

Radio CECCAR FM

Conf. univ. dr. Marcel VULPOI, expert contabil

Ordinul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor nr. 209/2024 privind modificarea și completarea Ordinului viceprim-ministrului, ministrul mediului, nr. 572/2019 pentru depunerea declarațiilor privind obligațiile la Fondul pentru mediu prin mijloace electronice de transmitere la distanță a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 122 din 13 februarie 2024.

Serviciul eTAX:

Pentru depunerea prin mijloace electronice de transmitere la distanță a declarațiilor privind obligațiile la Fondul pentru mediu, contribuabilii utilizează serviciul «eTAX – comunicare AFM online» (eTAX), existent pe site-ul Administrației Fondului pentru Mediu.

Completarea și transmiterea declarațiilor privind obligatiile la Fondul de mediu se efectuează în conformitate cu instrucțiunile de utilizare a Serviciului „eTAX – comunicare AFM online”, utilizându-se formularele de declarații existente pe site-ul Administrației Fondului pentru Mediu.

Declarația depusă prin mijloace electronice de transmitere la distanță se prezumă a fi semnată de către persoana înrolată în cadrul Serviciului „eTAX – comunicare AFM online”, dacă aceasta a atașat declarației o semnătură electronică calificată.

Actele administrativ-fiscale și alte acte emise în formă electronică de către Administrația Fondului pentru Mediu în executarea legii se comunică prin mijloace electronice de transmitere la distanță prin intermediul serviciului „eTAX – comunicare AFM online”.

Prin intermediul eTAX se pot comunica de către Administrația Fondului pentru Mediu documente sau informații, altele decât cele prevăzute mai sus, în măsura în care acestea sunt deținute și sunt prevăzute în prezentul ordin.

În cazul utilizării eTAX nu se mai utilizează și altă modalitate de comunicare a actului administrativ-fiscal sau a actului emis de Administrația Fondului pentru Mediu în executarea legii.

De reținut! Contribuabilul care a utilizat pe parcursul unui an fiscal ambele căi de transmitere a declarației privind obligațiile la Fondul pentru mediu este obligat să depună declarația aferentă lunii decembrie prin intermediul Serviciului „eTAX – comunicare AFM online”. În caz contrar, declarația se consideră necomunicată.

Prin intermediul eTAX contribuabilii pot transmite Administrației Fondului pentru Mediu declarații, cereri sau alte documente.

Cererea de înrolare pentru utilizarea serviciului eTAX:

Depunerea electronică a declarațiilor privind obligațiile la Fondul pentru mediu în cadrul Serviciului „eTAX – comunicare AFM online” se poate realiza de către următoarele persoane autorizate:

a) reprezentant legal, deținător al unei semnături electronice calificate;

b) împuternicitul reprezentantului legal, deținător al unei semnături electronice calificate.

Utilizarea Serviciului „eTAX – comunicare AFM online” de către persoanele prevăzute la lit. a) va fi posibilă numai după înrolarea în aplicația informatică, în baza unui document care atestă calitatea de reprezentant legal, atașat la cererea de înrolare prevăzută în anexa nr. 2 la prezentul ordin.

Utilizarea Serviciului „eTAX – comunicare AFM online” de către persoanele prevăzute la lit. b) va fi posibilă numai după înrolarea în aplicația informatică, în baza unei împuterniciri notariale atașate la cererea de înrolare prevăzută în anexa nr. 2 la prezentul ordin.

Împuternicirea notarială trebuie să cuprindă obligatoriu următoarele elemente:

a) datele de identificare ale contribuabilului;

b) datele de identificare ale reprezentantului legal;

c) datele de identificare ale persoanei fizice care va avea calitatea de împuternicit pentru utilizarea serviciului „eTax – comunicare AFM online” pus la dispoziție de Administrația Fondului pentru Mediu;

d) adresa de e-mail la care se vor efectua notificările referitoare la confirmarea declarațiilor privind obligațiile la Fondul pentru mediu depuse prin mijloace electronice de transmitere la distanță, precum și comunicarea altor documente ori informări emise de Administrația Fondului pentru Mediu;

e) acordul privind primirea de informări prin poșta electronică;

f) acceptul privind termenii și condițiile de utilizare a serviciul „eTax – comunicare AFM online” pus la dispoziție de Administrația Fondului pentru Mediu.

Cererea de înrolare semnată electronic de către Administrația Fondului pentru Mediu va fi descărcată, verificată și semnată cu semnătură electronică calificată de către persoana autorizată. Cererea de înrolare va fi transmisă, în format electronic, către Serviciul „eTAX – comunicare AFM online” și va fi însoțită de documentul care atestă calitatea de reprezentant legal sau de împuternicirea notarială, după caz.

După aprobarea cererii de înrolare, persoana autorizată va fi considerată persoană înrolată pe platforma Serviciului „eTAX – comunicare AFM online”.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 12 februarie 2024

Radio CECCAR FM

etaf

Lupta împotriva practicilor fiscale dăunătoare continuă, declară OCDE

Jurisdicțiile continuă să facă progrese în tratarea practicilor fiscale dăunătoare prin implementarea standardului internațional în cadrul acțiunii 5 a BEPS, a declarat OCDE marți, 6 februarie. OCDE a examinat 322 de regimuri fiscale preferențiale și a constatat că peste 40% dintre acestea au fost sau sunt în curs de a fi eliminate. În special, OCDE a constatat că rata de impozitare preferențială pentru birourile familiale din Hong Kong și zonele de liber schimb din Emiratele Arabe Unite nu mai este dăunătoare. OCDE a remarcat, de asemenea, că regimurile fiscale preferențiale din Albania și Armenia au fost eliminate. Aceste patru jurisdicții se află în prezent pe lista gri europeană a țărilor terțe cu riscuri fiscale, dar care s-au angajat să ia măsuri corective. Se preconizează că următoarea actualizare a listelor europene negre și gri ar urma să fie adoptată la 20 februarie 2024.

Comisia Europeană acordă Canadei echivalența pentru DAC7

Luni, 5 februarie, Comisia Europeană ar fi confirmat că informațiile care urmează să fie schimbate automat între Canada și cele 17 state membre semnatare ale Acordului multilateral al autorității componente al OCDE privind schimbul automat de informații cu privire la veniturile obținute prin intermediul platformelor digitale sunt echivalente cu informațiile solicitate în temeiul celui de-al șaptelea amendament la Directiva privind Cooperarea Administrativă pe probleme fiscale (DAC7). Prin această decizie, platformele canadiene care au obligații de raportare în temeiul DAC7 vor raporta informațiile către Canada, care va face apoi schimb de informații cu țările UE relevante, cu condiția ca legislația canadiană să intre în vigoare și ca relațiile de schimb dintre Canada și statele membre ale UE să fie activate. Cele 17 state membre care au semnat acordul multilateral sunt: Belgia, Bulgaria, Croația, Cipru, Estonia, Finlanda, Irlanda, Letonia, Luxemburg, Malta, Țările de Jos, Polonia, Portugalia, Slovacia, Slovenia, Spania și Suedia. Echivalența la DAC7 pentru Canada se va aplica începând cu anul 2024.

Comisia Europeană face apel la Germania să respecte normele europene în materie de TVA în ceea ce privește serviciile de învățământ privat

Miercuri, 7 februarie, Comisia Europeană a emis un aviz motivat Germaniei pentru neaplicarea corectă a normelor UE privind scutirea de TVA pentru serviciile de învățământ privat, astfel cum sunt prevăzute în Directiva TVA și clarificate de Curtea Europeană de Justiție. Această Directivă impune statelor membre să scutească de TVA taxele de școlarizare private care acoperă învățământul școlar sau universitar. Statele membre pot stabili condiții suplimentare numai pentru a asigura aplicarea corectă și directă a acestei derogări și pentru a preveni frauda fiscală, evaziunea fiscală și abuzul. Statele membre trebuie să exercite această discreție astfel încât să se asigure că contribuabilul care are dreptul la scutirea de TVA poate beneficia în mod real de aceasta. În Germania, profesorii privați trebuie să prezinte un certificat pentru a beneficia de scutirea de TVA. Acest certificat trebuie să fie eliberat de autoritatea competentă a unui „Land” german și să ateste că serviciile didactice se pregătesc pentru exercitarea unei profesii sau pentru o examinare în fața unei persoane juridice de drept public. Potrivit Comisiei, această prevedere nu este conformă cu legislația UE, astfel cum a fost interpretată de Curtea Europeană de Justiție. Din acest motiv, se consideră că Germania și-a încălcat obligațiile care îi revin în temeiul Directivei TVA. Germania are la dispoziție două luni pentru a răspunde Comisiei și a lua măsurile necesare. În cazul în care nu reușește să facă acest lucru, Comisia poate sesiza Curtea Europeană de Justiție.

Grecia a cerut să renunțe la scutirea de accize pentru magazinele duty-free de la frontierele terestre cu țările din afara UE

Comisia Europeană a decis miercuri, 7 februarie, să deschidă o procedură de constatare a neîndeplinirii obligațiilor prin trimiterea unei scrisori oficiale de notificare Greciei pentru nerespectarea normelor UE privind regimul general al accizelor. Grecia scutește de la plata accizelor bunurile furnizate de magazinele duty-free situate la granițele sale terestre cu Albania, Macedonia de Nord și Turcia. Până în ianuarie 2017, Directiva a permis statelor membre care dețineau magazine duty-free situate în afara unui aeroport sau a unui port la 1 iulie 2008 să utilizeze o astfel de derogare. În ciuda faptului că acest lucru nu mai este permis în temeiul legislației UE, Grecia continuă să utilizeze această derogare. Prin urmare, Comisia trimite Greciei o scrisoare oficială de notificare, care are acum la dispoziție două luni pentru a răspunde și a remedia deficiențele semnalate de Comisie. În absența unui răspuns satisfăcător, Comisia poate decide să emită un aviz motivat.

Audiere FISC cu privire la obstacolele fiscale de pe piața unică

Subcomisia FISC a Parlamentului European va organiza marți, 13 februarie, o audiere publică pe tema Combaterea obstacolelor fiscale în cadrul pieței interne și rolul politicilor fiscale în promovarea creșterii economice. Experții își vor prezenta punctele de vedere și vor discuta cu membrii FISC cu privire la modul în care pot fi tratate obstacolele și distorsiunile fiscale rămase în cadrul pieței unice. Enrico Letta, președintele Institutului Jacques Delors, mandatat de Consiliul UE să pregătească un raport la nivel înalt privind viitorul pieței interne a UE și să îl prezinte la summitul european din 20-21 martie 2024, va participa la audiere pentru a comenta aspectele fiscale ale activității sale cu privire la acest raport. Totodată, în aceeași zi, Departamentul de politici economice, științifice și de calitate a vieții va găzdui un atelier cu membrii FISC pentru a prezenta un studiu cu tema Bune practici fiscale în lupta împotriva evaziunii fiscale – rolul ISD în  semnalarea datelor. Pr. Arjan Lejour va prezenta raportul, care analizează rolul investițiilor străine directe (ISD) în paradisurile fiscale.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

Continuare

Trending