PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 3 aprilie 2023
Declarația ETAF privind propunerea DAC8
Joi, 30 martie, ETAF publicat răspunsul său la consultarea publică a Comisiei Europene referitoare la propunerea pentru un al optulea amendament la Directiva 2011/16/EU privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal (DAC8). Deși ETAF este de acord cu principalul scop al acestei propuneri, acela de a extinde schimbul de informații obligatoriu automat între statele membre UE la veniturile obținute prin criptoactive, principala preocupare a ETAF este legată de penalitățile minime propuse. Propunerea DAC8 introduce un set de diferite penalități minime în funcție de încălcare, cifra de afaceri a entității neconforme și măsura în care este vorba despre o companie sau despre o persoană, în timp ce directiva curentă prevede doar că statele membre trebuie să stabilească norme privind penalitățile care să fie „eficiente, proporționale și să aibă un efect de descurajare”. În răspunsul său, ETAF a respins argumentul potrivit căruia diferențele în nivelul penalităților dintre statele membre ar periclita eficiența DAC. Mai mult, ETAF a exprimat unele îndoieli referitoare la legalitatea stabilirii nivelurilor penalităților de către Comisia Europeană și a subliniat că penalitățile minime propuse sunt disproporționate, întrucât, în realitate, acestea s-ar ridica la nivelul penalității maxime pentru majoritatea statelor membre. Într-o notă generală, ETAF a pus în evidență, totodată, faptul că schimbările succesive la Directiva privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal (DAC) au fost adoptate rapid în ultimii ani, iar profesioniștii din domeniu au dificultăți în a ține pasul cu normele care se schimbă rapid și în a le asimila adecvat, în special în firmele mici.
Eurodeputații au adoptat o poziție cu privire la pachetul de măsuri pentru combaterea spălării banilor (AML)
Marți, 28 martie, eurodeputații din comisiile ECON și LIBE ale Parlamentului European au adoptat poziția referitoare la Reglementarea AML, cea de-a șasea Directivă AML și propunerea pentru înființarea autorității europene pentru combaterea spălării banilor (AMLA). Potrivit textelor adoptate, entitățile, cum ar fi băncile, administratorii de active și criptoactive, agenții imobiliari și cluburile de fotbal din ligile profesioniste, vor trebui să verifice identitatea clienților lor, ce active dețin aceștia și cine controlează compania. De asemenea, vor trebui să determine tipurile detaliate de riscuri de spălare a banilor și finanțare a terorismului în sectorul lor de activitate și să transmită informațiile relevante către un registru central. Textul emis de Parlament clarifică, totodată, faptul că privilegiul legal conferit profesioniștilor din domeniul juridic nu trebuie utilizat pentru a acoperi practicile ilegale și pentru a ajuta clienții să spele bani. Ca urmare a unei hotărâri recente a Curții de Justiție, eurodeputații au decis că persoanele cu interes legitim, cum ar fi jurnaliștii, reporterii, orice alte mijloace media, organizații ale societății civile, instituții de învățământ superior, ar trebui să aibă acces la registrele de beneficiari reali, inclusiv la registrele centrale interconectate. În cadrul documentului de poziție, eurodeputații extind semnificativ puterile autorității pentru combaterea spălării banilor (AMLA). Printre altele, aceștia doresc să acorde noii agenții competența de a alcătui liste ale țărilor non-UE cu risc ridicat și de a asigura o supraveghere mai atentă a supervizorilor din sectorul nefinanciar. În special, potrivit textului Parlamentului European, AMLA ar trebui să înființeze și să participe la colegii de supraveghere pentru cele mai mari entități transfrontaliere obligate din sectorul nefinanciar. Parlamentul European va putea începe negocierile cu Consiliul UE după un vot de confirmare susținut în sesiunea plenară din aprilie.
Observatorul fiscal al UE a publicat noi estimări ale veniturilor aferente măsurii „Amount A” a Pilonului I
Luni, 27 martie, Observatorul fiscal al UE a publicat un nou document de lucru ce furnizează estimări ale veniturilor nete pe care le-ar genera măsura „Amount A” a Pilonului I (realocarea drepturilor de impozitare) pentru fiecare țară. Potrivit documentului, măsura „Amount A” ar putea genera aproximativ 24 de miliarde de euro în venituri brute anuale, sumă care va scădea la 15,6 miliarde de euro după eliminarea dublei impozitări. UE ar înregistra un câștig net de 2,6 miliarde de euro, în timp ce Statele Unite și China vor colecta marea parte a veniturilor generate de măsura „Amount A”. Per total, țările dezvoltate ar colecta suplimentar 0,17% din totalul impozitelor acestora, în timp ce țările în curs de dezvoltare și țările cel mai puțin dezvoltate ar înregistra o creștere a volumului total al impozitelor de 0,15%, se arată în document. Chiar dacă recunosc faptul că măsura „Amount A” reprezintă un jalon important în reforma sistemului fiscal global, aceasta reprezentând primul acord pentru introducerea unei distribuiri a profiturilor la o scară atât de largă, autorii concluzionează că proiectarea actuală a măsurii limitează amploarea redistribuirii drepturilor de impozitare și nu generează neapărat un volum mai mare de venituri din impozite decât impozitele digitale. Potrivit autorilor, acest lucru poate fi explicat prin volumul mare de venituri globale necesare pentru ca firmele să intre sub incidența reformei, ceea ce reduce plaja multinaționalelor eligibile, prin dispoziția de 10% profitabilitate ce exclude unele multinaționale chiar și atunci când sunt suficient de mari și prin parametrul de realocare de 25%.
Nou studiu al Parlamentului European privind eficacitatea impozitării profiturilor excepționale
Departamentul pentru politici economice, științifice și pentru calitatea vieții al Parlamentului European a publicat, miercuri, 29 martie, un nou studiu solicitat de subcomisia FISC referitor la „eficacitatea și consecințele distribuirii impozitelor aferente profiturilor excesive sau impozitării profiturilor excepționale în contextul recomandării Comisiei pentru statele membre”. Scopul acestui studiu este de a analiza eficacitatea plafonului privind veniturile asupra tehnologiilor inframarginale și a contribuției de solidaritate pentru sectorul combustibililor fosili introduse ca urmare a adoptării Regulamentului Consiliului din 6 octombrie 2022 într-o intervenție de urgență pentru tratarea prețurilor ridicate la energie. Autorii au constatat că cele două măsuri îndeplinesc obiectivul de colectare a veniturilor din impozite. Bazat pe datele din 2021 privind profiturile, studiul arată că veniturile estimate generate de contribuția de solidaritate se ridică la valoarea de 4,4 miliarde de euro pentru firmele selectate în eșantion. Întrucât Regulamentul Consiliului nu cuprinde precizări în ceea ce privește măsura de a distribui veniturile colectate gospodăriilor vulnerabile sau firmelor foarte afectate, statele membre pot să adapteze măsurile în funcție de nevoile specifice de la nivel național. Totuși, autorii subliniază faptul că, potrivit cercetărilor anterioare, măsurile fără o țintă fixă reprezintă o modalitate costisitoare de a ajunge la gospodăriile sărace. Mai mult, în opinia acestora, stimulentele pentru reducerea consumului de energie ar trebui reinstituite cât mai repede posibil. O introducere coordonată a impozitelor aferente profiturilor excesive este preferabilă pentru a reduce posibilitatea apariției arbitrajului fiscal, au transmis autorii. Măsurile necoordonate ale statelor membre UE riscă inducerea unor rezultate divergente în piețele vecine care nu sunt bazate pe condiții economice fundamental distincte, avertizează aceștia.
Parchetul European solicită extinderea autorității la nivel transfrontalier
Într-un discurs ținut marți, 28 martie, în fața subcomisiei FISC a Parlamentului European, procurorul-șef european, Laura Kövesi, a susținut necesitatea extinderii competenței Parchetului European (EPPO) pentru a facilita fluidizarea activităților și partajarea informațiilor la nivel transfrontalier. Pe baza ultimelor estimări Europol, frauda de tip „carusel” în materie de TVA sau frauda intracomunitară cu firme-fantomă este cea mai profitabilă infracțiune din UE. Aceasta cauzează daune de aproximativ 50 de miliarde de euro anual pentru statele membre, a amintit aceasta. Pentru a combate mai eficient frauda în materie de TVA, Laura Kövesi a afirmat că EPPO are nevoie de un canal de cooperare direct cu Eurofisc fără a fi nevoit să apeleze la statele membre sau alte organisme și agenții UE pentru a accesa datele necesare. Cu cât informațiile sunt partajate mai repede, cu atât șansele de succes sunt mai mari, a subliniat Laura Kövesi. În timpul audierii, eurodeputații FISC au discutat principalele obstacole legale și administrative privind combaterea fraudei de tip „carusel” în materie de TVA, precum și modul în care Parlamentul European și EPPO pot lucra mai bine împreună pentru a elimina frauda în materie de TVA la nivelul Uniunii Europene.
IESBA și IAASB fuzionează pentru a crea o nouă fundație internațională pentru etică și audit
Luni, 27 martie, Consiliul pentru Standarde Internaționale de Etică pentru Contabili (IESBA) și Consiliul pentru Standarde Internaționale de Audit și Asigurare (IAASB) și-au anunțat fuziunea într-o nouă entitate – Fundația Internațională pentru Etică și Audit (IFEA). Obiectivul a fost mutarea într-o nouă entitate, independentă de Federația Internațională a Contabililor (IFAC), pentru a consolida independența sistemului internațional de normalizare a standardelor de etică, audit și asigurare, se arată într-un comunicat de presă. În noua structură, președintele IESBA, Gabriela Figueiredo Dias, și președintele IAASB, Tom Seidenstein, au poziția de co-CEO ai Fundației. Cu această ocazie, IFEA și-a lansat și noul site: www.ethicsandaudit.org.
Declinarea responsabilității
Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerat drept declarație scrisă în numele ETAF.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP
La 15 noiembrie 2024, CECCAR Maramureș a participat, prin conducerea filialei, la evenimentul Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș 20 de ani – Arc peste timp, desfășurat la Baia Mare. Evenimentul a reunit invitați speciali, reprezentanți ai unor instituții și organisme profesionale cu care consilierii juridici colaborează direct, alături de membri ai comunității juridice și economice locale.
Conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a prezentat activitățile și acțiunile în care se intersectează profesiile de consilier juridic și expert contabil, contribuind astfel la susținerea mediului economic și juridic.
În cadrul evenimentului, CECCAR Maramureș a oferit o diplomă de excelență pentru decanul Colegiului Consilierilor Juridici Maramureș, Nicușor Marin Blaga, pentru contribuțiile organizației în cele două decenii de activitate.
Loading…
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil
Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.
Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.
În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.
De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.
Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.
Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.
Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.
Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.
Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.
„Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru”, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.
Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.
Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.
„Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.
Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 2 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum 2 zile
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum o zi
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum o zi
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
ECONOMIEacum 2 zile
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
ECONOMIEacum 2 zile
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
-
PROFESIA CONTABILĂacum 3 zile
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
-
ECONOMIEacum o zi
BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente